Asta_B Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Jag har tappat ungefär hälften av mitt hår den senaste månaden i rasande fart. Blir nu påhoppad och många anser sig veta att det beror på att jag äter Lchf kost. Har nu köpt Priorin och även Omega3 (som jag ätit sedan länge). Måste tillägga att jag inte äter som jag gör för viktnedgång . Jag har Ulcerös Colit och mås så mycket bätre av att äta så här.Någon som har något bra tips mot håravfall? Jag tränar mycket och mår även bra utav det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfisken Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Hej! Jag hade precis samma problem när jag lade om till mejerifri LCHF, en stoor omställning för kroppen verkar det som. Skrev om det här --> http://forum.kostdoktorn.se/topic/358-lchf-och-h%C3%A5ravfall/#entry3343 För mig har det kommit igång igen, har massa småfjun överallt nu Kommer dock ta ett tag innan de kommer ikapp och håret blir tjockt igen! Så håll ut, så stannar det av sen! Men det är ju väldigt obehagligt under tiden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 Hej! Jag hade precis samma problem när jag lade om till mejerifri LCHF, en stoor omställning för kroppen verkar det som. Skrev om det här --> http://forum.kostdoktorn.se/topic/358-lchf-och-h%C3%A5ravfall/#entry3343 För mig har det kommit igång igen, har massa småfjun överallt nu Kommer dock ta ett tag innan de kommer ikapp och håret blir tjockt igen! Så håll ut, så stannar det av sen! Men det är ju väldigt obehagligt under tiden! Tack, vet du jag står precis och tänker på att jag dragit ner mycket på mejeri produkterna. Har ätit Lchf i 2 år så jag tycker kroppen borde vara van med kosten. Men just mejeri har jag dragit ner på medvetet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jojomaja Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Jag har tappat hår vid tre tillfällen under mitt liv, alla gångerna hängde det samman med snabb viktminskning. Det är inte LCHF:kost specifikt som leder till förlusten av hår utan själva viktraset. Jag tror fler som bantat mycket i sitt liv känner igen detta. Tidigare har det förlorade håret alltid kommit tillbaks och då varit precis lika tjockt som innan. Jag läste just ett inlägg i ett annat forum där en person gått på strikt VLCD pulverdiet i tre månader och rasat i vikt men även tappat håret i en rasande fart och därför tvingade sig att sluta med svälten. Jag tror det helt enkelt är en reaktion från kroppen när man plötsligt börjar göra sig av med sina fettreserver. Jag tappade ganska mycket hår i början av LCHF men jag var inte så bekymrad eftersom jag satte det samman med viktraset. Det rörde sig för mig om att jag efter 5 månader (när jag hastigt tappat 20 kg) bara hade drygt hälften kvar av mitt hårsvall men jag hade mycket hår att ta av och det var bara jag som märkte skillnad eftersom det inte rörde sig om något fläckvis håravfall, utan det generellt bara blev tunnare. (Precis som tidigare) Så jag fortsatte äta LCHF precis som innan. Och mycket riktigt har håret kommit tillbaks när viktraset avtagit till en långsammare nedgång. Nu är jag 14 månader in i kosten och har massor av "idiothår" som spretar åt alla håll, alltså mängder av korta strån i tinningar och nacke som är drygt 5-7 cm och är på väg att växa ut. Det hår jag har och det som växer ut på nytt är av god kvalitet och mycket blankt och starkt. Jag tappar inte mer hår än vad som är "normalt" längre, trots att jag gått ned 10 kg till, men då i långsammare takt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 Jag har tappat hår vid tre tillfällen under mitt liv, alla gångerna hängde det samman med snabb viktminskning. Det är inte LCHF:kost specifikt som leder till förlusten av hår utan själva viktraset. Jag tror fler som bantat mycket i sitt liv känner igen detta. Tidigare har det förlorade håret alltid kommit tillbaks och då varit precis lika tjockt som innan. Jag läste just ett inlägg i ett annat forum där en person gått på strikt VLCD pulverdiet i tre månader och rasat i vikt men även tappat håret i en rasande fart och därför tvingade sig att sluta med svälten. Jag tror det helt enkelt är en reaktion från kroppen när man plötsligt börjar göra sig av med sina fettreserver. Jag tappade ganska mycket hår i början av LCHF men jag var inte så bekymrad eftersom jag satte det samman med viktraset. Det rörde sig för mig om att jag efter 5 månader (när jag hastigt tappat 20 kg) bara hade drygt hälften kvar av mitt hårsvall men jag hade mycket hår att ta av och det var bara jag som märkte skillnad eftersom det inte rörde sig om något fläckvis håravfall, utan det generellt bara blev tunnare. (Precis som tidigare) Så jag fortsatte äta LCHF precis som innan. Och mycket riktigt har håret kommit tillbaks när viktraset avtagit till en långsammare nedgång. Nu är jag 14 månader in i kosten och har massor av "idiothår" som spretar åt alla håll, alltså mängder av korta strån i tinningar och nacke som är drygt 5-7 cm och är på väg att växa ut. Det hår jag har och det som växer ut på nytt är av god kvalitet och mycket blankt och starkt. Jag tappar inte mer hår än vad som är "normalt" längre, trots att jag gått ned 10 kg till, men då i långsammare takt. Jag har aldrig ätit Lchf för att minska i vikt. Tvärtom äter jag mer än någonsin då jag tränar massor. Lever såhär för magens skull så för mig beror inte håravfallet på viktminskning, VAd skönt att det stannade upp för dig och vad härligt att du också för övrigt mår bra av denna levnadsstil . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Håravfallet beror antagligen på förhöjda sköldkörtel värden. Så var det med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Har sköldkörtel problem med LCHF att göra mån tro? Det jag hittade när jag sökte på det var: http://perfecthealthdiet.com/2011/08/low-carb-high-fat-diets-and-the-thyroid/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts