Mr.T

Homogeniserad mjölk

Recommended Posts

Sedan jag började med LCHF (2006) förändrades mitt synsätt på världen......Vilket är väldigt jobbigt emellanåt, då man blir närmast paranoid. Först var det maten....sen alla kemikalier i plast, parfymer, stekpannor, soffor etc...(De sakerna har jag inte riktigt vågat ta tag i ännu, då jag är rädd att min nyvunna kärlek ska få spel på mig :) )

Hursom, nyligen lästa jag en insändare om homogeniserad mjölk......Att ny forskning visar att den bildar plack och täpper till artärerna. (Orka inte länka eller förklara studierna, men sök på goggle)

Så nu har jag bestämt mig att enbart köpa gammaldags mjölk (Tyvärr får jag då gynna Arla rätt mkt, vilket tar emot, men men...)

Nu till min fråga.....På innehållsförteckningen till ostar står det ibland att osten innehåller pastöriserad mjölk, och på andra ostar står det enbart mjölk. Kan man utgå ifrån att på de där det står att det enbart innehåller mjölk, att den inte är pastöriserad???

Ngn som vet? Ngn som har tips på bra ost?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan jag började med LCHF (2006) förändrades mitt synsätt på världen......Vilket är väldigt jobbigt emellanåt, då man blir närmast paranoid. Först var det maten....sen alla kemikalier i plast, parfymer, stekpannor, soffor etc...(De sakerna har jag inte riktigt vågat ta tag i ännu, då jag är rädd att min nyvunna kärlek ska få spel på mig :) )

Hursom, nyligen lästa jag en insändare om homogeniserad mjölk......Att ny forskning visar att den bildar plack och täpper till artärerna. (Orka inte länka eller förklara studierna, men sök på goggle)

Så nu har jag bestämt mig att enbart köpa gammaldags mjölk (Tyvärr får jag då gynna Arla rätt mkt, vilket tar emot, men men...)

Nu till min fråga.....På innehållsförteckningen till ostar står det ibland att osten innehåller pastöriserad mjölk, och på andra ostar står det enbart mjölk. Kan man utgå ifrån att på de där det står att det enbart innehåller mjölk, att den inte är pastöriserad???

Ngn som vet? Ngn som har tips på bra ost?

opastörisead mjölk medför risk för sjukdomar. Förr spreds särskilt tuberkulos genom opastöriserad mjölk. Pastörisering innebär enbart att mjölken kokats upp, inte naagra kemikaliska tillsatser. Man bör därför inte dricka opastöriserad mjölk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör därför inte dricka opastöriserad mjölk.

Det som diskuteras nu är att man med pastöriseringen dödar allt, även de bakterier som är bra. Med känd källa, t ex granngården om man har tur att ha en mjölkgård som granne, kanske risken inte är så stor med opastöriserad mjölk (mycket ovanligt med problem med svensk mjölk). Köper man mjölk med lång hållbarhet är den högpastöriserad och alltså ännu "dödare" än den lågpastöriserade.

Kan man lita på någon innehållsförteckning nu för tiden? Står det bara "mjölk" skulle nog jag utgå från att den är opastöriserad. Många importerade ostar är gjorda på opastöriserad ost. Själv är jag lite tråkig, föredrar Grevé. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Ny forskning" låter ju lite konstigt eftersom det där med homogeniserad mjölk varit på tapeten åtminstone sedan början av 80-talet. Om det är skadligt eller inte vet jag dock inte men frågan är åtminstone inte ny.

Nu är det i alla fall lättare för vem som helst att ta del av eventuell forskning eftersom allt finns på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan nog utgå ifrån att mycket av den mjölk man köper är både pastöriserad och homogeniserad. Förut stod det på vanliga mjölkpaket att den var homogeniserad, men den informationen har visst fallit bort. Mejerierna vill väl att mjölken ska framstå som så naturlig som möjligt. Står det "mjölk" i en innehållsförteckning kan man nog räkna med att den är både pastöriserad och homogeniserad. Mejeriprodukter som framställts av obehandlad mjölk brukar tydligt tala om det. "Lait cru" kan det t.ex. stå på franska produkter.

Opastöriserad mjölk och grädde är för övrigt oerhört mycket friskare och godare än pastöriserad. Det går inte att komma ifrån att upphettningen ger en lite fadd, kokt smak. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pastöriserad betyder väl att mjölken är upphettad under kort tid. Detta görs för att döda bakterier, och på så sätt få en längre hållbarhetstid. Jag tror att det brukar stå på endel produkter att dom är ultrapastoriserade (UHT) och då har dom uppvärmts till högre temperatur och ofta under längre tid. T.ex. sådan där mjölk som håller i rumstemperatur i månader är behandlad på det sättet - kan inte tänka mej att det finns några som helst bra mikrober kvar i den mjölken.

Opastöriserad mjölk kan man i Finland köpa direkt för endel mjölkgårdar, men man får inte sälja det i butiker har jag för mej. Problemet är väl att man faktiskt kan få mycket otrevliga saker i sig, som EHEC. Den mjölken måste drickas färsk. Om jag hade bott granne med en mjölkbonde (som jag litade på), skulle jag gärna prova på den här mjölken, men man kan ju inte inhandla veckans mjölk på en gång då... Jag tror att jag någonstans sett rekommendationer på att den mjölken skulle användas inom 4 timmar. Det är väl lite som med bröstmjölk när man ammar, fick man för mycket mjölk kunde man ge den till babyn vid nästa måltid eller så frysa den.

Homogenisering görs för att göra mjölken "jämn", man finfördelar fettpartiklarna. Ohomogeniserad mjölk har liksom istället små fettklumpar som flyter på ytan. Arlas gammaldags mjölk är ohomogeniserad och detsamma tror jag gäller för ekologisk mjölk, men jag är inte säker på hur det är i Sverige. Homogeniseringen tycker jag verkar vara en fullständigt onödig process.

Vi försöker alltid hitta den ekologiska gammaldagsmjölken - som väl är den minst processerade mjölken man kan få i butiken. Barnen gnäller lite över "fettklumparna" i mjölken, men dom vänjer sig nog :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pastöriserad betyder väl att mjölken är upphettad under kort tid. Detta görs för att döda bakterier, och på så sätt få en längre hållbarhetstid. Jag tror att det brukar stå på endel produkter att dom är ultrapastoriserade (UHT) och då har dom uppvärmts till högre temperatur och ofta under längre tid. T.ex. sådan där mjölk som håller i rumstemperatur i månader är behandlad på det sättet - kan inte tänka mej att det finns några som helst bra mikrober kvar i den mjölken.

Opastöriserad mjölk kan man i Finland köpa direkt för endel mjölkgårdar, men man får inte sälja det i butiker har jag för mej. Problemet är väl att man faktiskt kan få mycket otrevliga saker i sig, som EHEC. Den mjölken måste drickas färsk. Om jag hade bott granne med en mjölkbonde (som jag litade på), skulle jag gärna prova på den här mjölken, men man kan ju inte inhandla veckans mjölk på en gång då... Jag tror att jag någonstans sett rekommendationer på att den mjölken skulle användas inom 4 timmar. Det är väl lite som med bröstmjölk när man ammar, fick man för mycket mjölk kunde man ge den till babyn vid nästa måltid eller så frysa den.

Homogenisering görs för att göra mjölken "jämn", man finfördelar fettpartiklarna. Ohomogeniserad mjölk har liksom istället små fettklumpar som flyter på ytan. Arlas gammaldags mjölk är ohomogeniserad och detsamma tror jag gäller för ekologisk mjölk, men jag är inte säker på hur det är i Sverige. Homogeniseringen tycker jag verkar vara en fullständigt onödig process.

Vi försöker alltid hitta den ekologiska gammaldagsmjölken - som väl är den minst processerade mjölken man kan få i butiken. Barnen gnäller lite över "fettklumparna" i mjölken, men dom vänjer sig nog :-)

Inte bara för att faa en längre haallbarhetstid. Förr spreds tuberkulos genom opastöriserad mjölk. I Sverige är det olagligt att sälja opastöriserad mjölk. Det är viktigt att bibehaalla detta förbud för vi vill inte ha tillbaka den spridning av tuberkulos man hade förr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte bara för att faa en längre haallbarhetstid. Förr spreds tuberkulos genom opastöriserad mjölk. I Sverige är det olagligt att sälja opastöriserad mjölk. Det är viktigt att bibehaalla detta förbud för vi vill inte ha tillbaka den spridning av tuberkulos man hade förr.

Idag finns det möjlighet att hålla en högre hygienkvalitet och utföra snabba, tillförlitliga test av mjölken. I en del stater i USA säljs opastöriserad mjölk som inte har visat sig farligare än pastöriserad.

Man bör komma ihåg att sjukdomar kan spridas med alla möjliga typer av mat. De senaste åren har det ofta varit frukt, bär och grönsaker som ligger bakom, så vi kanske skulle införa krav på att endast pastöriserade produkter får säljas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Opastöriserad mjölk är den bästa mjölken och riskerna med den är mycket överdriven. Det är alltid tillåtet för bönderna med familjer att dricka den och det har nog aldrig varit nåt problem. När förbudet infördes gällde det till en början bara i städerna där det fanns mjölkaffärer.

De fall av EHEC som förekommit på senare tid har inte berott på mjölk utan senast var det väl groddar.

Den ohomogeniserade och opastöriserade mjölken är den bästa mjölken och står sig lika bra som den pastöriserade men om den är ganska färsk finns inga fettklumpar. Harnman tillgång till färsk mjölk är det bara att ge katterna den gamla och hämta ny i tanken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag finns det möjlighet att hålla en högre hygienkvalitet och utföra snabba, tillförlitliga test av mjölken. I en del stater i USA säljs opastöriserad mjölk som inte har visat sig farligare än pastöriserad.

Man bör komma ihåg att sjukdomar kan spridas med alla möjliga typer av mat. De senaste åren har det ofta varit frukt, bär och grönsaker som ligger bakom, så vi kanske skulle införa krav på att endast pastöriserade produkter får säljas?

Tuberkulos var en hemsk folksjukdom som drabbade väldigt maanga tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tuberkulos var en hemsk folksjukdom som drabbade väldigt maanga tidigare.

Absolut! Men det har väl inget med dagens opastöriserade mjölk att göra? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Opastöriserad mjölk är bäst. Men oftast är det krånligt att få tag på så brukar köpa hjortnära gammeldags mjölk, funkar ok iaf. Brukar tillsätta lite grädde i den, givetvis hjordnära grädde. Lättmjölk, standardmjölk, gammeldags och supermjölk :)

Fredrik Colting skrev en bra bok om Mjölk:

mj%C3%B6lk3d.jpg

och Colting ser ju frisk ut minst sagt:

img_4775.jpgt

Han äter allt rått:

http://coltingblogg.com/2011/06/23/ratt-kott-och-ko-smor-med-min-bror-atleten/

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tar en hälsorisk om man dricker opastöriserad mjölk. Till vad nytta? Mjölken blir inte bättre för att den är opastöriserad. Det är tveksamt om människan är anpassad för att dricka andra djurs mjölk. Tidigare var mjölk en smittoväg för tuberkulos. Men även salmonella, listeria och EHEC kan spridas via opastöriserad mjölk. Om det blir vanligt med opastöriserad mjölk kan risken för smittspridning öka. Även den antibiotika resistenta tuberkulosen skulle kunna spridas denna väg. Man bör inte i sin stenaaldersromantik glömma att den tidens människor lätt föll offer för infektionssjukdomar, vilket bidrog till lägre medellivslängd jämfört med dagens människor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte teorin om att homogeniserad skulle vara farlig för blodkärlen sammankopplad med teorin om att det är fettet som orsakar hjärt- kärlsjukdomar?

På 90-talet, när vi dessutom hade småbarn, så köpte vi under en period mjölk direkt av en bonde. Bonden var miljöaktivist och noga med mjölkkornas foder osv. Gården var kravmärkt. Vi hade aldrig några problem med mjölken och den var mycket godare än den man köpte i affären.

"Fettklumpar" som simmar omkring på ytan av ohomogeniserad mjölk är ingen bra beskrivning. Det är grädden som stiger till ytan när mjölken får stå nåt dygn. Den skummar man av.

Att den skulle behöva förtäras inom 4 timmar är inte korrekt. Vill minnas att mjölken stod sig 3-4 dygn i kylskåp. Opastöriserad mjölk luktar på ett helt annat sätt när den blir dålig. Den ruttnat istället för att surna. Så indikationen på att den håller på att bli dålig är mycket tydlig!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte teorin om att homogeniserad skulle vara farlig för blodkärlen sammankopplad med teorin om att det är fettet som orsakar hjärt- kärlsjukdomar?

På 90-talet, när vi dessutom hade småbarn, så köpte vi under en period mjölk direkt av en bonde. Bonden var miljöaktivist och noga med mjölkkornas foder osv. Gården var kravmärkt. Vi hade aldrig några problem med mjölken och den var mycket godare än den man köpte i affären.

"Fettklumpar" som simmar omkring på ytan av ohomogeniserad mjölk är ingen bra beskrivning. Det är grädden som stiger till ytan när mjölken får stå nåt dygn. Den skummar man av.

Att den skulle behöva förtäras inom 4 timmar är inte korrekt. Vill minnas att mjölken stod sig 3-4 dygn i kylskåp. Opastöriserad mjölk luktar på ett helt annat sätt när den blir dålig. Den ruttnat istället för att surna. Så indikationen på att den håller på att bli dålig är mycket tydlig!

homogeniserad mjölk är inte detsamma som pastöriserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen att upphettad mjölk är farlig är att den innehåller höga halter AGE/ALE:

14.30 in i denna, börja kolla runt 5min. 

Hur vet vi att det är sant? I maanga sammanhang upphettar eller kokar man mjölk vid matlagning. Det skulle alltsaa vara farligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

homogeniserad mjölk är inte detsamma som pastöriserad.

Nej, det har jag inte heller påstått. Men mjölk man köper direkt från bonden är varken homogeniserad eller pastöriserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vet vi att det är sant? I maanga sammanhang upphettar eller kokar man mjölk vid matlagning. Det skulle alltsaa vara farligt?

Att det är sant vet vi med rätt hög säkerhet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_glycation_end-product

Upphettning bildar maillardpartiklar. Det är därför man får cancer av att röka. Att upphetta mjölk, mat och annat är i princip som att röka med matsmältningssystemet. Bildas akrylamid och andra kända partiklar. Dessa är inflammatoriska vilket ökar risken för diabetes, CVD och ett gäng andra sjukdomar men framförallt bidrar till en mindre inflammation och konstant småsjukt tillstånd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är dock viktigt att poängtera att oavsett vilket medium som smittorna transporteras på, så är källan alltid animalisk. Växter och djur (inkl. människor) kan inte "dela" sjukdomar. Om groddar exempelvis är smittade med EHEC eller salmonella beror det i 100% av fallen på att fekalier från djur har kontaminerat groddarna. Detta sker ofta på grund av att man använder gödsel från köttindustrin som inte har komposterats tillräckligt för att smittoämnena ska brytas ner.

I stället för att kräva pastörisering kan vi istället stänga ner dessa smittohärdar där vi föder upp våra kött- och mejeridjur. Bara ett förslag!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu