Monika T Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Hej, Har försökt att leta efter information ang. problematik vid diabetes och ont i fötter/ben men inte hittat något så nu försöker jag att få svar så här. Detta gäller min pappa som är 79 år och haft diabetes i ca 15 år. Han började med LCHF sen ca 3 månader och han upplever många förbättringar. Bättre kontroll på blodsockret, minskat insulinbehov (från 46E/3 ggr/dag till 25E/3ggr/dag), mindre värk mm. Mediciner han tar nu är insulin Humalog 25E/3ggr/dag, Metformin 500 mg 4 tab/dag, Trombyl 75 mg 1 tab/dag, Salures 2,5 mg 1 tab/dag, Enalapril actavis 5 mg 1 tab/dag samt Prednisolon Pfizer 5 mg 1 tab/dag och Alenat 1 tab/vecka för muskelreumatism. Men det som just nu oroar mig är att han fortfarande har väldigt ont i sina fötter/ben vilket resulterar i att han inte kan röra sig så mycket som han skulle vilja och behöva. Han har ont hela tiden men mest efter att han har gått en stund, både i fötterna, benen och vid längre turer även i ryggen. Han har dock inte ont längre på nätterna efter att ha börjat med LCHF. Jag vet ju att diabetes ställer till problem i fötter men om man nu kan ha bättre koll på diabetesen kommer det att hjälpa fötterna eller är dom förstöra för alltid? Finns det någon med liknande problem? Vill så hemskt gärna att pappa ska kunna ta sina promenader i skogen som han alltid gjort och som han mår så bra av. Kram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Som jag förstår så hade din pappa ont i sina ben och fötter redan innan LCHF, men har fått andra förbättringar. Eftersom han äter Prednisolon så kan jag tänka att det kan vara för reumatism, Alenat är en ""skelettstärkande" tablett som hjälper till att hålla skelettet starkt och minska urkalkningen som är en biverkan vid intag av Prednisolon som är cortison. LCHF är antiinflammatoriskt i sig, men det kan nog ta upp till ett år innan man känner någon större förbättring i muskel och ledvärk. Alenat i sig kan ge vissa biverkningar som värk. Så det blir en ond cirkel det här, Prednisolon för värk och inflammationer och Alenat för att hålla skelettet starkt då han äter Prednisolon. Kanske ni ska diskuttera med läkaren om att kanske kunna prova att byta ut Alenat mot en kalktablett, förslagsvis Calcichew för att testa om värk i ben och fötter minskar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Jag vet inte så mycket om reumatism, men kanske han kan ha nytta av att inte äta gluten alls och att dra (eller sluta) med mejeriprodukter? Dvs paleo kost men utan mycket frukt och nötter på grund av hans diabetes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chilisalsa Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 För mig låter det snarare som fönstertittarsjuka (kärlkramp i benen)...det kan diagnosticeras med blodtrycksmätning med doppler vid ankeln. Finns medicin som man bör vara försiktig med vid högt blodtryck. Annars kan man se till att få i sig tillräckligt via mat eller tillskott av saker som också är fördelaktigt vid kärlkramp i hjärtat.Främst Arginin för att få upp kväveoxidnivåerna och Karnitin, samt kanske CoQ10 (definitivt om han tar någon statin). http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Benartarsjukdom---diagnostik-och-behandling/ http://www.hemmetsjournal.se/Medicin/Medicin-och-halsa/Doktorn-Gangtraning-ar-den-allra-viktigaste-hjalpen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Är absolut ingen diabetesexpert, men har läst och lyssnat på podcaster med diabetiker vars neuropati har reverserats (heter det så?) med strikt low carb. Tex detta: "You can do 2 very important things. 1. Cut your carb consumption. 2. Get the book, "Diabetes Solution" by Richard Bernstein, M.D. That book saved my husband's life and eliminated severe neuropathy that he had been suffering with for nearly 15 years. My husband could not walk over 75 feet without sitting down to rest. The neuropathy pain was at level 10. He was taking Neurontin and doing everything he could to alleviate the pain. After cutting is carbs down to 2 or 3 a day (30 to 45 grams) within 2 years the neuropathy is nearly gone - down to a pain level of minus 1! He has been in 2 5K races (walking) and finished. Neuropathy is the precursor to amputation of a toe(s) and eventually the leg. On average, diabetics who have an amputation of any type die within 5 years of that amputation." http://www.diabeticconnect.com/diabetes-discussions/general/12845-tips-to-prevent-diabetic-neuropathy Boken hon hyllar är skriven av en läkare som själv har levt med diabetes typ 1 i många år. Vad jag förstår har han helt sluppit senkomplikationer tack vare sin kost: http://www.diabetes-book.com/ Här finns mer information om low carb som hjälp mot neuropati: http://www.diabetes.co.uk/diet/low-carb-diet-and-diabetic-neuropathy-prevention.html Hoppas verkligen lchf kan hjälpa din far! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Bra råd alla!Att han inte har ont i benen längre på natten tolkar jag som att det håller på att gå åt rätt håll, så det är bara att fortsätta. Skaffa gärna den där boken som verkar jättebra och kolla upp tipsen runt medicinerna, så skall du se att det här kommer att gå jättebra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monika T Posted May 22, 2013 Author Share Posted May 22, 2013 Tack för alla svar. Jag ska fundera på allt och se hur jag kan hjälpa pappa. Men finns det några svenskar som har blivit bra efter liknande symptom så är jag jättetacksam om ni vill berätta om det. Skulle verkligen kännas bättre om det finns hopp om lindring för pappa. Kram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Hej, Har försökt att leta efter information ang. problematik vid diabetes och ont i fötter/ben men inte hittat något så nu försöker jag att få svar så här. Detta gäller min pappa som är 79 år och haft diabetes i ca 15 år. Han började med LCHF sen ca 3 månader och han upplever många förbättringar. Bättre kontroll på blodsockret, minskat insulinbehov (från 46E/3 ggr/dag till 25E/3ggr/dag), mindre värk mm. Mediciner han tar nu är insulin Humalog 25E/3ggr/dag, Metformin 500 mg 4 tab/dag, Trombyl 75 mg 1 tab/dag, Salures 2,5 mg 1 tab/dag, Enalapril actavis 5 mg 1 tab/dag samt Prednisolon Pfizer 5 mg 1 tab/dag och Alenat 1 tab/vecka för muskelreumatism. Men det som just nu oroar mig är att han fortfarande har väldigt ont i sina fötter/ben vilket resulterar i att han inte kan röra sig så mycket som han skulle vilja och behöva. Han har ont hela tiden men mest efter att han har gått en stund, både i fötterna, benen och vid längre turer även i ryggen. Han har dock inte ont längre på nätterna efter att ha börjat med LCHF. Jag vet ju att diabetes ställer till problem i fötter men om man nu kan ha bättre koll på diabetesen kommer det att hjälpa fötterna eller är dom förstöra för alltid? Finns det någon med liknande problem? Vill så hemskt gärna att pappa ska kunna ta sina promenader i skogen som han alltid gjort och som han mår så bra av. Kram För modligen är det metforminet som gör att han har ont i fötter/ben. Om han inte haft hjärtinfark tycker jag han ska sluta med metformin. Kan han hålla sit blodsocker lågt försvinner säkert hans problem. Det bästa är att hålla strikt LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monika T Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 För modligen är det metforminet som gör att han har ont i fötter/ben. Om han inte haft hjärtinfark tycker jag han ska sluta med metformin. Kan han hålla sit blodsocker lågt försvinner säkert hans problem. Det bästa är att hålla strikt LCHF. Tack för svaret men jag undrar varför du tror att det är just metforminet som gör att han har ont i fötter och ben. När jag läser om metformin så står det inget om dessa biverkningar. Är nyfiken på hur du tänker. Han har inte haft någon hjärtinfarkt. Han håller inte strikt LCHF och det är ju så svårt att få det att fungera när han lever själv 60 mil bort från mig. Ju mer mediciner han kan ta bort desto gladare är både jag och pappa men jag vågar inte ta bort vilka mediciner som helst och hur som helst och läkarna är inte riktigt inne på samma linje och pappa lyssnar mer på läkarna än mig. Han har inte dator/internet och läser inte speciellt mycket trots att jag försöker få honom att läsa om LCHF/diabetes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Tack för svaret men jag undrar varför du tror att det är just metforminet som gör att han har ont i fötter och ben. När jag läser om metformin så står det inget om dessa biverkningar. Är nyfiken på hur du tänker. Han har inte haft någon hjärtinfarkt. Han håller inte strikt LCHF och det är ju så svårt att få det att fungera när han lever själv 60 mil bort från mig. Ju mer mediciner han kan ta bort desto gladare är både jag och pappa men jag vågar inte ta bort vilka mediciner som helst och hur som helst och läkarna är inte riktigt inne på samma linje och pappa lyssnar mer på läkarna än mig. Han har inte dator/internet och läser inte speciellt mycket trots att jag försöker få honom att läsa om LCHF/diabetes. Gillar han att läsa böcker? Kanske ett sötare blod (Ann Fernholm) vore en intressant bok för honom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chilisalsa Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Försök få honom att förstå att näring ger hälsa... det köper han förmodligen. Förklara dessutom att läkare i allmänhet inte kan mer än Svensson om kost och näring. Bra tips av Johanna07 margaretha :sKommentar om metformin känns helfel.... knappast metforminet som orsakar värk i benen.... Han ska in på bedömning (anamnes) tycker jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts