noacastle Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Jag vet att många redan har skapat trådar angående deras matmängd, men hittade ingen som relaterar till just min fråga med för Lite i stället för för mycket...Hur lite mat är för lite??? Jag har väldigt svårt för att komma upp i kalorimängd, kanske för att jag är så himla van vid små portioner, eller... jag vet inte riktigt varför. Jag började med matdagboken nyligen, och märker att jag ofta hamnar på rätt få kalorier.Jag vet att de flesta Vill äta få kalorier för att gå ner i vikt osv, men jag har fått låg förbränning som resultat av min långvariga lågkalori kost, så jag är orolig för att min kropp kommer hamna i samma situation igen, fastän jag äter mycket fett och proteiner på de få kalorierna jag får i mig...Exempel från de senaste tre dagarna (mer eller mindre korrekt):1400calories, 117g fat, 55g protein, 20g carbs. 1500calories, 120g fat, 45g protein, 45 carbs. 1300calories, 109g fat, 46g protein, and 24 carbs. Vill påpeka att det från början var runt 800-1000 kalorier, och jag tvingade i mig extra mat för att få upp siffran medvetet.Samt idag har jag hamnat på 900 hittills på tre måltider... Kör egentligen periodisk fasta, men funderar på om jag inte borde äta en gång till idag ändå... Vad tycker ni om mina intag?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Om det är för lite eller inte beror på hur du känner dig i kroppen Har du tillräckligt med energi inte är hungrig (uppenbarligen) och känner dig varm och inte frusen så är det säkert som det ska Din nya kost kanske bara har justerat din "setpoint" och kroppen är på väg ner i vikt (betar av fettlagren) och tar då en hel del energi ur depåerna Om så är fallet är det ju bara att njuta av att det funkar så bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinaJ Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Du behöver inte tvinga upp kalorierna, ät precis hur lite du vill kroppen reglerar själv vad den behöver Ser att du vill ned 4.2kg till, då är de bara att köra på som vanligt, vill du äta 800kcal så gör de! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Det finns de som inte känner hungerkänslorna, som glömmer och äta och plötsligt känner sig illamående och hängiga. Var uppmärksam på det. Men mår du bra och har ork och får i dig tillräckligt av vitaminer och sånt över en längre period, så ska det väl inte vara något problem att äta lite. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 22, 2013 Author Share Posted May 22, 2013 Okej, tack alla! Som du sa, Effie, så har jag svårt med hungerkänslor och kan bli hängig (har dessutom en sömnstörning) så det ökar min oro gällande matmängd osv.... igår t.ex. försökte jag äta mycket och åt fyra gånger, men blev bara ca 1000iaf.. fattar inte hur man kommer upp mot 2000 >.< Men jag ska försöka oroa mig mindre =) Ser det bra ut ang. fett å protein mängd annars? ^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Välkommen hit MartinaJ. Din blogg är super . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Välkommen hit MartinaJ. Din blogg är super . Nu måste vi väl ordna med en träningsavdelning! (Och en avdelning med specifika sjukdomar) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Ja det är för lite.. på tok för lite för en vuxen person av normallängd som inte rasar i vikt.. det kan man säga utan att närmare veta något om personen i fråga! Och det handlar då om att basalmetabolismen kräver mer än det, så egentligen så borde du rasa i vikt.. och gör du inte det så har du en allvarlig metabol störning.. inget snack om saken! Man skall altså göra en klar distinktion mellan de som rasar i vikt.. och de som inte gör det, för där skall man även räkna in de kilona man tappar som en del av energiförbrukningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Nu måste vi väl ordna med en träningsavdelning! Det kommer strax, yay För att komma on topic igen, noacastle, om du vill gå upp i vikt borde du sluta med fasta och försöka äta oftare men mindre portioner vad jag tror. Vill du gå ner i vikt, testa håll uppe 24h utan all sorts mat och dricka förutom vatten. Det borde få igång förbränningen. Funkar inte det, testa en vecka helt utan kh. Testa springa, det kan få igång hungern och viljan att äta mera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Ja det är för lite.. på tok för lite för en vuxen person av normallängd som inte rasar i vikt.. det kan man säga utan att närmare veta något om personen i fråga! Och det handlar då om att basalmetabolismen kräver mer än det, så egentligen så borde du rasa i vikt.. och gör du inte det så har du en allvarlig metabol störning.. inget snack om saken! Man skall altså göra en klar distinktion mellan de som rasar i vikt.. och de som inte gör det, för där skall man även räkna in de kilona man tappar som en del av energiförbrukningen. Hm... jo... jag förstår inte heller varför min vikt står still eller t.o.m. upp på senaste (innan lchf då, nu gick jag ner 1.8kg första veckan och inget andra veckan)... men var kan man kolla upp ang. metabol störning?? dietist eller läkare?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Det kommer strax, yay För att komma on topic igen, noacastle, om du vill gå upp i vikt borde du sluta med fasta och försöka äta oftare men mindre portioner vad jag tror. Vill du gå ner i vikt, testa håll uppe 24h utan all sorts mat och dricka förutom vatten. Det borde få igång förbränningen. Funkar inte det, testa en vecka helt utan kh. Testa springa, det kan få igång hungern och viljan att äta mera. Jag vill gå ner i vikt, men tror inte fasta funkar så bra för mig pga att jag då äter alldeles för lite... jag glömmer att äta under mina ätfönster så det gick inte så bra. men att skippa en hel dag skulle va jätte lätt för mig, vet bara inte om jag borde vänta med periodisk fasta tills min kropp är mer hälsosam och kan hantera det, i stället för att (vad jag antar) gå in i svält läge igen. if that makes sense >.< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Du behöver inte tvinga upp kalorierna, ät precis hur lite du vill kroppen reglerar själv vad den behöver Ser att du vill ned 4.2kg till, då är de bara att köra på som vanligt, vill du äta 800kcal så gör de! Verkligen inte! Med brasklappen att kroppen reagerar lite annorlunda på lågkolhydratkost, dvs det verkar finnas lite mer "svängrum" vad gäller mättnad/metabola anpassningar så är en tumregel i extrema sammanhang ex. inför tävling inom fitness eller då man har att göra med någon som har pulverbantat/VLCD:at för mycket, att sträva efter att alltid äta så mycket man kan och försöka åstadkomma önskad effekt med så minimalt kaloriunderskott som möjligt. Det här är också en av anledningarna till att så många skriver ned s.k. "kaloribantning" (vilket är ett uttryck jag har lite svårt för eftersom all viktminskning förutsätter energimanipulationer) dvs man har inte lärt sig att det gäller att få grepp om sina energibehov och sedan reglera ned/upp dessa så lite som möjligt, dvs så lite som krävs och sedan ligga still där tills den förändring man söker avtar. Först då är det dags att ta ett steg till. Gör man som man inte ska, dvs kapar en massa kalorier direkt så får man precis den effekt man INTE vill ha, dvs kroppen kommer att minska förbränningen, dels genom minskad termisk effekt, dvs ju mindre man äter desto mindre "kostar det" att hantera maten. Dels riskerar man med stora neddragningar att i förtid mötas av s.k. metabola anpassningar, dvs kroppen blir högeffektiv och går på sparlåga, dvs man behöver något mindre mat för att tillgodose de kroppsliga funktioner man har. Det här är precis vad man inte vill ska hända och åtminstone vill man mota Olle i grind så länge det går, ex. om man tävlar inom fitness. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Själv tror jag inte på fasta längre än halvdag eller så. Jag är av den åsikten att man ska äta sitt basala behov av kalorier plus lite till beroende på hur mycket man rör sig. http://en.wikipedia.org/wiki/Harris-Benedict_equation Den reviderade formeln från 1984 anses nogrannast. Sedan visar formeln lite för lite för muskulösa och lite för mycket för folk med stor övervikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Vet inte riktigt vad det är jag borde bli testad för för att se om jag har nån metabol störning eller liknande. Är det ...blodprov där man letar efter något specifikt? eller...sen vet jag inte vem det är som man ska vända sig till för att inleda vilka prover det nu är som behövs.. @_@ Själv tror jag inte på fasta längre än halvdag eller så. Jag är av den åsikten att man ska äta sitt basala behov av kalorier plus lite till beroende på hur mycket man rör sig. http://en.wikipedia.org/wiki/Harris-Benedict_equation Den reviderade formeln från 1984 anses nogrannast. Sedan visar formeln lite för lite för muskulösa och lite för mycket för folk med stor övervikt. Om man går efter den från 1984, blir mitt behov ca 1800kalorier/dag. ligger i snitt ca 500 under >.< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Vet inte riktigt vad det är jag borde bli testad för för att se om jag har nån metabol störning eller liknande. Är det ...blodprov där man letar efter något specifikt? eller... sen vet jag inte vem det är som man ska vända sig till för att inleda vilka prover det nu är som behövs.. @_@ Om man går efter den från 1984, blir mitt behov ca 1800kalorier/dag. ligger i snitt ca 500 under >.< Näe du skall antagligen mäta din muskelmassa.. för med det BMIet och att du vill bli av med fettvalkar så är det antagligen ansenliga kilon muskler som fattas! Såå.. utan sjukdomssymptom i övrigt så bör du öka fett och protein.. för en ökad proteinsyntes.. samt om du har den läggningen/viljan att röra på dig allsidigt. för ytterligare stimulans. Samt sist men inte minst sluta gå ner i vikt, utan ligga kvar där du är och omforma kroppen i stället.. mindre fettvalkar och mer muskler! Då blir du smalare, får mer feminin form och står still i vikt.. samt får en mer hälsosam kroppskonstiution. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Näe du skall antagligen mäta din muskelmassa.. för med det BMIet och att du vill bli av med fettvalkar så är det antagligen ansenliga kilon muskler som fattas! Såå.. utan sjukdomssymptom i övrigt så bör du öka fett och protein.. för en ökad proteinsyntes.. samt om du har den läggningen/viljan att röra på dig allsidigt. för ytterligare stimulans. Samt sist men inte minst sluta gå ner i vikt, utan ligga kvar där du är och omforma kroppen i stället.. mindre fettvalkar och mer muskler! Då blir du smalare, får mer feminin form och står still i vikt.. samt får en mer hälsosam kroppskonstiution. Jag vill jätte gärna öka i muskelmassa =) Har dock lite svårt med muskelträningar... Konditionsträning är enkelt, men jag har väldigt svaga leder (speciellt handleder och knän) så kan inte göra t.ex. armhävningar, knäböj, lyfta vikter m.m. kan i princip mest bara göra vissa benlyft och situps @_@ Hittills iaf, men försöker komma på fler sätt att träna musklerna ^^;; Tack iaf för ditt råd ang träning =) Ska ta det mer seriöst. Försöker dessutom öka D-vitamin intaget, då jag har för mig att det påverkar musklerna också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Ja altså man får börja med att röra på sig mer i vardagen, cykla, promenera, trädgårdsarbete, städning, gå i trappor.. osv. Spela badminton, bordtennis, fotboll.. what ever! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts