Jump to content

Öka fertiliteten med LCHF

Hemul86

Recommended Posts

Jag har fortfarande inte fått tillbaka min mens efter graviditeten, och min son är 14 månader nu. Vi vill gärna börja försöka med ett syskon och jag vet att jag borde försöka sluta amma för att få igång ägglossningen igen, men det tar emot då han inte verkar redo. Så jag har googlat lite och det verkar som att en del varit hjälpta av LCHF då det är hormonreglerande. Ni som kan mycket om detta och kanske har erfarenhet av LCHF, kan det vara värt att börja med det för att få tillbaka mensen snabbare? 

Oftast pratar man om LCHF som stöd för PCOS, endometrios och sådana probelm. Som jag har uppfattat det så är ren mat (sånt som kroppen känner igen som mat, mat utan jox eller är processad) föda som stöttar våra hormoner generellt. Vi behöver kolesterolet för att bygga könshormoner, näring generellt för att alla processer ska fungera och alla funktioner på plats för att näringen ska kunna tas upp. Det betyder t ex att med skadad tarm kanske man inte får ett bra näringsupptag eller om man äter för mycket oxalater så binder de mineraler man har i födan till dem istället för att plockas upp. 

Ägglossning och menscykel som hälsomarkör är riktigt intressant (har jag upptäckt så här i klimakteriet...) och om man inte får tillräckligt med näring, har tillräckligt med hull eller så, så är risken för utebliven ägglossning stor. Och man kan tänka att kroppen hellre vill amma klart än ägglossa igen med risk att inte räcka till åt två avkommor? Å andra sidan finns det många exempel på kvinnor som ammar OCH är gravida. Jag tror att det beror på att vi är lite olika, att vi har olika förutsättningar. I ditt fall kanske det finns andra obalanser som också lastar systemet, utöver amning alltså? LCHF/Paleo kan absolut stötta självläkning och bör, tycker jag, vara grunden när man tittar på hälsa (äta det kroppen är gjord för att äta) men det kan finnas andra saker i just dig som får ägglossningen att avvakta så det kanske inte är hela svaret. När du ammar är hormonerna i obalans jämfört med när du inte ammar, så det gäller att försöka få tillräckligt med östrogen för att ens få till en äggmognad.

Kanske Jenny Koos har nåt matnyttigt för just dig?
https://www.vulverine.se/blogg/kostrad-for-menscykeln/

• Like 4

Jag kan inte mycket om nåt, men helt klart är det värt att börja med LCHF för att få en optimal hälsa och ordning på hormonerna.

Men framför allt tror jag det är väldigt individuellt när man får tillbaka mensen efter graviditet och amning. Har träffat på allt från 1 månad efter förlossning till att man måste sluta helt med amning. 

• Like 3

On 2022-08-21 at 16:09, Ekner sade:

Om det handlar om frivillig barnlöshet eller om det finns steriliseringsmedel i vaccinet vet jag inte

Vissa forskare (som får höras) menar att det är virusinfektionen i sig som orsakar infertilitet (liksom att den skulle skapa hjärtfel hos unga människor). Själv tänker jag att kanske prioriterar kroppen att ta hand om ämnet som sprutats in framför reproduktion? Oavsett är det illavarslande och alla tänkbara orsaker behöver utredas. Mensrubbning är ju också en inrapporterad biverkning.

Att många har svårt att bli gravida igen under pågående amning är dock inget nytt i sig men visst skulle nya virus/sprutor kunna vara en komplikation. :(

• Like 2