Jump to content

Hur tränar du styrka och kondition?


Leopold Roos
 Share

Recommended Posts

Skriv vilka sporter och träningsrätt du utövar tack.

Vid kondition: kör du långa distanser, korta, blandat, intervall?

 

Testat nya ultra korta ultra snabba passen som det snackas om på sista tiden? Alltså typ 3*20 sekunder max, med 5 min vila mellan varje. Verkar det fungera?

 

 

Vid styrka: kör du mycket maskiner? Eller fria vikter (ala Cross-Fit), kör du många repetitioner med lägre vikt eller få med högre vikt (ala Max-Ot).

Hur ofta tränar du? Kör du långa pass och få gånger eller hellre flera gånger och korta pass?

Link to comment
Share on other sites

Vanligtvis 3-5 pass i veckan på gymmet, då är det i princip enbart fria vikter med få reps (stronglift 5x5 eller upp till 8-10 reps per set aldrig mer. Ibland kör jag klusterset och superset och sånt hittepå.

 

Nu förtiden är de military crossfit, som är kettlebells och TRX-band i tabata-intervaller 40s arbete, 20s vila i 25 minuter.

 

Jag har inte testat superkorta pass för jag är en seg jävel som inte skulle hinna komma igång på den korta tiden ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör bara fria vikter och tre dagar i veckan fördelat på strongman (2 timmar en dag/vecka), tyngdlyftning (2 timmar en dag/vecka) och styrkelyft (brukar bli några timmar för att det är kul :)). Tyngdlyftningen är just nu mer teknikträning, men vikterna börjar krypa uppåt. Passet avslutar jag med 72 djupa knäböj (fördelningen är en procentuell uträkning utifrån maxvikten med en ökning på ca 2,5 kg/vecka). Strongman är oftast få repetitioner, men löjligt tungt. Jag går inte efter något speciellt upplägg (tyngdlyftningen är det min coach som styr).

 

Jag tränar ingen kondition alls, men får ganska bra flås av träningen som den är. Har dessutom upplevt att muskler är viktigare än vad en del kanske tror för att orka springa. När jag gick på crossfit skulle vi värma upp genom att springa 800 m. När konditionen tog slut "kopplade" jag in benmusklerna och det gick plötsligt mycket lättare. Har även läst att långdistanslöpare kan ha kvar konditionen, men att musklerna tar slut.

Link to comment
Share on other sites

99% barfotalöpning, 3-5 pass i veckan. Försöker varva korta snabba pass (5-6 km) med längre (10-15 km) och nåt intervallpass ibland. Dom långa är överlägset roligast. Allergisk mot det vita möglet så på vintern blir det simning. 

Borde styrketräna men avskyr hög musik på gym så det blir bara lite hemma, alldeles för lite. 

Har släpat "stridsskadade" kamrater genom skogen idag, sånt ger också lite träning  :)

Link to comment
Share on other sites

5-6 pass i veckan. Just nu endast funktionell styrka i varierande tempo och längd. Allt mellan 20-60 minuter. Dom korta i högt tempo utan vila och de längre med kortare vila emellan set. Jag tränar mycket på känsla just nu, lyssnar på vad kroppen vill göra och det fungerar för mig. Vill jag köra extra ben en dag gör jag det tex. Samt ett pass ashtangayoga i veckan ca en timme. Tidigare har jag sprungit en del, oftast 20 km tre gånger i veckan, uppehåll dock då jag skadat foten. 

 

Tränar hellre ofta, intensivt och regelbundet i dagsläget! Vilar om jag känner mig sliten.

Link to comment
Share on other sites

Borde styrketräna men avskyr hög musik på gym så det blir bara lite hemma, alldeles för lite.

Jag brukar ha med mig öronproppar när jag kommer ihåg. Avskyr skrikande "tuffingar" och när de släpper vikterna på hög höjd. Låter så förbaskat högt - tinnitus varning.

 

 

Jag själv är inne i en period med konditionsträning och smidighet. Försöker springa varannan dag och cykla varannan. Bara nåt styrkepass i veckan. Ett tag var jag o tränade styrka 5 gånger i vecka Max-OT stil. Alltså 4-6 rep med hög vikt och korta pass på typ 40-60min. Märkte att det gjorde jag dubblerade min styrka (i typ alla delar av kroppen) på ett halvår. Inte för att jag hade tränat så hår innan. Men det gav bra effekt på få antal totaltimmar.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ha med mig öronproppar när jag kommer ihåg. Avskyr skrikande "tuffingar" och när de släpper vikterna på hög höjd. Låter så förbaskat högt - tinnitus varning.

Ajdå! Jag är en av dessa "tuffingar"  :ph34r: Är det riktigt tungt så kommer det ljud rent spontant. Fast inget som kan definieras som skrik, snarare vrål  :D

Link to comment
Share on other sites

Promenader med hunden, jaga 3-åring på springcykel innan han cyklar ut i gatan, cykel till och från jobbet (6km tor), gym 2ggr/v. På tal om vrål: När jag födde barn sa barnmorskan åt mig att sluta skrika och kanalisera den energin för att få mer kraft att krysta... :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

99% barfotalöpning, 3-5 pass i veckan. Försöker varva korta snabba pass (5-6 km) med längre (10-15 km) och nåt intervallpass ibland. Dom långa är överlägset roligast. Allergisk mot det vita möglet så på vintern blir det simning. 

Borde styrketräna men avskyr hög musik på gym så det blir bara lite hemma, alldeles för lite. 

Har släpat "stridsskadade" kamrater genom skogen idag, sånt ger också lite träning  :)

 

Här får du lite styrketräning du kan göra:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Promenader med hunden, jaga 3-åring på springcykel innan han cyklar ut i gatan, cykel till och från jobbet (6km tor), gym 2ggr/v. På tal om vrål: När jag födde barn sa barnmorskan åt mig att sluta skrika och kanalisera den energin för att få mer kraft att krysta... :)

Precis som när jag födde barn så kommer vrålet i sluttampen. Och att jag kan vråla ett "ggggaaaa" när jag tar i det sista i t.ex. en knäböj är inte i närheten av ett förlossningsvrål :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hinderbana har vi på jobbet... För mig är det musiken på gymet. Det spelas något som låter som hämtat ur Dantes Inferno på väldigt hög volym. Om det vore Mozart hade jag inte klagat. Det var detsamma, löpningen och lagom av andra aktiviteter funkar det med.

Link to comment
Share on other sites

En vanlig vecka:

2-3 zumbapass

3*30 minuter styrketräning. 30 minuter är lite fisigt, jag vet det, men 3*30 är mycket mer än 0*60 så det får bli så. Lyfter då så tungt att jag piper som en liten flicka. ;-)

2 yogapass

6*20 minuter simning (jag brukar börja dagen så innan jobbet)

Vid väder och lust backar jag på med en långpromenad i naturen på ett par timmar.

 

Det trodde jag aldrig om mig själv för 25 kilo sen. ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kör Madcows intermediate just nu som är en fortsättning på Stronglifts. Jag kör enligt det programmet förutom att jag även kör chins. Sen blir det jiujitsu utöver det fast det är snart dags för sommaruppehåll.

 

 

Jag brukar ha med mig öronproppar när jag kommer ihåg. Avskyr skrikande "tuffingar" och när de släpper vikterna på hög höjd. Låter så förbaskat högt - tinnitus varning.

 

Vråla känns ju onödigt kanske men lite grymtande blir det allt ibland. Blir det inte det så kör man alldeles för lätt ;). När man kör riktigt tungt i övningar som marklyft så blir ofta landningen ganska brutal och det beror på att man inte vill trötta ut sig på vägen ner. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alla dagar i veckan:

5x3 biceps curle, militärpress, benböj och armhävningar kör med en 25kg stång alt kropps vikt.
Skulle inte vilja säga att det här är träningen utan bara något jag gör varje dag för att det är skönt, blir inte svettig eller andfådd av det så mer en röra på mig grej innan jag går till mitt sitta still jobb :)

1 Gång per 7:e dag:
HIT BBS style (Googla Big five body by science : http://bit.ly/13PN9m6 )
Ta alla fem övningarna till muscle failure, ingen vila och se till och inte svimma på benpressen. Fullt pass på ca 15min.

Ger väldigt trevligt bränn och en härlig styrkeutveckling på väldigt lite tid.

4 gånger i månaden bakträning gärna i skogen och bökig terräng.
 

Link to comment
Share on other sites

Ajdå! Jag är en av dessa "tuffingar"  :ph34r: Är det riktigt tungt så kommer det ljud rent spontant. Fast inget som kan definieras som skrik, snarare vrål  :D

Hahaha...kunde inte låta bli att tänka på armbryterskan som håller på att bli viral. Sök på YouTube efter "screaming arm wrestling girl". :)

Link to comment
Share on other sites

Vid styrka: kör du mycket maskiner? Eller fria vikter (ala Cross-Fit), kör du många repetitioner med lägre vikt eller få med högre vikt (ala Max-Ot).

Hur ofta tränar du? Kör du långa pass och få gånger eller hellre flera gånger och korta pass?

 

Styrketränar ett par gånger i veckan, maskiner, ca 3 ggr 10 reps, maxar och försöker öka lite varje gång. Men försöker också variera det så ibland kör jag fler reps och lättare vikt.  

Jag har förstått att det är extremt otrendigt att köra "bara maskiner"? Det fräcka gymfolket kör fria vikter gärna i klunga med mycket ryggdunk? Jo, jag vet att det är mer "effektivt". Men det handlar väl mer om hur mycket man kämpar/latar sig?  ;)

Äter normal-LCHF med 5-10% kolhydrater. Gått ner ca 10 kg men vill ner 10 till. Funderar på att börja springa och äta mindre + speciellt sluta fuska med alkohol och ibland.. ÖL  :ph34r:

/Tja  B)

Link to comment
Share on other sites

Ajdå! Jag är en av dessa "tuffingar"  :ph34r: Är det riktigt tungt så kommer det ljud rent spontant. Fast inget som kan definieras som skrik, snarare vrål  :D

 

Fast det var nog inte dom mänskliga ljuden han menade utan dunk, klonk, skrammel när dom stora skivstängerna dunkar i golvet. Det gör verkligen ont i öronen.

Link to comment
Share on other sites

Just nu är det dom nya bungy  pump stavarna som är mest frekvent använda. Jag riktigt känner hur armmusklerna växer. Trodde mest jag skulle träna uthållighet med dom men 4 kilos motstånd bygger helt klart styrka på mig. Vi går varje morgon uppför en jättebacke och sedan tar jag stavarna i handen och springer sista biten. Nu har vi börjat repetera springandet en gång.

 

Annars brukar jag springa 3-6 km var tredje dag och ta cykelturer och promenader.

 

Lite annat också. Borde träna mer med gummiband. Det känns verkligen att det behövs. Musklerna svider som eld. Att träna med gummiband framför TV´n borde kunna vara något även för dom som inte gillar att flåsa runt i träningsspåret.

 

Effektivt men dötråkigt så det behövs något spännande att titta på för att det skall bli av.

Link to comment
Share on other sites

Fast det var nog inte dom mänskliga ljuden han menade utan dunk, klonk, skrammel när dom stora skivstängerna dunkar i golvet. Det gör verkligen ont i öronen.

 

Fast ett gym är ju inte en tyst miljö utan en miljö som är till för att bygga muskler och vill man bygga muskler så kommer man sannolikt att skramla med vikter. Vill man inte höra på det så kan man använda öronproppar/hörlurar alternativt gå till ett bibliotek istället.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kör gärna gruppträning till musik. Det blir Zumba, BodyJam (house-inspirerad träning), BodyCombat (kampsport-inspirerad), CXworkx (crossfit). Sedan försöker jag styrketräna emellanåt och senaste projektet är att komma igång med löpträning. Mina barn tycker jag har blivit träningstokig på äldre dar (50år). Jag var en riktig soffpotatis för några år sedan.
För tre år sedan började jag styreketräna för att min då 15-årige son var tvungen att ha en vuxen med sig för att få träna på gym. Sonen tillhör dessa som tillbringar nästan hela sin vakna tid framför dataspel. Eftersom han under flera år haft problem med sina fötter var gym-träning det som fungerade bäst. Jag blev sedan nyfiken på deras danspass och testade, och fastnade.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fast att släppa vikter på rätt hög nivå tycker jag är rätt respektlöst, speciellt som få gym tillåter det.

 

Vissa gånger är det ju mer eller mindre omöjligt att inte göra det. Att lugnt och sansat smyga ner vikten och ljudlöst placera den på mattan efter femte repetitionen på 150 kg i marklyft går helt enkelt inte. Samma om man har hantel- eller axelpressat tungt. Man har liksom inte orken kvar att bromsa när de skall läggas ner.

 

Visst, man behöver inte slänga saker omkring sig. Men folk som kör lågreps med fria vikter kommer då och då att dunsa saker i golvet. Att klaga på det är som att klaga på att folk prasslar med godispåsen på bio. Vill man ha det knäpptyst får man skaffa hemmabio eller hemmagym.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vissa gånger är det ju mer eller mindre omöjligt att inte göra det. Att lugnt och sansat smyga ner vikten och ljudlöst placera den på mattan efter femte repetitionen på 150 kg i marklyft går helt enkelt inte. Samma om man har hantel- eller axelpressat tungt. Man har liksom inte orken kvar att bromsa när de skall läggas ner.

 

Visst, man behöver inte slänga saker omkring sig. Men folk som kör lågreps med fria vikter kommer då och då att dunsa saker i golvet. Att klaga på det är som att klaga på att folk prasslar med godispåsen på bio. Vill man ha det knäpptyst får man skaffa hemmabio eller hemmagym.

 

Jag klagade inte, jag bara konstaterade att det gör ont i öronen. Om det gör det när man släpper vikterna så sent man kan vet jag inte men Leo skrev ju att det inte var tillåtet på alla gym vilket tyder på att en del släpper dom onödigt högt över mattan.

 

Lotta gillar ju ljudet och det kanske finns fler som gör. Det finns ju många motorfordon som låter mer än nöden kräver och jag antar att den som kör tycker det är häftigt.

 

Om man vill dämpa ljudet av skivstängerna så kanske man kan ha tjockare mattor? Man kan ju undra hur det går med hörseln hos dom som släpper med tanke på hur ont det gjorde i öronen när man var en bit därifrån. Fast är man beredd på ett ljud så tycker jag man kan dämpa effekten viljemässigt. Vad som då händer i örat vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill dämpa ljudet av skivstängerna så kanske man kan ha tjockare mattor? Man kan ju undra hur det går med hörseln hos dom som släpper med tanke på hur ont det gjorde i öronen när man var en bit därifrån. Fast är man beredd på ett ljud så tycker jag man kan dämpa effekten viljemässigt. Vad som då händer i örat vet jag inte.

 

Man brukar ju använda extra mattor under om man ska köra exempelvis marklyft just för att det inte ska låta så mycket. Många gym har också en tjockare gummimatta i avdelningen med hantlar och skivstänger. Om du kör i en maskin och släpper en bit upp så låter det antagligen mycket mer eftersom det då verkligen blir en smäll metall mot metall. 

 

Personligen så tycker jag att det som är mest störande på de flesta gym är dålig musik (och folk som kör bicepscurl i squatracket :-P) men det är inget jag går och gnäller över utan kör helt enkelt med hörlurar vilket också effektivt minskar skrammel från vikter om man skulle vara känslig för det.

Link to comment
Share on other sites

Man brukar ju använda extra mattor under om man ska köra exempelvis marklyft just för att det inte ska låta så mycket. Många gym har också en tjockare gummimatta i avdelningen med hantlar och skivstänger. Om du kör i en maskin och släpper en bit upp så låter det antagligen mycket mer eftersom det då verkligen blir en smäll metall mot metall. 

 

Personligen så tycker jag att det som är mest störande på de flesta gym är dålig musik (och folk som kör bicepscurl i squatracket :-P) men det är inget jag går och gnäller över utan kör helt enkelt med hörlurar vilket också effektivt minskar skrammel från vikter om man skulle vara känslig för det.

 

Observera att jag faktiskt inte har gnällt. Att det uppstår smärta i öronen av ett ljud tycker jag heller inte faller under kategorin "störande". En tjockare matta kan ju vara en lösning för att folk skall slippa bli hörselskadade. Den typen av kraftigt ljud hörde jag aldrig från någon maskin.

 

Jag håller dock med dig om musiken och jag klagade på ljudnivån när den var så hög att man inte kunde prata med varandra. Det var dock inte gymägaren som ville ha det högt utan några unga killar som sprang och skruvade upp musiken trots att ägaren limmat på ett burklock över reglaget för att dom inte skulle kunna göra det.

Link to comment
Share on other sites

Fast att släppa vikter på rätt hög nivå tycker jag är rätt respektlöst, speciellt som få gym tillåter det.

 

Gör man det bara-för-att kan jag hålla med men annars finns det fullt legitima skäl till att göra det.

 

Det kan dels handla om minskad skaderisk eller anpassning i relation till tidigare skador. Har man exempelvis problem med ryggen och inte i onödan vill utsätta den för sneda belastningar kan det, ibland, vara legitimt att dumpa hantlarna rakt av istället för att krumbukta och ha sig och skada sig allvarligt.

 

Det kan även handla om att somliga övningar inte lämpar sig för annat än att släppa vikten, helt eller delvis. Kör man tunga marklyft så är det inte ovanligt att man vill undvika den negativa fasen för att minska belastningen på korsryggen och på detta vis minska behovet av återhämtning på denna "slöa" muskel (det är dålig blodcirkulation här varför denna kroppsdel är den som normalt tar längst tid att återhämta).

 

Generellt sett, gym som har problem med för mycket ljud är i regel samma gym som håller sig indifferenta till att medlemmarna får resultat. Enda effekt den typen av riktlinjer och regler får för mig är att antyda att jag är på fel ställe, ex. av anledningen jag nyss nämnde.

 

Tillägg: Många gym fuskar med bra och tjocka mattor och likaledes är det inte helt ovanligt att man även köper sekunda kvalitet vad gäller vikter, ex. istället för gummiförsedda bumpervikter så har man solid metall. Så där finns ju en angreppsvektor som gärna får ses över innan man ger sig på att inskränka möjligheterna att träna på bästa sätt för medlemmarna.

Link to comment
Share on other sites

Samt att ett gym är ett gym. Inte en pedikyrsalong eller ett bibliotek.

Sen får jag mer motivation helt enkelt av att det låter mycket. Av vikterna. Hög musik förstör bara.

 

Men det går nog inte ihop ekonomiskt om man skall driva gym enbart för biffiga tyngdlyftare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...