Jump to content

Träning = Total syrebrist! Hjälp


lillolla78
 Share

Recommended Posts

Tränar regelbundet på gym springer oxå!

Men sedan jag började med LCHF 15 april, så känner jag av att kroppen inte fixar samma tempo och sviker mig under passen!

Som tex igår körde jag 60 minuter Body pamp, när vi närmar oss slutet och vi skall hoppa upp på step up brädan för att öka på pulsen så skakr mina ben så sjukt mycket att jag fixar nästan inte att stå på dem!!

Varför??

hjälp mig någon snälla!!!

Hur skall jag orka mer??

Blir lättare trött på gymmet

 

Annars mår jag som en gudinna och kommer inte åter gå till normalkost igen :-D

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver är typiska övergångsbesvär, dina muskler håller på att ställa om från kolhydratdrift till fettdrift och de kan under den tiden vara lite orkeslösa.
Håll ut, det kommer att vända, och när det gör det så kommer du ha mer energi och tryck i musklerna än någonsin tidigare.

Under tiden får du helt enkelt lyssna på kroppen och kanske ta det lite lugnare tills det vänder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver är typiska övergångsbesvär, dina muskler håller på att ställa om från kolhydratdrift till fettdrift och de kan under den tiden vara lite orkeslösa.

Håll ut, det kommer att vända, och när det gör det så kommer du ha mer energi och tryck i musklerna än någonsin tidigare.

Under tiden får du helt enkelt lyssna på kroppen och kanske ta det lite lugnare tills det vänder.

Har så svårt att ta det lugnt när jag är på gymmet! Det är endast när jag gymmar som det blir så där! är ju inne på min 6 vecka så jag tycker att det borde va över snart med övergångsbesvären

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt olika från person till person, jag har hört allt ifrån inga övergångsbesvär alls till upp till ett halvår som mest, det beror helt på var du kommer ifrån.
Som det låter gillar du att träna mycket och jag förmodar att du då tidigare tryckt i dig rätt mycket kolhydrater?
Då blir så klart omställningen större, men håll ut, det ger sig så småningom. 
 

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte så insatt i olika träningsformer. Är det frågan om 60 minuter på förhållandevis hög puls? I så fall kanske musklernas glykogendepåer förbrukas. Då kan det hjälpa att äta mer kolhydrater. Behöver inte vara normalkost för det. Eller byt träningsform? Kan ju också vara som Dicobayo skriver, att din kropp kommer att anpassa sig. 

 

Lyssna på din kropp och kör inte på för länge om det inte fungerar, bara för att någon annan tvärsäkert påstår att det kommer att gå över! Då stressar du bara kroppen och det är inte bra. Vi är olika. För att kunna bedöma din situation bättre vore det bra med en mer detaljerad beskrivning av hur mycket du tränar och hur du äter. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte så insatt i olika träningsformer. Är det frågan om 60 minuter på förhållandevis hög puls? I så fall kanske musklernas glykogendepåer förbrukas. Då kan det hjälpa att äta mer kolhydrater. Behöver inte vara normalkost för det. Eller byt träningsform? Kan ju också vara som Dicobayo skriver, att din kropp kommer att anpassa sig. 

 

Lyssna på din kropp och kör inte på för länge om det inte fungerar, bara för att någon annan tvärsäkert påstår att det kommer att gå över! Då stressar du bara kroppen och det är inte bra. Vi är olika. För att kunna bedöma din situation bättre vore det bra med en mer detaljerad beskrivning av hur mycket du tränar och hur du äter. 

springer tre ggr i veckan går på gymmet tre gånger om det fungerar med jobb och hem annars två ggr gym! Body pamp är 60 minuters pass med skivstång och olika övningar, man har ju så mycket vikter på stången som man känner att man orkar, pulsen den är rätt hög:-D det är ju ett grupppass så tempot är högt! går ibland på body balance (yoga liknande) för själen :-D

Tänker ibland att jag kanske skall prova någon sådan där energi bar som LCHF har!???

Link to comment
Share on other sites

LCHF har inga energibars vad jag vet, energibars är normalt avsedda för att få snabb energi (= kolhydrater), så dem skall du nog hålla dig ifrån.
Så hårt som du tränar kan du nog iofs kanske må bättre genom att lägga till en liten mängd kolhydrater precis före tunga pass.
Jag rekommenderar att du kollar upp Jonas Bergqvists sida, han har en del idéer om detta, låter som det kanske kan passa dig:
http://www.jonasbergqvist.se/sidor/lchf-och-traning/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tränar man hårt är det vanligt att det tar upp till 3månader innan fettförbränningen blir riktigt effektiv. Hur strikt LCHF kör du? Som andra sa, så går man över 60-80% av maxpuls börjar man ta även från glykogendepåerna och då kanske man inte orkar så mycket om de är relativt tomma.

Link to comment
Share on other sites

Vad som sker är ju att du håller på att konvertera till ett nytt energisystem

Det kommer att vara väldigt effektivt när du väl är "ombyggd" så det är väl värt att härda ut och inte gå i fällan att köra på med energibars eller annat som egentligen bara fördröjer konverteringen

 

Du kommer att få mängder med nya fina små "energifabriker" i dina muskelceller (mitokondrier) som blir specialister på att förbränna ketoner fria fettsyror och tom mjölksyra när du är klar, så håll ut :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...