Jump to content

Start 150 kg

Kajak

Recommended Posts

Otroligt positivt att höra, hoppas att fler blir inspirerade av ditt arbete och törs rekommendera denna kost till inte bara diabetiker och överviktiga, utan även till andra patientgrupper.

Landstingen har nog en hel del pengar att tjäna om LCHF blir mer accepterat inom vården.

• Like 1

Vad härligt att läsa! Håller med övriga skrivare, hoppas fler inom vården rekommenderar kosten till fler behövande. Har släkt som har både psoriasis, fibromyalgi och underfunktion på sköldkörteln

som jag är helt övertygad om skulle må mycket bättre med denna kost..

• Like 2

Vill bara dela med mig!

...och det tackar jag för!

Det är ju sannerligen lite upp- och nedvända världen det här med kostråd och att okunskapen är så graverande stor inom vården där de behövs som mest. Kul att du medverkar till att vända trenden...eller bidrar till den "nya"!

• Like 3

Vad härligt att läsa! Håller med övriga skrivare, hoppas fler inom vården rekommenderar kosten till fler behövande. Har släkt som har både psoriasis, fibromyalgi och underfunktion på sköldkörteln

som jag är helt övertygad om skulle må mycket bättre med denna kost..

Jo... - Lily - det har Du nog rätt i - för dr Annika Dahlqvist blev ju helt automatiskt av bl a fibromyalgin mm när hon började med artegen föda = LCHF-kosten. Mera ingående i sak om det här http://annikadahlqvist.com/om-dr-annika-dahlqvist/

Jag skrev ett brev till en kompis som var "risigt" på det hälsomässigt i mars i år om detta - och det "tog skruv" = han la om kosten. Brevet finns numera på nätet här http://josefboberg.files.wordpress.com/2013/04/kompis2.pdf

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Idag har jag åter träffat men tunga fd 150-kg patient!

Vikten var idag 138,1 kg, pat har minskat 5,7 kg sedan 21 maj :) . Fasteblodsocker var idag ännu bättre på 5,8 mmol/L. :D

Total viktminskning 12 kg på 4 veckor.

Ni som kan det här.. vad kan man förvänta sig framöver? Är det rimligt att minska 2 kg/vecka?

Vi ska träffas igen om 6 veckor för ny vikt.

Helt enkelt enastående resultat och försök hålla den här tråden vid liv med fler rapporter framöver.

• 2 weeks later...

Trevligt att höra lacrits68.

Själv har jag aldrig märkt någon max längd på träning utan det är andra faktorer som sätter stopp efter lång distans än energibrist. Som brist på tid, ont i knän, törstig, osv. Tror man kan bli effektivare och effektivare på förbränna fett.

Testa periodisk fasta om du är i en platå, kan man få än mer energi av. Jag har sprungit 1.5 mil flera gånger utan att ha ätit på över 18h.

• Like 1

hej!

vi pratar inte om mycket tankning...2 knäckemackor med lite smör och ost räcker. Och det känns verkligen som energi brist! Mår bra mycket bättre efteråt också om man tar 2 mackor vid 14 fikat!

det är inga problem att trampa 2 mil så, men 5 mil 5x i veckan tömmer nog reserverna och en hyffsad arbetsdag i ryggen så...!

Plato vet jag inte om det är kroppen krymper men vikten står stilla. som sagt under sommar har man krympt fr storlek 60 till 58..! Bygger väll nåt som kallas för muskler? ;) vikter är inte hela sanningen.

//Janne

• Like 1

Jag säger Grattis till dig Kajak (även till din patient), men nog måste det kännas positivt och väldigt värdefull för dig som sjuksköterska att få möjlighet att hjälpa någon på ett sätt, som ger sådana positiva resultat. Du kan mäta och se hur hans hälsa stadigt förbättras :)

Visst, sjuksköterskor, lindrar och hjälper människor dagligen, men många gånger med hjälp av läkemedel, och det är inte heller fy skam, men den här positiva utvecklingen för din patient är ju på grund av ditt kunnande, intresse och förmåga att "tänka utanför ramarna" som faktiskt inte alla kan eller törs idag. Fortsätt gärna att ge "rapport" om din patient, det väcker hopp om framtidens sjukvård :)

• Like 5

• 2 months later...

Denna veckan hade jag besök av min numera fd 150 kilos man! Han kämpar på med lchf, tycker ibland det är svårt att variera sig men är fast besluten att innan ett år har gått ha minskat 50 kg.

Är övertygad om att han klarar detta!

Dagens vikt 126 kg! :D

• Like 5

Fantastiskt!

Kan du ge honom lite enkla recept så att han varierar sig (och hur varierat åt han EGENTLIGEN innan)?

Jag tror att för många kan det upplevas ovarierat just för att man kanske äter mycket kött och sås. Eller kyckling och sås, eller fisk och sås. Eller korv och sås...

Paj, gratänger, omelett, stekta grönsaker eller stuvade grönsaker, soppa osv kan då bli en variation som många inte tänker på att man faktiskt kan göra. Eller hamburgare med ett salladsblad runt. 

• Like 4

Denna veckan hade jag besök av min numera fd 150 kilos man! Han kämpar på med lchf, tycker ibland det är svårt att variera sig men är fast besluten att innan ett år har gått ha minskat 50 kg.

Är övertygad om att han klarar detta!

Dagens vikt 126 kg! :D

Jag tyckte också att maten kändes enformig ett tag!!

Då tog jag iPaden coh surfade runt efter nya inspirerande recept!

Vitkål gör jag:

coleslaw

stekt vitkål med oilka smaksättningar som smabal eller bara peppar och salt. En skvätt grädde på gör det lite krämigare

kålpudding (finns ett recept där man använder keso i och det är väldigt gott)

Blomkål:

blomkålsmos

blomkålsris

kokt blomkål med en klick smör på

stekt blomkål

blomkålsgratäng

Broccoli funkar på samma på samma sätt som blomkål, fast jag gillar inte broccolimos, men det är väl en smaksak :)

Kryddsmör kan man göra fler varianter än bara vitlökssmör. En annan smaksättning kan reta aptiten och intresset att testa nya maträtter!

Det är kul att höra om din patient!

Han hade tur som träffade på dig!

• Like 3

Den här tråden får det att fullkomligt knyta sig i magen på mig. Du gör det säkerligen av välvilja Kajak, och ni allihop som hejar på, och det utgör nog inget regelbrott alls men det är så pass exakta uppgifter om vikt, värden och datum för besök att personen i fråga skulle kunna känna igen sig själv (om du inte ändrat uppgifterna just för att undvika identifikation - hatten av om så vore!).

Jag skulle verkligen inte vilja hitta en tråd om mig, som drivs av någon jag har kontakt med i vården. 

• Like 1

Då tog jag iPaden coh surfade runt efter nya inspirerande recept!

Vitkål gör jag:

coleslaw

stekt vitkål med oilka smaksättningar som smabal eller bara peppar och salt. En skvätt grädde på gör det lite krämigare

kålpudding (finns ett recept där man använder keso i och det är väldigt gott)

Blomkål:

blomkålsmos

blomkålsris

kokt blomkål med en klick smör på

stekt blomkål

blomkålsgratäng

Broccoli funkar på samma på samma sätt som blomkål, fast jag gillar inte broccolimos, men det är väl en smaksak :)

Kryddsmör kan man göra fler varianter än bara vitlökssmör. En annan smaksättning kan reta aptiten och intresset att testa nya maträtter!

Det är kul att höra om din patient!

Han hade tur som träffade på dig!

Tack för tips!!

Den här tråden får det att fullkomligt knyta sig i magen på mig. Du gör det säkerligen av välvilja Kajak, och ni allihop som hejar på, och det utgör nog inget regelbrott alls men det är så pass exakta uppgifter om vikt, värden och datum för besök att personen i fråga skulle kunna känna igen sig själv (om du inte ändrat uppgifterna just för att undvika identifikation - hatten av om så vore!).

Jag skulle verkligen inte vilja hitta en tråd om mig, som drivs av någon jag har kontakt med i vården. 

Du behöver INTE ha ont i magen. Han vet om det!!

• Like 6

Vill bara dela med mig!

Jag arbetar som sjuksköterska och har under många år hjälpt patienter att gå ner i vikt med hjälp av kost och träningsråd, såklart med olika resultat.

Januari 2012 blev dock en nystart för mig efter att ha gått en Kostrådgivarutbildning med Fredrik Paulun och Martin Brunnberg. Lärde mig massor och därefter blev mina kostråd annorlunda ( mindre kolhydrater,mer protein) och resultaten därefter!

I år har jag tagit ett steg till! Har lusläst Matrevolutionen, läser varje dag på Kostdoktorn och känner nu att jag med mer kunskap och bakgrundhistoria helt kan släppa tallriksmodell och dietisters broschyrer!

För en vecka sedan tog jag så ett stort kliv, kanske det första som en ssk gjort i vårt landsting!

En man med vikt 150,1 kg och ett fastesocker på 8,8 mmol/l (det första som nu indikerar diabetes) satte jag helt sonika broschyren LCHF för nybörjare i handen på och sa: -Detta är din chans!

Idag kom han tillbaka för nytt fastesocker, det var 7,2 mmol/l, dvs fortf förhöjt men hade sjunkit. Vikten då??

Han vägde 143,7 kg!! Gått ner nästan 7 kg på 7 dgr!!

Pat mår bra, är aldrig hungrig och motiverad! Kanske slipper han bli ännu en diabetiker i vårt Landsting!

Ska bli spännande att följa denna patient, både hans vikt och hans blodsocker!

Fantastiskt bra och kul resultat. Jag tror du skriver en nyckel rad ...patienten mår bra, är aldrig hungrig o motiverad. Följsamhet (compliance) är en nyckel till att lyckats och själv upplever jag att man får äta så gott och varierat, att jag inte saknar nått, därför kan jag fortsätta livet ut om än kanske såsmåningom med lite mer kolhydrater (absolut <20g/dag oftast <10g)

Jag brukar resonera som sådan att maten är enformig endast när man inte får äta det man vill eller den maten man älskar. Jag t.ex älskar numera ölkorv lika mycket som sega råttor i mitt gamla liv. Ölkorv kan jag äta flera dagar i rad både till morgon- som kvällsmat utan att tröttna på det. Jag betraktar det inte mer enformigt än mysli med yoghurt... som någon blandkostare äter till frukost. Dem äter det nämligen sällan för att de älskar den maten, utan att man blivit itutad att man ska äta så.   

Jag brukar resonera som sådan att maten är enformig endast när man inte får äta det man vill eller den maten man älskar. Jag t.ex älskar numera ölkorv lika mycket som sega råttor i mitt gamla liv. Ölkorv kan jag äta flera dagar i rad både till morgon- som kvällsmat utan att tröttna på det. Jag betraktar det inte mer enformigt än mysli med yoghurt... som någon blandkostare äter till frukost. Dem äter det nämligen sällan för att de älskar den maten, utan att man blivit itutad att man ska äta så.   

Men hur många är det som äter olika frukostar flera gånger i veckan? Man behöver inte vara en blandkostare för att enbart äta en sorts frukost. Jag äter just nu alltid samma frukost, det måste gå fort att få frukosten på bordet på morgonen och det måste mätta!

Med enformigt tänkte jag mer på att man kör fast och har samma tillbehör om och om igen till maten. Då tappar jag i alla fall lusten att laga mat och att äta den. Men med flera alternativ känns maten som en smakuppelvelse även om jag kanske har en kyckling file som proteinkälla 3-4 gånger iv eckan.

Förr nöjde jagmig med potatis, pasta eller ris, idag vill jag uppleva mer smaker då jag vet att den maten jag äter idag är godare än det jag åt förr!

• 1 year later...