Jump to content

Passar LCHF inte för mig?

sudden1976
 Share

Recommended Posts

Hej alla Lchf.are!

Jag är en tjej på 37 år som har ätit lchf de senaste åren, jag är 163 cm lång och väger 64 kg, alltså nästan på gränsen till överviktig enligt BMI. Jag är smal upptill och har breda höfter och lår, mäter 80 cmrunt midjan och 102 över stussen.

Till saken hör den att jag inte går ner i vikt trots Lchf och träning flera ggr i veckan ( snabba promenader, friskis och svettis, löpning och lite spinning har jag precis börjat med) och jag undrar vad jag gör för fel? Jag mår super av kosten, har inga problem med magen längre och jag känner mig mätt, men jag vill ju gå ner i vikt oxå :-(

Jag äter levaxin 120 microgram för ämnesomsättningen och sertralin 100 microgram för ångest och deppression. Mina egna reflektioner varför jag inte går ner i vikt är att jag äter för många mål om dagen, många skriver att de endast äter 3 mål om dagen,men det räcker inte för mig, jag behöver oftast ha nåt mellan mål på em tex proteindrink, och på kvällen typ 2 finn crisp med ost och smör och en kopp te, annars mår jag inte bra, kan det vara det som är problemet och vad kan man göra åt det för jag vill ju inte sluta med lchf!

Det måste ju finnas fler som vill äta fler mål per dag, hur gör ni? Nu har jag gått med i Matdagboken och räknar kalorier där, jag äter fortfarande lchf men ska äta runt 1600 kalorier per dag för att gå ner i vikt, men när jag läser om lchf så ska man ju inte behöva det:-/

Jag skulle bli glad för kommentarer, tips och reflektioner av er här, ska jag fortsätta med Lchf? ska jag räkna kalorier eller inte? Passar kanske inte Lchf för mig?

Från en som känner sig vilsen :-(

Jaa du, svår fråga. Det beror ju på vad LCHF är, enligt dig. För alla har ju sin egen variant. Så här tänker jag:

Du mår ju uppenbarligen bra på kosten, och då verkar det ju inte smart att byta till någon kost du mår sämre på. Alltså behöver du titta på vad du äter, och fundera på vad du ska förändra.

Det jag reagerar på är:

"äter för många mål" - ja, det varierar ju. Själv äter jag två gånger om dagen och trivs med det. Och räcker det inte med två tre gånger per dag kan man misstänka att kosten innehåller för lite fett. Sedan finns det ju de som trivs bättre med att äta lite och ofta. Men tanken med att äta sällan är att kroppen ska hinna använda fettreserverna.

"ska äta runt 1600 kalorier" - vem säger det, och hur vet denne det? Visst finns det de som måste dra in på maten för att gå ner i vikt - men som LCHF-are utgår man inte från en konstruerad siffra; man äter sig mätt; konstaterar hur det går, och testar ev om det går att minska portionerna utan att må dåligt. Eller förändrar sammansättningen.

Mediciner - jag vet inte om dessa påverkar viktnedgång.

Proteindrinkar och finn crisp - det är inget jag äter, men jag vet inte om det stör. Äter du annat som är känt för att förhindra viktminskning för vissa, som mejerier?

Träning - det är många som säger att träning är för att må bra, men inte effektivt för viktminskning. Sedan finns det de som tycker att det funkar. Och jag har ofta sett styrketräning rekommenderas, hellre än konditionsträning.

Och sedan tror jag att det inte är siffran på vågen som är viktigast, utan på måttbandet. Ha det i minnet.

Sudden1976… – LCHF är ju detsamma som artegen föda – så den passar nog i grund och botten alla (= ca 20 % socker och kolhydrater) – som jag ser det.

Den sedvanliga normalkostiga tallriksmodellen (= ca 70 % socker och kolhydydrater) – passar nog ingen egentligen. Det skrev jag ett brev till en kompis om i mars i år – och det finns numera på nätet HÄR.

Men även om artegen mat = LCHF-kost passar alla – så gäller det ju ändå för var och en att ”lyssna på sin kropp” – och sen anpassa intaget av artegen mat efter det. T ex min personliga frukostmatsedel har jag ordat lite om HÄR – och om hur lite lätt det kan vara att ta sig ur ”normalkostträsket” HÄR.

ALL LYCKA TILL ! / Josef

Vanliga orsaker till att man inte går ned i vikt brukar vara

1) Äter för mycket kolhydrater. Kolla via matdagboken hur många gram du får i dig per dag.

2) För mycket mejeriprodukter.

3) För mycket protein för din vikt.

4) Inte tillräckligt med fett.

5) För mycket mat.

Sen tror jag att mediciner kan inverka. 

Jag är några år äldre än du (40+), ungefär lika lång och tung, och ääääääntligen börjar jag få utslag på måttbandet! Jag äter inga mediciner, tränar på gym 2ggr/v + dansar 1ggr/v men har stått still i vikt sedan min kostomläggning jan 2011. Som du säger räcker det inte med 3 måltider per dag (och äter jag för mycket fett på en gång mår jag illa). Sedan 3 veckor provar jag "fakiren". Pga av frekventa tjänsteresor blir det något mycket protein jämfört med fett (lättare köpa grillad kyckling portionsförpackat än smör) men banne mig, när jag tog fram måttbandet i helgen hade 2cm försvunnit i midjan! ^_^ Jag måste tillstå att fakiren är jättetrist men det verkar vara vad som ruckat igång något. För mig är fakiren en bantningskur, inget jag tänker hålla på med för evigt, men efter att ha stått still i flera år är jag inte orolig att kunna göra det när kuren är klar.

Om du ska fortsätta eller inte är förstås upp till dig. För min del är det konceptet artegen föda jag fastnat för. Jag äter t ex inte Finncrisp för att det är gluten i dem och gluten tycks vara ett djävulens påfund. Jag undviker proteindrinkar för att det inte känns arteget men knaprar gärna på lite nötter efter träning. Jag ligger lågt med mjölkprodukter för att det triggar ett sug efter mer (älskar mjölk/fil). Men det är jag det... ;)

Håller tummarna för att du inte ger upp!

Tack för era reflektioner! Jag äter en hel del grädde, det blir ofta i maten och i kaffet (isf mjölk) har sett att den lactosfria mjölkdrycken innehåller färre kolhydrater, kanske bättre att använda den i kaffet? Inte så mycket youghurt innan men enligt matdagbokens recept är det en del ( för att hålla ner kalorierna antar jag)

Det är på matdagboken de säger att jag ska äta max 1600 kcal per dag!

Om jag äter för lite fett och inte ska använda så mycket grädde vad kan jag använda istället, tips?

En av orsakerna att jag gillar lchf är att det blir så enkelt att laga mat, steka kyckling och kasta i en massa goda grönsaker, i med grädde och man har en gog gryta och till barnen kan man bara komplettera med ris eller nåt annat...det är det som är så skönt!

• Like 1

Du kan kanske använda kokosmjölk i matlagningen i stället för grädde. Jag köper oftast kung markattas ekologiska. Den har 1,5 kolhydrater/100g och 17g fett. I kaffet har jag osaltat smör i stället för grädde och så mixar jag det med stavmixer (MBC=magicbulletcoffee). 

Jag är några år äldre än du (40+), ungefär lika lång och tung, och ääääääntligen börjar jag få utslag på måttbandet! Jag äter inga mediciner, tränar på gym 2ggr/v + dansar 1ggr/v men har stått still i vikt sedan min kostomläggning jan 2011. Som du säger räcker det inte med 3 måltider per dag (och äter jag för mycket fett på en gång mår jag illa). Sedan 3 veckor provar jag "fakiren". Pga av frekventa tjänsteresor blir det något mycket protein jämfört med fett (lättare köpa grillad kyckling portionsförpackat än smör) men banne mig, när jag tog fram måttbandet i helgen hade 2cm försvunnit i midjan! ^_^ Jag måste tillstå att fakiren är jättetrist men det verkar vara vad som ruckat igång något. För mig är fakiren en bantningskur, inget jag tänker hålla på med för evigt, men efter att ha stått still i flera år är jag inte orolig att kunna göra det när kuren är klar.

Om du ska fortsätta eller inte är förstås upp till dig. För min del är det konceptet artegen föda jag fastnat för. Jag äter t ex inte Finncrisp för att det är gluten i dem och gluten tycks vara ett djävulens påfund. Jag undviker proteindrinkar för att det inte känns arteget men knaprar gärna på lite nötter efter träning. Jag ligger lågt med mjölkprodukter för att det triggar ett sug efter mer (älskar mjölk/fil). Men det är jag det... ;)

Håller tummarna för att du inte ger upp!

Tack för ditt svar! "Fakiren" låter spännande! vad innebär det? Kan du beskriva hur en dag ser ut för dig med fakiren? Tacksam för svar

Sudden, räkna ut hur många gr kh/dag du äter på ett ungefär.  Det borde ge dig ett hum om vad du kan förändra för att gå ned. Det kan vara så att du får i dig lite för mycket kh (du nämner grädde i kaffet och finncrisp) och/eller för mycket protein (proteindrinken). Vill man hålla igen på mejerierna lite kan man ju bestämma sig för att bara använda mejeriprodukter i matlagning och inte i kaffe/mellanmål tex. 

Tack för era reflektioner! Jag äter en hel del grädde, det blir ofta i maten och i kaffet (isf mjölk) har sett att den lactosfria mjölkdrycken innehåller färre kolhydrater, kanske bättre att använda den i kaffet? Inte så mycket youghurt innan men enligt matdagbokens recept är det en del ( för att hålla ner kalorierna antar jag)

Det är på matdagboken de säger att jag ska äta max 1600 kcal per dag!

Om jag äter för lite fett och inte ska använda så mycket grädde vad kan jag använda istället, tips?

En av orsakerna att jag gillar lchf är att det blir så enkelt att laga mat, steka kyckling och kasta i en massa goda grönsaker, i med grädde och man har en gog gryta och till barnen kan man bara komplettera med ris eller nåt annat...det är det som är så skönt!

Exakt så tycker och gör jag med (matlagningen).

Jag är 40, gick ner ca 2 kg de första månaderna och där står jag nu. 68kg till mina 1,67cm. Efter 18 månader på lchf.

jag vet att jag äter lite för mycket kh, lite för mycket gräddbaserat, lite mycket nötter, lite vin, lite 85%-choklad. 

Men, jag mår bra. Jag äter inte frukost på vardagarna, dricker kaffe med grädde, eller kaffe med smör och kokosolja eller kaffe med äggmjölk (150ml varmt vatten, 1 ägg och 30gr smör, mixa, voila, äggmjölk)

Jag tror att skulle jag lägga manken till och fakira, skulle jag nog gå ner, men med familh och allt vill jag inte konstla till det (annan mat till mig än övriga familjen osv, orkar inte).

Jag har nog accepterat litegrand att såhär väger jag, jag mår bra och det är huvudsaken (kanske inte vad du ville höra...:-(  ).

• Like 1

Exakt så tycker och gör jag med (matlagningen).

Jag är 40, gick ner ca 2 kg de första månaderna och där står jag nu. 68kg till mina 1,67cm. Efter 18 månader på lchf.

jag vet att jag äter lite för mycket kh, lite för mycket gräddbaserat, lite mycket nötter, lite vin, lite 85%-choklad. 

Men, jag mår bra. Jag äter inte frukost på vardagarna, dricker kaffe med grädde, eller kaffe med smör och kokosolja eller kaffe med äggmjölk (150ml varmt vatten, 1 ägg och 30gr smör, mixa, voila, äggmjölk)

Jag tror att skulle jag lägga manken till och fakira, skulle jag nog gå ner, men med familh och allt vill jag inte konstla till det (annan mat till mig än övriga familjen osv, orkar inte).

Jag har nog accepterat litegrand att såhär väger jag, jag mår bra och det är huvudsaken (kanske inte vad du ville höra...:-(  ).

Tack för att du delar med dig :-) Borde väl dra ner på grädden då...synd,jag som trodde det var tillåtet med grädde:-/ Tack för tipset på äggmjölk, ska prova det :-)

Du har nog rätt i att huvudsaken är att man mår bra!

• Like 1

Sudden, räkna ut hur många gr kh/dag du äter på ett ungefär.  Det borde ge dig ett hum om vad du kan förändra för att gå ned. Det kan vara så att du får i dig lite för mycket kh (du nämner grädde i kaffet och finncrisp) och/eller för mycket protein (proteindrinken). Vill man hålla igen på mejerierna lite kan man ju bestämma sig för att bara använda mejeriprodukter i matlagning och inte i kaffe/mellanmål tex. 

Tack för tipsen! Hur många kolhydrater bör jag ligga på per dag tycker du?

Borde väl dra ner på grädden då...synd,jag som trodde det var tillåtet med grädde:-/

Allt är tillåtet. I begränsad mängd.

Oavsett vad det är för kosthållning du följer så är det en enda regel du måste tillgodose för att åstadkomma viktförändring, dvs energibalansteorin. Hur du löser detta är en annan och mer praktisk femma.

För att återkoppla till att ex. grädde är "tillåtet" så innebär inte detta att grädde, eller något annat livsmedel heller för den delen, inte lyder under den styrande regeln vad gäller viktförändring. Det som gör grädde synnerligen problematisk ur detta perspektiv är att den dels är flytande och dels extremt energität. Detta är givetvis alldeles prima om man har ett energibehov som är högre än medelnivån men inte lika prima för den som är på andra sidan spektrumet.

Exempelvis hade jag häromdagen en sällsynt knepig dag som gjorde att jag fick improvisera väldeliga vad gällde matintaget. Det bidde en halvliter grädde och ett gäng kycklingspett som råkade finnas för bra pris på butiken jag var i närheten av och så fördelade jag intaget över dagen på två tillfällen. Den där halvlitern grädde är knappt 2000 kcal och redan där har ju någon som du överträffat det uppskattade behov du har. Nu tror jag ju inte att du, som jag, häller i dig en halvliter grädde under en dag lite hipp som happ (och med lätthet) men däremot så kan en skvätt i kaffet på morgonen, en större skvätt i kycklinggrytan till lunchen och ännu en skvätt i kvällstéet snabbt bli lite mer än du bör få i dig energimässigt med tanke på att 1 dl motsvarar knappt 400 kcal.

Eftersom du använder Matdagboken så borde du där lätt kunna se (väl?) hur det ligger till med energiintaget inte bara totalt utan per måltid/ättillfälle. Granska de måltider som ger ovanligt höga energinivåer och sedan agerar du efter detta.

I övrigt, en gammal grundregel vad gäller viktförändring är att dricka "kalorier" det skall bara den göra som behöver gå upp i vikt. Därmed absolut inte sagt att man inte "får" ta en skvätt grädde i kaffet...men man måste ha perspektivet som energibalansteorin dikterar i bakhuvudet.

Tillägg: "Till saken hör den att jag inte går ner i vikt trots Lchf och träning flera ggr i veckan ( snabba promenader, friskis och svettis, löpning och lite spinning har jag precis börjat med) och jag undrar vad jag gör för fel?"

Glömde kommentera att, i synnerhet eftersom du verkar driven vad gäller träning, borde du ta dig en funderare på att lägga in mer styrketräning. Snabba promenader är att betrakta som aktiv vila (vilket inte på något sätt är fel) och det övriga du nämner är konditionscentriskt (vilket inte heller är fel per se). Styrketräningen skulle dock kunna ge dina nuvarande kroppsliga proportioner en förändringskraft som överträffar den du får av din nuvarande träning.

Lycka till!

• Like 2

Hej alla Lchf.are!

Jag är en tjej på 37 år som har ätit lchf de senaste åren, jag är 163 cm lång och väger 64 kg, alltså nästan på gränsen till överviktig enligt BMI. Jag är smal upptill och har breda höfter och lår, mäter 80 cmrunt midjan och 102 över stussen.

Till saken hör den att jag inte går ner i vikt trots Lchf och träning flera ggr i veckan ( snabba promenader, friskis och svettis, löpning och lite spinning har jag precis börjat med) och jag undrar vad jag gör för fel? Jag mår super av kosten, har inga problem med magen längre och jag känner mig mätt, men jag vill ju gå ner i vikt oxå :-(

Jag äter levaxin 120 microgram för ämnesomsättningen och sertralin 100 microgram för ångest och deppression. Mina egna reflektioner varför jag inte går ner i vikt är att jag äter för många mål om dagen, många skriver att de endast äter 3 mål om dagen,men det räcker inte för mig, jag behöver oftast ha nåt mellan mål på em tex proteindrink, och på kvällen typ 2 finn crisp med ost och smör och en kopp te, annars mår jag inte bra, kan det vara det som är problemet och vad kan man göra åt det för jag vill ju inte sluta med lchf!

Det måste ju finnas fler som vill äta fler mål per dag, hur gör ni? Nu har jag gått med i Matdagboken och räknar kalorier där, jag äter fortfarande lchf men ska äta runt 1600 kalorier per dag för att gå ner i vikt, men när jag läser om lchf så ska man ju inte behöva det:-/

Jag skulle bli glad för kommentarer, tips och reflektioner av er här, ska jag fortsätta med Lchf? ska jag räkna kalorier eller inte? Passar kanske inte Lchf för mig?

Sertralin har som biverkning at man går upp i vikt, likaså innebär sänkt ämnesomsättning, hyptyrreos, bl a  att man går upp i vikt . Så du har en lång resa framför dig om du vill gå ner i vikt. Försök vara glad över att du mår bättre än innan och att du inte går upp i vikt! Inrikta dig på att må bra psykiskt och vänta tills du kan minska ner på stämningshöjande innan du inriktar dig på viktminskning.

Lycka till och, naturligtvis ska du fortsätta med lchf! Du mår ju bättre och du går inte upp i vikt!

Öka på fettet och ät tills du är mätt. Blir du hungrig efter några timmar har du ätit för lite, eller så är hungern mer mental (vana, förväntan) öka då fetthalten och hoppa över finn crisp och proteindrink.

Låt det ta tid att lära känna din kropp och dess signaler lchf är en livsstil inte en snabbfix! :)

• Like 4

Allt är tillåtet. I begränsad mängd.

Oavsett vad det är för kosthållning du följer så är det en enda regel du måste tillgodose för att åstadkomma viktförändring, dvs energibalansteorin. Hur du löser detta är en annan och mer praktisk femma.

För att återkoppla till att ex. grädde är "tillåtet" så innebär inte detta att grädde, eller något annat livsmedel heller för den delen, inte lyder under den styrande regeln vad gäller viktförändring. Det som gör grädde synnerligen problematisk ur detta perspektiv är att den dels är flytande och dels extremt energität. Detta är givetvis alldeles prima om man har ett energibehov som är högre än medelnivån men inte lika prima för den som är på andra sidan spektrumet.

Exempelvis hade jag häromdagen en sällsynt knepig dag som gjorde att jag fick improvisera väldeliga vad gällde matintaget. Det bidde en halvliter grädde och ett gäng kycklingspett som råkade finnas för bra pris på butiken jag var i närheten av och så fördelade jag intaget över dagen på två tillfällen. Den där halvlitern grädde är knappt 2000 kcal och redan där har ju någon som du överträffat det uppskattade behov du har. Nu tror jag ju inte att du, som jag, häller i dig en halvliter grädde under en dag lite hipp som happ (och med lätthet) men däremot så kan en skvätt i kaffet på morgonen, en större skvätt i kycklinggrytan till lunchen och ännu en skvätt i kvällstéet snabbt bli lite mer än du bör få i dig energimässigt med tanke på att 1 dl motsvarar knappt 400 kcal.

Eftersom du använder Matdagboken så borde du där lätt kunna se (väl?) hur det ligger till med energiintaget inte bara totalt utan per måltid/ättillfälle. Granska de måltider som ger ovanligt höga energinivåer och sedan agerar du efter detta.

I övrigt, en gammal grundregel vad gäller viktförändring är att dricka "kalorier" det skall bara den göra som behöver gå upp i vikt. Därmed absolut inte sagt att man inte "får" ta en skvätt grädde i kaffet...men man måste ha perspektivet som energibalansteorin dikterar i bakhuvudet.

Tillägg: "Till saken hör den att jag inte går ner i vikt trots Lchf och träning flera ggr i veckan ( snabba promenader, friskis och svettis, löpning och lite spinning har jag precis börjat med) och jag undrar vad jag gör för fel?"

Glömde kommentera att, i synnerhet eftersom du verkar driven vad gäller träning, borde ta dig en funderare att lägga in mer styrketräning. Snabba promenader är att betrakta som aktiv vila (vilket inte på något sätt är fel) och det övriga du nämner är konditionscentriskt (vilket inte heller är fel per se). Styrketräningen skulle dock kunna ge dina nuvarande kroppsliga proportioner en förändringskraft som överträffar den du får av din nuvarande träning.

Lycka till!

Tack för dina synpunkter :-)

Det var mycket viktigt om det här med vikten i kommentarerna ovan. Dock... - som princip pratar alla om att "äta mindre och motionera mera" = räkna kalorier, passa sig för att äta det ena eller det andra inom ramen för vad den artegna födan = LCHF-kosten "tillåter".

Klassiskt normalkost-"tuggande" om varför vikten "drar iväg" - och det tror jag personligen ej så mycket på. I vart fall så är det ett ständigt "plågsamt" sätt för att hålla vikten eller bli lite mindre viktig på - som jag ser det.

Ifall Wi ej får luft i oss - så lever Wi ej särskilt många minuter - och ifall Wi ej får vatten/vätska i oss - så lever Wi ej så många dagar. Vad jag med det vill säga är att det ständiga suget efter mat - mycket väl kan bero på att kroppen egentligen vill ha friskt VATTEN !

Lite mera ingående i sak om vad jag menar med friskt vatten här http://forum.kostdoktorn.se/topic/2109-har-provat-i-12-veckor-nu-ger-jag-upp/page-2#entry26036

Fakir är jätteenkelt, protein och fett... http://www.primalscienista.com/vad-ater-en-fakirare/

Delvis kan jag hålla med Josef här ovan om "klassiskt normalkost-tuggande" MEN... När man i flera år försökt att gå ner i vikt utan resultat då är det klart att man vill prova nåt annat för uppenbart fungerar inte det man gör för att nå de mål man vill.

LottaJ: Jag tvekade länge till fakiren både för att det verkade helknäppt och ensidigt men också för att jag då står med det till mamma, annat till barnen och ett 3e alternativ till pappa. Nu blev det inte så betungande som jag befarade och det är jag tacksam för. Äter barnen (mammas hemlagade) köttbullar så gör mamma det också. ;)

• Like 1

Delvis kan jag hålla med Josef här ovan om "klassiskt normalkost-tuggande" MEN... När man i flera år försökt att gå ner i vikt utan resultat då är det klart att man vill prova nåt annat för uppenbart fungerar inte det man gör för att nå de mål man vill.

Maria - har Du försökt med att slänga vågen i sopsäcken - och istället använda måttband för midjemåttet - alternativt ingetdera ?

Mina egna erfarenheter av det - är att då reglerar kroppen själv det här med över- relativt undervikt helt automatiskt - och mycket snabbare !

Så det förefaller vara något mystiskt med det här med vågar och programmen i wåra i o f s helt fantastiska biologiska elektromagnetiska och elektrokemiska hjärndatorer.

Har Du ej provat - vågar Du prova ?

Hej alla Lchf.are!

Det jag funderar över är om du är rätt inställd i din hypothyreos, får du kontrollera dina sköldkörtelprover med jämna mellanrum så att får rätt dos Levaxin? Du har ju ganska hög dos redan men kanske tillhör du dem som behöver "lite mer"?

Det jag funderar över är om du är rätt inställd i din hypothyreos, får du kontrollera dina sköldkörtelprover med jämna mellanrum så att får rätt dos Levaxin? Du har ju ganska hög dos redan men kanske tillhör du dem som behöver "lite mer"?

Jag har precis fått svar på att jag nu ligger bra, ökade på 20 mg i början på året för att jag låg för lågt så det borde inte vara det som är problemet :-/

Jag har precis fått svar på att jag nu ligger bra, ökade på 20 mg i början på året för att jag låg för lågt så det borde inte vara det som är problemet :-/

Har du fått se dina provsvar? Det råder lite delade meningar bland läkarna var man bör ligga inom referensområdet :mellow:

Maria - har Du försökt med att slänga vågen i sopsäcken - och istället använda måttband för midjemåttet - alternativt ingetdera ?

Har Du ej provat - vågar Du prova ?

Vet du, jag vägde mig inte på runt 1,5 år eftersom anledningen för min kostomläggning var värk och jag visste att LCHF initialt kunde få mig att gå upp i vikt. Noterade på vägen att kroppen omfördelats lite (med betoning på lite). När jag vid det senaste årskiftet ändå kände att NU är det dags att det händer nåt med valkarna ställde jag mig på vågen och tog fram måttbandet. 

Det jag försöker förmedla är att alla måste få göra det som känns rätt för dem och jag är rätt övertygad om att det är en process vi alla ska igenom och många av oss måste nog räkna sig till avslappningen (kcal/ketoner/kolh eller vad man nu fastnar för).

• Like 4

Det jag försöker förmedla är att alla måste få göra det som känns rätt för dem och jag är rätt övertygad om att det är en process vi alla ska igenom och många av oss måste nog räkna sig till avslappningen (kcal/ketoner/kolh eller vad man nu fastnar för).

VÄL TALAT !  :rolleyes:

• Like 1

Ja, och de ser ut som följande:

S-FT3 (fritt T3) 3,8

S-FT4 (fritt T4) 14

S-TSH (sensitive) 2,52

Ja, dom ser ju bra ut :) så du får lyssna på alla bra råd du har fått ovan. Men kroppen är ju lite finurlig så det kan ju ta ganska lång tid för den att rätta till sig, sedan man fått en så kallad terapeutisk dos av Levaxinet. Ge dig själv tid tycker jag, och glöm vågen ett tag, stress är ju inte heller bra för viktnedgång.

• Like 1

Sudden1976… – LCHF är ju detsamma som artegen föda – så den passar nog i grund och botten alla (= ca 20 % socker och kolhydrater) – som jag ser det.

Den sedvanliga normalkostiga tallriksmodellen (= ca 70 % socker och kolhydydrater) – passar nog ingen egentligen. Det skrev jag ett brev till en kompis om i mars i år – och det finns numera på nätet HÄR.

Jag ser allt som oftast dessa 70% eller ibland ännu mer nämnas i samband med tallriksmodellen/SNR/NNR. Var kommer det från egentligen?

Det som gäller är väl ändå 50-60% kolhydrater, varav max 10% från socker.

Jag ser allt som oftast dessa 70% eller ibland ännu mer nämnas i samband med tallriksmodellen/SNR/NNR. Var kommer det från egentligen?

Det som gäller är väl ändå 50-60% kolhydrater, varav max 10% från socker.

Jo... - Richard - för:  "Det är lagom att 50–60 procent av de kalorier vi äter kommer från kolhydrater."  - slut citat härifrån http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/kolhydrater/

Men det är ju bara så att kolhydraterna fungerar som ett omedvetet http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/#comment-8140 sockerberoende = sötsug http://forum.kostdoktorn.se/topic/2121-bra-mat-kan-f%C3%B6rebygga-v%C3%A5ld/ - så dom flesta äter ju som princip mera än dessa 50-60 % = det är verkligheten för i vart fall dom ca 40 % av svenska folket som är mer eller mindre överviktiga - som jag ser det.

Vad tror Du ?

Jo... - Richard - för:  "Det är lagom att 50–60 procent av de kalorier vi äter kommer från kolhydrater."  - slut citat härifrån http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/kolhydrater/

Men det är ju bara så att kolhydraterna fungerar som ett omedvetet http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/#comment-8140 sockerberoende = sötsug http://forum.kostdoktorn.se/topic/2121-bra-mat-kan-f%C3%B6rebygga-v%C3%A5ld/ - så dom flesta äter ju som princip mera än dessa 50-60 % = det är verkligheten för i vart fall dom ca 40 % av svenska folket som är mer eller mindre överviktiga - som jag ser det.

Vad tror Du ?

Enligt senaste Riksmaten (2011) låg snittet på 47% kolhydrater inklusive fibrer. Även om man räknar med viss underrapportering har jag väldigt svårt att tro att särskilt många ligger på 70%-nivån.

En liten uppdatering då hur det har gått för mig de senaste dagarna.

Jag har de senaste 3 dagarna lagt in allt jag ätit i Matdagboken och försökt att hålla mig runt 20 kolisar/dag samt att jag hållt mina 1600 kcal ´/dag. Jag inser att jag nog ätit lite för mycket kolisar tidigare....men jag har känt mig hungrigare under dessa 3 dagar, förmodligen pga för lite fett tänker jag men ska man hålla sig till 1600 kcal om dagen så finns inte så mycket utrymme för så mycket fett!

Så! hur gör jag, nån som kan råda :-)

Jag är ingen expert på viktnedgång, men jag tycker att du ska glömma kalorierna och fylla på med fett, smör och cocosolja till dess du känner dig mätt.

Jag är 1,63 och väger 62 kg, och mår inte bra om jag går ner i vikt. Men jag vet att jag går ner om jag fyller på med mer fett och skippar mjölkprodukter helt och äter mindre grönsaker.

Du får också komma ihåg att du har mediciner att "kämpa" emot, Sertralin brukar kunna ge viktuppgång och din ökade dos Levaxin kanske inte har gett riktig effekt än.

Ha tålamod, men det är lättare sagt (skrivet) än gjort :) .

• Like 1

En liten uppdatering då hur det har gått för mig de senaste dagarna.

Jag har de senaste 3 dagarna lagt in allt jag ätit i Matdagboken och försökt att hålla mig runt 20 kolisar/dag samt att jag hållt mina 1600 kcal ´/dag. Jag inser att jag nog ätit lite för mycket kolisar tidigare....men jag har känt mig hungrigare under dessa 3 dagar, förmodligen pga för lite fett tänker jag men ska man hålla sig till 1600 kcal om dagen så finns inte så mycket utrymme för så mycket fett!

Så! hur gör jag, nån som kan råda :-)

Enkelt.. ät mer fett!

Vem är det som påstår att just du skall äta 1600 Kcal.. som har en sådan ingående kunskap om just din kropp och metabolism att det går att sätta ett sånt lågt kaloriintag för dig?

Ät så att du står dig mellan dina planerade måltider, sedan om det blir en eller fem spelar mindre roll.. gör det som fungerar för dig.

Sen så.. det är helt normalt att bli lagom hungrig strax före nästa planerade måltid.. vilket i sig sätter gränsen för kaloriintaget.

Pröva det konceptet ett tag.. logga gärna allt i något program och se hur mycket det blir, vilken effekt det har och hur det varierar från dag till dag och beroende på vad man åt.

Det är så dessa program skall användas.. dvs för att lära sig hur ens egen kropp fungerar och vilka signaler den ger.. och vilka du skall lyssna på!

Jag tycker du ska släppa kalorirestriktionen och äta tills du blir mätt. Nu har du upptäckt att du kanske åt lite mycket kolhydrater och har koll på det. Vänta med ev kalorirestriktion tills du ser hur det går nu. Det vore ju dumt om du kan gå ned i vikt och vara mätt och inte vet om det, för det kommer ju inte hålla i längden. För att du ska orka under en längre tid måste du bli mätt.

• Like 1

Jag har inte läst alla svar till dig så det kanske redan kommit upp men mitt tips är Periodisk fasta.

Jag har kämpat med mina 10 sista kilon i över ett år. Läst om periodisk fasta lite då och då och tänkt att det måste vara det dummaste påfundet i mannaminne. Frukost är ju det viktigaste målet har man ju blivit upplärd.

Jag var dock desperat för några veckor sedan. Tog klivet och provade. Då släppte det. Nu är jag snart i mål viktmässigt men det viktigaste är att jag mår så förbaskat bra!

Trodde att jag skulle bli orkeslös, trött, irriterad och må dåligt men så blev det inte. Tvärtom!

Lyckades till och med springa Vårruset i går UTAN att ha tränat löpning under våren. Slog dessutom alla mina tidigare rekord på 5 km  :D

Kan vara värt att försöka men bara för att det funkar för mig kanske det inte funkar för dig. Har lärt mig att det här med kost är så otroligt individuellt. Det som passar för en passar inte alla.

• Like 2