Jump to content

Mental och social hälsa.

Cederulla
 Share

Recommended Posts

Ett bra tag har jag funderat över varför vi kan lägga så stor vikt och energi på kost, träning, fasta mm. och förhållandevis litet fokus på sociala kontakter, sömn, meditation och återhämtning. De senare har ju också mkt stor påverkan på vårt fysiska och psykiska mående. Erfarenheter och synpunkter?

• Like 6

Jag tror det är för att vi lever i ett prestationssamhälle. :( Det är svårt att prestera meditation och de som gör lägger rosa bilder på insta och skriver nåt rart om hur skönt det är - och hur länge de höll på. Och vem älskar nån som sover 8-10tim/natt? Då får man väl inget gjort? 
Men visst är det viktigt! Om än svårt ibland... 

• Like 3

Det ligger mycket i det. Prestationssamhälle. Och stressen leder gärna till mer stress; jag har inte ro att sitta här och göra ingenting. 
Jag lyssnar på poddar om skrivande, och lär mig att jag behöver slå på dagdrömmarmodus för att trigga kreativiteten. Det är svårt. Ha tråkigt. Inte en massa som stör. Inte kolla Facebook var femte minut.  Gå, utan att lyssna på podd, hm, ja…

Sociala kontakter. Och ensamhet. I lagom mängd. 

• Like 3

Samtidigt tror jag att detta oljud vi har runt oss hela tiden, skvalradio, poddar, musik osv också är stressande. Att ljud finns hela tiden, ja absolut, men ljud som pockar på uppmärksamhet ska vi nog välja med omsorg när vi utsätter oss för. Jag tror att det är bra att vara utan ibland och bli uppiggad av ibland. Det är nog lättare att hitta stimuli än ro numera och alla behöver olika mycket av de båda. 

En annan sak jag tycker man kan fundera på är kvaliteten på sina sociala kontakter, sin återhämtning, sin sömn osv. De som mäter sin djupsömn "presterar" kanske sömn men kan förstås inte påverka den med sitt mätande. Möjligen åt det negativa hållet om det stressar att inte sova djupt tillräckligt länge. Och hur är det med kontakterna, ger de glädje eller sitter man fast med gamla bekanta i något toxiskt (oavsett om det är ett omtänksamt syskon som påtalar att man blivit tjock eller en kollega som gnäller på allt och alla)? Och om man väljer att ta en återhämtande lugn skogspromenad för att man känner att man behöver det samtidigt som man ska lära sig allt om ett ämne via nån pod, är det återhämtning då?

Inte lätt att hitta lagom men ett intressant ämne!

• Like 3

Oljud, ja. 
Jag är ju den som aldrig har haft på bakgrundsljud. Var bara jag hemma, kunde man höra klockan ticka. 
Går sambon ut, är det tyst hemma. Jag har inte längre någon tickande klocka. 
Musik vill jag lyssna på. Men med ständigt bakgrundsskval lyckas jag inte arbeta upp någon lust och längtan efter det. 
Idag hyr jag en lokal, tänkt för att skriva…men också få ha det tyst. Tänka. Njuta. Varva ner. Den blir väl inte lika ostörd när alla aktiviteter drar igång igen, men jag får väl välja mina tider. 
Skogspromenader, utan poddar, utan ljud, närvarande…det är väl det som kallas skogsbad, som man kan få handledning i…? En coach som går med, och förklarar hur man ska göra. Titta på mossan. Titta på det vackra trädet. Lyss till fåglalåten. Andas. Eller vad de nu säger. 

• Like 4

Har lärt mig med åren att jag behöver tystnad och ensamtid någon timme per dag. Kommit på att jag är en högkänslig person som snabbt blir trött för stimuli av olika slag. Dessutom hör jag illa, vilket inte gör saken bättre.  Som pensionär är det för det mesta,nu möjligt att få detta att funka. Vilket ökar min livskvalité. Med åren bryr man sig inte heller om andras tyckande och kraven att prestera är inte stora. Vilket är befriande...

• Like 6