Jump to content

Skräckfilmer

Tjoran

Recommended Posts

Det är Pingst, jag lider, LIDER, av ensamhet och tristess just nu. Har tröstätit massor av paleotillåtna saker och testade till och med en chokladdrink på kokosgrädde.

Fast det har inget med tråden att göra.

Tråden handlar om skräckfilmer. Årtal? Kvittar. Skräck skräck skräck!

Är det någon mer här än lilla jag som har ett intresse för detta?

Personligen är jag enormt kräsen när det kommer till film i överlag, men ännu mer kräsen när det kommer till skräck.

Min standard har skapats av John Carpenters tidiga alster både i skräck som filmskapare.

The Thing, They Live, Escape From New York, Big Trouble in Little China. osv.

Just The Thing är min absoluta favoritfilm genom alla tider.

Gillar ni skräck? Det hoppas jag.

Alien! Ettan alltså... The Thing gjorde stort intryck på mig med.

Håller med. Jag är av den åsikten att jag endast gillar Ridley Scott's Alien. Cameron's Aliens är okej som film. Men bleknar i jämförelse med Alien.

The Thing är en film jag ser minst en gång per år. Helst vid den första snön.

Tycker det mesta av skräck är skit. Horror splatter är inget medryckande alls.

Splatter kan vara skoj om det görs rätt. Som till exempel i Peter Jacksons Brain Dead.

Själv är jag inte så jätteinsatt i just skräck genren, men när det gäller skräck så gillar jag asiatiska skräckfilmer. Typ The Grudge filmerna är rätt nice samt The Ring. The Ring two är dock bättre enligt min åsikt.

Känner en polare däremot som är helt insatt i just skräck (tycker det mesta är skit) och den bästa skräcken som han har sett är en fransk film från 2008 som heter Martyrs som tydligen ska vara helt jävla störd. Själv satt han i biografen när filmen skulle ha premiär och regisören var där också. Typ 5-10 min efter att filmen hade startat så drog vissa människor och andra spydde till och med. När filmen var klar var det dags att ställa frågor för dem som satt kvar i publiken och det var tyst i typ 10 min och sen frågar en person "Vad i helvete är det med dig? Är du frisk egentligen?"

Haha regisören fick typ be om ursäkt och skit hela tiden, men dock blev han glad över dem gånger någon faktiskt gillade skiten.

En annan rolig grej är att läsa recenssionerna från IMDB. En av recenssionerna säger något i stil med "Du bjuder hem en av dina polare för att se på filmen och om dem gillar filmen så ser du dem inte mer. Du snackar inte med dem mer, svarar inte på telefonsamtal osv osv." Recenssionerna har sådana otroliga kontraster. Antingen hatar du filmen eller så älskar du den.

Själv så kan jag inte ta mig igenom trailern fullständigt. Tänker aldrig någonsin se den filmen. Tror att subgenren för den filmen är Gore, Asylum liknande skit. Polarens kommentar om den filmen var iaf att den var tänkvärd. Vettefan vad han menar med det och jag vill inte veta.

En till film man kan rekommendera är Eden Lake. Den är varken läskig eller äcklig, men man blir så jävla förbannad när man ser på den. Störda tonåringar!!!

Hur som helst det ni gör dem kommande minuterna.............är helt upp till er. Ha en fortsatt trevlig helg. ;)

• Like 1

Splatter kan vara skoj om det görs rätt. Som till exempel i Peter Jacksons Brain Dead.

Jo komedi splatter är nice. Men skräck splatter är sällan nice. Alltså 95% av alla skräckfilmer med nån mördare som ska ha ihjäl en hel bataljon som tex saw. Jag blir inte rädd av inälvor och tycker inte det ger mycket. Jo visst ska man inte ta bort blod och sånt, men ska inte vara huvud temat.

Tänkte inte på att Zombie och Vampyr genren oxå tillhör skräck genren. Då har vi ju Interview with a Vampire och I am Legend som två bra filmer.

Dark Skies! Verkligen otäck.

Är det Science Fiction?

The fly, såg jag som tonåring i början av på 60-talet och är fortfarande rädd!

Tycker originalet verkar lite halvdant. Men skulle inte tveka att se den då jag älskar gamla svartvita filmer.

Åh nej det har jag inte! Får kolla upp den då :D Tack för tipset!!

Gör't. När jag såg den 2007, tror jag. Så var det den första filmen som skrämde på mig på länge.

Jo komedi splatter är nice. Men skräck splatter är sällan nice. Alltså 95% av alla skräckfilmer med nån mördare som ska ha ihjäl en hel bataljon som tex saw. Jag blir inte rädd av inälvor och tycker inte det ger mycket. Jo visst ska man inte ta bort blod och sånt, men ska inte vara huvud temat.

Håller med. Splatter för splatterts skull är inte direkt kul, såvida man inte är speciellt intresserad av specialeffekter osv.

Är det Science Fiction?

Tycker originalet verkar lite halvdant. Men skulle inte tveka att se den då jag älskar gamla svartvita filmer.

Gör't. När jag såg den 2007, tror jag. Så var det den första filmen som skrämde på mig på länge.

Håller med. Splatter för splatterts skull är inte direkt kul, såvida man inte är speciellt intresserad av specialeffekter osv.

Oj då,, okej! då ska jag verkligen kolla upp den... ska bara hitta någon och se den med ! hihi

min dvd-hylla är 80%action och skräck xD

Personligen ääälskar jag the Grudge filmerna, både dom amerikanska och de japanska! =) The Grude är min absoluta favvo skräckis!

Dock måste jag ju också nämna min älskade Freddy Kreuger <3

Funderar på att kolla om The Shining. Ja, den rätta versionen av Kubrick. Inte Kings totalt värdelösa alster.

Suget uppstod efter att ha sett en mängd analyser som gjorde det till mycket mycket mer än en film.

• Like 1

Med risk för att framstå som lite tråkig så är alla tiders bästa skräckfilm Hitchcocks Psycho. Jag gillar den skarpt för att den med små medel ändå åstadkommer rätt mycket spänning och skräck. Noterbart är också att man skymtar bara lite blod i duschscenen. Sug på den Gore/Splatter-skapare! ;)

Just genrerna splatter och gore etc lämnar mig rätt kall. Det finns ju en stor värld bortom dessa "vaniljstråk" för övrigt men eftersom ingen nämnt dessa så utgår jag från att det är mer "normala" filmer som avses.

Aliens m.fl. har ju nämnts men de filmerna har jag märkligt nog aldrig tänk på som skräck...fastän det är de ju så klart. Bra grejer hursomhelst!

De mest skräckinjagande filmerna jag kommer att tänka på nuförtiden är sådana som:

- Network

- Das Leben der Anderen

- 1984

Orsaken till det är att det är dithän vår värld verkar vara på väg och de flesta går oberörda och ovetandes denna framtid till mötes.

Är man lättskrämd som jag är så är det med risk att framstå som mycket tråkig när jag säger att filmen Lungt vatten är en bra film, men den lutar nog åt thriller förstås

Förra helgen så lurade sonen på oss filmen Shaun of the Dead som är en "romantisk zombie-komedi" från 2004. Filmen ska vara en en skräck-komedi.

Annars så tycker jag nog som Tiny Tom att Psycho är bra. De gamla Omen-filmerna var bra då, nu vet jag inte, det var ett tag sen jag såg dem ;)

Är man lättskrämd som jag är så är det med risk att framstå som mycket tråkig när jag säger att filmen Lungt vatten är en bra film, men den lutar nog åt thriller förstås

Förra helgen så lurade sonen på oss filmen Shaun of the Dead som är en "romantisk zombie-komedi" från 2004. Filmen ska vara en en skräck-komedi.

Annars så tycker jag nog som Tiny Tom att Psycho är bra. De gamla Omen-filmerna var bra då, nu vet jag inte, det var ett tag sen jag såg dem ;)

haha shaun of the dead är ju underbar xD Måste sett den fyra gånger hittills.. <3

På talk om det.. jag räknar zombie filmer egentligen mer till Action, men om de räknas så fullkomligt älskar jag Resident Evil filmerna! Alla av dem! <3

På talk om det.. jag räknar zombie filmer egentligen mer till Action, men om de räknas så fullkomligt älskar jag Resident Evil filmerna! Alla av dem! <3

Om jag själv får säga är zombie filmer som görs rätt, är dom oftast kommentarer angående mänskliga förhållanden under olika typer av stress och press.

Zombiefilmer där det är massa action är oftast ganska tråkiga.

Om jag själv får säga är zombie filmer som görs rätt, är dom oftast kommentarer angående mänskliga förhållanden under olika typer av stress och press.

Zombiefilmer där det är massa action är oftast ganska tråkiga.

Oftast ja ^^ Jag tycker egentligen de flesta zombie filmer är någorlunda roande mer än bra.. men just Resident Evil filmerna total älskar jag =D Kanske pga Milla Jovovich' fantastiska roll som Alice, mer än zombierna dock ;p