MikaelEdebro

109-årig vegan visar hur man ska äta

Recommended Posts

Inga vetenskapliga studier direkt, men en kosthållning som kräver en enorm kunskap för att inte drabbas av undernäring är väl knappast en naturlig kost?

Ett par hundra "naturligt" levande ursprungsfolk har studerats och dokumenterats de senaste 100-150 åren. En gemensam nämnare är att de har riktigt många generationer av likartat leverne bakom sig OCH att de har stenkoll på vilka växter och djur som är viktiga för överlevnad och hälsa, samt hur och var man finner eller fångar dem. Man romantiserar gärna och tänker att stenåldersmänniskorna bara åt det som var tillgängligt, men de hade mycket tydliga prioriteringar som byggde på god kognitiv förmåga.

Så en viktig skillnad mellan tiden fram till jordbrukets införande för sisådär 10.000 år sedan och vår nuvarande värld är att vi nu helt tappat kunskapen om vad i miljön (mat och annat) som ger god hälsa, samtidigt som miljarder människor har ekonomisk möjlighet att välja mellan ett otal alternativ. Som vi ser tar då de evolutionära preferenserna för t.ex. sött gärna över då.

Det vi gör inom bl.a. LCHF-rörelsen är alltså synnerligen viktigt - vi experimenterar med oss själva med öppna ögon uppmärksamma på de resultat som olika förändringar i kosten ger.

Så ska vi väl hitta tillbaka till ett "naturligt" och hälsosamt liv till sist!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par hundra "naturligt" levande ursprungsfolk har studerats och dokumenterats de senaste 100-150 åren. En gemensam nämnare är att de har riktigt många generationer av likartat leverne bakom sig OCH att de har stenkoll på vilka växter och djur som är viktiga för överlevnad och hälsa, samt hur och var man finner eller fångar dem. Man romantiserar gärna och tänker att stenåldersmänniskorna bara åt det som var tillgängligt, men de hade mycket tydliga prioriteringar som byggde på god kognitiv förmåga.

Så en viktig skillnad mellan tiden fram till jordbrukets införande för sisådär 10.000 år sedan och vår nuvarande värld är att vi nu helt tappat kunskapen om vad i miljön (mat och annat) som ger god hälsa, samtidigt som miljarder människor har ekonomisk möjlighet att välja mellan ett otal alternativ. Som vi ser tar då de evolutionära preferenserna för t.ex. sött gärna över då.

Det vi gör inom bl.a. LCHF-rörelsen är alltså synnerligen viktigt - vi experimenterar med oss själva med öppna ögon uppmärksamma på de resultat som olika förändringar i kosten ger.

Så ska vi väl hitta tillbaka till ett "naturligt" och hälsosamt liv till sist!

Javisst, det är en stor skillnad. I dag behöver folk egentligen ingen egen kunskap eftersom de flesta litar på SLV ...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kroppen behöver varken mycket fett eller mycket protein. De flesta frukter och grönsaker innehåller en bra fördelning mellan kolhydrater, proteiner och fettsyror. Sen kan man kan äta nötter, avocado, oliver, frön, kokos om man tror att man inte får tillräckligt med fett. Det viktiga verkar ju inte vara mängden fett, utan snarare fördelningen mellan omega6 och omega 3.

Det är mer eller mindre omöjligt att inte tillgodose proteinbehovet så länge man inte svälter. Vad jag vet finns inte ens en medicinsk term för proteinbrist. Kvaschiorkor är ju i praktiken proteinbrist, men uppstår bara som en följd av svält. Hur förklarar du alla veganer som är framgångsrika idrottare?

Kroppen är såpass finurlig att den kan leva på många olika saker. Det finns ju exempel både på folk som levt på mycket protein/fett och mycket kolhydrater. Vi kommer aldrig att kunna komma fram till vad som är mest naturligt eller vad som är rätt. Vi kan bara konstatera att människans kropp är så fantastisk så att den kan kan överleva på båda delarna. Däremot så är mängden protein i grönsaker frukt väldigt låg och om man exempelvis vill bygga mycket muskler så är det besvärligt (men inte omöjligt) att göra det på en vegansk kost. Kommer ihåg att du i en tidigare diskussion länkade till en styrkebyggare som började varje dag med 20 bananer. Ärligt talat så hade jag nog spytt om jag försökt äta 20 bananer. En köttbit och ett par ägg hade lätt täckt samma proteinmängd och dessutom varit betydligt godare.

Proteinbrist är nog precis som du säger ovanligt men det finns gott om vetenskapliga studier som visar att man bör ligga åtminstone på 1,5g protein per kg kroppsvikt för att bygga upp en större muskelmassa. Detta är mycket svårt att nå utan tillskott på en vegansk kost. Sen kan man ju alltid fråga sig om man behöver bygga en muskelmassa av den storleken men det är ju en helt annan fråga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inspirerande gubbar! Men kom ihåg, om man inte äter kött kommer man att drabbas av bristsjukdomar och dö! *lol* ;)

109-year-old Mesa man credits health to 5 foods

Dr. Ellsworth Wareham - 98 years old vegan

Hm. Veganism kan jag inte se som en hållbar eller optimal diet. B12. Say no more. Det får man bara antingen genom att köpa tabletter eller äta sin egen bajs. För mig är en fungerande diet en som man kan upprätthålla, helt och hållet, utan kosttillskott och utan näringsbrister. För mig går varje diet fetbort så fort den kräver tillskott=inte uppfyller baskrav på näring i sig själv.

Vegetarism, däremot, är en helt annan femma. Det fungerar uppenbarligen bra, det finns ju långa traditioner i t.ex. Indien. Det kräver mer tid i köket och mer kunskap om traditionella sätt att bereda födoämnen (syra, jäsa o.s.v.) för att få ut näringsämnena. Det går ju men personligen har jag inte lust att ägna tid åt det när jag kan äta ett ägg, en köttbit eller en bit fisk och få i mig samma näringsämnen på ett för våra omnivora kroppar mycket lättåtkomligare sätt. 

Jag har full respekt för de som väljer att vara vegetarianer. Jag tror också att en stor andel grönsaker men även bär, nötter och frukt är bra för oss. Vi kan ju visserligen peka på arktiska indianer och inuiter, de levde friska liv utan grönsaker och frukt men de var ju trots allt marginaliserade folkslag. Människan väljer inte Grönland i första hand som boplats. Människan äter nog hellre vegetabilier än rå sällever för att täcka behovet av C-vitamin. (Jag vet i alla fall vad jag väljer.) Jag är inne på paleo-tankegågen. Personligen måste jag hålla mitt kolhydratintag nere men det är efter årtiondens misshandel med tallriksmodell, sockersug och skitnyttigt grovt bröd. Hade jag inte förstört mig så hade frukt inte varit ett problem, det är jag övertygad om.

Vi är omnivorer. Sen kan vi med våra stora hjärnor anpassa oss till nästan vad som helst med lite fiffighet men som sagt, vi är omnivorer i grunden.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelning mellan omega6 och omega3 är avgörande, det är jag enig i. Det där med groddade legymer är inget jag känner till - vad innehåller de i form av näringsämnen? Du menar kanske att de innehåller protein men få "antinutrienter" (ex saponiner)?

När det gäller veganer som är framgångsrika idrottare respekterar jag naturligtvis fakta i form av prestationer och placeringar, men kan inte förklara hur det är möjligt.

Vad jag har hört så är antinutrienterna i baljväxter framförallt lektiner och fytinsyra. Dom bryts ner vid groddning hos dom flesta men kikärter och sojabönor måste kokas innan förtäring även om dom är groddade. (Lektinerna tas bort vid värmebehandling.)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta fröer och baljväxter skall blötläggas innan man äter/tillagar dem för förtäring!

Soya däremot behöver jäsas och sköljas i någon vecka då de har ett starkt försvar mot att bli uppätna.

Såå.. då har vi procedurerna helt klara för oss.. tex köper du en limpa, så skall den ligga i blöt över natten, o sen sköljas noga på morgonen innan man skivar upp sina mackor!

Såvida du inte köper en limpa där de redan gjort allt detta i god och traditionell ordning.. vilket antagligen blir rätt svårt då en limpa i dag blir till  på 15 minuter, från mjöl till limpa!

Grejen är snarare att ingen vill betala för riktig mat och hellre blir sjuka o feta!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta fröer och baljväxter skall blötläggas innan man äter/tillagar dem för förtäring!

Soya däremot behöver jäsas och sköljas i någon vecka då de har ett starkt försvar mot att bli uppätna.

Såå.. då har vi procedurerna helt klara för oss.. tex köper du en limpa, så skall den ligga i blöt över natten, o sen sköljas noga på morgonen innan man skivar upp sina mackor!

Såvida du inte köper en limpa där de redan gjort allt detta i god och traditionell ordning.. vilket antagligen blir rätt svårt då en limpa i dag blir till  på 15 minuter, från mjöl till limpa!

Grejen är snarare att ingen vill betala för riktig mat och hellre blir sjuka o feta!

OK, men baljväxter innehaaller för mycket kolhydrater.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, men baljväxter innehaaller för mycket kolhydrater.

Magnus, det finns ett växande antal läkare som "botar" typ 2 diabetes mha en vegansk kost. Kolla gärna in nedanstående klipp om du har tid/lust. Till skillnad från LCHF så förbättrar faktiskt denna diet kroppens förmåga att reglera blodsockret, ist för att bara eliminera kolhydrater.

http://www.youtube.com/watch?v=nF2c91tRLqM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag motsätter mig också beskrivningen att veganism skulle vara baserad i religion. Det finns visserligen en falang av vegetarianer (t ex Hare Krishna, rastafaris osv) som gör det av religiösa skäl, men de flesta veganer jag känner till är inte religiösa på något sätt. Dock finns det många som har insett att man kan leva ett hälsosamt liv utan att behöva orsaka onödigt lidande.

Sen lever vi i ett samhälle där det är ganska svårt att vara vegan, så man blir ganska begränsad i vad man kan äta ute på stan osv. Detta handlar dock endast om hur samhället är strukturerat i nuläget. För 10-15 år sedan var det nog exempelvis mycket svårare att vara vegetarian än idag. Utbudet av produkter och restauranger har blommat upp ordentligt, och om 10 år kommer det förmodligen att vara mycket lättare att vara vegan.

Jag tror att vi kommer se en exponentiell ökning av veganrörelsen inom de kommande decennierna. Ett exempel på detta är när exempelvis festivaler börjar ta ställning och erbjuda vegetarianska/veganska alternativ på menyer, eller när skolmatsalen har en vegetarisk dag i veckan osv. Små men viktiga steg! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag motsätter mig också beskrivningen att veganism skulle vara baserad i religion. Det finns visserligen en falang av vegetarianer (t ex Hare Krishna, rastafaris osv) som gör det av religiösa skäl, men de flesta veganer jag känner till är inte religiösa på något sätt. Dock finns det många som har insett att man kan leva ett hälsosamt liv utan att behöva orsaka onödigt lidande.

Sen lever vi i ett samhälle där det är ganska svårt att vara vegan, så man blir ganska begränsad i vad man kan äta ute på stan osv. Detta handlar dock endast om hur samhället är strukturerat i nuläget. För 10-15 år sedan var det nog exempelvis mycket svårare att vara vegetarian än idag. Utbudet av produkter och restauranger har blommat upp ordentligt, och om 10 år kommer det förmodligen att vara mycket lättare att vara vegan.

Jag tror att vi kommer se en exponentiell ökning av veganrörelsen inom de kommande decennierna. Ett exempel på detta är när exempelvis festivaler börjar ta ställning och erbjuda vegetarianska/veganska alternativ på menyer, eller när skolmatsalen har en vegetarisk dag i veckan osv. Små men viktiga steg! ;)

Det är naturligtvis så att alla rörelser förr eller senare sätter avtryck i samhället. Men man ska nog inte ha för stor tro på att allt man ser idag är trender som ska hålla i sig. Vem hade i början av 70-talet trott att den starka vänstervågen skulle vändas i en nyliberal våg, för att ta ett exempel?

Dock finns det många som har insett att man kan leva ett hälsosamt liv utan att behöva orsaka onödigt lidande.

Håller med, men detta uttalande är giltigt även för mig som väljer att köpa kött av uppfödare som behandlar djuren väl och låter dem beta ute och äta naturlig föda. Det finns ju faktiskt många som verkligen är måna om sina djur och vill att de ska ha det bra! Alla köttuppfödare är inte samvetslösa djurplågare som bara ser till vinstmaximering. Och det finns ingen automatik i att ett djur som lever vilt mår bättre än ett som lever sitt liv på ett lantbruk, där det har god tillgång till mat och och sen slaktas och äts upp av människor. Varför skulle det vara värre än att leva i naturen, ständigt få kämpa för att hitta mat och undvika rovdjur? Till slut ändå svälta ihjäl eller under stark stress jagas och dödas av en varg, lo eller människa, eller bli påkörd av ett fordon etc. Varför tror vi att vildlevande djur alltid har det bättre än de som hålls i fångenskap? Många vilda djur lider faktiskt en hel del, precis som vi människor gjorde på olika sätt före vår moderna sjukvård, förmåga att bygga skyddande bostäder osv.

Jag kan inte se att det finns rationella skäl till att man ska sträva efter att helt låta bli att äta kött. Att undvika kött från dåliga producenter skriver jag under på, men om man hävdar att den enda vägen är inga människor någonsin ska äta andra djur då är detta ett religiöst synsätt, även om man inte bekänner sig till en religion. Då blir veganismen/vetegarismen en religion i sig själv. Att vissa djur äter andra djur är en av naturens mest grundläggande ordningar, och det finns ingen anledning till att mänskligheten skulle bryta emot den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magnus, det finns ett växande antal läkare som "botar" typ 2 diabetes mha en vegansk kost. Kolla gärna in nedanstående klipp om du har tid/lust. Till skillnad från LCHF så förbättrar faktiskt denna diet kroppens förmåga att reglera blodsockret, ist för att bara eliminera kolhydrater.

http://www.youtube.com/watch?v=nF2c91tRLqM

Jag fick inte ljudet att funka i datorn och jag är dålig på engelska. Kan du berätta lite mer om resultaten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick inte ljudet att funka i datorn och jag är dålig på engelska. Kan du berätta lite mer om resultaten?

En kort sammanfattning:

Dr. Neal Barnard har genomfört en uppsjö kliniska studier där man testar en växtbaserad diet mot bland annat diabetes. Det visar sig att när man äter en diet med hög andel fett (där kan även SLV-dieten inkluderas i dessa sammanhang) så bildas/lagras små "fettbubblor" inne i muskelcellerna, så kallade "intramyocellular lipids". Dessa förhindrar insulinet från att transportera glukos till cellerna. Han gör liknelsen med att insulin är som en nyckel, och fett i cellerna är ungefär som om man trycker in tuggummi i låset.

Med hjälp av denna metod reparerar man kroppens ämnesomsättning och får en mer fungerande bukspottskörtel (samt en rad andra fördelar som minskad risk för CVD, cancer mm). Studierna visar att en majoritet som går över till denna diet helt och hållet lyckas bli kvitt sin diabetesmedicin, och förbättrar sin förmåga att reglera blodsocker.

Jag förnekar inte att även LCHF är effektivt för att dämpa symptomen av diabetes, men problemet är att man endast eliminerar kolhydrater och inte själva orsaken till varför problemet har uppstått i första hand, Resultatet är ofta att personen blir ännu sämre på reglera blodsocker. Jag har många gånger läst här på forumet folk som exempelvis har ätit en brödbit eller bulle, och blir helt lamslagna efteråt. Detta antyder att de fått ännu sämre förmåga att reglera blodsocker, oavsett om de inledningsvis var i riskzonen för diabetes eller inte.

Dr. Barnard har bland annat skrivit en bok som heter "Dr. Neal Barnard's Program for Reversing Diabetes: The Scientifically Proven System for Reversing Diabetes Without Drugs". Finns på Adlibris för en hundring. Dessvärre bara på engelska.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1594868107

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner inte till dom två herrarna. Tyvärr, veganismen är så utbredd att två "förstå-sig-påare" lätt kommer undan =)

Då är det nog du som är ruggigt dåligt påläst med tanke på att såväl Campbell och Greger är ständiga korsförare som skickas ut i strid när veganismens frälsningspotential skall hävdas. Sök på nätet är ett förslag för det blir ju åtminstone lite pinsamt att du som förespråkare inte tycks ha lokal kännedom om din egen bakgård.

Alternativet är förstås att du trollar. Med brasklappen sagt att veganfundamentalister och troll har sällsynt få skillnader varför en distinktion inte alltid är möjlig...eller i varje fall inte nödvändig.

Jag tycker att man i oändlighet kan cykla med argument. Men dom bästa argumenten är det man faktiskt kan se och göra. Det man kan möta och som imponerar.

Nej, argumentation bygger på att man värdesätter en basal intellektuell hederlighet där sanning prioriteras. Det är inget som kan "cyklas" annat än i sammanhang än där något annat än sanningen prioriteras. Maktintressen, religiöst snarlik övertygelse, ex. likt den som präglar stora delar av veganrörelsen är sådana faktorer.

Vegetarisk mat rekommenderas av många världsledande organisationer, medicinska studier, forskare och så vidare. Så det är knappast som du säger, taget ur luften med "intellektuell ohederlighet". Men det vet du nog själv också.

Du trollar så det står härliga till. Det här är typexempel på veganfundamentalistisk s.k. "argumentation". Du skapar halmgubbar istället för att bemöta det jag faktiskt säger. Jag nämnde "intellektuell hederlighet" dels i relation till det faktum att extrema (vi talar genetisk kapacitet och potential motsvarande promillar på promillar här) undantag som Jim Morris och Bill Pearl framställs som representanter för normen, dvs bara för att Morris och Pearl är vegetarianer/veganer så är det därmed hävdat att således kan även vanliga människor utveckla sin genetiska potential (antages...?) på sekunda kost (vegankost m.a.o.) utan den näringsdensitet som krävs. Detta är komplett nonsens!

Jag nämnde också begreppet i relation till att vegankosten pådyvlas allmänheten som en generell rekommendation medelst den här typen av falsk argumentation och där har i synnerhet vegantalibaner som Campbell och Greger ett sällsynt stort ansvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag beskriver veganismen som liknande en religion och -- framför allt -- en fundamentalism, så handlar det inte om något slags ursprungsfrö i ett religiöst samfund utan mer om hur rörelsen yttrar sig och hur den beter sig. Man nedprioriterar sanningen. Man romantiserar dess potential. Lagtänket är således viktigare än vad laget skall representera, dvs samma ageranden och tankegångar som finns inom evangelikala rörelsen i USA, bland talibaner och andra s.k. islamister eller varför inte bland den neopatriotiska rörelsen inom USA som genomkorkat och historielöst hänvisar till "patriotism" på ett sätt som försvarar ledare istället för landet. Sann amerikansk patriotism, betraktat ur det historiska perspektiv som "The Founding Fathers" utgick ifrån är inte att blint försvara korrupta ledare eller indignerat demonstrera mot att människor bränner stjärnbaneret (tillverkat i Taiwan). Tvärtom utgick patriotismens grundtanke från att försvara landets värderingar mot just mäktiga ledare/intressen som inte prioriterade landets bästa.

I övrigt, man attackerar mycket hårdare sina meningsmotståndare och ofta på ohederligt vis. Stundom inbillar jag mig att man inspirerats av $ientologirörelsen i sin taktik och det syns inte minst i förekomsten av att egentligen inte ägna sig åt argumentation utan demagogi à la "always attack, never defend".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kort sammanfattning:

Dr. Neal Barnard har genomfört en uppsjö kliniska studier där man testar en växtbaserad diet mot bland annat diabetes. Det visar sig att när man äter en diet med hög andel fett (där kan även SLV-dieten inkluderas i dessa sammanhang) så bildas/lagras små "fettbubblor" inne i muskelcellerna, så kallade "intramyocellular lipids". Dessa förhindrar insulinet från att transportera glukos till cellerna. Han gör liknelsen med att insulin är som en nyckel, och fett i cellerna är ungefär som om man trycker in tuggummi i låset.

Med hjälp av denna metod reparerar man kroppens ämnesomsättning och får en mer fungerande bukspottskörtel (samt en rad andra fördelar som minskad risk för CVD, cancer mm). Studierna visar att en majoritet som går över till denna diet helt och hållet lyckas bli kvitt sin diabetesmedicin, och förbättrar sin förmåga att reglera blodsocker.

Jag förnekar inte att även LCHF är effektivt för att dämpa symptomen av diabetes, men problemet är att man endast eliminerar kolhydrater och inte själva orsaken till varför problemet har uppstått i första hand, Resultatet är ofta att personen blir ännu sämre på reglera blodsocker. Jag har många gånger läst här på forumet folk som exempelvis har ätit en brödbit eller bulle, och blir helt lamslagna efteråt. Detta antyder att de fått ännu sämre förmåga att reglera blodsocker, oavsett om de inledningsvis var i riskzonen för diabetes eller inte.

Dr. Barnard har bland annat skrivit en bok som heter "Dr. Neal Barnard's Program for Reversing Diabetes: The Scientifically Proven System for Reversing Diabetes Without Drugs". Finns på Adlibris för en hundring. Dessvärre bara på engelska.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1594868107

Apropå, detta med att inte kunna äta kolhydrater i större mängder när kroppen är avvand, så har Ann Fernholm bloggat om detta. Inte att det handlar så mycket om att kunna hantera blodsocker, utan när kroppen inte längre får en massa fruktos, stänger den ner detta system (mage/tarm) och sysselsätter sig med annat. Vill man då lämna en lågkolhydrat diet är det viktigt att trappa upp i ett lugnt tempo så att den funktionen kommer igång igen.

Läs gärna: http://ettsotareblod.se/fraga-hur-paverkar-lchf-egentligen-kroppen-i-langden/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu