ElsaW Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Hej!Jag har egentligen aldrig haft någon speciell diet, jag har alltid ätit det jag velat - när jag velat. Nyligen var jag i kontakt med en kostrådgivare och hon rekommenderade mig att börja med lchf. Nu när jag skummat runt lite, så pratas det mest om lchf för viktminskning, mitt bekymmer är det motsatta. Jag kämpar för att gå upp i vikt. Ni som följer lchf, vad tror ni om detta? Är lchf dieten verkligen det rätta valet för mig? Väldigt tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Elsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Hej! Jag har egentligen aldrig haft någon speciell diet, jag har alltid ätit det jag velat - när jag velat. Nyligen var jag i kontakt med en kostrådgivare och hon rekommenderade mig att börja med lchf. Nu när jag skummat runt lite, så pratas det mest om lchf för viktminskning, mitt bekymmer är det motsatta. Jag kämpar för att gå upp i vikt. Ni som följer lchf, vad tror ni om detta? Är lchf dieten verkligen det rätta valet för mig? Väldigt tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Elsa Du behöver väl inte hålla striktaste dieten.. bara äta näringsrik mat som bygger upp kroppen! Sen så.. har du för lite fett på kroppen? Oftast så brukar det snarare vara brist på fettfri vävnad.. läs muskler i huvudsak! Vad äter du nu för något.. och hur mycket? Ät mer fett och protein! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 De underviktiga brukar gå upp i vikt av LCHF, dels får deras inre organ normal storlek, plus att muskelmassan ökar.Varför rekommenderade kostrådgivaren LCHF - var det bara för viktökning eller för kanske magproblem med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElsaW Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 Jag har för lite av precis allt. 162 kort och 46 kilo är man inte den kaxigaste personen på jorden skämt å sido, jag är inte stor - alls. Jag känner mig inte ens normal. Vi trodde först att det berodde på graviditeten, fick höra att vissa gick ner en hel del efter förlossningen. På ca 6 månader gick jag ifrån min vikt vid förlossningen 77kilo till vikten jag hade vid inskrivningen 54 kilo, som är min vanliga vikt och haft sedan jag var tretton. Nu är det 14 månader sedan min son kom till världen och jag har alltså fortsatt att rasa i vikt, är nu nere på beniga 46 kilo. Jag äter mycket pasta, kött, bröd, sallad och grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElsaW Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 Jag har ofta ont i magen, hon nämnde inte så mycket om det utan hänvisade mera till att det finns mycke bra info om lchf på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Hur mår du då? Jamenar.. äter du väldigt lite? Är du trött, frusen.. varm, överaktiv?? Hur är det med magen.. och toabestyren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Känner du dig lätt mätt, äcklad av mat, eller tappar du snabbt matlusten och svårt att få tillbaka den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElsaW Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 Jag äter som en hel karl, jag äter gärna mycke och ofta. Jag slarvar dock med frukosten, och det har jag förstått är extremt viktigt att man inte missar. Så skärpning på den punkten. Fryser, ja det gör jag. Jag lever ett lugnt liv, arbetar heltid med kontorsjobb, tränar inte en sekund. Den träning jag får är när jag lyfter ner min son ifrån alla dessa ställen han klättrar upp på, vilket kan vara nog med träning Jag är lycklig, "lagom" stressad. Men sover oroligt. Ett toabesök är jag överlycklig med om jag får till varannan- var tredje dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Har du testats/utretts för Celiaki? Antagligen tar inte dina tarmar upp näringen? Celiaki är vanligare än vad man tror.. och hör o häpna.. i LCHF ingår inget bröd med gluten! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Låter som du borde testa paleo/lchf kost just för att de båda utesluter gluten. Du kan troligtvis vara mycket mindre strikt med rotfrukter, frukt och nötter än många som äter lcfh, men istället undvika mjölmat helt. Både paleo och lchf utesluter baljväxter, medan paleo kost även utesluter mejeriprodukter. PS. Nötter är svåra för min mage, kan vara samma för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElsaW Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 Celiaki har jag faktiskt aldrig hört talas om, vad innebär det? Jag är så otroligt tacksam för alla era svar, ni är verkligen hjälpsamma! Jag kommer att prova, kanske går jag inte upp i vikt direkt, men slutar kilona falla av mig så är det ett steg i rätt riktning. Min profilbild är ifrån när jag låg på min vanliga vikt, att lagt upp en bild på nuläget hade bara varit skrämmande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Glutenintolerans eller celiaki är en autoimmun sjukdom där det finns antikroppar mot ett i glutens förekommandeglykoprotein. Sjukdomen orsakar skador på tunntarmens slemhinna. http://sv.wikipedia.org/wiki/Celiaki Be om en Celiakiutredning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Zepp kanske vet mer exakt, men jag har fått förklarat för mig att gluten/mjölmat kan läggs sig som en hinna på tarmväggen och därmed hindra upptagning av näringsämnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Zepp kanske vet mer exakt, men jag har fått förklarat för mig att gluten/mjölmat kan läggs sig som en hinna på tarmväggen och hindra upptagning av näringsämnen. Näe.. det förstör tarmvilli genom att antikroppar bryter ner dessa, då de tror att de är främmande inkräktare. Och när villi är skadat så har man svårt att ta upp näringen. Biopsi av tunntarmen som visar tecken på glutenintolerans; avtrubbade villi, hyperplasi ikryptorna med infiltration av lymfocyter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Okej, och det är dessa anti-kroppar som även kan börja reagera på annan mat med liknande protein struktur som gluten? Vi hade ju en tråd om cross-reactivity för någon vecka sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Tror inte frukost är något speciellt när man kör LCHF och inte behöver oroa sig för blodsockerfall. Jag äter sällan innan 14 på dagarna - lättare för mig att fasta på förmiddagar än eftermiddagar då jag sällan vaknar hungrig. Individuellt hur mycket man får att hungerhämnande ämnet när man sover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Hej! Jag har egentligen aldrig haft någon speciell diet, jag har alltid ätit det jag velat - när jag velat. Nyligen var jag i kontakt med en kostrådgivare och hon rekommenderade mig att börja med lchf. Nu när jag skummat runt lite, så pratas det mest om lchf för viktminskning, mitt bekymmer är det motsatta. Jag kämpar för att gå upp i vikt. Ni som följer lchf, vad tror ni om detta? Är lchf dieten verkligen det rätta valet för mig? Väldigt tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Elsa Det låter jobbigt för dig det här tycker jag. Jag tycker att Zepp har helt rätt i att du bör kolla så att du inte har en celiaki. Men jag tycker också att du ska be att få testa ett sköldkörtelprov, om man inte har gjort det. men har du sökt läkare så borde man redan ha kollat det tycker jag. Att vara underviktig är nog lika jobbigt som att vara överviktig, med den skillnaden att människor runt omkring tycker att det är legalt att påpeka att man är underviktig, vilket man ofta inte gör till dem som är överviktig. Jag önskar dig all lycka till, och jag tror att du kan må bra på LCHF, men tänk på att äta MYCKET fett, jag tror din kropp behöver det. Men jag tycker som sagt att man ska utreda varför du är så underviktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Lchf är som flera antytt ingen bantningskost Det är en viktnormaliserande kost Din första åtgärd tycker jag bör vara att elliminera vetemjöl Paleo/Lchf bör definitivt vara rätt melodi för dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElsaW Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Jag har varit i kontakt med en kostrådgivare, vi har en på jobbet. Så jag har inte varit i kontakt med någon läkare ang min viktnedgång. Detta är mitt första steg i processen av att få reda på vad som är fel. En läkare kommer ändå att börja med att fråga hur och vad jag äter, så jag börjar med att balansera kosten. Jag vet att jag är allergisk mot mjölkprotein, har dock inte kollat för gluten, så det blir steg två. Åter igen, så tacksam för era svar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Det skulle kunna vara idé att kolla att din upplevelse av att "äta som en hel karl" också verkligen stämmer. Det är ju långt ifrån ovanligt att överviktiga människor underskattar sitt matintag och på mostvarande sätt så har underviktiga det lätare att överskatta ditot. En möjlig hjälp på vägen för att stämma av ditt energi- och matintag: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/ När du äter på dagen spelar ingen större roll frånsett att OM man behöver äta mera än man gör så kan det för somliga vara lättare att få i sig mängden mat man behöver genom att äta oftare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Även om du inte är allergisk mot gluten så kan du fortfarande vara intolerant mot gluten. Man kan också tydligen reagera på andra saker om man är intolerant mot gluten. Finally, we also now know that when you are gluten intolerant – which 33% (if not more) of you are – you will also “cross-react” with other foods that have a similar “molecular signature” to gluten and its components. Unfortunately, the list of these foods (shown below) contains all grains, which is why some medical practitioners (myself included) recommend not just a gluten-free diet, but an entirely grain-free diet. As you can see, it also contains other foods like dairy (alpha & beta casein, casomorphin, milk butyrophilin) and coffee (which is a very common cross-reactant).alpha-caesinbeta-caesincasomorphinmilk butyrophilincow’s milkamerican cheesechocolatecoffeeall cereal grainsquinoaamaranthbuckwheattapiocaricepotatocornsesame http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-1-dont-eat-toxins Om du får negativt svar på glutenallergi kan du testa intolerans genom att utesluta alla saker ovan under en månad och sen införa något eller flera av dem igen, och se vad som händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Det kan vara bra att få taget celiaki-provet innan man uteslutit mjölmaten (för länge åtminstone). Min 9 år gamla dotter lider av atopisk hud och mycket exem. Eftersom det blir så mycket bättre när hon inte äter mjöl, så togs även celiaki-prov (ett blodpov) på henne. Provet var negativt, vilket ju var bra - men sedan berättade en släkting vars syster har celiaki att provet automatiskt blir negativt om man inte äter mjöl. Jag vet inte om detta stämmer, men i så fall är det ganska värdelöst att ta provet om man inte har ätit mjölmat på länge. Angående viktökning (läs normalisering) på LCHF, så har samma 9-åriga dotter gått upp till normalvikt sedan familjen gick över till LCHF. Hon har alltid varit dålig på att äta, men fast hon fortfarande krånglar så äter hon ändå bättre nu.. Senast vi var hos skolhälsovårdaren hade hon kommit upp till både normalvikt och -längd (tidigare har hon alltid legat under normalkurvorna för både längd och vikt). Jag ser LCHF som ett sätt att uppnå normalvikt, snarare än en bantningsmetod. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Hur går det för dig ElsaW? Nån ändring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts