Lotta_B

Strongwoman träningslogg

Recommended Posts

Nu startar jag min strongmanträningslogg i det här inlägget. På Fitnessfestivalen i Göteborg (30/11-1/12) så ska jag vara med i grepptävlingen. Jag tänker inte gömma mig bakom någonting, utan väljer att flasha ut det så här. Målet är att slå det svenska rekordet på 55 kg.

Sammafattar strongmanträningen hittills:

30/12

Ok 100 kg 20 m (12 sek.)

Väskor 50 kg

12/1

Ok 110 kg 15 m

Väskor 60 kg (hjälp med upplyft)

Ok 130 kg 20 m

18/1

Duckwalk 105 kg 5 m x 4

Ok 150 kg 10 m x 2

Grepp (två 15-kgviktskivor med släta sidan ut) 37,5 sek.

1/2 (problem med muskelfäste i korsryggen så därför lättare vikter)

Ok 100 kg ex antal rundor

Väskor 55 kg (upprepade upplyft)

9/2

Ok 100 kg 20 m x 4

120 kg 20 m x 4

130 kg 20 m x 2

140 kg 20 m x 2

Rolling thunder: vänster: 40 kg höger: 45 kg

6/4

Väskor 70 kg 20 m (hjälp med upplyft)

65 kg 20 m

Säck 75 kg (lyfta upp på 130 cm hög avsats)

Rolling thunder: vänster: 45,5 kg höger: 48 kg

20/4

Väskor 75 kg 20 m (hjälp med upplyft)

27/4

Grepp 42,96 (andra försöket)

Ok 170 kg 10 m x 2

19/5

Väskor (50 kg 20 m) + släde (70 kg 20 m) (medley)

runda 1: XX,XX sek.

runda 2: XX,XX sek. (har inte siffrorna här. Uppdaterar senare)

Däck (200 kg) 22 vält (mitt tidigare PB var 5 vält)

Stock 50 kg (mitt första försök någonsin och klarade en halv "clean". Jag tränar med killar och de lägger upp stocken på magen för att sedan fullfölja till en clean. Jag har ingen mage, men däremot två "fartbulor" lite högre upp. Alltså behöver jag teknikhjälp av en kvinna med byst ... :) Samt bli ännu starkare i biceps.)

Jag har inte skrivit ner resultaten varje träningspass, därför är det lite sporadiskt med datum. Däcket har jag verkligen hatat för det är så frustrerande när krafterna tar slut, men i går gick det hur lätt som helst :D Älskar däcket!!! Uppdatering blir på söndagar efter strongmanträningen. Övrig träning i veckorna är tyngd- och styrkelyft. Totalt blir det träning tre dagar per vecka.

Vad roligt! Jag ska följa tråden och se om jag kan få lite välbehövlig inspiration. ;) Var tränar du någonstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad roligt! Jag ska följa tråden och se om jag kan få lite välbehövlig inspiration. ;) Var tränar du någonstans?

Jag tränar strongman på Domkraft (en ruffig källarlokal vid Kronprinsen), styrkelyft på Träningsvärket i Limhamn och tyngdlyft på BK Fox (boxningsklubb). Det behövs fler starka tjejer så jag hoppas att du blir inspirerad :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det behövs fler starka tjejer så jag hoppas att du blir inspirerad :)

Många män klarar inte av de där vikterna...vilket kanske kan få en och annan sådan att inspireras också. :)

Har du tränat krosstyrka för greppet någonting? Typ Captains of Crush eller liknande grepptränare för den typen av styrka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många män klarar inte av de där vikterna...vilket kanske kan få en och annan sådan att inspireras också. :)

Har du tränat krosstyrka för greppet någonting? Typ Captains of Crush eller liknande grepptränare för den typen av styrka?

Jag köpte en CoC 1,5 förra fredagen. Jag får inte ihop handtagen än, men har redan avancerat från ca 10 mm mellanrum till ca 7 mm. Jag har även en som är lättare för fler reps. Har ett par Fat Gripz samt köpt material till en vristrullare som ska tillverkas. Söndagens träning blev bra greppträning känner jag; fingrarna tar rejäl spjärn mot däcket :) Just nu är greppträningen integrerad i den övriga. Ska lägga upp ett schema även för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Jag köpte en CoC 1,5 förra fredagen. Jag får inte ihop handtagen än, men har redan avancerat från ca 10 mm mellanrum till ca 7 mm. Jag har även en som är lättare för fler reps."

Ingen dålig greppstyrka du har och i synnerhet för att vara kvinna. Just den typen av greppstyrka är rätt intressant eftersom jag vet många riktigt starka snubbar som haft problem att sluta t.o.m. trainern för att inte tala om 1:an. Bl.a. handstorlek inverkar ju på hur väl man lyckas.

"På min tid" (jag var rätt intresserad av den här typen av träning för dryga 10 år sedan) så fanns inte "mellanhalvorna" så jag införskaffade bara T, 1 och 2. De första två gick ju direkt men 2:an fick jag slita med en hel del för att kunna sluta. Vad gäller 2:an så har jag faktiskt bara stött på en enda person som lyckats sluta den första gången den provats...vilket, för de som inte vet vad det här är för någonting, ger en antydan om att det inte är några typiska grepptränare à la de man kan finna på närmaste sportavdelning på valfritt varuhus.

Fick senare en massa irritation i handled och armbåge så jag lade det där på isen men det var kul så länge det varade. :) Blev tvungen att leta fram grepptränarna igen efter att ha läst detta. En halvcentimeter kvar till sluten 2:a så nog har man tappat den styrkan (så klart). :)

I övrigt, kul att följa stegen fram till tävling! Kämpa på!

Tillägg: Jag minns att Bill Piche (driver/drev siten Cyberpump.com en gång i tiden) tog fram någon träningsmanual för just greppkrosstyrketräning så det kanske kan vara något att leta efter i brist på annat. Finns ju mycket info fritt numera och mer lär ha kommit sedan jag var "aktiv".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick senare en massa irritation i handled och armbåge så jag lade det där på isen men det var kul så länge det varade. :) Blev tvungen att leta fram grepptränarna igen efter att ha läst detta. En halvcentimeter kvar till sluten 2:a så nog har man tappat den styrkan (så klart). :)

Det är ju inte så illa för att inte ha tränat på ett tag :) Du ska kanske träna och ställa upp i tävlingen? Om skadorna lyser med sin frånvaro dvs.

Tack! Jag ska kämpa på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju inte så illa för att inte ha tränat på ett tag :) Du ska kanske träna och ställa upp i tävlingen? Om skadorna lyser med sin frånvaro dvs.

Tack! Jag ska kämpa på!

Tränat har jag ju gjort men någon specifik greppträning har det ju inte varit tal om. Men det blir ju ändå lite "carry over" från marklyft, hantelrodd etc.

Hehe, nej tävling i styrkesammanhang det är inget för mig i detta läge. Det var just problem med leder och annat pga lite för mycket sådant som fick mig att styra in på mer muskelinriktad träning och det är jag glad för idag. Men alltid kul med människor som klarar den typen av påfrestningar så jag följer den här loggen med stort intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade Bill här! :D Tack för tipset!

Förresten, Arne Persson borde ju kunna vara någon som du skulle kunna ha nytta av. Vet att han hållit på mycket med greppstyrka. Till skillnad från undertecknad så har ju han leder etc som timmerstockar så han är ju i en helt annan klass prestationsmässigt. Minns att jag hade precis lyckats göra en plate curl med 10 kg när jag såg ett filmklipp där han rätt lätt tycktes köra på 15 kg... *suck* Men det var länge sedan nu.

Han finns lite här och var i den nätliga svenska världen men säkraste stället att nå honom är antagligen via forumet Kolosseum där han åtminstone förut häckade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten, Arne Persson borde ju kunna vara någon som du skulle kunna ha nytta av. Vet att han hållit på mycket med greppstyrka. Till skillnad från undertecknad så har ju han leder etc som timmerstockar så han är ju i en helt annan klass prestationsmässigt. Minns att jag hade precis lyckats göra en plate curl med 10 kg när jag såg ett filmklipp där han rätt lätt tycktes köra på 15 kg... *suck* Men det var länge sedan nu.

Han finns lite här och var i den nätliga svenska världen men säkraste stället att nå honom är antagligen via forumet Kolosseum där han åtminstone förut häckade.

Jag tränar strongman med Kalle som har det svenska rekordet i Rolling thunder på 103 kg :) Plate curl är en övning jag inte har sett innan! En annan övning är att

. Snart dags att lägga upp ett seriöst greppprogram :) Men som du skriver ovan så blir det mycket greppträning i den övriga.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev ingen strongmanträning i dag, men jag körde ett helkroppspass (tyngd- och styrkelyft). Mina tyngdlyftningspass på onsdagar avslutas med 72 djupa knäböj utifrån en procentuell uträkning på min maxvikt (fråga mig inte hur man räknar). Var fortfarande skapligt mör i går från onsdagens träning och något mörare efter gårdagens pass. Är sugen på ett pass i morgon med press och stöt. Ja, så får det bli :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tränar strongman med Kalle som har det svenska rekordet i Rolling thunder på 103 kg :) Plate curl är en övning jag inte har sett innan! En annan övning är att

. Snart dags att lägga upp ett seriöst greppprogram :) Men som du skriver ovan så blir det mycket greppträning i den övriga.

Kan inte kolla på YouTube för stunden men det låter ju som att det skulle kunna vara samma övning. Man håller en viktskiva i ena handen och utför en bicepscurl med denna utan att handleden böjer sig.

Det ante mig att du tränade med sådana som herr Lane m.fl. med tanke på de belastningar du nämner... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte kolla på YouTube för stunden men det låter ju som att det skulle kunna vara samma övning. Man håller en viktskiva i ena handen och utför en bicepscurl med denna utan att handleden böjer sig.

Det ante mig att du tränade med sådana som herr Lane m.fl. med tanke på de belastningar du nämner... ;)

Flippa viktskiva är att låta den snurra fritt i luften. Jag testade i dag med 10 kg. Det var inte helt lätt :)

Ja, det är ett biffigt gäng jag tränar med. Skulle vara kul om någon annan tjej hängde på, men det har bara hänt en gång. Jag tänker åka upp till Gnosjö den 15 juni och kolla på tävlingen och heja. Kan vara kul att se det live :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det blev strongmanträning i dag och så här kan det se ut efter ett pass med ok, däckvält, frustration över att den jäkla stocken på 50 kg inte kommer upp, samt drag 20 m med lastpall lastad med en snubbe på 95 kg + en viktskiva på 50 kg (tror jag, jag var hyfsat död efteråt). Det blev ett roligt pass och kroppen är mör och glad :) I morgon blir det knäböj fram och bak samt hammercurls (så jag kan bemästra stocken). Läste förresten i dag att F&S Vellinge ska börja med naturviktspass (strongman/military-någonting). Kanske något för dig, tant Majsan?

För den som undrar så är jag 176 cm och väger ca 71 kg (brukar diffa på +-0,5 kg). Jag lyfter tungt och äter mycket :)

post-2454-0-09601600-1370096129_thumb.jpg post-2454-0-86350900-1370096135_thumb.jpg post-2454-0-97502600-1370096170_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att se en tjej som tränar ordentligt! Förebild =)

Hur ser din kost ut? Tillskott?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att se en tjej som tränar ordentligt! Förebild =)

Hur ser din kost ut? Tillskott?

Tack :)

Jag äter strikt LCHF. Inga tillskott förutom D-vitamin på vinterhalvåret. Jag räknar inte kalorier eller mängd protein; äter det jag känner att kroppen behöver. Kör periodisk fasta ibland. Fokus ligger på att kroppen ska orka med träningen och bli starkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fler siffror från gårdagens träning: ok 60 kg, 90, 130 uppvärmning 40 m med vardera vikt. 160 kg 20 m. 170 kg 10 m. Sedan var jag så slut i benen så de lastade av tio kg och jag fortsatte de sista 10 metrarna med 160 kg. Kunde varken prata eller gå efter det :) Det blev 10-12 däckvält varav de fyra sista i en följd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagen träning: på inrådan från tyngdlyftningstränaren (med anledning av massiv viktökning vid knäböj de senaste fyra veckorna) så blev det bara 30 kg djupa knäböj med tempo 5x5 i dag. Tur det för benen är fortfarande möra sedan gårdagens pass. Gjorde för skojs skull tio flipp med femkilos viktskiva (både vänster och höger). Satsar på 10 kg nästa gång. Kul övning :) Hammercurls 20kghantel i vardera hand 5x5. De var inte vackra (curlsen alltså), men de tog. I måndags hade jag 15kghantlar så det är trots allt en ökning. Bra greppträning där också!

Målsättning:

Om två strongmanpass (troligtvis den 22 juni eftersom det är tävling för killarna den 15:e) så ska jag klara 170 kg ok 20 m.

Den 29 juni ska jag klara av att frivända stocken (när den väl är frivänd så ska det väl inte vara så svårt att pressa upp den kan jag tycka).

Nu blir det tre dygns total vila med mat, mat och mat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satan i gatan :( Strikt order från tränaren att vila en vecka. Han har helt rätt, men jag är ju så taggad att träna!!! Han har kört ett chocka kroppen-knäböjprogram med mig och strongmanträningen på det har nog blivit lite väl mycket. Musklerna och styrkan har fått sig en rejäl boost, men behöver mer vila och mat fram till onsdag kväll. Som det så klokt heter; musklerna växer vid matbordet och i vila ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min sexveckors chockakroppenknäböjsprogram är över och jag ökade vikterna med totalt 33 procent (lite mer t.o.m.). Vad som också kom fram är att mina ryggmuskler har blivit otroligt starka (troligtvis mest tack vare oket). Nackdelen är att jag har en tendens att koppla bort benen och lyfta med ryggen. Dum idé samt att det blir onödigt tungt. Nu blir det knäböj med lättare vikter, men med fokus på att benen gör jobbet, tempo och fler reps.

På lördag är det SM-kvaltävling i Gnosjö med träningskompisarna (tyvärr ingen damklass). Heja!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare ett mål på listan: kvalet till IronMind Grip Classic i Finland. Vi kommer att ta ner en Apollon's Axle (extra tjock skivstång) till strongmanlokalen så jag kan träna. Kvalet är den 11 augusti i Ystad. Jag kommer bl.a. att köra på Kalles egna träningsprogram; hänga i en pull-up bar och efterhand hänga på vikter. Vädringsstället i trädgården kommer att komma väl till pass för detta :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

19/6 Teknikträningen på tyngdlyftningen går framåt och jag känner att kroppen har blivit bra mycket starkare. Fokus på mina knäböj är att jag ska använda benen mer och inte lyfta med ryggen.

21/6 Körde knäböjprogrogram på gymmet (trigga igång benen) + 75 kb swing med 24 kg (20 + 20 + 20 + 15).

22/6 Inget 170 kg ok i dag som planerat (skyller hej vilt på min slutkörda kropp), men tre separata rundor 160 kg (20 m vardera). PB på väskor 70 kg! YAY :D Grepp (två 15 kg viktskivor med släta sidan ut) 54,4 sek. Skulle klarat över 1 min., men de gled obönhörligen ur fingrarna trots magnesium.

Jag är nöjd med träningen denna veckan, men det ligger hela tiden en strävan att bli ännu bättre.

Jag har kommit tillbaka till PF och bröt den efter träningen i dag (14,5 timmar). Har troligtvis haft ett överskott av kortisol (känt mig fluffig, bl.a. på bilderna jag la upp i den här tråden). Har vilat och sovit middag i massor. Bältet var lättare att spänna i dag och jag känner mig mer slimmad även om det inte är det primära målet. Men stressad vill jag inte vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taggad som f-n! Ska inte bara kvala in till IronMind Grip Classic utan dessutom åka dit och tävla i Strongman Fitness (max 68,2 kg så det blir till att deffa en aning). Det är mest stocken som kan bli lite knivig, men till den 8 november så ska jag ha tränat upp mig. Jag har goda möjligheter att göra bra ifrån mig i de övriga grenarna :)

post-2454-0-76609400-1372435251_thumb.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen vettig uppdatering. Det blev en faslig massa däckvält i går. Troligtvis fler än 22. Därefter tre rundor med 60 kg väskor. Sedan flippade vi ut med måttbandet och mätte huvud, biceps, midja, rumpa m.m. Nu när jag har hållet på ett tag (6 månader med strongman) så känner jag hur kroppen kräver mer vila. Fullständigt naturligt!

Kan rekommendera en bra bok: Never let go av Dan John. I dag testade jag en av hans rekommendationer. Bikramyoga. Fyn fan, aldrig mer! På den punkten är han helt ute och cyklar. Visst mjukar det upp kroppen, men jag känner mig trött och sliten. Hädan efter går jag hellre till kallbadhuset och kör egen liten stretch efter uppvärmning i bastu. Återställer mig med bacon, ägg och fettkaffe.

God söndag på er!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för skillnad mellan bikram yoga oc tex ashtanga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för skillnad mellan bikram yoga oc tex ashtanga?

Bikramyoga är i 40 graders värme. Passet var 90 min. och jag hade inte en torr fläck på kroppen. Min handduk som låg på yogamattan samt mina kläder var dyngsura av svett. Jag var blötare efter träningen innan duschen än vad jag var efter duschen := Ni som tänker prova bikramyoga, men nu är avskräckta, står i djup tacksamhetsskuld till mig ;) (Jag har inget emot att svettas f.ö.)

Min djupaste respekt till er som regelbundet går på bikramyoga. Jag ser fram emot mitt nästa skittunga styrkepass. Knäböjsfest i morgon på gymmet :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bikramyoga är i 40 graders värme. Passet var 90 min. och jag hade inte en torr fläck på kroppen. Min handduk som låg på yogamattan samt mina kläder var dyngsura av svett. Jag var blötare efter träningen innan duschen än vad jag var efter duschen := Ni som tänker prova bikramyoga, men nu är avskräckta, står i djup tacksamhetsskuld till mig ;) (Jag har inget emot att svettas f.ö.)Min djupaste respekt till er som regelbundet går på bikramyoga. Jag ser fram emot mitt nästa skittunga styrkepass. Knäböjsfest i morgon på gymmet :D

Då har jag gått en gång på bikram yoga (utan att veta vad det hette), tyckte också det var skit :) Ashtanga yoga å andra sidan är "the shit".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir ytterligare minst en tävling i höst! I september så anordnas den första svenska strongwomantävlingen under 75 kg! De två bästa kvalar in till tävlingen Världens starkaste kvinna under 75 kg i Skottland i oktober.

I dag var jag på SM-veckan i Halmstad och kollade på tyngdlyftning. Det gav mersmak på att tävla i det också :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade sumolyft (marklyft med bred benställning) för första gången i dag. 107,5 kg :D Tydligen hade jag kunnat klara ytterligare 15 kg (blodådrorna stod ut på hals- och bröstparti, tränaren sa att jag hade gillat bilden och jag tror honom :)).

I övrigt ett bra pass i dag. Mina knäböj har blivit mycket bättre och stabilare. Baksida lår och rumpa börjar "poppa ut" ännu mer. Jag gillar min kropp för den svarar så bra på träningen!  :wub: ​ Ett litet aber är att jag fortfarande är ganska stel i muskelfästena till biceps, men inte värre än att massören kan fixa det.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är anmäld till kvaltävlingen Sveriges starkaste kvinna 2013 (under 75 kg) den 14 september i sporthallen i Kungsör (kl 12 för den som vill komma och titta).

Grenarna:

Apollons axle för max Alla startar på lägsta vald vikt

Farmerswalk 65kg/20meter

Ok 150kg/20meter

kronlyft 120kg för reps

"korsbärning" med ett smidesstäd som har fot ca 130kg

Loading med mjölkkrukor 50 55 60 65 och 70kg

Fr.o.m. lördag så blir det specifik träning och framför allt att träna upp snabbheten i farmers och ok. Smidesstädet och loading har jag ingen möjlighet att träna på innan tävlingen. Bara att hiva upp och gå samt bara att hiva upp så snabbt jag kan :)

Och naturligtvis; jag tränar och laddar med strikt LCHF :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra sommaren tränade jag och deffade. Gjorde två kroppsanalyser (fett- och muskelmätning). Gjorde ytterligare en i förrgår (ganska exakt ett år efter den senaste). Resultat (jag är 176 cm):

4/5-12 (6/7-12) 11/7-13

63,4 (62,6) 70,2 kg kroppsvikt

26,3 (25,4) 31,8 % fett (impedansvåg)

26 (22) 27 % fett (kaliper)

44,4 (44,4) 45,6 kg muskelmassa

79 (75) 81 cm buk, under navel

65 (63,5) 68,5 cm midja

100 (98) 107 cm höft (knäböjsrumpa :D)

Med tanke på att jag inte tränade alls från september och fram till jul så är jag väldigt nöjd med att muskelmassan har ökat 1,2 kg. Hon som gjorde mätningen verkade vara mer bekymrad över min ökade fettprocent och pratade om vikten av att äta frukost. Jag har inte berättat att jag äter LCHF. Jag berättade inte heller att jag just då (kl 7.30 på morgonen) hade fastat sedan kl 16 dagen innan och dessutom kört ett tungt styrkepass.

Impedansvågen stämmer inte alls om jag går efter hur kroppen känns jämfört med förra året. Där är kalipern mer sanningsenlig. Sedan ska ju mätningen tas med en nypa salt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träningen i dag var tung och rolig! Jag körde mina knäböj- och marklyftprogram. Där emellan ok 150 kg 20 m på tid (16.31) samt väskor 65 kg 20 m (11.53). Nu ska bara tiderna förbättras, men båda kändes bra. Jag har stor nytta av mina strongmankompisar som har en massa bra tips. För att träna på "korsbärning" och mjölkkannorna så har vi lite andra redskap, bl.a. en natursten på 75 kg, men där känner jag att jag behöver underarmsskydd så jag inte sliter upp underarmarna. Stenen ser inte bekväm ut :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela dagen har jag mentalt lyft den här stenen. Och i kväll gjorde jag det på riktigt  :D Den väger 75 kg och är något obekväm (avsatsen är 109 cm).

post-2454-0-78587000-1374087307_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan rekommendera en bra bok: Never let go av Dan John.

Inte läst den men i princip "allt" Dan John gjort är av hög kvalitet och värt att absorbera. Har följt honom i ett drygt decennium och han ligger bra till på min lista över favvo-coacher. Inte så hypertrofi-inriktad dock men för styrketräning-i-allmänhet så är han grym.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tränar på och styrkan ökar i stadig takt. Pressar över huvudet är inte min starkaste sida så inför tävlingen kommer det bli mer sådan. Annars fokus på mitt marklyftprogram. Specifika träningsmoment har även varit kronlyft (marklyft från ca 42 cm) samt korsbärning (premiär i dag!). I söndags orkade jag inte rubba 120 kg kronlyft. Blev frustrerad som fanken. Sedan slog det mig att det var efter tre dagars tung träning med både marklyft och knäböj + strongman. I går gjorde jag ett nytt försök (visserligen efter tre set marklyftprogram) och klarade 110 kg (120 kg på tävlingen och max antal reps). Jag är positivt laddad igen :)

I dag tränade jag på apollon. Är fortfarande öm över revbenen efter förra lördagens apollonträning. Provade även korsbärning. I lokalen har vi bara ett ok som får hoppa in som kors. Började med tomt ok (60 kg) och gick 40 meter. Ökade sedan 10 kg åt gången upp till 110 kg. Det gick jag med 20 m x 2 (vila emellan). Har rejäla blåmärken i armvecken. Oket är grymt otympligt. Klarar jag 130 kg på det så kommer inte smidesstädet vara några större problem (130 kg på tävlingen).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marklyft för hela slanten i dag. Är uppe på 95 kg med 8 s. paus på tre ställen, därefter ner till strax ovanför knäna och upp (8-10 pulls) och sakta ner (tre set). Efter det blev det kronlyft (ingen ökning, men kroppen är mör och ben och rumpa känns som betong). Spännande och bra är att jag har blivit mycket starkare i korsryggen :)

Men vad sjutton har hänt med min aptit? Jag brukar äta som en häst och nu smakar inget bra ... :( Är inte ens sugen på onödig mat som t.ex. frusna hallon eller substitutbröd. Energin är det å andra sidan inget fel på så det är väl bara att fortsätta som vanligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Försöker få i mig mer mat. Det blir en hel del fettkaffe och -choklad, fast utan kokosolja för jag får sådan putmage av det (någon som känner igen sig?). Ska träna i dag, på fredag och söndag. Ev. ett lite marklyftpass på tisdag, men i övrigt är det vila som gäller. Har köpt tiokort på turkbadet och det är heeelt fantatiskt avkopplande :D På lördag åker jag till Jönköping och hejar på träningskompisarna i Sveriges starkaste man -105 kg i Jönköping. Är omväxlande kräkfärdig och supertaggad inför tävlingen den 14:e. Just nu mest supertaggad. Läser boken Det blir alltid som man tänkt sig. Och jag tänker att det ska gå skitbra och att jag ska ge allt och mycket mer :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Försöker få i mig mer mat. Det blir en hel del fettkaffe och -choklad, fast utan kokosolja för jag får sådan putmage av det (någon som känner igen sig?). Ska träna i dag, på fredag och söndag. Ev. ett lite marklyftpass på tisdag, men i övrigt är det vila som gäller. Har köpt tiokort på turkbadet och det är heeelt fantatiskt avkopplande :D På lördag åker jag till Jönköping och hejar på träningskompisarna i Sveriges starkaste man -105 kg i Jönköping. Är omväxlande kräkfärdig och supertaggad inför tävlingen den 14:e. Just nu mest supertaggad. Läser boken Det blir alltid som man tänkt sig. Och jag tänker att det ska gå skitbra och att jag ska ge allt och mycket mer :)

Jag tror verkligen att det kommer att gå skitbra. Du verkar taggad, du äter bra, förmodligen har du en grym uthållighet av kosten, och du är stark. Gå bara in med tanken att jag är bäst, starkast, uthålligast OCH äter bäst mat.

Lycka till :) Jag håller inga tummar, jag ger dig en spark i baken (ska ge mer tur) men det behöver du inte, för du är nog starkast !!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror verkligen att det kommer att gå skitbra. Du verkar taggad, du äter bra, förmodligen har du en grym uthållighet av kosten, och du är stark. Gå bara in med tanken att jag är bäst, starkast, uthålligast OCH äter bäst mat.

Lycka till :) Jag håller inga tummar, jag ger dig en spark i baken (ska ge mer tur) men det behöver du inte, för du är nog starkast !!!

Tack!!! Det är pitbull-läge som gäller på tävlingen :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pallplats 2 och 3 gick till mina träningskompisar Andreas och Robin (MAXstyrka kommer att lägga ut en artikel)! Det var en rolig tävling och alla kämpade som djur. Dramatiskt när en av deltagarna tuppade av strax efter ett stocklyft, men det slutade väl. Jag har fått med mig en massa tips och inspiration! Något som jag har tänkt på (och som speakern GladiatorPansar påpekade) så är det fantastisk stämning mellan deltagarna. De hejar på och stöttar varandra. En inställning som jag ska ta med mig på lördag :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahepp! I morgon åker jag till Kungsör för att tävla :D Återkommer med rapport på söndag. Trevlig helg!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahepp! I morgon åker jag till Kungsör för att tävla :D Återkommer med rapport på söndag. Trevlig helg!

Lycka till, och kom ihåg att du är bäst, starkast och uthålligast, plus att du äter bäst mat :) ska bli jättekul att höra rapporten på söndag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt slut i kroppen, men glad och nöjd med dagen :D Slutade på 6:e plats av 10 9. Imponerad av både mig själv och andra. Återkommer med utförligare rapport :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Summering av tävlingen i går:

Pb på apollon (50 kg). Fick upp 55 kg, men lyckades inte pressa den helt över huvudet. Mer träning på överhuvudetpressar, som jag bokstavligen har tyckt varit obehagliga.

17 reps (1 min) på kronlyft 120 kg. Ville i alla fall klara en så det blev helt klar pb där också. Hon som vann grenen drog 33 st!

Holding med 130 kg smidesstäd klarade jag på ca 50 sek. Ena benet började skaka ganska direkt vilken gjorde det något svårare för mig att stå kvar. Ändå nöjd eftersom jag kämpade för att passera de två som var före mig (det var samma sak med kronlyftet).

Oket kunde jag ha gjort bättre. Behöver träna upp start och snabbhet.

Väskor. Samma som oket. (Intressant, det var dessa två grenar som jag kände mig mest säker på.)

Korsbärning 130 kg. Satan vad jag imponerade på mig själv :D Startade som trea i grenen. De två första kom knappt en meter. Jag tog ett tumgrepp som strongmankompisarna lärt mig, lyfte upp och gick. Och gick. Kom trea i grenen!!! Det gjorde att jag gick upp från en sjunde- till en sjätteplats.

Loading med mjölkkannor 40, 50, 60 65 och 70 kg till 110 cm avsats. Fixade 40-65, men vid 70-kannan tog det stopp.

Slutresultatet blev att jag kom 0,5 poäng efter 5:an (en f.d. elitsimmare) som kom 0,5 poäng efter 4:an. Så nära :)

Nästa tävling kan bli Atlasstenen utanför Borås den 12 oktober. Om inte den, så blir det garanterat grepptävlingen på Fitnessfestivalen den 1 dec.

Stämningen bland alla tävlande och tävlandes respektive var på topp. Alla hejade på alla och peppade varandra :D

Kostmässigt började jag dagen med en kaffe. Sedan blev det vatten (med salt i). Efter tre grenar (2-3-tiden) åt jag två kokta ägg. Kände mig pigg och hade bra energi, ska bara få upp styrkan ytterligare och jag känner att det finns mycket potential.

I dag känns det som någon har slagit på mig med en träklubba.

Tack för lyckönskningarna!!!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag anmäld till Atlasstenen den 12/10. Och det här är grenarna:

Ok 170 kg
Farmers Walk 30 m 65 kg 
Stenserie 70, 80, 90, 100, 110 kg 
Stock press max resp 40 kg 
Medly. överraskning

Atlasstenar har jag aldrig testat förr, men det börjar bli dags att göra det. Tyvärr är den lättaste stenen vi har på Domkraft på 119 kg ... Jag kommer dessutom att tävla mot Sveriges näst starkaste och fjärde starkaste kvinna :) Gör det för tävlingerfarenhetens skull samt att de är urtrevliga tjejer.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket imponerande lyft där Lotte! Bra kämpat!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg