z9stefank Posted August 26, 2022 Share Posted August 26, 2022 Hej forum! Jag har just tagit strypgrepp på mina inte så klädsamma 117 kilo. Har under åren kört LCHF ibland dvs är inte nybörjare, men alla gånger förut har jag fuskat med kolhydrater/vin etc, och vi vet ju alla vad som händer med det ökade fettintaget utan fungerande fettförbränning... Nu är jag på min andra vecka strikt LCHF/Ketos och har tappat 3,5 kilo (tveksamt och lågmält hurra). Så långt allt väl? Men mätningarna med den ketosmätaren från Acetrack stör mig så mycket. Nej, de gör mig faktiskt helt galen! Den var dyr och hade höga betyg och mäter aceton i utandningen i miljondelar (PPM, Parts Per Million). Så, jag är bevisligen i ketos eftersom jag går ner i vikt? Men mätnivåerna rör sig otroligt mycket över dygnet! Även om mätaren inte skulle vara 100% så är trenden så tydlig att det inte kan bortförklaras av felmätningar! Alla dagar ser ut så här... Kl 08-10 innan frukost: 20-70 ppm (tydlig ketos). Frukost: jag gillar inte frukost men vanligen en klick av kokosfett/smör eller lite ost, kanske några nötter. Kl 11-13 innan lunch: 10-30 ppm (ja det är en tydlig nedgång och nej jag har inte ätit något annat än frukosten). Lunchfavorit just nu är förresten en röra med stekt bacon och smörstekt vitkål, inte många kolhydrater där inte :-) Kl 17-18 innan middag: 6-19 ppm (vad är det som händer, gränsen för ketos är ju 10! Det enda jag äter under eftermiddagen är ju lite kokosfett/smör eller några nötter!) Kl 23-01 vid sänggång 10-40 ppm (japp, här har värdena vänt upp igen??). Vanligen småäter jag godis-mums under kvällen. Godis är för mig några nötter samt några salamibitar/dessertost av typen få eller inga kolhydrater. Du som orkat läsa allt detta (TACK FÖR DET!) har redan gissat frågan. Är detta normalt? Ska verkligen min nivå av ketos variera så här över dygnet? Hjälp! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 28, 2022 Share Posted August 28, 2022 Jag mäter ju men jag mäter i blodet antar att du mäter utandningen den kan jag inte så mycket om... Men min erfarenhet är att Ketonnivåerna ändras beroende på massa saker liksom blodsockret. stress, aktiviteter , träning mm. Men om du har andningsmätare så ( kan du väl mäta hur ofta som helst utan att det kostar mer) kan du ju dokumentera dina dagar och se efter ett tag om du hittar mönster... Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 29, 2022 Share Posted August 29, 2022 Jag har också svårt att kommentera värden på en för mig okänd mätare men eftersom du säger att gränsen för ketos går vid 10 ppm så ser det väl ganska bra ut? Att värden varierar under dagen fås nog ses som helt normalt. Hursomhelst du kan gå ner i vikt utan att vara i ketos så det behöver man inte stressa upp sig över egentligen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts