convinced

Högt blodtryck

Recommended Posts

Jag ar 38 ar, har diabetes typ2 sedan -98, valdigt dalig kontroll av sockret tills jag borjade med lchf i oktober forra aret, har fortfarande inte sockret helt under kontroll eftersom jag trillat dit ibland, har haft atstorningar sedan jag var 10.

Har gatt pa kontroller 2.3 ganger per ar och, mitt blodtryck har alltid varit bra tills for ett ar sedan, vet inte vad det lag pa da men det har tagits 3 ganger i ar och det har legat pa 150/90.  

Jag behover ga ner ca 30kg men det har jag behovt i ca 15 ar, jag borjade trana 5 ggr/v i februari men det borde val snarare ha hjalpt.  

Forst tyckte jag inte att det var sa farligt men eftersom det inte sjunker sa ar jag lite orolig.  Mitt socker har varit otroligt hogt under manga ar, ar det kroppens satt att saga ifran?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"ar det kroppens satt att saga ifran?"

Ja, troligen var det hög tid att du började sköta om ditt blodsocker

Högt blodtryck beror ofta på systemisk inflammation och inte sällan är det njurens fina blodkärl som är inblandade då trycket stiger

Jag tror säkert du kan vända trenden speciellt om du äter ganska strikt och  undviker sånt som inflammerar (omega-6 socker spannmål) och även får vikten att börja gå åt rätt håll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konditionsmotion är också bra för både socker och blodtryck. Det är bra mot sockersug också. Börja försiktigt bara om du är helt otränad.

Gröna grönsaker påverkar också både socker och blodtryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg