Popular Post Kajak Posted May 21, 2013 Popular Post Share Posted May 21, 2013 Vill bara dela med mig! Jag arbetar som sjuksköterska och har under många år hjälpt patienter att gå ner i vikt med hjälp av kost och träningsråd, såklart med olika resultat. Januari 2012 blev dock en nystart för mig efter att ha gått en Kostrådgivarutbildning med Fredrik Paulun och Martin Brunnberg. Lärde mig massor och därefter blev mina kostråd annorlunda ( mindre kolhydrater,mer protein) och resultaten därefter! I år har jag tagit ett steg till! Har lusläst Matrevolutionen, läser varje dag på Kostdoktorn och känner nu att jag med mer kunskap och bakgrundhistoria helt kan släppa tallriksmodell och dietisters broschyrer! För en vecka sedan tog jag så ett stort kliv, kanske det första som en ssk gjort i vårt landsting! En man med vikt 150,1 kg och ett fastesocker på 8,8 mmol/l (det första som nu indikerar diabetes) satte jag helt sonika broschyren LCHF för nybörjare i handen på och sa: -Detta är din chans! Idag kom han tillbaka för nytt fastesocker, det var 7,2 mmol/l, dvs fortf förhöjt men hade sjunkit. Vikten då?? Han vägde 143,7 kg!! Gått ner nästan 7 kg på 7 dgr!! Pat mår bra, är aldrig hungrig och motiverad! Kanske slipper han bli ännu en diabetiker i vårt Landsting! Ska bli spännande att följa denna patient, både hans vikt och hans blodsocker! 40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 WOW!!!!! Helt underbart härlig historia, snälla, om det är ok, fortsätt berätta hur det går för patienten! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Otroligt positivt att höra, hoppas att fler blir inspirerade av ditt arbete och törs rekommendera denna kost till inte bara diabetiker och överviktiga, utan även till andra patientgrupper. Landstingen har nog en hel del pengar att tjäna om LCHF blir mer accepterat inom vården. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Ja, kostnaderna för diabetesvården i Sverige är ju 1-2% av vår BNP, så det vore på tiden om fler vågade göra som du Kajak!!! Bravo! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajak Posted May 21, 2013 Author Share Posted May 21, 2013 Tack för kommentarer! Ska försöka återkomma! Träffar pat om 3 v igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Jättekul att höra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Jätte kul att du gör detta hoppas du kan hjälpa fler. Jag har fått ett helt annat liv med LCHF sk frisk diabetiker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Vad härligt att läsa! Håller med övriga skrivare, hoppas fler inom vården rekommenderar kosten till fler behövande. Har släkt som har både psoriasis, fibromyalgi och underfunktion på sköldkörteln som jag är helt övertygad om skulle må mycket bättre med denna kost.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Underbart, så jäkla kul för dig att vara med på en sådan (och många fler framöver ) resa och så fantastiskt för dina patienter som får träffa en ssk med din inställning! Lycka till!!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Vill bara dela med mig! ...och det tackar jag för! Det är ju sannerligen lite upp- och nedvända världen det här med kostråd och att okunskapen är så graverande stor inom vården där de behövs som mest. Kul att du medverkar till att vända trenden...eller bidrar till den "nya"! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Vad härligt att läsa! Håller med övriga skrivare, hoppas fler inom vården rekommenderar kosten till fler behövande. Har släkt som har både psoriasis, fibromyalgi och underfunktion på sköldkörteln som jag är helt övertygad om skulle må mycket bättre med denna kost.. Jo... - Lily - det har Du nog rätt i - för dr Annika Dahlqvist blev ju helt automatiskt av bl a fibromyalgin mm när hon började med artegen föda = LCHF-kosten. Mera ingående i sak om det här http://annikadahlqvist.com/om-dr-annika-dahlqvist/ Jag skrev ett brev till en kompis som var "risigt" på det hälsomässigt i mars i år om detta - och det "tog skruv" = han la om kosten. Brevet finns numera på nätet här http://josefboberg.files.wordpress.com/2013/04/kompis2.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajak Posted May 21, 2013 Author Share Posted May 21, 2013 Jätte kul att du gör detta hoppas du kan hjälpa fler. Jag har fått ett helt annat liv med LCHF sk frisk diabetiker. Tacksam om jag får "konsultera" dig i diabetesfrågor om något dyker upp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Tacksam om jag får "konsultera" dig i diabetesfrågor om något dyker upp! Får du jätte gärna det som är viktigt är att äta ganska strikt lågt med kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kajak Posted June 12, 2013 Author Popular Post Share Posted June 12, 2013 Vill bara dela med mig! Jag arbetar som sjuksköterska och har under många år hjälpt patienter att gå ner i vikt med hjälp av kost och träningsråd, såklart med olika resultat. Januari 2012 blev dock en nystart för mig efter att ha gått en Kostrådgivarutbildning med Fredrik Paulun och Martin Brunnberg. Lärde mig massor och därefter blev mina kostråd annorlunda ( mindre kolhydrater,mer protein) och resultaten därefter! I år har jag tagit ett steg till! Har lusläst Matrevolutionen, läser varje dag på Kostdoktorn och känner nu att jag med mer kunskap och bakgrundhistoria helt kan släppa tallriksmodell och dietisters broschyrer! För en vecka sedan tog jag så ett stort kliv, kanske det första som en ssk gjort i vårt landsting! En man med vikt 150,1 kg och ett fastesocker på 8,8 mmol/l (det första som nu indikerar diabetes) satte jag helt sonika broschyren LCHF för nybörjare i handen på och sa: -Detta är din chans! Idag kom han tillbaka för nytt fastesocker, det var 7,2 mmol/l, dvs fortf förhöjt men hade sjunkit. Vikten då?? Han vägde 143,7 kg!! Gått ner nästan 7 kg på 7 dgr!! Pat mår bra, är aldrig hungrig och motiverad! Kanske slipper han bli ännu en diabetiker i vårt Landsting! Ska bli spännande att följa denna patient, både hans vikt och hans blodsocker! Idag har jag åter träffat men tunga fd 150-kg patient! Vikten var idag 138,1 kg, pat har minskat 5,7 kg sedan 21 maj . Fasteblodsocker var idag ännu bättre på 5,8 mmol/L. Total viktminskning 12 kg på 4 veckor. Ni som kan det här.. vad kan man förvänta sig framöver? Är det rimligt att minska 2 kg/vecka? Vi ska träffas igen om 6 veckor för ny vikt. 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Kajak, fattar du vilken livsavgörande insats du troligen gör för denna mannen...? Keep up the good work! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Grattis! Så länge övervikten är så kraftig kan nog 2 kg per vecka vara rimligt. Spännande att följa utvecklingen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Ni som kan det här.. vad kan man förvänta sig framöver? Är det rimligt att minska 2 kg/vecka? Äter man mindre än 2g kh per dag kan man faktiskt gå ner så mycket som makalösa 1kg per dag vid hög övervikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Idag har jag åter träffat men tunga fd 150-kg patient! Vikten var idag 138,1 kg, pat har minskat 5,7 kg sedan 21 maj . Fasteblodsocker var idag ännu bättre på 5,8 mmol/L. Total viktminskning 12 kg på 4 veckor. Ni som kan det här.. vad kan man förvänta sig framöver? Är det rimligt att minska 2 kg/vecka? Vi ska träffas igen om 6 veckor för ny vikt. Helt enkelt enastående resultat och försök hålla den här tråden vid liv med fler rapporter framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lacrits68 Posted July 19, 2013 Popular Post Share Posted July 19, 2013 Idag har jag åter träffat men tunga fd 150-kg patient! Vikten var idag 138,1 kg, pat har minskat 5,7 kg sedan 21 maj . Fasteblodsocker var idag ännu bättre på 5,8 mmol/L. Total viktminskning 12 kg på 4 veckor. Ni som kan det här.. vad kan man förvänta sig framöver? Är det rimligt att minska 2 kg/vecka? Vi ska träffas igen om 6 veckor för ny vikt. hej! Hade samma utgångslägen i januari 2013. Typ med 8+/mmol/l och vikt på 160+ kg. Efter en rivstart med LCHF gick jag ganska fort ner i vikt, typ jus 1-2kg/vecka. ALLA värden sjönk till "bra" nivåer, tex fastesocker låg i maj på 3,8mmol/l. Utöver började jag röra mig mer, i början 1-2km varannan dag i maj låg jag på promenader på 10-15km/dag, nu i dag cyklar jag 5okm om dagen tor till jobbet och tar en promenad på 5km med hunden på kvällen. resultat...just nu -40kg och man orkar hålla en 8km/h promenad takt i 2 timmar, samt 2 gånger i veckan på gymmet! 2 vilodagar oftast sön och fre. tror inte enbart LCHF är nyckeln utan kombinationen med motion! Har ökat lite kolhydratintaget, för att JAG orkar inte cykla 5 mil om man inte har "Lite" kolhydrater i kroppen...har testat och för MIG är det så. Ligger på 100g/dag och det är Ok för min kropp. Just nu ligger dock viktminskningen på en platå men brallorna blir trots allt lösare och lösare gått fr storlek 64 till 58 på 29 veckor. Har målet på 99kg så vi får väll se hur det går //Janne 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Trevligt att höra lacrits68. Själv har jag aldrig märkt någon max längd på träning utan det är andra faktorer som sätter stopp efter lång distans än energibrist. Som brist på tid, ont i knän, törstig, osv. Tror man kan bli effektivare och effektivare på förbränna fett. Testa periodisk fasta om du är i en platå, kan man få än mer energi av. Jag har sprungit 1.5 mil flera gånger utan att ha ätit på över 18h. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 hej! vi pratar inte om mycket tankning...2 knäckemackor med lite smör och ost räcker. Och det känns verkligen som energi brist! Mår bra mycket bättre efteråt också om man tar 2 mackor vid 14 fikat! det är inga problem att trampa 2 mil så, men 5 mil 5x i veckan tömmer nog reserverna och en hyffsad arbetsdag i ryggen så...! Plato vet jag inte om det är kroppen krymper men vikten står stilla. som sagt under sommar har man krympt fr storlek 60 till 58..! Bygger väll nåt som kallas för muskler? vikter är inte hela sanningen. //Janne 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kajak Posted July 24, 2013 Author Popular Post Share Posted July 24, 2013 Nu har jag åter träffat min 150 kg man för vikt! Han vägde för 6 v sedan 138,1 kg. Idag stog vågen på 132,3 kg. Minskat nästan 6 kg, dvs 1 kg i veckan. Vikten idag 132,2 kg, hittills minskat 18 kg. Pat har "fuskat" lite med nypotatis och några glas vin, trots det fin viktnedgång och motivationen är på topp. Fortfarande normalt fp-glukos på 6,0 idag. Ny träff om 5 veckor. (jag kanske gör fel när jag "svarar" på tidigare inlägg, Hur skriver jag nya inlägg på samma ämne?) Vi hörs! Kajak 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Låter jättebra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Jag säger Grattis till dig Kajak (även till din patient), men nog måste det kännas positivt och väldigt värdefull för dig som sjuksköterska att få möjlighet att hjälpa någon på ett sätt, som ger sådana positiva resultat. Du kan mäta och se hur hans hälsa stadigt förbättras Visst, sjuksköterskor, lindrar och hjälper människor dagligen, men många gånger med hjälp av läkemedel, och det är inte heller fy skam, men den här positiva utvecklingen för din patient är ju på grund av ditt kunnande, intresse och förmåga att "tänka utanför ramarna" som faktiskt inte alla kan eller törs idag. Fortsätt gärna att ge "rapport" om din patient, det väcker hopp om framtidens sjukvård 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajak Posted September 26, 2013 Author Share Posted September 26, 2013 Denna veckan hade jag besök av min numera fd 150 kilos man! Han kämpar på med lchf, tycker ibland det är svårt att variera sig men är fast besluten att innan ett år har gått ha minskat 50 kg. Är övertygad om att han klarar detta! Dagens vikt 126 kg! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Fantastiskt! Kan du ge honom lite enkla recept så att han varierar sig (och hur varierat åt han EGENTLIGEN innan)? Jag tror att för många kan det upplevas ovarierat just för att man kanske äter mycket kött och sås. Eller kyckling och sås, eller fisk och sås. Eller korv och sås... Paj, gratänger, omelett, stekta grönsaker eller stuvade grönsaker, soppa osv kan då bli en variation som många inte tänker på att man faktiskt kan göra. Eller hamburgare med ett salladsblad runt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Denna veckan hade jag besök av min numera fd 150 kilos man! Han kämpar på med lchf, tycker ibland det är svårt att variera sig men är fast besluten att innan ett år har gått ha minskat 50 kg. Är övertygad om att han klarar detta! Dagens vikt 126 kg! Jag tyckte också att maten kändes enformig ett tag!! Då tog jag iPaden coh surfade runt efter nya inspirerande recept! Vitkål gör jag: coleslaw stekt vitkål med oilka smaksättningar som smabal eller bara peppar och salt. En skvätt grädde på gör det lite krämigare kålpudding (finns ett recept där man använder keso i och det är väldigt gott) Blomkål: blomkålsmos blomkålsris kokt blomkål med en klick smör på stekt blomkål blomkålsgratäng Broccoli funkar på samma på samma sätt som blomkål, fast jag gillar inte broccolimos, men det är väl en smaksak Kryddsmör kan man göra fler varianter än bara vitlökssmör. En annan smaksättning kan reta aptiten och intresset att testa nya maträtter! Det är kul att höra om din patient! Han hade tur som träffade på dig! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Jag tycker inte maten är enformig heller. Jag har ungefär samma smak på maten som förut när det gäller kryddor. Bara att jag bytt ut potatis, pasta och ris mot andra saker och har skippat den förbaskade minifraichen eller matlagningsgrädden. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Den här tråden får det att fullkomligt knyta sig i magen på mig. Du gör det säkerligen av välvilja Kajak, och ni allihop som hejar på, och det utgör nog inget regelbrott alls men det är så pass exakta uppgifter om vikt, värden och datum för besök att personen i fråga skulle kunna känna igen sig själv (om du inte ändrat uppgifterna just för att undvika identifikation - hatten av om så vore!). Jag skulle verkligen inte vilja hitta en tråd om mig, som drivs av någon jag har kontakt med i vården. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajak Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 Jag tyckte också att maten kändes enformig ett tag!! Då tog jag iPaden coh surfade runt efter nya inspirerande recept! Vitkål gör jag: coleslaw stekt vitkål med oilka smaksättningar som smabal eller bara peppar och salt. En skvätt grädde på gör det lite krämigare kålpudding (finns ett recept där man använder keso i och det är väldigt gott) Blomkål: blomkålsmos blomkålsris kokt blomkål med en klick smör på stekt blomkål blomkålsgratäng Broccoli funkar på samma på samma sätt som blomkål, fast jag gillar inte broccolimos, men det är väl en smaksak Kryddsmör kan man göra fler varianter än bara vitlökssmör. En annan smaksättning kan reta aptiten och intresset att testa nya maträtter! Det är kul att höra om din patient! Han hade tur som träffade på dig! Tack för tips!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajak Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 Den här tråden får det att fullkomligt knyta sig i magen på mig. Du gör det säkerligen av välvilja Kajak, och ni allihop som hejar på, och det utgör nog inget regelbrott alls men det är så pass exakta uppgifter om vikt, värden och datum för besök att personen i fråga skulle kunna känna igen sig själv (om du inte ändrat uppgifterna just för att undvika identifikation - hatten av om så vore!). Jag skulle verkligen inte vilja hitta en tråd om mig, som drivs av någon jag har kontakt med i vården. Du behöver INTE ha ont i magen. Han vet om det!! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Vill bara dela med mig! Jag arbetar som sjuksköterska och har under många år hjälpt patienter att gå ner i vikt med hjälp av kost och träningsråd, såklart med olika resultat. Januari 2012 blev dock en nystart för mig efter att ha gått en Kostrådgivarutbildning med Fredrik Paulun och Martin Brunnberg. Lärde mig massor och därefter blev mina kostråd annorlunda ( mindre kolhydrater,mer protein) och resultaten därefter! I år har jag tagit ett steg till! Har lusläst Matrevolutionen, läser varje dag på Kostdoktorn och känner nu att jag med mer kunskap och bakgrundhistoria helt kan släppa tallriksmodell och dietisters broschyrer! För en vecka sedan tog jag så ett stort kliv, kanske det första som en ssk gjort i vårt landsting! En man med vikt 150,1 kg och ett fastesocker på 8,8 mmol/l (det första som nu indikerar diabetes) satte jag helt sonika broschyren LCHF för nybörjare i handen på och sa: -Detta är din chans! Idag kom han tillbaka för nytt fastesocker, det var 7,2 mmol/l, dvs fortf förhöjt men hade sjunkit. Vikten då?? Han vägde 143,7 kg!! Gått ner nästan 7 kg på 7 dgr!! Pat mår bra, är aldrig hungrig och motiverad! Kanske slipper han bli ännu en diabetiker i vårt Landsting! Ska bli spännande att följa denna patient, både hans vikt och hans blodsocker! Fantastiskt bra och kul resultat. Jag tror du skriver en nyckel rad ...patienten mår bra, är aldrig hungrig o motiverad. Följsamhet (compliance) är en nyckel till att lyckats och själv upplever jag att man får äta så gott och varierat, att jag inte saknar nått, därför kan jag fortsätta livet ut om än kanske såsmåningom med lite mer kolhydrater (absolut <20g/dag oftast <10g) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Jag tyckte också att maten kändes enformig ett tag!! Jag brukar resonera som sådan att maten är enformig endast när man inte får äta det man vill eller den maten man älskar. Jag t.ex älskar numera ölkorv lika mycket som sega råttor i mitt gamla liv. Ölkorv kan jag äta flera dagar i rad både till morgon- som kvällsmat utan att tröttna på det. Jag betraktar det inte mer enformigt än mysli med yoghurt... som någon blandkostare äter till frukost. Dem äter det nämligen sällan för att de älskar den maten, utan att man blivit itutad att man ska äta så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Jag brukar resonera som sådan att maten är enformig endast när man inte får äta det man vill eller den maten man älskar. Jag t.ex älskar numera ölkorv lika mycket som sega råttor i mitt gamla liv. Ölkorv kan jag äta flera dagar i rad både till morgon- som kvällsmat utan att tröttna på det. Jag betraktar det inte mer enformigt än mysli med yoghurt... som någon blandkostare äter till frukost. Dem äter det nämligen sällan för att de älskar den maten, utan att man blivit itutad att man ska äta så. Men hur många är det som äter olika frukostar flera gånger i veckan? Man behöver inte vara en blandkostare för att enbart äta en sorts frukost. Jag äter just nu alltid samma frukost, det måste gå fort att få frukosten på bordet på morgonen och det måste mätta! Med enformigt tänkte jag mer på att man kör fast och har samma tillbehör om och om igen till maten. Då tappar jag i alla fall lusten att laga mat och att äta den. Men med flera alternativ känns maten som en smakuppelvelse även om jag kanske har en kyckling file som proteinkälla 3-4 gånger iv eckan. Förr nöjde jagmig med potatis, pasta eller ris, idag vill jag uppleva mer smaker då jag vet att den maten jag äter idag är godare än det jag åt förr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Jag gick i genomsnitt ner 2.5 kilo per vecka. Om jag kunde åka tillbaka i tiden skulle jag göra det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Wow Kajak, du är en livräddande hjälte! Några nyheter om hur det går för patienten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts