Jump to content

Varför är alla så emot lchf?

Melliz

Recommended Posts

Jag undrar om det är därför friska och fysiskt aktiva är mer attraherade av paleo, eller kanske det är en fördom?

Det kan ligga något i det. Personligen upptäckte jag, åtminstone teoretiskt, ketogena dieter, redan i slutet av 90-talet. Först år senare halkade jag in på stenåldersspåret vilket jag sedan även anammade en egenmodifierad variant av (tillät mig äta havregryn och mjölk och i undantagsfall mindre mängder ris/pasta etc).

Men, som jag skrivit tidigare, önskar verkligen att jag börjat med ketogen kost istället. Jag mådde iofs rätt ok med min halvmodifierade stenålderskost men det var ju som natt och dag att hoppa på en "riktig" lågkolhydratdiet med tanke på aspekter som märkbart förbättrad bränslepartitionering, mättnad etc etc.

Jag vet dock många som spårat in på lågkolhydratkost på samma sätt som jag så, igen, det kan ligga något i det du säger.

Låter som ni kommit hyfsat överens, men jag förstod aldrig vad problemet med beteckningen LCHF var?

Den betyder ordagrant lite kolhydrater, mycket fett.
Beteckningen har egentligen inget att göra med VAD vi äter, bara ATT det vi äter har den fördelningen.
Hittar ni en hallonbåt med den fördelningen så varsågod, men förmodligen inte. ;)

Rent praktiskt blir det alltså mycket naturliga råvaror som kött och ägg, mycket feta saker utan kolhydrater, och en del grönsaker och bär.
Det blir vad det blir helt enkelt.

Att diskutera om potatis, broccoli eller svamp är lchf är helt ointressant, det intressanta är vad det innehåller.

• Like 2

Låter som ni kommit hyfsat överens, men jag förstod aldrig vad problemet med beteckningen LCHF var?

Den betyder ordagrant lite kolhydrater, mycket fett.

Beteckningen har egentligen inget att göra med VAD vi äter, bara ATT det vi äter har den fördelningen.

Hittar ni en hallonbåt med den fördelningen så varsågod, men förmodligen inte. ;)

Rent praktiskt blir det alltså mycket naturliga råvaror som kött och ägg, mycket feta saker utan kolhydrater, och en del grönsaker och bär.

Det blir vad det blir helt enkelt.

Att diskutera om potatis, broccoli eller svamp är lchf är helt ointressant, det intressanta är vad det innehåller.

Ja jag håller delvis med. Men jag försöker mest förklara att LCHF inte är endast bacon, grädde och biff. Många tror det och därför tror jag att många är väldigt kritiska, jag burkar motas med invändningar om att bacon innehåller en del tveksamt (och det rimmar dåligt med naturliga produkter) och att det av klimatskäl är förkastligt.

Men för att återgå till ursprungsfrågan så har jag inte emot LCHF som sådan men när några påstår att LCHF är det rätta sättet att äta och kolhydrater är skadliga i största allmänhet då blir jag lite trött.

Så du gillar inte generaliseringar åt det hållet? Kan tala om att dina generaliseringar är minst lika irriterande för oss (läs; mig) som faktiskt inte klarar av mer än ett minimum av kolhydrater. Slå upp ödmjukhet någonstans, empati kanske. Ursäkta om jag tar i men ibland undrar jag varför vi måste vara så intoleranta?

Så du gillar inte generaliseringar åt det hållet? Kan tala om att dina generaliseringar är minst lika irriterande för oss (läs; mig) som faktiskt inte klarar av mer än ett minimum av kolhydrater. Slå upp ödmjukhet någonstans, empati kanske. Ursäkta om jag tar i men ibland undrar jag varför vi måste vara så intoleranta?

Jag har faktiskt aldrig påstått att kolhydratrik kost är det enda rätta att äta för alla.

Både socker och pasta som du nämner är ju raffinerade livsmedel. I Svenssons kost ingår mycket raffinerad mat och ofta för mycket kalorier och dessutom för lite motion.

Men det här är ett exempel på vad du påstått. Ganska generaliserat. Nej, nu ger jag mig, jag lämnar walkover. Lycka till.

Men det här är ett exempel på vad du påstått. Ganska generaliserat. Nej, nu ger jag mig, jag lämnar walkover. Lycka till.

Det var ju svar på ett inlägg från en person som skrev att det måste vara något fel på "Svenssons" kost eftersom folk blir sjuka av den. Det var ju tråkigt att du missuppfattade det jag skrev. Vi diskuterade helt enkelt vad som kunde vara orsaken till att så många blir sjuka av kosten.

Sedan finns det flera parametrar som spelar in och har man väl fått problem med att omsätta kolhydrater så räcker det ofta inte med att utesluta raffinerade kolhydrater. Det vet jag som suttit många morgnar och stirrat hungrigt på min tomma tallrik när jag inte vetat vad jag skulle äta. När kroppen krånglade som mest så var det inte mycket som funkade.

Lycka till själv Y62! Det är ju bra att du hittat en kost som funkar för dig.

Jag skulle nog skriva under på att de flesta (även friska) skulle må bättre av en kolhydratreducerad kost. Vad jag menar med det i klarspråk är att de flesta borde dra ned på konsumtionen av snabba kolhydrater och socker. Det betyder inte att jag tycker att alla ska äta LCHF, lågkolhydratskost är ett mycket vidare begrepp.

• Like 3

Jag skulle nog skriva under på att de flesta (även friska) skulle må bättre av en kolhydratreducerad kost. Vad jag menar med det i klarspråk är att de flesta borde dra ned på konsumtionen av snabba kolhydrater och socker. Det betyder inte att jag tycker att alla ska äta LCHF, lågkolhydratskost är ett mycket vidare begrepp.

Ja det är ju samma sak som jag skrev och även om man kan bli sjuk utan att ha ätit raffinerad mat så måste ju ganska många äta ganska mycket sådant med tanke på vad som finns i hyllorna i affärerna. Där finns ju enorma mängder bröd och och söta bakverk. Bra bröd är över taget svårt att få tag i.

Frukostflingorna är oftast rena skräpet och godishyllorna dignar. Snacks och pizzor finns också i massor. Läsk och andra sötade drycker.

Ja listan kan göras lång och NÅGON måste ju ändå äta det.

Vi såg också en ringlande kö till snabbmatsrestaurangen i helgen.

Jag fattar inte.. varför är alla så jävla mycket emot lchf? Jag orkar inte mer... var man än säger att man äter de eller säger något om det så blir det ett jävla liv. Är så trött på detta nu. Förstår inte varför folk blir så himla provocerade av detta ämne. Har även skrivit ett projektarbete nu om "Diabetes typ 2 och lågkolhydratskost" Och jag lär bli grillad. Kommer dock inte sluta endå... Någon som vet någon bra studie där höga kolesterol värden visat sig inte vara farliga?

Har du fått någon hjälp och stöd i den här tråden som liksom ringlade iväg. Du kommer väl också ihåg att tala om du det gick  ;) med din redovisning!

Har du fått någon hjälp och stöd i den här tråden som liksom ringlade iväg. Du kommer väl också ihåg att tala om du det gick  ;) med din redovisning!

Hehe ja.. jag märkte att den gjorde det! Jag hade faktiskt min redovisning och granskning idag och ja.... Kan säga att jag debatterade röven av mig. Det blev väldigt mycket diskussioner och de två som granskade mig var båda veganer. Dessa två var helt galna. Folk blev väldigt provocerade av mitt ämne! MEN... JAG hade svar på tal i varenda fråga och det gick inte så bra att grilla mig då jag är väldigt påläst om det jag skrev. Dock kommer vissa av tjejerna som haft ätstörningar och säger att "detta kan trigga", vilket jag inte alls höll/håller med om då denna kosten har hjälpt människor med ätstörningar. Så ja. Det blev ett jävla liv igen. Dock stod jag upp för min sak och svarade klart och tydligt på alla frågor. Måste poängtera att de flesta på denna skola är veganer/vegetarianer så det var lite extra laddat i och med att de flesta tror att de bara handlar om att äta kött. Men men.. jag gav mig inte så ;) Dock förstår jag inte varför detta ämne är så himla provocerande. Helt galet. efter jag blivit granskad ett tag kommer en tjej och ställer frågor och säger.. "Man kan ju undra varför du inte tagit med en studie om diabetes typ 2 och lågkolhydratskost där personerna inte kunnat minska på sin medicinering" joo. " Kanske för att alla som har diabetes typ 2 och drar ner på kolhydraterna måste dra ner på sitt insulin då insulinnivån sänks." . Arg var jag. Men det är då man debatterar som bäst  ;)

• Like 6

Bra jobbat! Det är svårt att debattera mot ideologiskt styrda fanatiker. De lyssnar inte på sakliga argument eftersom de anser att de sitter på den enda sanningen och allt som strider mot den måste vara fel, oavsett vad man presenterar för belägg.

• Like 1

Med andra ord omgiven av ideologiska veganer/vegetarianer som inte respekterar andras val av kost. Trist men det verkade ju gå bra ändå.

Jo.. Samtidigt som vissa av tjejerna blev provocerade i och med att de har/haft ätstörningar och tror att jag sitter där och säger att de måste dra ner på kolhydraterna osv. Blir väldigt provocerande i deras ögon. Tycker dock att man ska respektera mitt ämnesval lika mycket som jag respekterar deras.

Ja jag håller delvis med. Men jag försöker mest förklara att LCHF inte är endast bacon, grädde och biff. Många tror det och därför tror jag att många är väldigt kritiska, jag burkar motas med invändningar om att bacon innehåller en del tveksamt (och det rimmar dåligt med naturliga produkter) och att det av klimatskäl är förkastligt.

Jag förstår dig, och jag håller med.

Bacon är väl inte det nyttigaste vi kan äta, och det gör vi inte varje dag heller, jag ser det mer som vårt godis som vi äter bara någon gång ibland.

Jag föreslår att du tar med dig Kostdoktorn utmärkta broschyr och sticker i näven på dem, så får de själva se att det inte bara är bacon, grädde och biff.

http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2011/03/LCHF-folder110326c.pdf

Hehe ja.. jag märkte att den gjorde det! Jag hade faktiskt min redovisning och granskning idag och ja.... Kan säga att jag debatterade röven av mig. Det blev väldigt mycket diskussioner och de två som granskade mig var båda veganer. Dessa två var helt galna. Folk blev väldigt provocerade av mitt ämne! MEN... JAG hade svar på tal i varenda fråga och det gick inte så bra att grilla mig då jag är väldigt påläst om det jag skrev. Dock kommer vissa av tjejerna som haft ätstörningar och säger att "detta kan trigga", vilket jag inte alls höll/håller med om då denna kosten har hjälpt människor med ätstörningar. Så ja. Det blev ett jävla liv igen. Dock stod jag upp för min sak och svarade klart och tydligt på alla frågor. Måste poängtera att de flesta på denna skola är veganer/vegetarianer så det var lite extra laddat i och med att de flesta tror att de bara handlar om att äta kött. Men men.. jag gav mig inte så ;) Dock förstår jag inte varför detta ämne är så himla provocerande. Helt galet. efter jag blivit granskad ett tag kommer en tjej och ställer frågor och säger.. "Man kan ju undra varför du inte tagit med en studie om diabetes typ 2 och lågkolhydratskost där personerna inte kunnat minska på sin medicinering" joo. " Kanske för att alla som har diabetes typ 2 och drar ner på kolhydraterna måste dra ner på sitt insulin då insulinnivån sänks." . Arg var jag. Men det är då man debatterar som bäst  ;)

Så roligt att höra att du är klar och att det gick bra! Att dom skickade på dig 2 veganer, ha ha. Skulle varit kul att lyssna.

Vad hade dom för argument?

Det sägs att det bästa sättet att lära sig ett ämne är att själv undervisa i det, att ta en debatt med veganer måste var minst lika lärorikt  :lol:

*

Har också svårt att förstå att det är så oerhört laddat men det får man hantera genom att acceptera "så är det" och inte dras med av de andras laddning i ämnet. Kan man hålla sig lugn och klar i de lägena, kommer folk att lyssna, även om de kanske inte bekräftar dig, där och då. Det kan vara svårt för många att ta till sig att fett inte är farligt och att man behöver sluta krama kolhydrater, de som är så goda och ger så mycket tröst  ;). Men i ett senare skede kan din information vara till hjälp. Jag är nog lite mer än dubbelt så gammal som du och jag vet inga veganer i min ålder. Däremot en del seriösa vegetarianer men då är det ju en helt annan kosthållning. 

*

Paradoxalt nog kan mothugg och motargument ibland vara en "köpsignal", genom att fråga och ifrågasätta blir jag sakta övertygad om riktigheten i det du säger... men även i dessa fall är det föga troligt att det kommer någon bekräftelse, så där på studs.

*

Slutligen undrar man hur lowcarb och LCHF skulle kunna trigga ätstörningar? En kost som ger tydlig mättnadssignal, motverkar sug och som överhuvudtaget verkar vara hormonellt återställande. Om du valde att gå in i den diskussionen är det spännande att höra hur de resonerade?

*

Låter hur som helst att du gjort ett bra jobb, grattis  :D!

Det sägs att det bästa sättet att lära sig ett ämne är att själv undervisa i det, att ta en debatt med veganer måste var minst lika lärorikt  :lol:

*

Har också svårt att förstå att det är så oerhört laddat men det får man hantera genom att acceptera "så är det" och inte dras med av de andras laddning i ämnet. Kan man hålla sig lugn och klar i de lägena, kommer folk att lyssna, även om de kanske inte bekräftar dig, där och då. Det kan vara svårt för många att ta till sig att fett inte är farligt och att man behöver sluta krama kolhydrater, de som är så goda och ger så mycket tröst  ;). Men i ett senare skede kan din information vara till hjälp. Jag är nog lite mer än dubbelt så gammal som du och jag vet inga veganer i min ålder. Däremot en del seriösa vegetarianer men då är det ju en helt annan kosthållning. 

*

Paradoxalt nog kan mothugg och motargument ibland vara en "köpsignal", genom att fråga och ifrågasätta blir jag sakta övertygad om riktigheten i det du säger... men även i dessa fall är det föga troligt att det kommer någon bekräftelse, så där på studs.

*

Slutligen undrar man hur lowcarb och LCHF skulle kunna trigga ätstörningar? En kost som ger tydlig mättnadssignal, motverkar sug och som överhuvudtaget verkar vara hormonellt återställande. Om du valde att gå in i den diskussionen är det spännande att höra hur de resonerade?

*

Låter hur som helst att du gjort ett bra jobb, grattis  :D!

Tack!! Jag undrar också hur det skulle kunna trigga ätstörningar.... men de menar väl att det kan trigga eftersom att man ska "ta bort" Något livsmedel ur kosten... eller ja, ta bort flera i dessa fall. Dock håller jag inte med alls om detta eftersom att denna kosthållning har hjälpt människor med ätstörningar... Men ja, vi gick inte in så mycket på det.. Jag sa att jag inte kommer ändra någonting i min inledning och att jag anser att denna kost är för friska också. Sen släppte jag bomben och sa att jag ätit denna kost i 6 månader haha. Var nästan ännu mer provocerande :D

• Like 1

Bra Melliz! Nu kan du "unna" dig en trevlig helg med lite bacon och äggrörafrukost!

Jo! Får nog göra det... dock mår jag PISS nu... Jag drack igår och hade inte druckit på ett bra tag.... dricker nästan aldrig. Så blandar jag och även drack socker :( Ett glas rose, 1 drink, 1 shot och ett glas rött och nu sitter jag här och mår sämre än någonsin.. Var ju inte så mycket dricka? Kanske mår dåligt också för att jag helt plötsligt matade kroppen med socker? Ville helst inte dricka drinken och shoten men blev bjudna och kändes lite och inte dricka när man väl fått den hahahaha.... :(

Jo! Får nog göra det... dock mår jag PISS nu... Jag drack igår och hade inte druckit på ett bra tag.... dricker nästan aldrig. Så blandar jag och även drack socker :( Ett glas rose, 1 drink, 1 shot och ett glas rött och nu sitter jag här och mår sämre än någonsin.. Var ju inte så mycket dricka? Kanske mår dåligt också för att jag helt plötsligt matade kroppen med socker? Ville helst inte dricka drinken och shoten men blev bjudna och kändes lite och inte dricka när man väl fått den hahahaha.... :(

Många inklusive mig själv rapporterar att de blir billigare i drift med alkohol. Dessutom är socker och alkohol ihop sedan länge känt som en fylleförstärkare. Hela denna kombination gjorde nog att det blev lite för mycket.

Förr botade jag bakfylla med en flottig pizza, ju fetare desto bättre. Nu vet jag inte då jag knappast äter pizzor längre och har inte heller haft anledning på många år.

Många inklusive mig själv rapporterar att de blir billigare i drift med alkohol. Dessutom är socker och alkohol ihop sedan länge känt som en fylleförstärkare. Hela denna kombination gjorde nog att det blev lite för mycket.

Förr botade jag bakfylla med en flottig pizza, ju fetare desto bättre. Nu vet jag inte då jag knappast äter pizzor längre och har inte heller haft anledning på många år.

Det är väl bara att köra på samma tema, fett borde du ju ha koll på nu, fast utan kolhydraterna då. ;)

Jag menar vanlig kost som inte är LCHF, vegetarisk, Raw food eller någon annan specialkost. Sedan finns det ju mycket variation även inom LCHF men så fort man säger att man äter LCHF så har man ju sagt att det är low carb och high fat.

Jag tycker vi skall sluta kalla den blandkost.

Kalla den för vad det är istället; skräpmat. :)

Men för att återgå till ursprungsfrågan så har jag inte emot LCHF som sådan men när några påstår att LCHF är det rätta sättet att äta och kolhydrater är skadliga i största allmänhet då blir jag lite trött.

Det får du väl bli om du vill, men saken är att den senaste forskningen pekar just i den riktningen.

• Like 1

Det får du väl bli om du vill, men saken är att den senaste forskningen pekar just i den riktningen.

Kan du länka till en sådan studie? Då menar jag naturligtvis inte skräpmat utan en studie som visar att baljväxter, grönsaker och frukt är skadliga för hälsan i största allmänhet.

Kan du länka till en sådan studie? Då menar jag naturligtvis inte skräpmat utan en studie som visar att baljväxter, grönsaker och frukt är skadliga för hälsan i största allmänhet.

Jag tror ni pratar bredvid varandra. Jag tror när många pratar om kolhydrasreducerad kost menar de inte en kost utan grönsaker, utan en kost med reducering i de kolhydratsrika matvarorna som pasta, bröd etc. Måste erkänna att det känns dock känns lite frustrerande att hela tiden behöva påpeka detta.  :P

• Like 2

Tack!! Jag undrar också hur det skulle kunna trigga ätstörningar.... men de menar väl att det kan trigga eftersom att man ska "ta bort" Något livsmedel ur kosten... eller ja, ta bort flera i dessa fall. Dock håller jag inte med alls om detta eftersom att denna kosthållning har hjälpt människor med ätstörningar... Men ja, vi gick inte in så mycket på det.. Jag sa att jag inte kommer ändra någonting i min inledning och att jag anser att denna kost är för friska också. Sen släppte jag bomben och sa att jag ätit denna kost i 6 månader haha. Var nästan ännu mer provocerande :D

Och du hade inte dött av hjärtattack och fått feta blodådror efter 6 månader  ;) och är dessutom frisk och vacker - ja, provocerande  :lol:!

Hittade ett inlägg hos Martina som kanske ger en del av förklaringen kring det som provocerar den med ätstörningar. Den drogliknande effekten som kolhydrater har för en del människor http://www.primalscienista.com/hetsatning-hunger-sockerberoende-fasta/ och är man då den som säger att "detta är inte bra för dig"- ja det kanske blir provocerande?

Provocerande ja... som att säga till en rökare att stå lite längre bort och bolma. De blir lika provocerade.

Att medmänniskor med diverse beroenden blir provocerade beror ju på att de kommer i försvar och blir defensiva men jag tycker det är svårt att dra totala paralleller mellan rökare och ätstörningar. Maten är ju svår att komma undan och det krävs en hel del insikt för att ta ansvar för sitt problem...

Vad jag menar är att Melliz, genom att beskriva LCHF på ett bra sätt, med stor sannolikhet hjälper till med insikterna, men troligen inte möts av stående ovationer. Då är det viktigt att man som den som framför det jobbiga inte tar det personligt och förbrukar sin egen energi, utan ser det i ett större sammanhang. 

Utan att veta Melliz, antar jag att du är i ett sammanhang med relativt unga människor och om de har ätstörningar och gör motstånd mot det som kan hjälpa dem har de en lång resa framför sig, med både kamp och ohälsa  :(.

Jag tror ni pratar bredvid varandra. Jag tror när många pratar om kolhydrasreducerad kost menar de inte en kost utan grönsaker, utan en kost med reducering i de kolhydratsrika matvarorna som pasta, bröd etc. Måste erkänna att det känns dock känns lite frustrerande att hela tiden behöva påpeka detta.  :P

Kolla inlägg 79 och 80 så förstår du vad jag svarade på.

Kolla inlägg 79 och 80 så förstår du vad jag svarade på.

Andra människor kommer aldrig att svara som vi själva vill, berätta vad du själv vill istället? Vad är poängen med din diskussion? Vart vill du komma?

Vi har ju gång på gång konstaterat att man får äta precis vad man vill och det gäller för oss alla här i forumet. Jag tycker att detta blir en meningslös nonsensdiskussion. Johanna  07 gav ett bra svar, och speglar den konsensus  som finns på forumet ang kolhydrater, och killen i inlägg 79 o 80 får tycka precis vad han vill!

Andra människor kommer aldrig att svara som vi själva vill, berätta vad du själv vill istället? Vad är poängen med din diskussion? Vart vill du komma?

Vi har ju gång på konstaterat att man får äta precis vad man vill och det gäller för oss alla här i forumet. Jag tycker att detta blir en meningslös nonsensdiskussion. Johanna  07 gav ett bra svar, och speglar den konsensus  som finns på forumet ang kolhydrater, och killen i inlägg 79 o 80 får tycka precis vad han vill!

Jag diskuterade med honom.

Det skall jag, om jag bara hittar på den igen, den presenterades i ett föredrag av en svensk pensionerad professor som nu forskade på detta i New Tork.

Hittar den dock inte igen, någon annan som har koll?

Jag fattar inte.. varför är alla så jävla mycket emot lchf? Jag orkar inte mer... var man än säger att man äter de eller säger något om det så blir det ett jävla liv. Är så trött på detta nu. Förstår inte varför folk blir så himla provocerade av detta ämne. Har även skrivit ett projektarbete nu om "Diabetes typ 2 och lågkolhydratskost" Och jag lär bli grillad. Kommer dock inte sluta endå... Någon som vet någon bra studie där höga kolesterol värden visat sig inte vara farliga?

För att de är beroende av sina "älskade" kolhydrater och vill därmed inte erkänna att de är dåliga för dem! Ett beroende är ett starkt fenomen och är man beroende så har man lätt för att försvara sitt beroende med näbbar och klor! 

Det handlar dock också mycket om okunskap. Folk läser inte ordentligt- eller tänker inte själv!