noacastle Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Ville bara lite snabbt tipsa om Rysk Yoghurt, som har mindre kolhydrater än turkisk, och dessutom är jätte god! KH: 4 per 100g, jämfört med den turkiska som har 5.1 =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Plus att den har 17% fett istället för 10%. Jag tar alltid den istället fast den kostar dubbelt för fått för mig att den även är lite godare. Men köpte båda nu så jag kan testa av på riktigt vilken som har godaste smaken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 17% fett.. inte minst! http://www.lindahlsmejeri.se/produkter/naturell-yoghurt/rysk-yoghurt.aspx 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Jag älskar min ryska youghurt...tar den till frukost varje dag med lite mandelflingor och några blåbär. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Den ryska youghurten är nästan som en dessert tycker jag, så god är den, gärna med några bär till. Ett annat tips är Smetana, finns både från Arla och Valio, på 42%, viket är i alla fall lite mer än crème fraiche. Ha i en rejäl matsked per portion gryta av valfri sort. Låt den inte koka, för då skär den sig lätt, utan tillsätt mot slutet, eventuellt först vid servering. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Älskar rysk!!!! <3 med kokosflingor, bär och mandelsmör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuvis Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Den ryska youghurten är nästan som en dessert tycker jag, så god är den, gärna med några bär till. Ett annat tips är Smetana, finns både från Arla och Valio, på 42%, viket är i alla fall lite mer än crème fraiche. Ha i en rejäl matsked per portion gryta av valfri sort. Låt den inte koka, för då skär den sig lätt, utan tillsätt mot slutet, eventuellt först vid servering. Mosa ner frysta hallon i smetana.. mmm det blir som hallonglass fast fräschare! Mums mums! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LiNGeN Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Detta har bland annat diskuterats tidigare i denna tråd. Jag skulle vilja tipsa om en yoghurt som är fetare än Lindahls ryska (tysktillverkade) yoghurt: Wapnö Matyoghurt naturell 18 % Denna yoghurt är gjord på mjölk från deras lokala gårds kor som är gräsbetande. Näringsvärde per 100 g: Protein 4,2g Kolhydrat 3,1g Fett 18g Rysk yoghurt: Protein 3,5 gKolhydrater 4,0 gFett 17 g Man vinner på fett och kolhydrater men förlorar på en andel mjölkprotein, vinsten är dock större än förlusten. Dessutom så är yoghurten närproducerad och till och med "härproducerat", en benämning som företaget själv har myntat. Det innebär att tillverkning och förädling sker på samma plats. Var köper man den? Förutom deras egna gårdsbutik: http://www.wapno.se/...jare-livsmedel/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Grekisk är faktiskt ännu godare Köper 4-pack på Lidl (godare än storbunken), kh ligger på 5, men det är värt det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Jag skulle vilja tipsa om en yoghurt som är fetare än Lindahls ryska (tysktillverkade) yoghurt: Wapnö Matyoghurt naturell 18 % Var köper man den? Förutom deras egna gårdsbutik: http://www.wapno.se/...jare-livsmedel/ Nice. Synd den inte går att få tag i längre upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geschwint Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Åhh, Rysk yoghurt, den är så bra till frukost. Ett par matskedar med kokta hallon o blåbär, kokosflingor och solroskärnor och jag står mig ända till middagen utan problem. Även om ett lopp avverkas under dagen. Det är såå mättande. Jag ser mest till mängden fett eftersom visserligen är det mindre mängd kh/100 men större mängden fett gör att det går mycket mindre av rysk än grekisk/turkisk yoghurt, alltså blir det mindre kh man får i sig iafa. 1kh hit eller dit, man måste se till helheten. Får jag i mig bara 3msk av rysk istället för 6msk turk/grek så blir det ju klart mindre mängd kh med större mättnad. Då betyder den enda kh'n mindre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Den ryska är riktigt fin och krämig!Jag brukar värma (så det blir riktigt varmt) 25-30g frysta hallon i micron som jag sedan rör ned i yoghurten och sedan lite kanel på! Sjukt gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Jag får bara tag i grekisk yoghurt här, men den är väldigt god! 11% fett, 2 g kh.. Brukar ta 2 msk och blanda med 1 msk kokosfett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts