Jump to content

Ät mer protein och sluta med OMAD

Peter B

Recommended Posts

15 timmar sedan, Peter B sade:

idealiskt ska man kanske äta tre gånger om dagen...detta blir viktigare ju äldre man blir.

Fast de olika protokollen främjar säkert olika delar av systemet. så då blir frågan vad är viktigast för just mig och min hälsa/situation

• Like 3

Läste SGK:s kommentar i Godmorgontråden om vegansk mat...även  i Podcasten går man in på detta, det är väl inget nytt för många av oss, men äter man bara proteiner från växtriket måste man mellan tummen och pekfingret dubbla sitt proteinintag för att få tillräckliga mängder av de viktigaste aminosyrorna och om man dessutom ska gå på att man egentligen ska dubbla intaget proteiner (när man äter blandkost)  mot rekommenderade ca 1-2 gram per kilo kroppsvikt...så blir det väldigt mycket mat som behöver ätas om man äter veganskt. 😉 Det här går förstås att lösa men då måste man vara medveten om problemet.

5 timmar sedan, Cleppa sade:

Fast de olika protokollen främjar säkert olika delar av systemet. så då blir frågan vad är viktigast för just mig och min hälsa/situation

Ja, allt är ju egentligen individuellt, men går man på någon sorts genomsnitt så verkar det ju mycket vettigt att försöka bevara en bra muskelmassa upp i åldrarna. Dessutom så verkar det som man måste äta ännu mer proteiner när man blir äldre eftersom kroppen blir sämre på att ta upp proteinet när man äter det.

Som jag fattar det ska man se aminosyror först och främst som essentiella nutrienter och inte en makronutrient och då ska man räkna ut hur mycket man behöver av detta oavsett av hur många kalorier man äter för övrigt.

• Like 6