Julianna Posted November 5, 2022 Share Posted November 5, 2022 Hej. Jag har hållit på med LCHF nu i ett par år. Vissa perioder striktare än andra. Nu på senaste tiden har jag varit striktare. Meeen, igår så kände jag för att käka lite godis och kexs. I morse kände jag att mina ben kändes tunga och svullna. Tänkte inte mer på det. Och ikväll nu när jag skulle lägga mig så kändes de mer spända. Speciellt det västra benet. Tog av mig byxor o strumpor och ser att mina fötter och ben är svullna. Just nu ligger jag på rygg och har mina ben högt upp. Är det någonting jag ska vara orolig över? Har någon av er varit med om något liknande? Tack på förhand, Julianna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 6, 2022 Share Posted November 6, 2022 Har inte varit med om nåt liknande. Men så har jag inte heller ätit godis och kex på många år. Låter osannolikt att "lite godis och kex" skulle orsaka svullna ben ett dygn senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 6, 2022 Share Posted November 6, 2022 Om jag äter kolhydrater, även i begränsad mängd (kan ibland bli sugen på rågknäcke med leverpastej och gurka), märker jag ganska direkt att jag samlar vätska. På mig märks det i form av 2kg på vågen och att bröstkorgen mellan nyckelbenen blir mjuk istället för benig. Magen svullnar också. Kan tänka mig att vätskan sätter sig på olika ställen hos olika personer. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julianna Posted November 6, 2022 Author Share Posted November 6, 2022 15 minuter sedan, MariaF sade: Om jag äter kolhydrater, även i begränsad mängd (kan ibland bli sugen på rågknäcke med leverpastej och gurka), märker jag ganska direkt att jag samlar vätska. På mig märks det i form av 2kg på vågen och att bröstkorgen mellan nyckelbenen blir mjuk istället för benig. Magen svullnar också. Kan tänka mig att vätskan sätter sig på olika ställen hos olika personer. Tack för ditt svar. Jag tycker om LCHF, detta mår jag bra av och har gått ner en massa och håller vikten ganska bra. På sommaren brukar jag vid något tillfälle käka en fruktsallad. Efter intaget brukar jag nästan få en berusande känsla. Som du skrev det märker man av nästan direkt. Jag känner nästan som jag vore bakis dagen efter. Likaså om jag fått i mig större mäng kolhydrater. Men som jag skrev, nu åt jag lite godis (läääänge sedan jag åt godis) och kex och benen svullnade upp. Jag var varken svullen eller hade ont i magen. Mätte mina vader igår kväll, 3,5 cm större än i normalt tillstånd. Nu har svullnade lagts sig. Var inte äns sugen på godiset, dumt av mig. Men nu vet vad det blir för konsekvenser. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted November 7, 2022 Share Posted November 7, 2022 Julianna du har ätit LCHF och fått bra resultat, men så får lust att äta högkolhydratkost, och då får du resultat, som man kan få av högkolhydratkost. Var inte förvånad. Kroppen reagerar på det du gör, och inte på vad du önskar eller hoppas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 7, 2022 Share Posted November 7, 2022 On 2022-11-06 at 14:47, Julianna sade: Men som jag skrev, nu åt jag lite godis (läääänge sedan jag åt godis) och kex och benen svullnade upp. Jag var varken svullen eller hade ont i magen. Mätte mina vader igår kväll, 3,5 cm större än i normalt tillstånd. Nu har svullnade lagts sig. Hm... Visst reagerar kroppen men så extremt brukar det inte vara... Funderar på om det påverkar lymfan... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christopher Posted November 8, 2022 Share Posted November 8, 2022 Har inte varit med om nåt liknande. Skulle kanske ha att göra med lymfkörteln? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts