Jump to content

Innehåller ost kolhydrater?

Bon Scott

Recommended Posts

Det är en mycket bra fråga! Men jag undrar lite över bakgrunden till frågan. Jag antar att du vill undvika att hormonet insulin går upp för mycket och gör detta genom att minimera kolhydrater? Tyvärr har jag nu hört från många olika källor att mejeriprodukter kan också höja insulinet och det utan att innehålla speciellt mycket kolhydrater som jag förstår det. Har man svårt att gå ner i vikt eller om insulinet är fortfarande högt kan man testa att undvika mjölkprodukter oavsett vad som står på innehållsförteckningen. Jag har också hört att det inte finns något krav på att ostar ska ha innehållsförteckning och därmed är det upp till tillverkaren att ha det eller inte.  

• Like 1

Låter ju lite konstigt att kolhydraterna skulle försvinna helt och hållet om man gör ost på mjölk ...men i praktiken tycker jag att det spelar mindre roll ... antag att du äter 500 gram ost om dagen .... det  skulle motsvara ungefär hela ditt kaloribehov ...antag att parmesan har 4 gram kolhydrater per 100 gram...då blir det totalt 20 gram kolhydrater ...inte mycket att bråka om ;)

• Like 3

Utan att veta, så kan jag tänka mig att det försvinner laktos när man gör ost, och kanske beror det på hur länge den lagrats. Ren gissning, men jag googlade runt lite på parmesan och kolhydrater, och hittade ungefär samma uppgifter som du: 0 eller 4-5 g/100 g. Någon hade även angivet per matsked; det var mindre.

Sedan kan man fundera på om den är torkad och riven; det blir ju en annan mängd per 100 g. 

• Like 2

23 timmar sedan, Peter B sade:

Låter ju lite konstigt att kolhydraterna skulle försvinna helt och hållet om man gör ost på mjölk ...men i praktiken tycker jag att det spelar mindre roll ... antag att du äter 500 gram ost om dagen .... det  skulle motsvara ungefär hela ditt kaloribehov ...antag att parmesan har 4 gram kolhydrater per 100 gram...då blir det totalt 20 gram kolhydrater ...inte mycket att bråka om ;)

Frågan är också hur mycket man äter?

Och 500g parmesan är gigantiskt mycket tycker jag, i varje fall som ren ost skulle jag nog få väldigt jobbigt med det, men 100 g smält i en sås kanske det det skulle gå ner med lite våld och tillbehör.

Tvivlar också det högre kh-värdet som nämns här.

• Like 2

• 2 weeks later...
11 minuter sedan, Annki89 sade:

Det är i lagringen som laktosen i osten äts upp av bakterier. En ost som är lagrad i över 6-7 månader brukar räknas som laktosfri och därmed innehåller den väldigt lite kolhydrater 

Så har jag  också förstått det. Ju längre osten lagras, desto mindre kolhydrater/laktos. Så när det står 0 g kolhydrater i Västerbottensost, så tror jag att det stämmer.

• Like 3