Jump to content

LCHF:are miljöbovar?

Jojomaja

Recommended Posts

Har bara en sak att tillägga: att äta LCHF handlar ju inte enbart om att bli smal (också en fördom). Det handlar ju om att må bra, bli frisk, orka med, bli  pigg, stabil...ja, fyll i det som fattas

• Like 3

Äter mindre kött än innan eftersom jag försöker äta fet fisk oftare och äter mycket mer ägg - alltid KRAV-märkta. Och jag fyller ju inte upp den del av tallriken som förut utgjordes av kolhydrater med kött utan med grönsaker och fett. Har adlrig ätit så mycket grönsaker som på LCHF trots att jag är uppvuxen med "ingen måltid är komplett utan grönsaker".

Äter grymt mycket mer kött.

Och det kommer inte ändra på sig.

Och speciellt inte via några dryga vegan/vegetariantalibaner. Dom får äta vafan dom vill. Men att dom ska komma och trycka upp sina trynen och säga att jag gör fel, det ska dom ge fan i.

Jag låter hård, men säger allt med ett leende.

• Like 1

Bra skrivet Jojomaja, och klokt. Personligen äter jag mindre kött än innan men är väldigt noga med vad för kött jag äter. Köper gräsbetat från ställen jag vet och bönder jag känner. En släkting jagar älg men äter inte lever så älglever får jag därifrån. Sagolikt!

• Like 1

Tyvärr är ett nybörjar fel att köra LCHP istället. Det tar lång tid att vänja sig med mer fett och då fyller man ut med protein. Tills man märker effekten inte är bra och blir tvungen att läsa på.

Som diskuterat i andra är faktiskt köttet inte alls stor milöbov här i världen. Om man gämför med det ni säger att vi slänger 30% av all mat, att vi har kraftfoder, att vi tar upp och förbränner olja, att vi skövlar skog och skapar öken.

Det är något jag inte förstår i inlägget som inleder denna tråd.

Varför skulle mindre köttätande vara bättre än mer köttätande? I mitt fall handlar det om att jag köper, och äter, nötkött från gräsbetande kor, kor som ända fram till slakt ätit gräs, hö och ensilage, inget kraftfoder. Numera är det ju känt att gräsbetande kor hjälper till att skapa fertil jord. Fertil jord som också fungerar som kolsänken. Vi vet också att monogrödor som spannmål, majs och soja, som odlas där jorden plöjs, utarmar jorden och förbrukar fertil jord.

Med kännedom om detta undrar jag hur någon kan påstå att köttätande, generellt, skulle vara en miljöbov? 

Det handlar ju om produktionsmetoder. Gräsbetat kött skapar kolsänken. Ät mer gräsbetat kött och hjälp till att rädda vår jord.

• Like 3

Den moderna fabriksuppfödningen med konstgödslat kraftfoder slukar resurser och förstör miljön. Det bör man bekämpa.

Lokalt producerat, gräsuppfött kött är både nyttigare mat och bra för miljön. Alla vinner! 

• Like 2

Jag äter procentuellt sett mer kött nu än innan, om man ser till fördelningen på tallriken. Detta är nog mycket beroende på att kött inte var lika gott när jag var fettskrämd. Observera procentuellt. Portionerna är mindre nu, så mängden kött har inte ändats.

Att vi i Sverige slaktar mer nu misstänker (och hoppas) jag beror på att fler och fler föredrar svenskt kött, framför extrembilligt utländskt kött av tveksam kvalité. Inte för att allt svenskt kött är toppen, men det i varje fall på rätt väg. Jag skulle gärna äta enbart närproducerat, gräsbetat kött, men det tillåter inte riktigt plånboken. 

• Like 1

Jag får nog ändå säga att jag äter mer kött på LCHF. Framförallt så äter jag mer animalier. Exempelvis ägg och mejeriprodukter är ändå saker med hyfsat stor miljöpåverkan. Vad man däremot inte äter är ju stora mängder med skräp. Allting man äter har miljöpåverkan så är det bara.

Vad jag ofta tycker att man glömmer i hela miljödiskussionen är att allting handlar om vilka val man gör. Exempelvis: hur mycket bil åker du? Hur bor du/värmer upp ditt boende? Åker du på utlandssemestrar och isåfall hur ofta? Hur mycket prylar köper och konsumerar du? Köper du din mat ekologiskt? Köper du närproducerat? osv osv.

• Like 1

Jag får nog ändå säga att jag äter mer kött på LCHF. Framförallt så äter jag mer animalier. Exempelvis ägg och mejeriprodukter är ändå saker med hyfsat stor miljöpåverkan. Vad man däremot inte äter är ju stora mängder med skräp. Allting man äter har miljöpåverkan så är det bara.

Vad jag ofta tycker att man glömmer i hela miljödiskussionen är att allting handlar om vilka val man gör. Exempelvis: hur mycket bil åker du? Hur bor du/värmer upp ditt boende? Åker du på utlandssemestrar och isåfall hur ofta? Hur mycket prylar köper och konsumerar du? Köper du din mat ekologiskt? Köper du närproducerat? osv osv.

Jag äter inte mer kött än före mitt LCHF-inträde. Däremot äter jag mer grönsaker än förut för att ersätta ris, pasta och bröd som jag tidigare aat. Naturligtvis äter jag mera fett än förut, baade vegetabiliskt fett och feta mejeriprodukter.

Jag äter mer kött än innan när jag var fettskrämd. Men på andra sidan handlar det för min del skillnaden mellan att leva eller dö i förtid. Jag väljer livet !

När jag i mitt tidigare liv åt kolhydrater och grönsaker, gick jag hungrig jämt och mådde därefter samt gick upp i vikt eftersom  jag inte kunde stilla mitt hunger på något sätt. Numera kan jag det och vågar nästan påstå att mitt totala miljöbelastning är betydligt mindre med den matfilosofin som jag har idag jämfört med all skräpmat innan. Ett bra exempel är t.ex att mina sopor har minskat till hälften. Kroppen min bränner också den nya maten effektivare än att dumpa varje morgon stora outnyttjade delar i toalettstolen. Jag äter även mindre och därmed använder jag mindre bränsle för att skaffa maten. Idoga miljövinster som glöms bort...

Mycket bra inlägg, Jojomaja! I like. Jag äter möjligen lite mindre kött nu än tidigare, men skillnaden är nog marginell. Försöker tänka kvalitet före kvantitet. Mer grönsaker och ffa mer fett i olika form är den stora skillnaden på min tallrik. Jag har ju sakta glidit över på LCHF via GI för nu ganska många år sedan, så jag minns knappt hur tallriken såg ut på pasta- och potatistiden.

• 1 month later...