tobuk Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Jeg er en dansk kvinde på 51 år. Jeg har spist LCHF i 3 måneder, ca. 50 g kulhydrater dagligt. Jeg er rigtig glad for det og har det rigtig godt. Jeg har dog et stort problem: jeg har meget dårlig ånde (dålig andedräkt), min mand og familie siger det dagligt. Har meget brug for hjælp, hvad kan jeg gøre ved det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 När man börjar med Lchf eller om man tar sin kost till en striktare nivå så brukar kroppen utsöndra ett överskott av ketoner Detta ger då en acetonliknande lukt men brukar vara övergående inom någon vecka då kroppen finjusterar ketonerna till det verkliga behovet Eftersom du redan hållit på 3 månader är det nog mer troligt att det beror på någon annan (ny) parameter tex att du idag äter mer mejeriprodukter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Sen så får man skilja på Ketobreath och Dragon breath! Ketobreath är som Dufva påtalar ett överskott av ketonkroppar som man andas ut.. främst i början och det luktar acceton.. typ nagellack eller remover! Dragon breath betyder att man använder protein som energikälla och är ett vanligt misstag i början för vissa som anamara LCHF.. det luktar amoniak..dvs stall! Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html#.UZdSfaKmGxA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobuk Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 Tak for svar. Jeg spiser hverken flere mejeriprodukter end før og heller ikke mere protein, så jeg tror ikke det kan forklare det. Derimod spiser jeg meget animalsk fedt, som jeg mener er korrekt i LCHF diæten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Antagligen så lider du av keto breath, dvs det är en del av omställningen, det brukar lindras efter ett antal månader. Det är altså acceton du andas ut, när ketonkropparna väl bildats så stannar de i blodbanan tills du förbrukat dem eller så spontanomvandlas de till acceton inom 20-30 minuter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts