Jump to content

Kollaps efter avslutad Lchf-period


genelec
 Share

Recommended Posts

Hej, är ny här och tänkte höra lite tankar, tips och erfarenheter från er.

 

Jag körde, i höstas, en Lchf-period på ca 10veckor med gott resultat och har tänkt att sätta igång igen...men är lite "skraj" eftersom jag kollapsade dagarna innan julafton, förmodligen pga att jag satte in kolhydrater igen och återgick till den kost som jag åt tidigare.

 

Jag har tänkt mycket på det sedan dess, bl a att det kanske inte är så bra att testa runt för mycket med sin kropp. Tidigare hade jag bestämt mig för att inte gå igång med Lchf igen. Men, efter att ha kört kolhydrater i fem månader nu, så märker jag att jag inte kan kontrollera mitt sockerbegär.

Så, nu har jag nästan bestämt mig för att göra en ny satsning och skulle bli tacksam för alla reflektioner, tankar, stöd och tips. 

Hur tycker ni man ska börja (stegvis eller pang på "rödbetan" direkt)?

Kan man äta kolhydratsrikt vid något enstaka tillfälle, utan att kroppen kommer helt ur balans? Hur har ni upplevt detta?

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju prova att äta LCHF med lite mer kolhydrater, typ 30-50 gr/dag, och äta mer rotfrukter och kanske bär? Men du nämner också sockerbegär, så det kanske är svårt. Och att du reagerar så starkt på kolhydrater indikerar kanske att du är väldigt känslig? Vill du äta LCHF för att gå ned i vikt, för hälsan eller för sockersuget?

Link to comment
Share on other sites

Främsta anledningen är att gå ner i vikt. Jag har, sen i januari 2012, tränat 3-5 dagar i veckan. Sen i januari detta året har jag stadigt gått upp i vikt. Framförallt är det kvällarna som det inte går att hålla igen. Det gick däremot väldigt bra, när jag körde min Lchf-period i höstas.

Link to comment
Share on other sites

Främsta anledningen är att gå ner i vikt. Jag har, sen i januari 2012, tränat 3-5 dagar i veckan. Sen i januari detta året har jag stadigt gått upp i vikt. Framförallt är det kvällarna som det inte går att hålla igen. Det gick däremot väldigt bra, när jag körde min Lchf-period i höstas.

 

Varför gick du tillbaka till kolhydratrik mat? Var det något du saknade eller blev det jobbigt rent praktiskt eller hade du bara tänkt hålla på en kort period? Det behöver ju inte vara allt eller inget, du kanske kan hitta något mellanläge där det funkar för dig. Starkt sockersug brukar dock kräva att man håller sig någotsånär strikt.

Link to comment
Share on other sites

Ser du det som tillfälligt så låt bli. Ingenting som du inte kan tänka dig för resten av livet kommer att vara nån fördel för dig i långa loppet.

Nej, det tror jag inte att jag tänker. Jag tänker däremot att, eftersom jag gillar att springa, ibland få lite turbobränsle i form av kolhydrater. Plus att någon gång ibland ta sig ett glas vin, öl eller "bjudmat". 

Mest för smidigheten, men jag mådde väldigt fint i höstas...även mentalt.

Link to comment
Share on other sites

Varför gick du tillbaka till kolhydratrik mat? Var det något du saknade eller blev det jobbigt rent praktiskt eller hade du bara tänkt hålla på en kort period? Det behöver ju inte vara allt eller inget, du kanske kan hitta något mellanläge där det funkar för dig. Starkt sockersug brukar dock kräva att man håller sig någotsånär strikt.

Kommer inte riktigt ihåg varför jag gick tillbaka. Tror det var att jag kände mig så otroligt pigg och energisk när jag tillsatte kolhydrater och i samband med det kom igång med träning ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte riktigt ihåg varför jag gick tillbaka. Tror det var att jag kände mig så otroligt pigg och energisk när jag tillsatte kolhydrater och i samband med det kom igång med träning ordentligt.

 

Du borde läsa Jonas Berqvist bok om lågkolhydrats kost när man tränar. Jag tror han har olika ideer om hur man kan lägga till lite kolhydratsladdning. Låter som du borde kunna äta LCHF med avsteg lite då och då samt kanske lite kolhydratsladdning när du vill prestera extra. Det finns många trådar här om just hårt träning (bla maraton) och LCHF och hur olika personer gör.

Link to comment
Share on other sites

Hej, är ny här och tänkte höra lite tankar, tips och erfarenheter från er.

 

Jag körde, i höstas, en Lchf-period på ca 10veckor med gott resultat och har tänkt att sätta igång igen...men är lite "skraj" eftersom jag kollapsade dagarna innan julafton, förmodligen pga att jag satte in kolhydrater igen och återgick till den kost som jag åt tidigare.

 

Jag har tänkt mycket på det sedan dess, bl a att det kanske inte är så bra att testa runt för mycket med sin kropp. Tidigare hade jag bestämt mig för att inte gå igång med Lchf igen. Men, efter att ha kört kolhydrater i fem månader nu, så märker jag att jag inte kan kontrollera mitt sockerbegär.

Så, nu har jag nästan bestämt mig för att göra en ny satsning och skulle bli tacksam för alla reflektioner, tankar, stöd och tips. 

Hur tycker ni man ska börja (stegvis eller pang på "rödbetan" direkt)?

Kan man äta kolhydratsrikt vid något enstaka tillfälle, utan att kroppen kommer helt ur balans? Hur har ni upplevt detta?

 

Vad innebär kollaps?

 

Gick du tillbaka till att äta raffinerade kolhydrater?

Link to comment
Share on other sites

Vad innebär kollaps?

 

Gick du tillbaka till att äta raffinerade kolhydrater?

Kollaps innebär att jag fick plötslig magtömning som gjorde så fruktansvärt ont att jag svimmade och bröt näsan i en dörrkarm...ingenting jag vill vara med om igen. Detta upplevdes ytterligare två gånger, men inte så kraftigt.

 

Ja, jag gick tillbaka till raffinerade kolhydrater och tyckte väl att jag tog det försiktigt, men inte tillräckligt.

Link to comment
Share on other sites

Kollaps innebär att jag fick plötslig magtömning som gjorde så fruktansvärt ont att jag svimmade och bröt näsan i en dörrkarm...ingenting jag vill vara med om igen. Detta upplevdes ytterligare två gånger, men inte så kraftigt.

 

Ja, jag gick tillbaka till raffinerade kolhydrater och tyckte väl att jag tog det försiktigt, men inte tillräckligt.

 

Det är ett välkänt fenomen att en kropp som blivit avvand från kolhydrater och plötsligt utsätts för dem igen, även i mindre mängd, reagerar kraftigt. I synnerhet om det rör sig om bröd/mjölmat. Det rör sig vanligen om svår magknip, smärtsamma magkramper, kräkningar, svettningar, lösa diarréer, bullrig mage och gasbildning. (Precis som kroppen reagerar på gifter och toxiner som den inte tål ...) Jag tar detta som ett tecken på att den här maten är verkligen inte bra för kroppen, men om man ändå bestämt sig för att börja äta kolhydrater igen efter LCHF tror jag att upptrappningen måste ske ytterst försiktigt med långsamma kolhydrater och då samtidigt (tyvärr) se till att man minskar fettintaget. Kombinationen av fett och mer snabba kolhydrater kan ge förstärkta besvär. Jag tror att det vanliga är att man tror att man trappar upp kolhydraterna försiktigt men glömmer att samtidigt ta bort en del av fettet. Se bara till att fortsätta äta nyttiga fetter, men inte i samma mängd som med LCHF.

 

Exempel på långsamma kolhydrater att trappa upp med:

  • Fullkornspasta

  • Grovt, fullkornsbröd med hela korn och frön

  • Havregryn

  • Rågflingor

  • Råris, fullkornsris

  • Quinoa

  • Fullkornsbulgur

  • Müsli

  • Kall kokt potatis

  • Bönor

  • Linser

  • Frukt (ej banan)

Undvik att trappa upp med:

  • Potatismos

  • Pommes frites

  • Snabbmakaroner

  • Vit pasta

  • Vitt ris

  • Couscous

  • Cornflakes, andra flingor

  • Vitt bröd

  • Vetemjöl

  • Chips

  • Popcorn

  • Kakor och kex
  • Socker
  • Banan
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag måste nog hålla med Y62 här, om du inte tänker hålla på med detta långsiktigt så är det ingen bra idé.

 

Dessutom tycker jag det verkar som att du tror att det inte spelar någon roll för kroppen vilken mat du äter, även om du har konstaterat att du mådde väldigt bra på lchf så drar du inga vidare slutsatser av det.

 

Om man skall lyckas med lchf så tror jag man måste tro på idén, dvs att denna typ av kosthållning är den vi är gjorda för och den vi mår bäst av, all annan kost är mindre bra i olika omfattning och kolhydratrik kost än förmodligen den som är allra sämst för oss i längden.

 

Hoppas du hittar tillbaks till lchf igen, och framför allt att du denna gången tänker fullfölja hela loppet, dvs köra lchf hädanefter, annars är det nog som sagt bättre att du låter bli.

Link to comment
Share on other sites

 

Det är ett välkänt fenomen att en kropp som blivit avvand från kolhydrater och plötsligt utsätts för dem igen, även i mindre mängd, reagerar kraftigt. I synnerhet om det rör sig om bröd/mjölmat. Det rör sig vanligen om svår magknip, smärtsamma magkramper, kräkningar, svettningar, lösa diarréer, bullrig mage och gasbildning. (Precis som kroppen reagerar på gifter och toxiner som den inte tål ...) Jag tar detta som ett tecken på att den här maten är verkligen inte bra för kroppen, men om man ändå bestämt sig för att börja äta kolhydrater igen efter LCHF tror jag att upptrappningen måste ske ytterst försiktigt med långsamma kolhydrater och då samtidigt (tyvärr) se till att man minskar fettintaget. Kombinationen av fett och mer snabba kolhydrater kan ge förstärkta besvär. Jag tror att det vanliga är att man tror att man trappar upp kolhydraterna försiktigt men glömmer att samtidigt ta bort en del av fettet. Se bara till att fortsätta äta nyttiga fetter, men inte i samma mängd som med LCHF.

 

Exempel på långsamma kolhydrater att trappa upp med:

  • Fullkornspasta

  • Grovt, fullkornsbröd med hela korn och frön

  • Havregryn

  • Rågflingor

  • Råris, fullkornsris

  • Quinoa

  • Fullkornsbulgur

  • Müsli

  • Kall kokt potatis

  • Bönor

  • Linser

  • Frukt (ej banan)

Undvik att trappa upp med:

  • Potatismos

  • Pommes frites

  • Snabbmakaroner

  • Vit pasta

  • Vitt ris

  • Couscous

  • Cornflakes, andra flingor

  • Vitt bröd

  • Vetemjöl

  • Chips

  • Popcorn

  • Kakor och kex
  • Socker
  • Banan

 

Tack. tror att du träffar mitt i prick. Det var nog just att jag inte drog ner på fettintaget, samt att jag kanske drog på lite för mycket med kolhydrater för tidigt. Känner igen alla åkommor, som du beskriver dem. 

Link to comment
Share on other sites

Tack. tror att du träffar mitt i prick. Det var nog just att jag inte drog ner på fettintaget, samt att jag kanske drog på lite för mycket med kolhydrater för tidigt. Känner igen alla åkommor, som du beskriver dem. 

 

Man brukar klara små avsteg om det inte är för mycket kolhydrater eller för ofta. En bullbit, en bit bröd nån gång brukar funka för mig (eller gjorde då jag åt gluten) men frossa i pasta tex blev för mycket. Sen finns det "godis" som är mer LCHF vänliga: nötter, ett glas vin, bär, vissa bakverk på mandelmjöl.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste nog hålla med Y62 här, om du inte tänker hålla på med detta långsiktigt så är det ingen bra idé.

 

Dessutom tycker jag det verkar som att du tror att det inte spelar någon roll för kroppen vilken mat du äter, även om du har konstaterat att du mådde väldigt bra på lchf så drar du inga vidare slutsatser av det.

 

Om man skall lyckas med lchf så tror jag man måste tro på idén, dvs att denna typ av kosthållning är den vi är gjorda för och den vi mår bäst av, all annan kost är mindre bra i olika omfattning och kolhydratrik kost än förmodligen den som är allra sämst för oss i längden.

 

Hoppas du hittar tillbaks till lchf igen, och framför allt att du denna gången tänker fullfölja hela loppet, dvs köra lchf hädanefter, annars är det nog som sagt bättre att du låter bli.

Såg en föreläsning av Jonas Bergqvist om just Lchf och träning, där han tar upp lite olika modeller av Lchf, bl a en mer "liberal" kolhydratssyn om man är i sin normalvikt och vill prestera på hög nivå. 

 

Anledningen till att jag gick tillbaka till kolhydratskost, var när jag fick i mig en fullkornsmacka en söndagförmiddag, kände en otrolig kick och städade hela lägenheten. 

 

Anledningen till att jag vill tillbaka till Lchf, är att jag så lätt ger efter för sötsug och det mår jag verkligen inte bra av. Kan inte minnas att jag var det minsta sugen på sött, när jag körde Lchf i höstas. Därför vill jag hitta tillbaka!

 

Jag tänker att man ibland kan behöva en kolhydrats-"boost" för att prestera, både fysiskt och mentalt...det vill jag veta mer om.

Link to comment
Share on other sites

Man brukar klara små avsteg om det inte är för mycket kolhydrater eller för ofta. En bullbit, en bit bröd nån gång brukar funka för mig (eller gjorde då jag åt gluten) men frossa i pasta tex blev för mycket. Sen finns det "godis" som är mer LCHF vänliga: nötter, ett glas vin, bär, vissa bakverk på mandelmjöl.

Kommer ihåg att det var speciellt svårt när man är på resande fot, med fettintag. Protein är inte så svårt att få tag på, men fett upplevde jag var svårare. Minns att jag vid något tillfälle köpte engångförpackning med ost och ett 10gr smörpaket på en mack, som jag drog i mig :)

Har du något mer "nöd"-tips när man t ex är på resa?

Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg att det var speciellt svårt när man är på resande fot, med fettintag. Protein är inte så svårt att få tag på, men fett upplevde jag var svårare. Minns att jag vid något tillfälle köpte engångförpackning med ost och ett 10gr smörpaket på en mack, som jag drog i mig :)

Har du något mer "nöd"-tips när man t ex är på resa?

 

Om du orkar baka så är fröknäcke tacksamt. Köp sedan smör, ost och skinka och ha på. Det finns ost och baconmuffins som också är bra att ha med på resa. Dessa nödproviant är bra för de ser "normala" ut. Jag brukar ta en liten burk (typ en gammal vaniljpulver burk) och fylla med kokosolja när jag reser så att jag kan ha en tsk i thé eller kaffe för att slippa sötsug. Babybel ostar, makrill i tomatost, tonfisk och majonnäs. Nötter. När jag åkte till Spanien nyligen hade jag med mig fläskvålar och torkat kött på flyget.

Link to comment
Share on other sites

Ann Fernholm har skrivit ett blogg-inlägg om vad som kan hända i magen när man börjar äta mycket kolhydrater igen

 

 

En annan fråga i diskussionstråden handlar om magen och kolhydrater. Många magar mår bättre när de inte utsätts för så mycket kolhydrater. I Ett sötare blod refererar jag till fem magexperter som förklarar varför det blir så. MEN. En del upplever att det gör värre ont än någonsin tidigare, när de sedan är bortbjudna eller går på restaurang och då äter lite kolhydrater igen. Kan en lågkolhydratdiet göra att man får mer magbesvär?

 

Svaret på kort sikt är ja. Det finns forskning som tyder på att när du till exempel inte äter lika mycket vitt socker längre, nedreglerar tarmarna sin förmåga att ta hand om fruktos (som ju är en del av vitt socker). Kroppen anpassar sig helt enkelt till vad du äter. Äter du inte en massa fruktos, kommer kroppen inte lägga energi på att hålla det systemet uppe. Äter du sedan plötsligt en stor dos fruktos, kommer tarmarna inte klara av att ta hand om det. Sockret fortsätter då genom tarmsystemet och föder alla bakterier där. Det leder till all sköns magproblem med en massa gaser och annat.

 

Men kroppen är inte sämre än att den kan anpassa sig tillbaka. Börjar du äta fruktos igen, kommer den sätta igång sitt system för detta. Jag har inte tagit reda på om detta även gäller sockerarten glukos, som ju finns i både vitt socker och i stärkelse. Men jag skulle gissa att samma sak gäller här. Om du vill börja äta kolhydrater igen, ska du kanske därför stegvis anpassa kroppen så att den blir beredd.

 

 

 

http://ettsotareblod.se/fraga-hur-paverkar-lchf-egentligen-kroppen-i-langden/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...