Jump to content

Smärta i fettdepåer

Little Redhead

Recommended Posts

Efter klimakteriet är det i det närmaste omöjligt att gå ner i vikt. Extra kilona bara dök upp sådär en vacker morgon. Försöker med alla möjliga medel att gå ner, lyckas ett par kilo men de är snabbt tillbaka igen. Det värsta är inte att jag ser ut som en blob, jag har smärta i fettdepåerna i nedre delen av ryggen. Se bild. När jag går eller lunkar så gör det väldigt ont, vilket ju resulterar i mindre rörelse. Det blir som en nedåtgående spiral... 

Vad beror smärtan på? Googlar men hittar mest info om lipödem, vilket jag inte riktigt tycker att det är.

bild.jpg

• Like 3

Det inringade området är ett område, som  man ofta får ont i , om man har dysfunktioner i S_I lederna. Alltså leden mellan korsben och höft ben. De problem hanteras av kiropraktorer. Så det måste inte bero på klimakteriet. Men det kan naturligtvis finnas ett indirekt samband. 

• Like 1

Jag har också ont i det området men hade det långt innan klimakteriet och kopplar det till samma värk som jag äter LCHF för (kom under 2010 och jag lade om till LCHF vid årsskiftet 2010-11 när jag läst på). Jag tror på låggradig inflammation eftersom du lägger på dig kilon också. Tidigare var ömma punkter i det området en del i fibromyalgi-diagnosen men det är ändrat tror jag. Det var väl för många som uppfyllde kriteriet...

Har du tittat på Anna Halléns ALP? Eller numera ACT ALP. Många har kommit åt klimakteriekilona den vägen (dock inte alla, inte @Effietex). Det går ut på att kombinera periodisk fasta med att cykla det man äter.

• Like 2

19 timmar sedan, HelgeK sade:

Det inringade området är ett område, som  man ofta får ont i , om man har dysfunktioner i S_I lederna. Alltså leden mellan korsben och höft ben. De problem hanteras av kiropraktorer. Så det måste inte bero på klimakteriet. Men det kan naturligtvis finnas ett indirekt samband. 

Jag har inte haft ont här förut, det är nu när det samlats fett efter klimakteriet. Det är ont liksom i själva fettdepån, inte lederna.

• Like 1

18 timmar sedan, MariaF sade:

Jag har också ont i det området men hade det långt innan klimakteriet och kopplar det till samma värk som jag äter LCHF för (kom under 2010 och jag lade om till LCHF vid årsskiftet 2010-11 när jag läst på). Jag tror på låggradig inflammation eftersom du lägger på dig kilon också. Tidigare var ömma punkter i det området en del i fibromyalgi-diagnosen men det är ändrat tror jag. Det var väl för många som uppfyllde kriteriet...

Har du tittat på Anna Halléns ALP? Eller numera ACT ALP. Många har kommit åt klimakteriekilona den vägen (dock inte alla, inte @Effietex). Det går ut på att kombinera periodisk fasta med att cykla det man äter.

Tack för tips, ska kika på ACT ALP. Jag kör periodisk fasta emellanåt, måste kanske lägga in regelbunden fasta.

• Like 1