Jump to content

Varför är alla så emot lchf?

Melliz

Recommended Posts

Jag fattar inte.. varför är alla så jävla mycket emot lchf? Jag orkar inte mer... var man än säger att man äter de eller säger något om det så blir det ett jävla liv. Är så trött på detta nu. Förstår inte varför folk blir så himla provocerade av detta ämne. Har även skrivit ett projektarbete nu om "Diabetes typ 2 och lågkolhydratskost" Och jag lär bli grillad. Kommer dock inte sluta endå... Någon som vet någon bra studie där höga kolesterol värden visat sig inte vara farliga?

Jag tror att folk är skeptiska, rädda, oroade för att det går emot allt som vi tidigare har fått lära oss, vi människor är oftast rädd för det okända. :o

Kolla Uffe Ravnskovs bok Fett och kolesterol är hälsosamt, han har en jättereferenslista på dom studier som han har använt i boken.

• Like 1

Jag fattar inte.. varför är alla så jävla mycket emot lchf? Jag orkar inte mer... var man än säger att man äter de eller säger något om det så blir det ett jävla liv. Är så trött på detta nu. Förstår inte varför folk blir så himla provocerade av detta ämne. Har även skrivit ett projektarbete nu om "Diabetes typ 2 och lågkolhydratskost" Och jag lär bli grillad. Kommer dock inte sluta endå... Någon som vet någon bra studie där höga kolesterol värden visat sig inte vara farliga?

Vad säger dom? Vad innebär det att det blir ett jävla liv?

Sedan är det väl en del LCHF-anhängare som fäller mycket kommentarer om blandkost också. För min del kan den där polariseringen göra mig ganska undrande.

Min erfarenhet är nästan den motsatta. Allt fler i min omgivning har fattat galoppen, dvs drar ner på kolhydrater och ökar på fettet. De flesta är nyfiket intresserade. Jag har iofs valt att hålla en låg profil, trots att detta är ett stort intresse och jag mår toppen. Men den som frågar får förstås svar! Jag är påläst och kan bemöta det mesta utan att hetsa upp mig eller försöka skriva folk på näsan. Den enda jag inte riktigt når fram till är min man... Men det är ett problem som förtjänar en helt egen tråd.

• Like 3

Jag håller också en låg profil, det är ju meningslöst att försöka "omvända" folk till LCHF. LCHF är ingen religion! Dock träffar man ju vänner som uppenbart mår dåligt av sitt sätt att leva, då kan jag inte hålla igen, ibland får man gensvar och intresserade frågor, tyvärr ofta inget alls. Då får det ju vara.

Sedan är det väl en del LCHF-anhängare som fäller mycket kommentarer om blandkost också. För min del kan den där polariseringen göra mig ganska undrande.

Blandkost - vad är det enligt dig?

Jag tycker att JAG äter blandkost faktiskt. Jag äter inte endast fett och protein utan många olika grönsaker, svamp, rotfrukt, lite bär ibland etc.

Däremot utesluter jag socker och stärkelserika varor  (typ ris, pasta, potatis) men det är inte konstigare än att en kolhydrats-junkie inte äter vissa saker för att de inte tycker om det.

• Like 2

Blandkost - vad är det enligt dig?

Jag tycker att JAG äter blandkost faktiskt. Jag äter inte endast fett och protein utan många olika grönsaker, svamp, rotfrukt, lite bär ibland etc.

Däremot utesluter jag socker och stärkelserika varor  (typ ris, pasta, potatis) men det är inte konstigare än att en kolhydrats-junkie inte äter vissa saker för att de inte tycker om det.

Jag menar vanlig kost som inte är LCHF, vegetarisk, Raw food eller någon annan specialkost. Sedan finns det ju mycket variation även inom LCHF men så fort man säger att man äter LCHF så har man ju sagt att det är low carb och high fat.

Jag menar vanlig kost som inte är LCHF, vegetarisk, Raw food eller någon annan specialkost. Sedan finns det ju mycket variation även inom LCHF men så fort man säger att man äter LCHF så har man ju sagt att det är low carb och high fat.

Men low carb high fat innebär  ju inte att man inte äter även grönsaker, bär, nötter, svamp -  man äter olika saker .

Menar du att om jag en middag äter en karrékotlett, sparris, broccoli, champinjoner, lite rödlök samt tomat och till det någon god hemmagjord bearnaisesås - så  tillhör det inte VANLIG kost utan är någon sorts specialkost?

Det enda jag uteslutit på den tallriken som kanske skiljer mig från en icke-lchf:are är att jag inte har potatis eller ris på tallriken och ingen sås baserad på mjöl.

• Like 2

Man är emot en kost som har någon beteckning helt enkelt.. för då måste man tänka till.. och tänka är inget man gör frivilligt!

Det är såå mycket bekvämare att göra som alla andra!

Men low carb high fat innebär  ju inte att man inte äter även grönsaker, bär, nötter, svamp -  man äter olika saker .

Menar du att om jag en middag äter en karrékotlett, sparris, broccoli, champinjoner, lite rödlök samt tomat och till det någon god hemmagjord bearnaisesås - så  tillhör det inte VANLIG kost utan är någon sorts specialkost?

Det enda jag uteslutit på den tallriken som kanske skiljer mig från en icke-lchf:are är att jag inte har potatis eller ris på tallriken och ingen sås baserad på mjöl.

Det kanske finns LCHF-are som inte kallar din kost för LCHF i så fall. Inte vet jag. Många säger att dom ätit enligt tallriksmodellen fast dom menar vanlig kost.

Har en teori angående det där. Det här är ju en teori, så den behöver inte vara sann men det kan vara värt att ta del av informationen.

Det bygger på två principer. Den ena är att man har matats med argument som har en potential att sänka sin vilja och ambition. Den andra principen är det som Zepp var inne på. Det är bekvämt att kunna relatera till andra människor.

Vi går igenom första principen först. Det finns ett argument som alla har hört som lyder "du är inte ensam". Detta argument brukar användas när någon egentligen har presterat dåligt. Det är faktiskt okej att få IG på provet........så länge dina polare eller majoriteten fick IG på provet, så är det okej att prestera dåligt. Varför? Jo för då kan man klaga istället för att prestera bra. Man använder sig av en extern lokus så att säga. Det var lärarens fel att jag fick IG på provet, det var tack vare att stjärnorna var placerade helt rätt på himlen som gjorde att personens date gick bra etc etc. Det vore ju såklart bättre att använda sig av en intern lokus där ens egna liv är i ens egna händer.

Princip nummer två. När man hittar någon med gemensamma intressen så är det så mycket bättre för att det blir helt enkelt enklare att "hantera" den personen. Man känner sig mer bekväm för att man inte behöver oroa sig för att vara "udda". T.ex. simplare att hitta på saker med, så man slipper allt detta small talk som inte leder någonvart. Du hajar :)

Det är vad jag tror, men något som jag skulle tycka var intressant vore om det fanns typ tekniker i ens kommunikation som kan trigga igång den respons man är ute efter istället för att bara babbla på och hoppas på tur. Tror rent spontant att det handlar om vad man säger, hur man säger det, när man säger det och i vilket tillstånd personen i fråga befinner sig i. Kanske kan vara något att titta vidare på.

• Like 2

Det kanske finns LCHF-are som inte kallar din kost för LCHF i så fall. Inte vet jag. Många säger att dom ätit enligt tallriksmodellen fast dom menar vanlig kost.

Min kost håller sig definitivt inom lchf - fördelningen på min lchf är inom benämningen strikt lchf. Ingenting av det jag tog som exempel är något konstigt att äta för lchf

Min kost håller sig definitivt inom lchf - fördelningen på min lchf är inom benämningen strikt lchf. Ingenting av det jag tog som exempel är något konstigt att äta för lchf

Ok, men vad kallar du då det jag äter? Jag har bara uteslutit raffinerad mat och mat med tillsatsämnen.

Ok, men vad kallar du då det jag äter? Jag har bara uteslutit raffinerad mat och mat med tillsatsämnen.

Jag skulle nog kalla även det blandkost precis som min egen. Vi äter ju blandade varor med olika variationer - men ingen av oss äter ensidigt. :P 

Jag har alltid trott att blandkost var ett synonymt begrepp till husmanskost, till skillnad från t ex vegatarianismen men det kanske är klockrent fel  :D

Det var så jag tänkte när jag kallade min kost för blandkost. Jag funderade på olika alternativ och förkastade "vanlig kost" och "normal kost".

Jag skulle gärna vilja veta vad jag skall kalla min kost när jag diskuterar med någon.

Ja.. säg vad dom inte säger... Det är bara negativitet hela tiden. Bittra människor är vad det är... De säger att denna kosten inte kan vara bra i längden, den kan trigga ätstörningar som dessa människor haft, tränar man mycket behöver man inte äta enligt någon "diet", vilket lchf INTE är., "jag känner en som blev sjuk av denna kosten" "hon är på psyket nu därför att hon är helt galen av att mäta ketoner" och gud vet vad....

Jag brukar inte fälla någon kommentar om blandkost. Dom får äta precis vad dom vill ...... men jag ska få äta precis vad jag vill också. Sen att jag skrivit detta projektarbete gör inte de bättre. Ångrar dock ingenting. Tänker sitta där och argumentera röven av mig på torsdag. för EN sak vet jag. Och det är att denna kost gynnar en diabetiker typ 2.

• Like 2

"Vägen till helvetet är stensatt med goda förutsatser", (i det här fallet lightprodukter och fettskräck). Det är bara att hålla ut, om 5-10 år kommer alla vara rörande överens om att vi har rätt. Det kommer vara skönt att stå på rätt sida skranket när domen för 30-40 års bedrövliga kostråd faller.

Jag säger oftast bara att jag försöker undvika kolhydrater. Vissa undrar då om jag äter LCHF och då säger jag att jag gör det. Om diskussion uppkommer så uttalar jag mig inte generellt, utan säger bara hur jag mår, vad det är för nytta för mig att äta lite kolhydrater, hur mycket bättre jag mår, att min artros försvunnit, att jag sover bättre, att min mage är lugnare, att jag slipper tröttheten efter maten, att jag nästan aldrig blir sjuk osv. Sen kan jag säga att jag inte vill få diabetes, att jag inte vill bli dement osv. Dessutom kan alla fortfarande se att jag behöver gå ner i vikt.

Jag tror att de flesta inte fattar hur mycket mer rent socker vi sätter i oss idag än för bara 20 år sen, och det även när vi tror att vi äter nyttigt. Jag har just läst Ett sötare blod av Ann Fernholm, och där beskriver hon ju hur det nya sockret, glukos-fruktossirap, inte finns med i statistiken över hur mycket rent socker vi äter idag. Därför ser det ut som att konsumtionen inte ökat sen 70-talet medan den i själva verket har ökat dramatiskt.

• Like 6

"Vägen till helvetet är stensatt med goda förutsatser", (i det här fallet lightprodukter och fettskräck). Det är bara att hålla ut, om 5-10 år kommer alla vara rörande överens om att vi har rätt. Det kommer vara skönt att stå på rätt sida skranket när domen för 30-40 års bedrövliga kostråd faller.

Jag har inget emot LCHF men den här polariseringen där LCHF anses rätt och kolhydratrik oraffinerad kost anses fel även när det gäller friska människor kan jag inte förstå.

LCHF=Low Carb Healty Food?

Frågan gällde vad man skall kalla mat som innefattar allt möjligt bara det inte är raffinerat eller innehåller tillsatsämnen.

Det viktiga är ju att den man diskuterar med förstår vad man menar.

Frågan gällde vad man skall kalla mat som innefattar allt möjligt bara det inte är raffinerat eller innehåller tillsatsämnen.

Det är lite av problemet, jag förstår inte alltid vad du menar. Det spelar ingen roll för mig, gör som du vill, kalla det vad du vill. 

• Like 1

Jo.. jag bara skojade!

Grejen är väl ändå att det är en hyfsad definition?

Det är bara det att det sällan behövs någon definition annat än när man pratar med andra.. själv går jag inte här hemma och rabblar bokstäver, utan bara äter vad jag anser vara en hälsosam kost.

Det är främst när andra frågar om jag äter LCHF som jag svarar jakande.. och då tror de sig veta vad jag äter.. vilket de antagligen inte har en aning om!

• Like 1

Äter du mat med god kvalité och lågt GI?

Ann Fernholm har på sin blog ett bra inlägg där hon på ett lättfattligt sätt har definierat vad som ingår i lågkolhydrat-, GI- och lågkaloridiet. Läs där och återkom gärna och berätta vilken kost som ligger nära dig. Jag gissar på GI men det kan du bara du berätta... :)

Länken: http://ettsotareblod.se/blodsockret-spindeln-i-halsonatet/

Äter du mat med god kvalité och lågt GI?

Ann Fernholm har på sin blog ett bra inlägg där hon på ett lättfattligt sätt har definierat vad som ingår i lågkolhydrat-, GI- och lågkaloridiet. Läs där och återkom gärna och berätta vilken kost som ligger nära dig. Jag gissar på GI men det kan du bara du berätta... :)

Länken: http://ettsotareblod.se/blodsockret-spindeln-i-halsonatet/

Det mesta jag äter har lågt GI men inte allt. I Pauluns GI-koncept ingår också pasta vilket jag inte äter. Tillagade rotsaker har högt GI och det ingår i min kost. Dricker juice ibland när jag tränat och det har nog hög GI det också.

Jag i och för sig inte ute efter en exakt definition men när man diskuterar med någon här så behöver jag ibland tala om att jag inte äter LCHF på grund av det man diskuterar.

I princip kan man dock säga att jag äter mat med god kvalitet och lågt GI som du skriver. Mat som den är skapad av naturen helt enkelt.

Det blir ju lite knöligt om man varje gång skall beskriva vad man äter. Ibland kan ju behöva det men även LCHF är ju en definition som inte täcker in allt. En del äter inga grönsaker alls och en del äter vegetarisk LCHF. Många varianter finns där emellan.

Jag är intresserad av kost och hälsa och tycker det är intressant att diskutera. Polarisering och krig om vilken kost som är bäst tycker jag dock är urtråkigt.

Det mesta jag äter har lågt GI men inte allt. I Pauluns GI-koncept ingår också pasta vilket jag inte äter. Tillagade rotsaker har högt GI och det ingår i min kost. Dricker juice ibland när jag tränat och det har nog hög GI det också.

Jag i och för sig inte ute efter en exakt definition men när man diskuterar med någon här så behöver jag ibland tala om att jag inte äter LCHF på grund av det man diskuterar.

I princip kan man dock säga att jag äter mat med god kvalitet och lågt GI som du skriver. Mat som den är skapad av naturen helt enkelt.

Det blir ju lite knöligt om man varje gång skall beskriva vad man äter. Ibland kan ju behöva det men även LCHF är ju en definition som inte täcker in allt. En del äter inga grönsaker alls och en del äter vegetarisk LCHF. Många varianter finns där emellan.

Jag är intresserad av kost och hälsa och tycker det är intressant att diskutera. Polarisering och krig om vilken kost som är bäst tycker jag dock är urtråkigt.

Det är svårt att sätta alla former av etiketter på kost. Tycker ditt upplägg låter intressant! Jag har nog en dragning mer åt det hållet, framförallt rotfrukter och andra bra livsmedel som jag egentligen vill ha i min kost. Att välja bort det raffinerade och sockret är väl huvudsaken för de flesta om man ska tänka på hälsan.

Fast du skrev ju att du också äter blandkost och din är väl också oraffinerad?

Ja det får man väl säga .

Dock när det gäller tillsatsämnen så kollar jag såklart när jag köper något men jag är inte till 100% strikt. Gitter inte hålla på med att tillverka kryddor etc från grunden själv och i mitt kaffe har jag sucketter. :)

Då får du väl kalla det oraffinerad kolhydratsinspirerad blandkost eller nåt - vad vet jag? :P

För mig är det inte viktigt vad jag kallar min mat eftersom jag inte av mig själv diskuterar speciellt mycket om min mat. Jag bara äter och ser glad ut. :D

Om någon frågar svarar jag och då blir det en förklaring vad just JAG äter eftersom jag håller med om att lchf ser olika ut precis som andra koster kan göra - man anpassar efter vad som passar en själv.

• Like 1

MKJ:

Som du beskriver din kost, hade jag beskrivit den som GI eller Kvalitativ GI, när folk frågar. Då kommer också många att förstå vad du menar. Som vi talade om i en annan tråd ;) är det bra att använda etablerade begrepp och inte "uppfinna" egna som bara rör till diskussionen.

Rotfrukterna är inga fiender, utan ingår i Kvalitativ GI  och inget att bekymra sig om rent metabolt om man inte har problem, tvärtom! Mat är generellt  inte heller fienden och lyssnar man så talar kroppen om vad den gillar och mår bra av  :D.

Som du ser av svaren i  tråden så finns det variationer inom alla typer av koster, en naturlig spännvidd helt enkelt. Och så tycker jag det måste få vara, ingen annan kan någonsin veta hur det är att vara i någon annans kropp.

MKJ:

Som du beskriver din kost, hade jag beskrivit den som GI eller Kvalitativ GI, när folk frågar. Då kommer också många att förstå vad du menar. Som vi talade om i en annan tråd ;) är det bra att använda etablerade begrepp och inte "uppfinna" egna som bara rör till diskussionen.

Rotfrukterna är inga fiender, utan ingår i Kvalitativ GI  och inget att bekymra sig om rent metabolt om man inte har problem, tvärtom! Mat är generellt  inte heller fienden och lyssnar man så talar kroppen om vad den gillar och mår bra av  :D.

Som du ser av svaren i  tråden så finns det variationer inom alla typer av koster, en naturlig spännvidd helt enkelt. Och så tycker jag det måste få vara, ingen annan kan någonsin veta hur det är att vara i någon annans kropp.

När det gäller rotfrukter så måste jag vara försiktig med tillagade. Inte äta för mycket på en gång. Även blomkål har jag känt av. Det är ju väldigt stor skillnad på råa och tillagade rotfrukter och dom tillagade har högt GI dvs det kan lätt bli för hög glykemisk belastning med dom.

När det gäller rotfrukter så måste jag vara försiktig med tillagade. Inte äta för mycket på en gång. Även blomkål har jag känt av. Det är ju väldigt stor skillnad på råa och tillagade rotfrukter och dom tillagade har högt GI dvs det kan lätt bli för hög glykemisk belastning med dom.

Ja, men precis, du beskriver ju exakt det jag menar. Ingen annan än du vet hur just din kropp vill ha maten  :)

Men för att återgå till ursprungsfrågan så har jag inte emot LCHF som sådan men när några påstår att LCHF är det rätta sättet att äta och kolhydrater är skadliga i största allmänhet då blir jag lite trött.

Men för att återgå till ursprungsfrågan så har jag inte emot LCHF som sådan men när några påstår att LCHF är det rätta sättet att äta och kolhydrater är skadliga i största allmänhet då blir jag lite trött.

Men det "problemet" finns ju inte bara inom lchf - det stöter jag på överrallt t ex från dem som är vegetarianer, veganer, viktväktare etc etc etc :)

Det får man helt enkelt slå dövörat till annars blir man ju knäpp - man KAN inte och ska inte tillfredställa alla :)

• Like 3

Det är ju någonting som är fel med medel-Svenssons kost, annars skulle väl inte diabetes och övervikt etc öka så mycket. Jag tror att vi som befolkning skulle behöva begränsa vår sockerkonsumtion. Det hjälper ju inte saken att så många livsmedel innehåller dolt socker. Jag ser mer LCHF som en steg i riktningen dra ned lite på socker, var inte onaturligt rädd för fett. Hur mycket bestämmer du själv.

För att återknyta till VV, ibland känner jag att folk som inte har provat VV inte egentligen vet vad en fettsnål diet är. Min pappa pratar alltid om fettsnålt hit och dit, men inte äter han fettsnålt. Fettsnålt innebär att inte använda olja i sallad, att ha speciella stekpannor som kan steka utan fett, att köpa yoghurt som innehåller 0.1% fett, att köpa hårdost med 4% fett, äta bara magert kött etc.

Sen tycker jag det är viktigt att veta att även saker som pasta kan fungera som om man åt rent socker och äter man det i stora mängder kan man få problem.

• Like 1

Det är ju någonting som är fel med medel-Svenssons kost, annars skulle väl inte diabetes och övervikt etc öka så mycket. Jag tror att vi som befolkning skulle behöva begränsa vår sockerkonsumtion. Det hjälper ju inte saken att så många livsmedel innehåller dolt socker. Jag ser mer LCHF som en steg i riktningen dra ned lite på socker, var inte onaturligt rädd för fett. Hur mycket bestämmer du själv.

För att återknyta till VV, ibland känner jag att folk som inte har provat VV inte egentligen vet vad en fettsnål diet är. Min pappa pratar alltid om fettsnålt hit och dit, men inte äter han fettsnålt. Fettsnålt innebär att inte använda olja i sallad, att ha speciella stekpannor som kan steka utan fett, att köpa yoghurt som innehåller 0.1% fett, att köpa hårdost med 4% fett, äta bara magert kött etc.

Sen tycker jag det är viktigt att veta att även saker som pasta kan fungera som om man åt rent socker och äter man det i stora mängder kan man få problem.

Både socker och pasta som du nämner är ju raffinerade livsmedel. I Svenssons kost ingår mycket raffinerad mat och ofta för mycket kalorier och dessutom för lite motion.

• Like 1

Både socker och pasta som du nämner är ju raffinerade livsmedel. I Svenssons kost ingår mycket raffinerad mat och ofta för mycket kalorier och dessutom för lite motion.

Absolut. Jag tror en kost med mer fokus på rena råvaror, långsamma kolhydrater, grönsaker och bra fetter vore en stor seger för folkhälsan. Jag vill bara att kunskapen om socker och snabba kolhydrater ska finnas lätt tillgänglig för de som behöver. Mjölmat är ju också något som orsakar problem hos många. Det betyder inte att jag tycker att alla ska sluta med sådan mat, men medvetenhet om problematiken med dessa matvaror skulle kunna hjälpa många.

• Like 1

Absolut. Jag tror en kost med mer fokus på rena råvaror, långsamma kolhydrater, grönsaker och bra fetter vore en stor seger för folkhälsan. Jag vill bara att kunskapen om socker och snabba kolhydrater ska finnas lätt tillgänglig för de som behöver. Mjölmat är ju också något som orsakar problem hos många. Det betyder inte att jag tycker att alla ska sluta med sådan mat, men medvetenhet om problematiken med dessa matvaror skulle kunna hjälpa många.

Instämmer. Man bör också, från rekommendationshåll, sluta stoppa huvudet i sanden.

För visst ÄR det så att människor rör sig mindre idag än vad man gjorde för några decennier sedan.

Visst ÄR det så att det absolut finns hälsoeffekter med att ha fysisk aktivitet som åtminstone kan klassas som "aktiv vila", dvs dagliga promenader eller liknande (om man inte hittar till gymet).

Men det ÄR ju också så att om man INTE får för sig att röra sig (betydligt) mera än vad medelsvensson sannolikt gör idag och desamma dessutom är så överviktiga som de tenderar vara idag då ÄR det helt vettlöst att fortsätta rekommendera det höga kolhydratintag man idag alltjämt gör som en slags standardmall.

Kort och gott, ska du envisas med att äta kolhydratrik föda så lär du också få envisas med att hålla bilringarna borta och hålla dig fysiskt aktiv annars har du inte i sockerskålen att göra. Men se det säger man inte idag...för fett det korkar igen blodkärlen. Typ.

Kort och gott, ska du envisas med att äta kolhydratrik föda så lär du också få envisas med att hålla bilringarna borta och hålla dig fysiskt aktiv annars har du inte i sockerskålen att göra. Men se det säger man inte idag...för fett det korkar igen blodkärlen. Typ.

Det gäller inte bara överviktiga. Diabetespatienter borde få kunskap om hur de kan anpassa sin mat för att hålla sitt blodsocker jämt och slippa följdsjukdomar som leder till synnedsättning och cirkulationsproblem. Cancerpatienter borde få veta att en diet med låg kh kan hjälpa dem i deras kamp mot sin sjukdom. Personer med auto-immuna sjukdomar borde sluta med all mjölmat på en gång. ;)

• Like 2

Det gäller inte bara överviktiga. Diabetespatienter borde få kunskap om hur de kan anpassa sin mat för att hålla sitt blodsocker jämt och slippa följdsjukdomar som leder till synnedsättning och cirkulationsproblem. Cancerpatienter borde få veta att en diet med låg kh kan hjälpa dem i deras kamp mot sin sjukdom. Personer med auto-immuna sjukdomar borde sluta med all mjölmat på en gång. ;)

Jo, det finns många potentialla sjukdomsområden där lågkolhydratkost kan funka sjukdomsdämpande och sannolikt också preventivt så att sjukdom inte uppstår alls. Det var mest MKV:s kommentar jag triggade på:

"Men för att återgå till ursprungsfrågan så har jag inte emot LCHF som sådan men när några påstår att LCHF är det rätta sättet att äta och kolhydrater är skadliga i största allmänhet då blir jag lite trött."

Dvs, perspektivet "standardrekommendation".

Jo, det finns många potentialla sjukdomsområden där lågkolhydratkost kan funka sjukdomsdämpande och sannolikt också preventivt så att sjukdom inte uppstår alls. Det var mest MKV:s kommentar jag triggade på:

"Men för att återgå till ursprungsfrågan så har jag inte emot LCHF som sådan men när några påstår att LCHF är det rätta sättet att äta och kolhydrater är skadliga i största allmänhet då blir jag lite trött."

Dvs, perspektivet "standardrekommendation".

Jag undrar om det är därför friska och fysiskt aktiva är mer attraherade av paleo, eller kanske det är en fördom? Ren paleo utesluter mjölmat, baljväxter och mejeriprodukter. Du undviker en stor del av potentiell problem-mat genom att utesluta dessa. Men det finns mycket "godsaker" kvar, som nötter, frukt och bär. En paleo kosthållning håller väl inte medvetet ned mängden kh men det måste ändå bli väldigt kolhydratsreducerad. Dessutom borde den mängd socker som finns i frukt tex inte vara något problem för en frisk människa.