Leopold Roos Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Vad finns det för fördelar och för nackdelar med att dricka kaffe? Jag dricker inte men får hela tiden höra hur nyttigt det är, vilket jag betvivlar då jag ser hur många blir utan sitt kaffe.Ibland tycks man vara nästan lika provocerande att man inte dricker kaffe som att man äter LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 I våra kokböcker landade vi på att bara skriva att normal ("lagom") konsumtion av kaffe var OK i LCHF. Jag gav helt enkelt upp att närmare försöka utreda kaffet. Det finns studier som visar att kaffe underlättare viktnedgång, studier som antyder att det försvårar viktnedgång, studier som visar att kaffe är bra för hjärtat, dåligt för hjärtat, skyddar mot cancer, orsakar cancer och så vidare. Det är nog inget problem att ägna hela livet med att läsa all, ofta motstridig, vetenskaplig litteratur som finns om kaffets effekter på hälsan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Jag har läst någonstans att kaffe orsakar insulinpåslag, sant eller ej, och möjligen kortisol, har jag för mig. Det jag försöker göra ibland är att dra ner på det, och se om det gör någon skillnad i viktnedgång och hur jag mår. För övrigt håller jag med Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Kaffe tillför mängder med antioxidanter En kopp motsvarar säkert flera kilon äpplen :-) En nackdel är att det höjer homocysteinnivåerna i kroppen Hc anses tex öka risken för blodpropp eller hjärtsjukdom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 I våra kokböcker landade vi på att bara skriva att normal ("lagom") konsumtion av kaffe var OK i LCHF. Jag gav helt enkelt upp att närmare försöka utreda kaffet. Det finns studier som visar att kaffe underlättare viktnedgång, studier som antyder att det försvårar viktnedgång, studier som visar att kaffe är bra för hjärtat, dåligt för hjärtat, skyddar mot cancer, orsakar cancer och så vidare. Det är nog inget problem att ägna hela livet med att läsa all, ofta motstridig, vetenskaplig litteratur som finns om kaffets effekter på hälsan. Ja jag blir alldeles snurrig av alla studier som pekar åt olika håll när det gäller just kaffe. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 För mig räcker det att kaffe är nyttigt för själen - i alla fall min. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Min son tycker att "....på ottonda dagen skapade Gud kaffe!" Annars: http://www.kostdoktorn.se/kaffe-och-ketoner-resultatet 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 nackdel. Man blir skitnödig ganska snabb, relativt ofta av gångerna man dricker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 nackdel. Man blir skitnödig ganska snabb, relativt ofta av gångerna man dricker. Det är en klar fördel eftersom man lätt blir trög i magen av strikt LCHF. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Criollo Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Har nyligen insett att min mage inte fixar kaffe, gav motvilligt upp det och fick bättre (men trögare) mage OCH bättre andedräkt, min dotter säger inte längre att jag luktar baks ur munnen;-P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Har nyligen insett att min mage inte fixar kaffe, gav motvilligt upp det och fick bättre (men trögare) mage OCH bättre andedräkt, min dotter säger inte längre att jag luktar baks ur munnen;-P Jag har också motvilligt dragit ner på kaffe. >.< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Jag har ingen aning om hälsofördelar eller -nackdelar, men en annan klar nackdel är ju i alla fall att man luktar apa om man dricker mycket kaffe. Ändå kan jag inte låta bli det själv numera (när jag åt blandkost tålde jag inte kaffe, fick hjärtklappning och mådde illa av koffein då, men numera klarar jag av det). Fast bara om jag vet att kaffet är riktigt gott så att det är värt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Män lär få lägre blodsocker av kaffe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Män lär få lägre blodsocker av kaffe. Intressant.. Hur kommer de sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 man lär faa förhöjt blodtryck av kaffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 man lär faa förhöjt blodtryck av kaffe Jaså? Ah, kanske bra för mig som har lågt då.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariade Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Höjer blodtrycket... precis som lakrist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Studier på hur nyttigt kaffe är, är ungefär lika förvirrande som studier på vin och ölets hälsobefrämjande effekter. Ena dagen ger det cancer, diabetes och hypertoni, nästa dag motverkar det detta "Redan 1761 konstaterade Carl von Linné att kaffedrycken ”synes pigga upp de slöa och skärpa de dumma, men genom att uttorka hjärnan och nervsystemet försvagar den kroppen och orsakar för tidigt åldrande”. Detta citat skriver inte jag under på, men funderingarna fanns tydligen för 250 år sedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Det är en klar fördel eftersom man lätt blir trög i magen av strikt LCHF. Haha, exakt vad jag tänkte!! Jag drack aldrig kaffe förr (tycker inte om smaken), men brukar dricka en liten kopp på morgonen idag just för att få igång magen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Vad finns det för fördelar och för nackdelar med att dricka kaffe? Jag dricker inte men får hela tiden höra hur nyttigt det är, vilket jag betvivlar då jag ser hur många blir utan sitt kaffe. Ibland tycks man vara nästan lika provocerande att man inte dricker kaffe som att man äter LCHF. Jag har läst att det beror på mängden kaffe man dricker. Om man dricker mindre än 3 små koppar kaffe om dagen så är det nyttigt, men dricker man mer än det så blir det onyttigt. Typ som med alkohol 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Jag har läst att det beror på mängden kaffe man dricker. Om man dricker mindre än 3 små koppar kaffe om dagen så är det nyttigt, men dricker man mer än det så blir det onyttigt. Typ som med alkohol Ja fast om kaffe skall skydda mot diabetes så måste man dricka minst 3-4 koppar om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Håller med om att folk nästintill kan bli upprörda när man inte dricker kaffe! Jag har "försökt" tycka om det flera gånger men det går aldrig. Tycker inte om eftersmaken och tycker heller inte om lukten. Däremot blir det te i stora mängder! Gärna med grädde i. MUMS! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Det ursvenska uttrycket "lagom" platsar nog här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Min dotter hade en lärare på gymnasiet som levde hälsosamt, var fullt frisk och tränade massor. Han beslöt sig för att testa att skippa kaffet under hela sommarlovet för att se om han skulle märka nån skillnad på måendet. Han kände en markant skillnad och gick aldrig tillbaka till kaffedrickandet. Han mådde alltså bra redan innan och kaffet var det enda han ändrade på i sin livsföring. Rätt intressant tycker jag. Jag har länge tänkt testa men inte kommit till skott än. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Min dotter hade en lärare på gymnasiet som levde hälsosamt, var fullt frisk och tränade massor. Han beslöt sig för att testa att skippa kaffet under hela sommarlovet för att se om han skulle märka nån skillnad på måendet. Han kände en markant skillnad och gick aldrig tillbaka till kaffedrickandet. Han mådde alltså bra redan innan och kaffet var det enda han ändrade på i sin livsföring. Rätt intressant tycker jag. Jag har länge tänkt testa men inte kommit till skott än. ;-) kaffe är för gott ! Har aldrig gillat kaffe förrän jag började med lchf haha! Då ändrades allt. Nej men seriöst... det var då jag började gilla kaffe och nu är jag fast ... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Hinkar i mig kaffe som aldrig förr. Kan inte direkt påstå att det stört min LCHF iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Vad finns det för fördelar och för nackdelar med att dricka kaffe? Jag dricker inte men får hela tiden höra hur nyttigt det är, vilket jag betvivlar då jag ser hur många blir utan sitt kaffe. Ibland tycks man vara nästan lika provocerande att man inte dricker kaffe som att man äter LCHF. Håller med om att folk nästintill kan bli upprörda när man inte dricker kaffe! Jag har "försökt" tycka om det flera gånger men det går aldrig. Tycker inte om eftersmaken och tycker heller inte om lukten. Däremot blir det te i stora mängder! Gärna med grädde i. MUMS! Jag håller med om att det är provocerande för omgivningen att jag inte dricker kaffe! Men det ställer också till det för värdar som blir förvirrade och inte vet vad de ska bjuda på. Te går ju alltid bra iofs. Men jag har heller aldrig fallit in i rutiner med fikapauser eftersom jag aldrig haft det behovet av att inta giftet med regelbundenhet, så jag har redan innan LCHF varit en outsider på matfronten. Jag har inte passat in i andra människors "mat- & sovklocka" Har testat några gånger att dricka kaffe, men det smakar vidrigt! Däremot tycker jag att det doftar väldigt gott när nån brygger kaffe! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Jag har läst någonstans att kaffe orsakar insulinpåslag, sant eller ej, och möjligen kortisol, har jag för mig. Det jag försöker göra ibland är att dra ner på det, och se om det gör någon skillnad i viktnedgång och hur jag mår. För övrigt håller jag med Per Att det jäklas med kortisol kan jag nog tro. Dricker jag en kopp kaffe triggar det igång min panikångest ordentligt. Och fortsätter vara ett totalt vrack kommande två dagarna efter. Vi med stressjukdomar har dessutom utmattade bibjurar i stor omfattning där förhållanden mellan renin, angiotensin och så vidare är off, vilket även har med kortisol att göra. Konsekvensen blir att vi går lätt in i stress, vilket vidare medför glukoneogenes om vi på LCHF inte har glukosreserverna kvar. Därför har det troligen gått långsamt ner för mig, i jämförelse vad man hör andra rasat i vikt och mått här. Men ner går jag i alla fall, tydligt mycket mer de perioder då jag mått bättre och inte känt mig orolig i sinne och kroppen. Kaffe är helt off limits för mig nu. Tänker inte pröva och se någon mer gång. Kan vara samma med svart te om det innehåller koffein. Folk pratar om antioxidanter hit och dit. Det tål att nämnas att kroppen tillverkar de antioxidanter den behöver själv så det räcker och blir över. Man behöver inte tillföra sådana alls. Tillskott av antioxidanter var väl ett marknadsföringstrick om jag förstått det hela rätt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Jag har druckit en liten kopp kaffe per dag i några perioder men jag mår sämre av det så jag har slutat med det. Min sambo kan dricka kaffe ett tag (3-4 koppar per dag) men sedan får han huvudvärk av det. Låter han bli kaffe så har han aldrig huvudvärk men efter en längre kaffeperiod så har han det nästan varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Som de flesta andra drogberoenden är det lätt att man börjar rationalisera sitt missbruk. http://sv.wikipedia.org/wiki/Drog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjabo Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Vad finns det för fördelar och för nackdelar med att dricka kaffe? Jag dricker inte men får hela tiden höra hur nyttigt det är, vilket jag betvivlar då jag ser hur många blir utan sitt kaffe. Ibland tycks man vara nästan lika provocerande att man inte dricker kaffe som att man äter LCHF. Kaffe i sig lär nog inte påverka dig så mycket. Det är inte många kalorier i en kopp svart kaffe. Men om man dricker det med grädde, som jag gör, tänker jag mig att det är LCHF-fördelaktigt. Mer fett in = mindre sug på sött. (Visserligen lite sött, kanske ett halvt gram i laktosen, men det överlever man nog...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Som de flesta andra drogberoenden är det lätt att man börjar rationalisera sitt missbruk. http://sv.wikipedia.org/wiki/Drog Har svårt att se att droger skulle vara automatiskt negativa. Finns förvisso de som ger skadliga bieffekter, men jag har aldrig sett några konkreta bevis på att kaffe skulle vara särskillt skadligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts