Popular Post Jojomaja Posted May 23, 2013 Popular Post Share Posted May 23, 2013 Jag ville egentligen skriva om det här redan igår men har haft så fullt upp att jag inte hunnit slå ned gumpen vid datorn i fem minuter. Kanske var det lika bra så att jag fick lugna mig lite. Om jag skrivit detta igår hade det troligen blivit ett extremt bittert och irriterat inlägg. Nu blir det bara ett mycket bittert och irriterat sådant. Saken är den att jag åter fått en kommentar som gör mig fruktansvärt trött på okunniga människor. Som vanligt är det någon som tycker att det är vi LCHF:are som ska bära skulden för saker i samhället som vi överhuvudtaget inte rår över. Här är ett utdrag ur inlägget: "ar det ingen har som praktiserar djur/miljo tank? Det ar nagon som maste do for att ni ska vara smala". där skribenten "ar irriterad pa det faktum att Svenska kottindustrin har gatt upp med runt 10 % (runt 500 000 slaktade djur mer per ar) sedan folk borjade ata LCHF."När ska dessa kritiker börja läsa på och skaffa sig lite kunskap innan de anklagar LCHF:are för diverse ont i världen? LCHF handlar enligt mig överhuvudtaget inte om att äta mer kött. Det är åter igen en fördom och något som man TROR att vi gör. För min del har LCHF inneburit en högre medvetenhet och mitt intag av kött generellt och av billiga misshandlade djur i synnerhet har minskat. Nu köper jag bättre kvalitet och gärna gårdsmärkt gräsbetat. Något som jag aldrig brydde mig om tidigare. Då var det billigast möjliga kött eller kyckling som troligen både levt och dött i elände för att kunna säljas för 29:90/kg. Om folk läste på innan de började argumentera och höja sin röst skulle de fatta att de flesta som äter LCHF gör också valet att ta miljöhänsyn när de handlar. Man köper helst ekologiskt odlade, närodlade grönsaker och i möjligaste mån (beroende på plånbok och tillgång) väljer man gräsbetat kött från fritt hållna djur som haft ett bra liv. Det ingår generellt i kostråden. Man väljer BRA mat och betalar för kvalité. Inte bara sin egen, utan också djurens. Jag förbrukar alltså mindre mängd kött idag än förr. Min kost består av mycket mer och bättre grönsaker. Förr åt jag bara lite gurka, burkmajs och vattnig tomat för att det låg på tallriken. Idag VÄLJER jag verkligen att äta mycket vegetariskt och många dagar blir det inget kött alls. Eftersom jag inte äter bröd, potatis eller ris så blir det istället mer nötter och frön, mer spenat, broccoli, avocado, zucchini, aubergine, kål, paprika, svamp, ägg, ost, gräddstuvningar etc. och jag äter i första hand ekologiskt och mer närodlat. Det som kritiker inte heller tycks fatta är att vi som äter LCHF äter HELA köttbiten inklusive den mättade FETTranden och den feta marmoreringen på alla sorters kött och givetvis svålen på fläsk och skinnet på kycklingen. Jag sitter inte och skär bort halva biffen i form av det mättande goda fettet för att jag är rädd för kalorier och jag kastar inte bort värdefullt kött eller nyttig inälvsmat för att jag ogillar fett som 90% av de kalorijagande kolhydratsätarna gör. Om jag köper en korv så väljer jag en som har hög kötthalt men det innebär INTE att det går åt två grisar till min korv och bara en till den magra korven som den fettskrämde köpt. Det innebär att det är mer av grisen i min korv i form av det som andra ratar, det vill säga fettet, talgen och andra "otäcka" styckdetaljer som vissa i sin jakt på mager korv istället tycker att man ska ersätta med potatisflingor E-nummer och stärkelse. Jag äter lever, njure, feta syltor och andra slakterirester som många vägrar smaka på ens för att det enligt dem är så äckliga saker. Jag använder gärna ister, alltså animaliskt fett, i matlagningen. Sånt som många LCHF-motståndare inte anser vara människoföda. När jag köper köttfärs blir jag glad om det är minst 20% fett i den, och alltså mycket mer av den redan slaktade kossan, medan de flesta LCHF-motståndare gnäller över 10% fett i färsen och tycker det är för mycket. Jag har överhört helt sjuka diskussioner på ICA där bantartanter stått och tjafsat vid köttdisken för att de vill ha fettfri köttfärs. Hur många kossor extra tror ni går åt för att se till att alla fettskrämda människor ska få göra sina pannbiffar på fettfri färs jämfört med när jag använder färs med 20% fett? Ganska lätt att räkna ut om man läst matematik på mellanstadienivå. Nu kan vi verkligen snacka om att fler djur måste dö för att vissa tror att de ska hålla sig smalare ... Och då är det INTE LCHF:are vi pratar om. Många LCHF-motståndare slår sig för bröstet och menar att de minsann inte äter så mycket kött ... Nähä? Men de äter vanligen bara de magraste renskurna fettbefriade bitarna. Det finns tyvärr i dagsläget inga kossor, lamm eller grisar som fötts utan fett, inälvor och de styckningsdetaljer fettskrämda kalorijägare vägrar stoppa i munnen. Vem ska äta de bitarna när dessa kinkiga djurvänner sitter där och petar i sin magra filé och nollprocentiga färs? Och de som är motståndare mot LCHF vill alltså om och om igen skylla, enligt dem dåliga förändringar i samhället, på en liten grupp människor. Att bara komma på tanken att påstå att det är vi LCHF:are i Sverige som orsakar att man slaktar 500 000 djur extra per år är så okunnigt och fånigt att man blir mörkrädd.När ska dessa kalorijagande "miljövänner" inse att det är svenska folkets generellt ökade intag av kött och köttprodukter som utgör ökningen av slaktade djur i vårt land? Det är deras egen grillning på lördagarna, magra lasagne och fettfria hamburgare med 100% svenskt nötkött till lunch samt svenskarnas ökade krav på att slippa importerat kött som ökat trycket på våra slakterier. De borde kanske till och med vara glada att vi faktiskt (trots vissa undantag) har svenskt kött i de flesta lasagner och inte några rumänska ponnyhästar! 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Har bara en sak att tillägga: att äta LCHF handlar ju inte enbart om att bli smal (också en fördom). Det handlar ju om att må bra, bli frisk, orka med, bli pigg, stabil...ja, fyll i det som fattas 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 personligen äter jag inte kött alls, så.... ._. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Äter mindre kött än innan eftersom jag försöker äta fet fisk oftare och äter mycket mer ägg - alltid KRAV-märkta. Och jag fyller ju inte upp den del av tallriken som förut utgjordes av kolhydrater med kött utan med grönsaker och fett. Har adlrig ätit så mycket grönsaker som på LCHF trots att jag är uppvuxen med "ingen måltid är komplett utan grönsaker". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Vi äter mycket mindre kött än innan LCHF det som går åt mer är smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Äter grymt mycket mer kött. Och det kommer inte ändra på sig. Och speciellt inte via några dryga vegan/vegetariantalibaner. Dom får äta vafan dom vill. Men att dom ska komma och trycka upp sina trynen och säga att jag gör fel, det ska dom ge fan i. Jag låter hård, men säger allt med ett leende. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Bra skrivet Jojomaja, och klokt. Personligen äter jag mindre kött än innan men är väldigt noga med vad för kött jag äter. Köper gräsbetat från ställen jag vet och bönder jag känner. En släkting jagar älg men äter inte lever så älglever får jag därifrån. Sagolikt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Tyvärr är ett nybörjar fel att köra LCHP istället. Det tar lång tid att vänja sig med mer fett och då fyller man ut med protein. Tills man märker effekten inte är bra och blir tvungen att läsa på.Som diskuterat i andra är faktiskt köttet inte alls stor milöbov här i världen. Om man gämför med det ni säger att vi slänger 30% av all mat, att vi har kraftfoder, att vi tar upp och förbränner olja, att vi skövlar skog och skapar öken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Bra inlägg Jojomaja! Här har det blivit lite mindre kött, men av mycket bättre kvalitet. Mer ägg, ekologiska och närproducerade och mer smör/kokosfett. Som sagt - det finns andra miljöbovar.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Jag kan bara skriva under på vad de flesta skriver, jag äter mindre mängd kött idag än förut. Jag har förvånat mig själv med att ungefär halvera storleken på köttbiten jag äter till middag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rolerl Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Det är något jag inte förstår i inlägget som inleder denna tråd. Varför skulle mindre köttätande vara bättre än mer köttätande? I mitt fall handlar det om att jag köper, och äter, nötkött från gräsbetande kor, kor som ända fram till slakt ätit gräs, hö och ensilage, inget kraftfoder. Numera är det ju känt att gräsbetande kor hjälper till att skapa fertil jord. Fertil jord som också fungerar som kolsänken. Vi vet också att monogrödor som spannmål, majs och soja, som odlas där jorden plöjs, utarmar jorden och förbrukar fertil jord. Med kännedom om detta undrar jag hur någon kan påstå att köttätande, generellt, skulle vara en miljöbov? Det handlar ju om produktionsmetoder. Gräsbetat kött skapar kolsänken. Ät mer gräsbetat kött och hjälp till att rädda vår jord. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Den moderna fabriksuppfödningen med konstgödslat kraftfoder slukar resurser och förstör miljön. Det bör man bekämpa. Lokalt producerat, gräsuppfött kött är både nyttigare mat och bra för miljön. Alla vinner! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Jag äter procentuellt sett mer kött nu än innan, om man ser till fördelningen på tallriken. Detta är nog mycket beroende på att kött inte var lika gott när jag var fettskrämd. Observera procentuellt. Portionerna är mindre nu, så mängden kött har inte ändats. Att vi i Sverige slaktar mer nu misstänker (och hoppas) jag beror på att fler och fler föredrar svenskt kött, framför extrembilligt utländskt kött av tveksam kvalité. Inte för att allt svenskt kött är toppen, men det i varje fall på rätt väg. Jag skulle gärna äta enbart närproducerat, gräsbetat kött, men det tillåter inte riktigt plånboken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Jag får nog ändå säga att jag äter mer kött på LCHF. Framförallt så äter jag mer animalier. Exempelvis ägg och mejeriprodukter är ändå saker med hyfsat stor miljöpåverkan. Vad man däremot inte äter är ju stora mängder med skräp. Allting man äter har miljöpåverkan så är det bara. Vad jag ofta tycker att man glömmer i hela miljödiskussionen är att allting handlar om vilka val man gör. Exempelvis: hur mycket bil åker du? Hur bor du/värmer upp ditt boende? Åker du på utlandssemestrar och isåfall hur ofta? Hur mycket prylar köper och konsumerar du? Köper du din mat ekologiskt? Köper du närproducerat? osv osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Jag får nog ändå säga att jag äter mer kött på LCHF. Framförallt så äter jag mer animalier. Exempelvis ägg och mejeriprodukter är ändå saker med hyfsat stor miljöpåverkan. Vad man däremot inte äter är ju stora mängder med skräp. Allting man äter har miljöpåverkan så är det bara. Vad jag ofta tycker att man glömmer i hela miljödiskussionen är att allting handlar om vilka val man gör. Exempelvis: hur mycket bil åker du? Hur bor du/värmer upp ditt boende? Åker du på utlandssemestrar och isåfall hur ofta? Hur mycket prylar köper och konsumerar du? Köper du din mat ekologiskt? Köper du närproducerat? osv osv. Jag äter inte mer kött än före mitt LCHF-inträde. Däremot äter jag mer grönsaker än förut för att ersätta ris, pasta och bröd som jag tidigare aat. Naturligtvis äter jag mera fett än förut, baade vegetabiliskt fett och feta mejeriprodukter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Jag äter mer kött än innan när jag var fettskrämd. Men på andra sidan handlar det för min del skillnaden mellan att leva eller dö i förtid. Jag väljer livet ! När jag i mitt tidigare liv åt kolhydrater och grönsaker, gick jag hungrig jämt och mådde därefter samt gick upp i vikt eftersom jag inte kunde stilla mitt hunger på något sätt. Numera kan jag det och vågar nästan påstå att mitt totala miljöbelastning är betydligt mindre med den matfilosofin som jag har idag jämfört med all skräpmat innan. Ett bra exempel är t.ex att mina sopor har minskat till hälften. Kroppen min bränner också den nya maten effektivare än att dumpa varje morgon stora outnyttjade delar i toalettstolen. Jag äter även mindre och därmed använder jag mindre bränsle för att skaffa maten. Idoga miljövinster som glöms bort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Mycket bra inlägg, Jojomaja! I like. Jag äter möjligen lite mindre kött nu än tidigare, men skillnaden är nog marginell. Försöker tänka kvalitet före kvantitet. Mer grönsaker och ffa mer fett i olika form är den stora skillnaden på min tallrik. Jag har ju sakta glidit över på LCHF via GI för nu ganska många år sedan, så jag minns knappt hur tallriken såg ut på pasta- och potatistiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Det finns egentligen ingen anledning, ur miljösynpunkt, att äta mindre mängd kött eller andra animaliska livsmedel. Att återinföra stora hjordar av gräsbetande djur är snarare lösningen på miljöproblemen. Ta en titt på denna (tror Doc haft den på bloggen tidigare)... http://www.youtube.com/watch?v=vpTHi7O66pI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts