Peter B Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Vätternrundan närmar sig... Jag tänkte försöka hålla ner på sportdryck och annan kolhydratrik kost i år. Men jag känner mig ganska skeptisk till att glukoneogenesen ska klara att producera den mängd glukos som nog ändå krävs vid långvarig ansträngning, med påföljande risk att glykogenförrådet töms fullständigt och därmed påföljande kollaps... Någon som läst några vederhäftiga guidelines på ungefär hur mycket typ sportdryck som kan behövas. Räknar med att hålla på ca 12 timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leifanders Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Bra fråga. Jag har samma funderingar och skulle också bli glad för ett svar. Igår (söndag) körde jag en 15-milarunda på cykeln och jag åt 3 ägg och drack en kopp kaffe med en tsk kokosfett i innan jag gav mig iväg, sen hade jag 2 liter vatten med mig. Efter ungefär 3,5-4 timmar tog energin slut ordentligt, det i kombination med motvind de sista 6-7 milen gjorde att avslutningen gick fruktansvärt tungt. Jag borde haft någonting med mig att knapra på, exakt vad vet jag dock inte. Kanske några nävar nötter och eventuellt någon banan. En extra flaska vatten hade inte heller gjort någon skada. Några extraanledningar till att jag tog tvärslut kan vara att jag körde en tvåtimmarslöpning (i hyfsat lugnt tempo) på lördagen och sen var på fest på lördagskvällen och kom hem kl 02, självklart utan alkohol etc. men med lite extra kolhydrater vid middagen. Min slutsats blir alltså att det måste fyllas på med energi under ett såpass långt lopp, exakt hur mycket och vad som är bäst att fylla på med har jag dock inte en aning om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Kolla vad Jonas Colting har skrivit om saken. Han äter ju någon slags LCHF men anpassad efter uthållighetsträning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Nu är ju inte jag rätt person att skriva om uthållighetsträning, men något har jag förhoppningsvis snappat upp. 1) Det är ju fett som är huvudsakliga bränslet vid uthållighetsidrotter; det är ju omställningen till fettdrift (fler mitokondrier, vill jag minnas) som gör att det är tungt i övergångsfasen. 2) Jonas Bergqvist har skrivit en bok om träning på LCHF; och tar upp frågan om när och hur man äter kolhydrater i sammanhanget. Jag har läst den, men inte testat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Jonas Bergqvists "LCHF och Träning" som nämns ovan är jättebra! Han nämner också något annat där som inte alltid är rumsrent : Om man äter bra året runt och sedan inför ett lopp eller under loppet för den delen, lägger till lite extra kolhydrater eller sportdryck så är det kanske inte hela världen. Som jag förstår vill du begränsa, inte ta bort helt, och det kan det kanske vara värt. Det svåra blir nog att hitta rätt nivå - själv blir jag illamående och darrig vid för stort kolhydratintag (fast jag cyklar inga Vätternrundor förstås... ). Håller tummarna för dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Vill minnas att det fanns liknande frågeställningar i vintras inför Vasaloppet, både med funderingar inför och erfarenheter efter. Det kanske finns några tips att hämta i de trådarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Peter Det är inga som helst problem för dig att genomföra vätternrundan helt utan sockerchocker Själv har jag cyklat uppemot 15 mil på bara vatten flera gånger och ska definitivt göra ungefär så även med vättern när jag ska ta mig an den utmaningen Förutsättningen är bara att du är "omställd" och det är du nog sedan länge Då behöver du egentligen bara vatten, fast en bit saltat fläsk i fickan kan vara bra att ha med sig (som terapi) på ett så långt kraftprov Experiment med kolhydrater kan nog snarast ge motsatt effekt då ditt blodsocker kan få för sig att börja "fara" både upp och ner under loppet och kanske tom göra dig kraftlös 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leifanders Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Dufva, kan mitt problem från igår då ha varit att jag inte kört tillräckligt strikt på sistone, så att energin tog slut efter drygt 3 timmar? Eller är det bara att jag är dåligt tränad tro? Jag fick förvisso en halv banan när det var typ 1,5 timme kvar att cykla och det var en halvtimme efter det som det blev som allra jobbigast och sen hela vägen hem. Kanske hade varit bättre att avstå bananen, nu när jag inte hade möjlighet att köra resten av rundan på kolhydratdrift?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 20, 2013 Author Share Posted May 20, 2013 Dufva, själv har jag "bara" cyklat ca 2-3 timmar på bara vatten ... och det är ju en väldig skillnad mot 12 timmar, Vätternrundan är ju ganska speciell genom att anträngningen är så långvarig...och jag har för mig att jag läst att kroppen behöver glukos för att hålla igång fettförbränningen?...så jag känner mig inte helt bekväm med att cykla så länge helt utan att fylla på med kolhydrater....å andra sidan nu när jag vant kroppen vid fettförbränning så känns det inte heller bra att ösa på med kolhydrater...då kanske kroppen reagerar på något oväntat sätt... Labolina, Effie, Maria: Mmm..man kanske ska läsa vad Colting och Bergqvist skriver...jag har för mig att båda tycker att man kan/ska lägga på kolhydrater, frågan är väl bara hur mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Kanske kan du hitta ngt intressant från Rune Larsson: http://www.crossfitnordic.se/lopar-larsson-om-maraton-pa-fet-mat-12030/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Ni som kör uthållighetssporter, har ni provat Ucan? http://www.generationucan.com/super.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Beror ju på vilken puls du kommer att ha i snitt, klarar du loppet på 12 timmar på 60% av VO2Max så lär du inte behöva tanka glukos! Så fort din puls ökar utöver det så kommer allt mer glukos att användas.. och kan ta slut. Så mycket handlar om hur vältränad du är. Min bror som börjat träna för riktigt maraton, fick rådet av sin tränare att sänka nivån på träningen och ligga på 60% i förträningen, för att just höja fettoxidations- och syreupptagnings-förmågan. Han sa att han alldrig haft sådan träningsvärk, för det blev helt andra muskelfibrer som fick jobba. En annan person som frågade om råd fick oxå rådet att starta på 60%.. så han köpte en pulsklocka.. men blev besviken när han upptäckte att han hamnade på 60 redan vid en promenad med hunden. Men det betyder ju då egentligen att han var väldigt otränad och då lär man hamna över 60 hur man en gör innan man är tillräckligt tränad. Man brukar säga att det tar ett halvår med två pass i veckan innan man blir så tränad att den riktiga träningen börjar.. om man börjar från skratch altså. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljusblo Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Jag skulle akta mig för sportdryck i alla fall... Kan inte tänka mig hur hemskt det vore att få in något sånt i munnen, till på köpet när man anstränger sig. Rune Larsson är inte heller det första jag skulle följa då Rune är van att äta vad som helst, när som helst... Jag skulle nog köra med sånt som jag vet att magen gillar, typ ägg, lax och majonnäs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 20, 2013 Author Share Posted May 20, 2013 Ljusblo, rätt komponerad sportdryck har ju i allmänhet lägre kolhydratinnehåll (5-8%) än juice/läsk och med salter som man förlorar under ansträngning...det som oroar mig med protein/fett-maten är att kroppen inte hinner producera tillräckligt med glukos så man behöver antagligen komplettera med kolhydrater. Zepp, jag räknar med att snitta på ca 80% VO2MAX (150-155 i puls), pauser exkluderade, hur mycket behöver jag komplettera med då? Honung, nej. Lotta J, jag ska titta på den , den verkar vara underhållande men konkreta tips saknas nog där, tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Ljusblo, rätt komponerad sportdryck har ju i allmänhet lägre kolhydratinnehåll (5-8%) än juice/läsk och med salter som man förlorar under ansträngning...det som oroar mig med protein/fett-maten är att kroppen inte hinner producera tillräckligt med glukos så man behöver antagligen komplettera med kolhydrater. Zepp, jag räknar med att snitta på ca 80% VO2MAX (150-155 i puls), pauser exkluderade, hur mycket behöver jag komplettera med då? Honung, nej. Lotta J, jag ska titta på den , den verkar vara underhållande men konkreta tips saknas nog där, tyvärr. Komplettera med ett par 2 litersflaskor Cocacola! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 20, 2013 Author Share Posted May 20, 2013 Hmmm, tack för hjälpen Zepp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Min bror är rätt vältränad.. för att vara 50, och siktar på 70% när han springer marathon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 20, 2013 Author Share Posted May 20, 2013 Jag ligger ganska högt i puls när jag tränar ...ett spinningpass snittar jag i allmänhet på ca 160 (inkl uppvärmning)...uppskattar maxpulsen till ca 185...tror att de individuella variationerna är ganska stora på vart man ligger...tror ändå att jag är hyfsat vältränad...men allt är ju relativt...12 timmar är ju ingen världsmästartid direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Grejen är väl vad som händer vid en given puls.. dvs hur mycket man faktist orkar prestera.. hur fort det går och hur länge man orkar hålla det tempot. Lite samma som stackaren som låg på 60% vid hundpromenaden, fast tvärt om! "Vid långdistans träning ska ditt VO2 man vara omkring 70 % av ditt VO2. Tränar du tempo bör de vara mellan 80-85 % och kör du intervaller ska du ligga på 85-90 %. Ovan 90 % tränas musklerna förmåga att träna utan tillgång till syre(anaerob kapacitet). Ekvation för uträkning av maxpuls 208,754 – (0,734 x ålder) ± 10" http://www.mhcoaching.se/traning/vo2-max-vad-ar-det/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 20, 2013 Author Share Posted May 20, 2013 Det är väl lite så här jag hoppas på att kunna köra en relativt stor del av Vätternrundan (från träningspass på Gotland): Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Det gäller att hitta kolhydrater som magen accepterar, också. Har jag läst..Det lär inte bli något bra lopp om man tillbringar det ute i buskarna - så testa vad som funkar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 21, 2013 Author Share Posted May 21, 2013 Det gäller att hitta kolhydrater som magen accepterar, också. Har jag läst..Det lär inte bli något bra lopp om man tillbringar det ute i buskarna - så testa vad som funkar mmm...jag är inte så orolig för att kunna hitta några kolhydrater som går att äta/dricka för magens skull...MEN...jag känner mig extremt osäker på hur det skall doseras...jag har fått tips om allt från ingenting till några liter coca-cola hittills. . 12 timmars cykling innebär innebär att man gör av med ca 10000 kcal, varav det mesta säkerligen kommer från fettförbränning...men säkerligen kommer mycket också att tas från glykogenförråden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 mmm...jag är inte så orolig för att kunna hitta några kolhydrater som går att äta/dricka för magens skull...MEN...jag känner mig extremt osäker på hur det skall doseras...jag har fått tips om allt från ingenting till några liter coca-cola hittills. . 12 timmars cykling innebär innebär att man gör av med ca 10000 kcal, varav det mesta säkerligen kommer från fettförbränning...men säkerligen kommer mycket också att tas från glykogenförråden... Kanske mjölk? Innehåller både protein, fett och kolhydrater. Banan har ju också mycket kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Jag kan rek den här boken. Tycker den ger rejält med forskningsgrundad teori (i den mån det finns) och praktiska tips. http://www.amazon.com/Art-Science-Low-Carbohydrate-Performance/dp/0983490716 Författarnas hållning skiljer sig från hur jag uppfattat budskapet från Jonas B om lchf och träning. Fast jag har endast fått den senares budskap från en 1 tim föreläsning på you tube. Skillnaden handlar främst om mängden kolhydrater som jag fattar det. Colting skiljer sig också från budskapet i denna bok eftersom han äter betydligt mer kolhydrater (tycker dock att han är en lysande förebild inom kost och träning). Författarna är fokuserad på ketosläge under 50 gr kolisar om dagen. Har själv inte bestämt mig för en egen hållning då jag är nybliven uthållighetsidrottare och har hittills bara kommit fram till att low carb är outstanding i förhållande till att "suga på sockertutten". Men boken är i vilket mycket upplysande. Känslan av att kunna sticka iväg och träna 2-3 timmar oavsett när man ätit och ändå inte känna någon skillnad i energinivå är fantastisk! Om ni läst boken så skriv gärna om vad ni tänker om budskapet. Hur det än är så är vi bara i början av det här "paradigmskiftet" : ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus.S Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Apropå Colting, långa distanser och ev intag av kolisar. " I regel vill jag ha lite socker i slutet av långa pass på +5 timmar." "Cola o RB är enkla och tillgängliga produkter under träning, inte efter. Och under träning funkar de idealiskt!!" http://coltingblogg.com/2012/02/26/sa-har-ater-jag-en-veckas-kostregistrering/ Av kostregistreringen kan man se att han äter relativt lite kolisar men är långt från någon striktare lchf-gräns. Jag åkte öppet spår på vatten första 3 milen och sedan cola/red bull + annan dricka som fanns på stationerna. Åt fettfrukost innan. Jag är långt ifrån någon elitmotionär men jag tyckte det upplägget funkade riktigt bra för mig. Tidigare kände jag mer av en begränsning vid hårdare ansträngning men jag tycker det försvunnit nu. En sak som verkligen är intressant är återhämtningen som jag tycker sker mycket snabbare. Vilket stämmer bra med det som står i boken jag nämnde ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Johanna, mjölk skulle säkert kunna vara bra. men kanske lite knöligt att få med Magnus, jätteintressant ska absolut köpa boken. Jag är ganska inne på att man måste komplettera med kollisar efter några timmar. Frågan är om det kan finnas någon optimal nivå, eller om man bara ska vräka på för att undvika att det blir för lite.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Hej Det skrev jag på min blogg gällande att åka vasaloppet utan kolhydrater: "Testet som skulle vara i en månad har lett till en total kostförändring.Redan i September 2011 började jag märka dramtiskta förändringar.Först och främst gick jag ganska omgående ner 7kg.Blev mycket piggare. Inga sk sockerdippar efter varje måltid.Träningsmässigt började det också att märkas. Kunde träna mycketlängre och hårdare pass utan att energin tog slut.Så inför årets stora händelse, vasaloppet, kom det slutgiltiga testet.Skippade den traditionella kolhydratuppladdningen.Åt helt normalt dagarna innan. Allstå minimalt intag av kolhydrater(ca 25 gram per dygn)Lite extra intag av fett än normalt gjorde jag.Under loppet drack jag bara vatten. Skippade helt den traditionella blåbärssoppan och sportdrycken.Resultat:Gjorde mitt livs lopp. Med mycket mindre träning än tidigare år.Har i tidigare vasalopp haft svackor och hela tiden under loppet varittvungen att tillföra kolydrater i form av bullar, blåbärssoppa och sportdryck.Ändå har det känts att energin i kroppen har sinat.Nu, inga svackor och med sprudlande energi under hela loppet." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Va roligt att höra Lasse. Va skönt att få det bekräftat igen att man inte behöver inta extra kh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fifi Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Hur gick det för dig och vad åt du under loppet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geschwint Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Körde Vättern igår och har följande rapport hur jag fungerade jämfört med tidigare, ej fettdrivna rundor. Frukost en timma innan start: stadig fett- och köttrik korv (jag gillar korv), vatten och salta nötter, bodde i tält så köket var begränsat. Laddat med 4 vattenflaskor, 2 i ramen och 2 bakom sadeln. Skulle räcka minst 14 mil till första stopp. Tanka vatten och vattenlösliga mineralpiller utan sötning, de var rätt blaskiga. Sedan ta någon banan på två depåer till samt kanske någon blaskig saltgurka av tveksam leverantör... Benen betedde sig som de skulle på fettdrift, uthålliga och backsugna. Mjölksyran lyste som vanligt med sin frånvaro och det var bara att mata på. De få kolhydrater jag fick i mig via banan och kanske mineralpillren påverkade inte speciellt åt det negativa, magen var lugn och fin hela tiden. Jag tycker det känns som om man tillför lite raketbränsle (banan o likn.) så stör det inte fettförbränningen märkbart men det ger lite extra fart. Jag har aldrig varit med om att de få kolisar jag stoppat i mig under ett långlopp påverkat känslan i kroppen om obegränsat med energi via fettet. Däremot har jag ofta haft problem med både mage, ork och mjölksyra under långlopp, typ L-ö lopp före lchf då man skulle "ladda"... Numera laddar jag aldrig utan tar mig en brakfrukost innan ett lopp bestående av äggröra med grädde och sidfläsk, med en paprika på sidan. Står sig genom hela loppet. Jo, gällande dosering av annan dryck än vatten. En munfull var 30minut kanske följt av en munfull vatten för att skölja bort smaken. Det var vad jag körde efter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Nice rapport. Var du nöjd med tiden?Vad är denna annan dryck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 16, 2013 Author Share Posted June 16, 2013 Hehe...jag lever fortfarande Jag bestämde mig för att köra LCHF så långt som möjligt...så jag laddade upp innan loppet med grillat kött, sallad och vatten till maten. På cykeln drack jag vatten och i kontrollerna (stannade på alla kontroller utom den första) blev det kaffe, vatten och saltgurka...alltså i princip 0 kolhydrater...det gick tungt, men ändå OK. MEEEN...efter ca 20 mil...blev synen ganska dimmig...och vid kontrollen efter 23 mil så bestämde jag mig efter samtal med läkare där att fylla på med kolhydrater...så vid kontrollerna 23, 26 och 28 mil åt jag också bananer och drack blåbärssoppa...dimsynen försvann då också successivt. ...så någonstans finns nog en gräns för hur länge man kan ligga på hög puls utan kolhydrater... Jag är en glad motionär så tiden i år blev 13h36 min...förra året med stora mängder kolhydrater var tiden 12h45min. ...och grattis Geschwint till en bra prestation...det låter som du är åtminstone en sub10 cyklare ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leifanders Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Då kan väl jag passa på att avlägga en rapport också från Vätternrundan. Jag började morgonen med en kycklingsallad och låg andel kolhydrater, ingen kolhydratladdning innan heller. Mitt "misstag" var att jag startade med en på tok för snabb grupp, vilket var väl medvetet på förhand men jag hoppades på att kunna åka med till ungefär halva distansen och sen kämpa resten på egen hand. Det gick åt pipsvängen. Jag åkte av från gruppen inne i Jönköping, dvs efter typ 10 mil, dels pga att tempot hade varit lite för högt i motvinden, dels för att jag körde på ett orutinerat sätt och tryckte för hårt när jag var uppe och drog i klungan, hade inte tränat tillräckligt på klungkörning innan. Efter att ha kört in i väggen så tänkte jag att jag skulle trycka i mig det som fanns att tillgå så efter det körde jag energibarer och bananer vid första stopp som var efter ungefär 12 mil, annars höll jag mig till vatten och lite svag saft som jag fick mig tilldelat. Efter Jönköping fick jag åka själv några mil och blev sen "tvingad" att åka med en ny grupp där jag hängde med några mil till, därefter stannade jag i Karlsborg efter typ 21 mil och tog en kopp kaffe och fyllde på vattenflaskorna, fick där även lite fler energibarer. Körde sen själv en bit och med 3,5 mil kvar fick jag ytterligare ett häng på fyra starka cyklister som jag fick kämpa fullt för att hänga på. Fick släppa de med 5 km kvar men är riktigt nöjd med sluttiden, jag förbättrade mig med 56 minuter från förra året. Ska man starta med en subgrupp som startar sent bör man vara hyfsat säker på att kunna åka med den gruppen hela vägen eftersom det inte kommer några lämpliga grupper efteråt är en lärdom jag drog. Min upplevelse av energibiten är att jag inte känner någon skillnad efter att jag har proppat i mig energibarer och bananer. Det var benen som var slut, inte energin. Nästa år ska jag starta i ett mer hälsosamt tempo och testa att köra utan en massa kolhydrater. Det har gått bra de 2 tidigare gångerna jag kört men då har jag inte idiotöppnat... Min slutsats är alltså att det spelar ingen roll hur mycket energi man har eller hur mycket man fyller på om inte kroppen är ordentligt tränad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geschwint Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Hehe...jag lever fortfarande ... ...så någonstans finns nog en gräns för hur länge man kan ligga på hög puls utan kolhydrater... Jag är en glad motionär så tiden i år blev 13h36 min...förra året med stora mängder kolhydrater var tiden 12h45min. ...och grattis Geschwint till en bra prestation...det låter som du är åtminstone en sub10 cyklare ! Tackar, tackar. Egentligen borde jag köra med min klubb, Fredrikshof men jag körde med min kollega från jobbet istället, å andra sidan så har jag inget direkt mål med rundan. Det var hans första runda Han förbannade samtliga backar och ville skriva ett argt brev till organisationen som sa att det räckte med att träna på plan väg enligt FAQ... Vi körde solo då backarna ville knäcka honom. 12:16 drog han runt sig på och det tycker jag är en bra tid med tanke på hans ben och alla fina backar. Vi skall köra nästa år också men då skall han träna backe, intervaller och styrka, då siktar vi på sub10. Det blev att jag fick dra 28 av 30 mil i år, det får bli ändring till nästa år. Hade absolut nytta av frånvaron av KH i årets Vättern, inga mjölksyrekänningar, backen i Bankeryd kunde snabbt klämmas. Det är en underbar känsla att inte få mjölksyra. Det lilla jag fick i mig av banan och sportdryck störde inte benen utan hjälpte istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geschwint Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Nice rapport. Var du nöjd med tiden? Vad är denna annan dryck? Rätt nöjd med tiden även om den hade kunnat bli bra snabbare om jag cyklat själv konstaterade min kollega och följeslagare under rundan. Men eftersom jag inte har något mål med Vättern annat än som träning så är 12:16 helt ok, vi hade trevligt och det var rätt kul ibland att höra min kollegas besvärjningar över de som rekommenderat träning på plan väg :). Annan dryck för min del var vatten med ett mineralpiller i. Pillret heter Zero Xtreme och kändes inte sötat alltför mycket, inte i en halvliter vatten iafa. Fast de mineraler som ingick behövdes säkert som man svettas. Fick skölja med vatten bara efter för att bli av med smaken, men som sagt, jämfört med "normal" sportdryck så tyckte jag denna var osötad. Endast 2g/100 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Jag ser att ni andra äter en del kolhydrater och mitt eget "test", helt utan, tyder på att det inte är lämpligt att "nolla" ...det som är lite synd är att den allmänna kunskapen på området verkar vara relativt låg..det är mycket att gå på känsla och lite vetenskap är mitt intryck. Det borde ju inte vara så svårt egentligen för någon "kunnig" att beräkna hur många gram kolhydrater som säkert räcker under ett längre lopp, men inte mer (typ 5gram/timme, vid 90% av maxpuls) ...det skulle ju då innebära en viss överdosering...men å andra sidan antagligen en ganska måttlig överdosering...som då kroppen ändå kommer att göra av med under loppet. ...anledningen att jag är intresserad av detta är ju för att mina sockervärden ligger ganska högt (typ prediabetes, eller strax däröver)...så man skulle vilja hitta en formel för att "optimera" kolhydratintaget... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sejhho Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Jag ser att ni andra äter en del kolhydrater och mitt eget "test", helt utan, tyder på att det inte är lämpligt att "nolla" ...det som är lite synd är att den allmänna kunskapen på området verkar vara relativt låg..det är mycket att gå på känsla och lite vetenskap är mitt intryck. Det borde ju inte vara så svårt egentligen för någon "kunnig" att beräkna hur många gram kolhydrater som säkert räcker under ett längre lopp, men inte mer (typ 5gram/timme, vid 90% av maxpuls) ...det skulle ju då innebära en viss överdosering...men å andra sidan antagligen en ganska måttlig överdosering...som då kroppen ändå kommer att göra av med under loppet. ...anledningen att jag är intresserad av detta är ju för att mina sockervärden ligger ganska högt (typ prediabetes, eller strax däröver)...så man skulle vilja hitta en formel för att "optimera" kolhydratintaget... Lyckades köra VR 2013 på 9:10 med ett stop utan intag av kolhydrater annat än pressad citron i flaskan. 1.5l vatten/citron/salt räckte fram till Boviken där det tankades vatten. Till frukost åt jag ost, salami, ägg och kopp kaffe med grädde. Nästa år blir det med Camelbak och inga stopp med målsättning att komma under 8:30. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Några kokta och skalade ägg och 1/2 liter med 40%-ig grädde, kan det vara bra bränsle kanske?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Oj, jag var tydligen lite väl sent ute med mitt svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 26, 2013 Author Share Posted June 26, 2013 Sent och sent .... Jag tycker ämnet är högintressant, även efter Vätternrundan, så försent är det väl inte Jag ser ju att i princip alla verkar vilja ta en del kolhydrater ....frågan är bara hur mycket och i vilken form. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Hehe...jag lever fortfarande Jag bestämde mig för att köra LCHF så långt som möjligt...så jag laddade upp innan loppet med grillat kött, sallad och vatten till maten. På cykeln drack jag vatten och i kontrollerna (stannade på alla kontroller utom den första) blev det kaffe, vatten och saltgurka...alltså i princip 0 kolhydrater...det gick tungt, men ändå OK. MEEEN...efter ca 20 mil...blev synen ganska dimmig...och vid kontrollen efter 23 mil så bestämde jag mig efter samtal med läkare där att fylla på med kolhydrater...så vid kontrollerna 23, 26 och 28 mil åt jag också bananer och drack blåbärssoppa...dimsynen försvann då också successivt. ...så någonstans finns nog en gräns för hur länge man kan ligga på hög puls utan kolhydrater... Jag är en glad motionär så tiden i år blev 13h36 min...förra året med stora mängder kolhydrater var tiden 12h45min. ...och grattis Geschwint till en bra prestation...det låter som du är åtminstone en sub10 cyklare ! Hur kändes det att cykla i år i jämförelse med förra året? Alltså när det gäller alla aspekter. Även hur det kändes mentalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leifanders Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Sent och sent .... Jag tycker ämnet är högintressant, även efter Vätternrundan, så försent är det väl inte Jag ser ju att i princip alla verkar vilja ta en del kolhydrater ....frågan är bara hur mycket och i vilken form. Det är sannerligen en bra fråga som inte alls är enkel att svara på. Jag vill gärna ha ett svar. Jag tror att jag kommer köra Vättern nästa år i princip utan kolhydrater men ändå satsa på en hygglig tid, strax under 9 timmar borde inte vara omöjligt. Jag ska köra några löparlopp i sommar och höst, Lidingöloppet och Stockholm halvmaraton bland annat och då har jag tänkt köra utan kolhydrater mer än det som ryms i min normala kost. Fast det är ju skillnad på att springa i 2 timmar mot att cykla i 9. Om inte annat blir det ju tråkigt med bara vatten i 9 timmar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Om jag som motionär är ute och springer typ 1,5-2 timme nuförtiden med 3 års LCHF, så har jag märkt att jag kan springa hur länge som helst, inte behöver jag inte ta med mig vätska kvittar hur varmt det är, när jag åt som vanligt hade jag med mig vätska som gick åt under dessa löprundor. När jag är hemma igen så känns det inte alls samma törst som jag hade med kolhydratsköret. Är detta farligt, jag känner att jag behöver mindre vätska nu? Observera att detta gäller måttligt tempo typ 5,5-7,5 min/km. Förbrukar man mer vätska när man är sockerdriven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Hörde man förlorar ca 1.5-2 lite vatten per timma om man springer (relativt högt tempo) när det är 20-30 grader ute (med kolhydratdrift). Men jag känner jag inte förlorar lika mycket nu heller.Att tänka på att man max kan ta upp 3 dl per 20 min. Så när man är färdig och dricker 1liter ger blir man kissnödig med 7dl.Man kan vätskeladda kroppen innan om man har glykogen i musklerna, för de kan binda vatten. Har man mindre mängd glykogen kan kroppen inte lagra alls lika mycket vatten utan man blir kissnödig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts