Jump to content

Alger (ersätter fiskolja?)


Helge
 Share

Recommended Posts

Läste i SVD idag om att alger kan ersätta fiskolja som Omega-3 källa. Är det någon som kan något om detta? Är det samma Omega-3 till att börja med?

Ja, i grunden är det alger som är ursprunget till långkedjigt omega 3 i fisk. Så det är teoretiskt fullt möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Ja då, de långkedjiga omega-3 fettsyrorna DHA och EPA finns i algolja, så de kapslar man kan köpa ger oss användbara fettsyror, precis som att äta lax, makrill eller fiskolja. De större fiskarna får fettet genom att äta mindre fiskar som ätit algerna...

Link to comment
Share on other sites

Ja då, de långkedjiga omega-3 fettsyrorna DHA och EPA finns i algolja, så de kapslar man kan köpa ger oss användbara fettsyror, precis som att äta lax, makrill eller fiskolja. De större fiskarna får fettet genom att äta mindre fiskar som ätit algerna...

Sen slipper man alla tungmetaller, PCBs och dioxiner som bioackumulerats i fiskarnas fettvävnad! ;)

Jag har hört att de mer prestigefyllda märkena filtrerar sin fiskolja, men kan man verkligen vara säker med dagens matfusk? Att filtrera bort dessa spårämnen låter som en dyrbar process. Ngn som vet mer om detta?

 

Om man ska äta fiskolja borde väl det bästa vara olja gjord på krill (som är väldigt lågt i näringskedjan)?!

Link to comment
Share on other sites

Sen finns de de som menar att all behandling delvis förstör nyttan med fettet. Fisken ska ätas färsk och helst rå om man ska få hela nyttan av det. Men om det är algen som ger fettsyran, kanske det går att hitta en genväg till nyttan utan att passera en fisk.

Link to comment
Share on other sites

Sen finns de de som menar att all behandling delvis förstör nyttan med fettet. Fisken ska ätas färsk och helst rå om man ska få hela nyttan av det. Men om det är algen som ger fettsyran, kanske det går att hitta en genväg till nyttan utan att passera en fisk.

Det verkar så - jag blev förvånad att upptäcka att algen producerar de långkedjiga DHA och EPA - jag trodde att det var fiskarna som konverterade korta, i stil med hur gräsbetande djur gör. Så äter man dessa alger borde det vara lika ok som att äta lax o makrill etc. Man slipper eventuella miljögifter men man får ju heller inget protein från alger (tror jag i alla fall).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det verkar så - jag blev förvånad att upptäcka att algen producerar de långkedjiga DHA och EPA - jag trodde att det var fiskarna som konverterade korta, i stil med hur gräsbetande djur gör. Så äter man dessa alger borde det vara lika ok som att äta lax o makrill etc. Man slipper eventuella miljögifter men man får ju heller inget protein från alger (tror jag i alla fall).

 

Kjell, du måste släppa tron att protein bara kan fås från animaliska produkter eller legymer. :) Protein finns i stort sett i alla livsmedel, i varierande mängder. En banan har exempelvis 1,5g protein, en potatis ca 2,5. Algern Spirulina innehåller ganska stora mängder protein:

Dried Spirulina contains about 60% (51–71%) protein. It is a complete protein containing all essential amino acids, though with reduced amounts of methioninecysteine and lysine when compared to the proteins of meat, eggs and milk. It is, however, superior to typical plant protein, such as that from legumes.[2][7] The U.S. National Library of Medicine stated that spirulina was no better than milk or meat as a protein source, and was approximately 30 times more expensive per gram.[8]

http://en.wikipedia.org/wiki/Spirulina_(dietary_supplement)

 

 

 

 

Det är svårt att inte nå upp till dagsbehovet av protein om man bara får i sig tillräckligt med kalorier. Överdriven proteinkonsumtion gör förmodligen mer skada än nytta (t ex ökar risken för cancer etc). Bröstmjölk innehåller exempelvis runt 5 E% från protein, och det är till en bebis som är den största tillväxtfasen i sitt liv. Varför skulle fullvuxna människor behöva högre andel protein?

 

Nedanstående artikel var ganska intressant om ämnet:

http://pediatrics.aappublications.org/content/106/Supplement_4/1293.full

 

The protein requirements for infants and young children are higher than for older children and adults when expressed per kilo body weight, mainly attributable to the larger requirements for growth. Revised estimates for a safe intake are 1.09 g/kg for 6 to 9 months of age and 1.02 g/kg for 9 to 12 months, compared with about 0.8 g/kg in adults.

 

 

Dessa siffror är som det står "estimates for a safe intake". Eftersom siffrorna/rekommendationerna riktar sig till den "ointresserade massan" betyder det sannolikt att siffrorna är väl tilltagna. Jag såg en gång en YT-film med ngn paleo bodybuilder som forskade i ämnet, och hävdade att kroppen inte kan assimilera så mycket mer än runt 20-30g protein. Fan vad synd att jag inte bokmärkte den, för jag hittar den inte nu.

Link to comment
Share on other sites

Kjell, du måste släppa tron att protein bara kan fås från animaliska produkter eller legymer. :) Protein finns i stort sett i alla livsmedel, i varierande mängder. En banan har exempelvis 1,5g protein, en potatis ca 2,5. Algern Spirulina innehåller ganska stora mängder protein:

 

 

 

 

Ja det är ju tydligt att spirulina är ett alldeles utmärkt födoämne. Kan man köpa algen i affärer? Hur smakar det? Den ska konkurrera med lax och makrill  ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...