Jump to content

Bästa träningsapp!

Leopold Roos

Recommended Posts

Hej. Vilken är din favorit träningsapp?

Har testat en del, men efter senaste formateringen av Android mobilen har det enbart blivit Runkeeper. Men jag är inte alls nöjd med den. Den krashar hela tiden, och den går inte bra ihop med min HTC One X som stänger ner den hela tiden så fort man tar fram något annat. Blev riktigt irriterad av att den stängde ner efter 8km när jag sprangs sist, utan att något sparas.

Jag började registrera mina löprundor på jogg.se för flera år sedan. När jag sedermera fick en smartfån med möjlighet till träningsappar, så bestämde jag mig efter lite testande av olika varianter att de flesta gratisvarianterna var hyfsat likvärdiga. I min värld var det dock en app som stack ut mer än de övriga, och det var jogg.se:s egna app. Om jag använder den så fortsätter jag ju att spara min historik på samma ställe (det går visserligen att ladda hem historiken och antagligen även att läsa in den någon annanstans, men det är för jobbigt :) )

Jogg-appen har bytt skepnad några gånger under de senaste åren, den senaste versionen heter "Svettig". Funkar hyfsat, men på min senaste löprunda registrerades inte den sista kilometern av någon anledningen (tidtagningen fortsatte som den skulle, men den slutade mäta distans. Därmed blev den sista kilometertiden inget att skryta med). Detta behöver dock inte ha med appen att göra, det kan ju lika gärna vara gps-funktionen i telefonen som fick fnatt.

Jag är inte mycket till träningsfreak. Jag har använt RunKeeper, som väl funkat ok för rundor (utom om jag pausar en promenad och går in i en affär; då kan jag helt plötsligt ha gått långt och snabbt under pausen. Problem med GPS:en förstår jag, men jag tycker inte att något ska hända under pausen).

Jag har även använd FunBeat, men vid flera tillfällen råkat ut för att jag startat appen, och efter en stund konstaterat att FunBeat inte alls är med, eller att jag startat, avslutat, sparat - och inte ett spår finns av rundan.

Jag har gått tillbaka till RunKeeper, men finns något bättre är jag nyfiken på det. Jag vill inte ha enbart en app för joggning (jag springer möjligen efter bussen just nu) utan för blandade aktiviteter: promenader, dans, och vad jag nu kan tänkas tycka är kul

Har köpt till ett extra batteri på 4500 mAH (normalt batteri på top mobilerna ligger på runt 2000 mAH), som jag kopplar in med usb till mobilen så den räcker länge. Dock är den slut efter 8h cykling med gps igång hela tiden :P. Önskar min nästa mobil vore vattentät så jag slapp påsar när jag har den på styret.

Endomondo är bäst av "konditionsapparna" tycker jag. När det handlar om styrketräning så sköter jag dokumentationen i Evernote där jag följer upp både med bilder och annat data (typ vikt, fettprocent, lyfta vikter osv).

"Tabata timer". Läs på om tabata och upptäck en fantastiskt kul, effektiv och tidssparande träningsform! I gymmet, under löppasset, när du cyklar, när du kör movnat anytime!

=)

God träningsglädje!

Även här används det funbeat. Gillar att jag även kan lägga in all träning från gymmet under rätt beteckning, dvs. "bodypump" istället för styrketräning (något som jag förstått inte alla på funbeat gillar).

Tycker dock inte att den drar mer batteri än andra gps-appar.

På deras hemsida kan man även regga sin vikt (så att jag kunde sluta använda min gå-ner-i-vikt-app, där jag till slut endast använde just denna funktion), ladda upp bilder och annat roligt. Och så kan man titta på roliga grafer av sin träning samt läsa i forumet (kostdiskussionerna läser jag dock helst inte).

• 1 month later...

Har nyligen tankat ner Runkeeper för iPhone och grunnar över vad det egentligen ska vara bra för? Jag ville se min runda och hastigheten/km vilket basvarianten klarar fint men det finns ju en betalvariant också och jag blir inte riktigt klok på vad den egentligen ger...? Det finns flera andra "fabrikat" också men jag förmodar att alla är snarlika? Ni som använder detta, har ni synpunkter på dess användningsområde?