napoleon Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag har länge förstått att fet mat sätter igång gallproduktionen, vilket vi LCHF:are anser är positivt, men vad är det för ämnen i gurka och äpple som gallan ska ta hand om? Det sägs ju att sådant kan framkalla gallbesvär. Kostdoktorn nämner bara fettets inverkan på gallproduktionen och jag hittar inte svar på min undran någon annanstans. Kan ni hjälpa mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik E Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag tror inte att någon egentligen vet. Det är välkänt att gröna frukter och grönsaker kan orsaka besvär men jag har aldrig fått en vettig förklaring till vad det riktigt är som händer när man äter det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Skalen smälts inte ner i magen utan sätter sig som ett lock på gallblåsan. Gallblåsan blåses sedan upp som en ballong. Eller? Nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zelker Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Kan det vara vaxerna i t.ex. äppelskal? Eftersom vax är en fettsyraester borde det sätta igång gallproduktionen. Äter man en fettrik kost omsätts galla i högre omfattning vilket borde motverka bildning av gallsten/grus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
napoleon Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Tack för ert intresse att försöka ge en förklaring! Det är tydligen inte helt utrett, som så mycket annat i vår fantastiska kropp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts