MalinK74 Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Hej!! Bara en snabb undran om nån annan råkat ut för samma sak eller vet nåt. Idag när jag kom hem från jobb drack jag som vanligt kaffe med kokosfett(cocosa) i. Det är ju så varmt så den är ju mer flytande än fast nu. Drack den och efter nån timme hade jag ont i magen o det körde runt i magen o jag mådde jätteilla. Tål inte cocosa att stå i skafferiet? Borde jag ha den i kylen nu när det är så varmt? Fast då blir den så hård att det är svårt att få något ur burken. Kan ju vara så att jag fått nån bacill i mig från annat håll, behöver ju inte handla om kokosfettet. Mvh Malin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Den skall tåla att förvaras i rumstemperatur upp till två år. Däremot så har jag råkat för att jag låtit den stå i soljus.. då blir det tvål.. och det smakar tvål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Jag har mått dåligt en gång, illamående och skakis, men det var när cocosan var "stel" i skafferiet. Min slutsats var att jag tagit för mycket och kroppen sa ifrån. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinK74 Posted May 20, 2013 Author Share Posted May 20, 2013 Ok. Tackar för så snabba svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Jag har läst om många som mått dåligt av kokosolja om de 1) tagit mer än de var vana (man får vänja sig försiktigt) 2) tagit den på kvällen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinK74 Posted May 21, 2013 Author Share Posted May 21, 2013 Jag har läst om många som mått dåligt av kokosolja om de 1) tagit mer än de var vana (man får vänja sig försiktigt) 2) tagit den på kvällen. Hej! Jag är van vid kokosoljan, har det i kaffet på morgnarna o har dricker det på eftermiddagarna vissa dagar. Har aldrig hört talas om att man kan må dåligt av kokosolja bara för att man dricker den på kvällen? Hur kan det komma sig att det skulle bli så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Det är ju speciella fettsyror, som tas om hand av kroppen på ett speciellt sätt (någon som har teorin i huvudet får gärna förklara bättre!). Och jag har läst ett antal skildringar på kolhydrater ifokus där folk beskrivit nätter tillbringade på toaletten efter kokosfett på kvällen, så det varnas ofta för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minimicro Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Jag använder visserligen inte Cocosa utan KungMarkatta men jag har vid två tillfällen fått enorma kramper i magen efter att ja ätit en tesked olja. Första gången en fredagmorgon. Tog en sked på morgonen innan jag stack till jobbet. Inom en halvtimme började smärtorna komma. Det höll i ca två timmar och försvann sedan av sig självt. Två dagar senare började jag dagen på samma vis. En tesked innan jobbet och precis son förra gången fick jag jätte ont i magen när jag kom till jobbet. Då det blev värre än första gången ringde jag sjukvårdssupplysningen men där trodde hon på magkatarr. Ca två timmar efter att det startade så försvann smärtorna av sig självt. Jag har inte vågat ta någon olja efter det. Jag har tagit en sked på morgonen många gånger förut, men aldrig haft problem. Det här var väl ingen hjälp till trådstartaren kanske, men kanske bra att veta att det finns fler som upplevt något liknande. Om någon vet vad det kan bero på så är jag nyfiken att veta vad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts