Jump to content

Mat i kris

Sasse

Recommended Posts

Kanske inte en fråga under rubriken LCHF för nybörjare utan för alla LCHFare. Jag har sett ett antal inlägg maa den stundande krisvintern och vilka födoämnen vi kan tänkas ha tillgång till. MSB tipsar under rubriken "Tillgång till mat i kris" om hur man bör preppa för en vecka. 

https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-for-kris/hemberedskap---preppa-for-en-vecka/mat/

Men vad ska vi LCHFare äta om vi vill slippa potatis, frukter och honung, bröd, pasta och annat som ingår i MSBs lista men som absolut inte skulle komma in i mitt kök? Vi kanske inte enbart vill leva på nötter, ägg och kaffe.

Hur skulle en lämplig prepper-lista se ut för oss LCHF-vänner?  

Sasse

• Like 3

Det pratades så mycket om preppning i våras, och hur viktigt det var att ha skafferiet fyllt med bönor på burk. Jag fattade aldrig varför just bönor var det idealiska. Så jag LCHF-preppade istället.

Följande står nu i skafferiet och väntar på matkrisen: makrill, tonfisk, ansjovis, sardiner, bullens pilsnerkorv, corned beef, skinka, kokosolja, pesto, bönpasta, oliver, böngroddar, bambuskott, sparris, champinjoner, minimajs, surkål (men den har inte så lång hållbarhet), och smör har jag alltid 4-5 paket i kylskåpet, och det håller sig nog även i rumstemperatur ett bra tag.

Jag skulle antagligen klara mig minst en månad, kanske två på det jag laddat upp med.

• Like 6

Jag brukar köpa Risenta Bönpasta Papupasta Fettuccine. Gjort på gröna sojabönor. 15 g kolhydrater per 100 g, men jag skulle gissa att jag använder högst 30 gram till en portion, alltså 4,5 g kolhydrater, så det tycker jag är okej. Tar det mest för lite tuggmotstånd, men äter det inte så ofta.

• Like 1

Jag har inte preppat med konserver, det kanske man borde... men jag har samlat frön! Maskros, nässla och nypon (ja, de sista är ju inte frön utan fruktskalet). Maskros är lite ruccola-aktig. Tänker att den kan groddas och odlas som sallad i kruka (annars kan man nog gräva upp och ta in här i söder tänker jag). Nässla järnrik mm (fast där tänker jag mig att jag blötlägger men inte mer). Sen har jag alfalfafrö och mungbönor att grodda också. Och linfrön mm. Jag har frusit in bär och grönkål. Den sistnämnda brukar övervintra bra också. Har en del potatis och ska snart skörda rödkålen.
Visst är väl burkskinka god? Den man fick i skolan...? Så minns jag den i alla fall. Kanske skulle köpa det och makrill...?

• Like 3

• 3 weeks later...

Ägg håller ju ganska jättelänge, speciellt om de inte är tvättade och det är svalt. För att få otvättade ägg köper man från en lokal bonde eller har egna höns på tomten.

I övrigt preppar vi en gång om året genom att fylla frysen med eget kött (i år blev det 20 lamm och 2 kalvar). Vet att strömmen kan gå, men vi har ett litet reservaggregat. Blir det krig kan jag tänka mig att börja äta potatis men helst aldrig pasta eller bröd.

hållbarhet-ägg.png

• Like 5

• 3 weeks later...
On 2022-10-16 at 14:58, iAnna sade:

I övrigt preppar vi en gång om året genom att fylla frysen med eget kött (i år blev det 20 lamm och 2 kalvar). Vet att strömmen kan gå, men vi har ett litet reservaggregat. 

Salt. Har man mycket kött och strömmen inte väntas tillbaka är det bra att ha mycket salt att lägga köttet i. Dom pratar om det i något avsnitt i den här  podden

Varning för inte alls LCHF i övrigt.

• Like 2