Jump to content

Kalorier - viktigt eller inte?

Dizzy
 Share

Recommended Posts

Nu känner jag mig lite förvirrad för tillfället, kanske det är någon som kan vara snäll och hjälpa mig att räta ut några frågetecken?

Kort sagt så är jag rädd att jag äter för lite!

Jag äter när jag känner mig hungrig och slutar när jag känner mig lagomt mätt. Hur skönt som helst och det funkar jättebra! Det brukar bli två mål mat om dagen och på morgonen och eftermiddagen 1 kopp kaffe med en klick kokosfett i. Jag för in allt jag äter på matdagboken.se för att jag tycker det är kul att ha full koll på energifördelningen. Det jag nu blivit osäker på är kalorierna. Vissa menar att man inte ska bry sig om kalorier överhuvudtaget medan andra menar att man måste få i sig visst många kalorier per dag för att det inte ska vara skadligt för kroppen (även om man äter LCHF). Jag har aldrig brytt mig om kalorier innan men nu har jag uppmärksammat att jag ligger på endast ca 700 kalorier per dag och blir då osäker på om jag får i mig för lite mat? Samtidigt vill jag ju inte sitta och proppa i mig mat när jag inte är hungrig "bara för att". Har funderat över det här länge nu och undrar vad ni anser om detta?

700 kcal om dagen låter otroligt lite om du äter dig mätt på fett. Fett är ju kaloririkt, som du säkert vet. Går du ner i vikt? I så fall måste du räkna med din viktminskning i det du "äter", eftersom kroppen så att säga "äter" på reserverna. Se till att du får i dig nog med protein, ca 1-2g/kg kroppsvikt per dygn.

Men nog lät det i minsta laget med 700 kcal/dag.

Nu känner jag mig lite förvirrad för tillfället, kanske det är någon som kan vara snäll och hjälpa mig att räta ut några frågetecken?

Kort sagt så är jag rädd att jag äter för lite!

Jag äter när jag känner mig hungrig och slutar när jag känner mig lagomt mätt. Hur skönt som helst och det funkar jättebra! Det brukar bli två mål mat om dagen och på morgonen och eftermiddagen 1 kopp kaffe med en klick kokosfett i. Jag för in allt jag äter på matdagboken.se för att jag tycker det är kul att ha full koll på energifördelningen. Det jag nu blivit osäker på är kalorierna. Vissa menar att man inte ska bry sig om kalorier överhuvudtaget medan andra menar att man måste få i sig visst många kalorier per dag för att det inte ska vara skadligt för kroppen (även om man äter LCHF). Jag har aldrig brytt mig om kalorier innan men nu har jag uppmärksammat att jag ligger på endast ca 700 kalorier per dag och blir då osäker på om jag får i mig för lite mat? Samtidigt vill jag ju inte sitta och proppa i mig mat när jag inte är hungrig "bara för att". Har funderat över det här länge nu och undrar vad ni anser om detta?

Har du mycket extra energi på kroppen är det inte speciellt farligt så länge du får i dig mineraler och vitaminer etc.. LCHF brukar man säga 1500kcal för män och ~1200kcal för kvinnor för att tappa vikt lagom mycket. Köra lite fasta och så någon gång i månaden längre tid 4 dagar i stöten finns forskning som stödjer. Även de som äter mycket mindre varannan dag ~500kcal,  sedan kanske 1800kcal på "vanlig" dag. Utan i tron om att man ska äta igen det man fastat så att säga. Fasta är egentligen en naturlig funktion för kroppen. Ger tid åt mycket annat istället för att ta hand om mat. Faktiskt använda de reserver som finns i kroppen. Sägs även att de ger en längre livs längd på kroppens celler då de istället reparerar sig själv än att bara dö och att nya skapas. Så länge du känner dig på topp och har bra värden. Jo det kan vara en bra idé att kolla hos en doktor. Så att man inte missar något vitalt etc. Det är som man säger, "vi lever inte för att äta, utan vi äter för att leva." I alla fall något i den stilen.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b01lxyzc

http://www.bbc.co.uk/programmes/b01lxyzc/buzz

Sök efter "Horizon s51e02 - Eat, Fast and Live Longer" utan "" så kan du nog hitta avsnittet.

Nog har jag många gånger funderat själv, hur jag egentligen kan bli mätt av 1800 kalorier nu när jag i mitt tidigare liv inte blev det av 3500 kalorier. Men 700 kcal om dagen känns mer som att "äta som en fågel". Nu skriver du inget om din kroppsomfång, så det ger inga associationer. Men det vore kul och få höra i mer detalj vad du äter ? 

Kan det vara kaffet med kokosfett som mättar lite för mycket? Nu är jag ingen näringsexpert men jag undrar hur mycket näring det är i en "magic bullet" kaffe egentligen... Läser ju om folk som tar detta till frukost och sen inte behöver äta förrän på kvällen. Det är ju bra att bli mätt om man vill gå ned i vikt, men får man samtidigt inte i sig näring så är det ju en svält-diet som väl inte är bra i längden. Någon som vet hur det är men näring i en magic bullet kaffedrink?

Annars tycker jag också att 700 kalorier låter lite lågt om det är varje dag...

Jag hoppas det kommer in fler svar i denna fråga, det är en intressant frågeställning då många har problem att gå ner sina sista 10 kg (kvinnor kanske oftast) Risken för svält är överdriven tror jag. Ser man på alla olika "pås dieter" typ nutrilett och Camebridge metoden så ligger deras dagsranson på ca 800 kalorier/dag. Många ligger på den kalorirestretionen i månader. Förvisso har påsdieterna tillsatser av näringsämnen och vitaminer, men det kan man ju tillföra själv till sin egen kost.

Det skulle vara intressant att veta mer, hur gammal är du, hur rörlig är du, går du ner i vikt? Eller ligger du bara på underhållskalorier för att bibehålla vikt? Det måste ju vara skillnad på om man sitter stilla hela dagen eller om man är aktiv under dagen och kanske dessutom tränar.

Själv kämpar jag med dom sista 10 kg som envist hängt kvar, sakta börjar det släppa/ vissa veckor. Jag kan ligga så lågt som 700 kal någon dag, men inte alla. Jag bokför och kan ligga på allt mellan 700-1500, jag är 50+, extremt låg energiförbrukning, svaren i tråden skulle vara även mig till hjälp. För ibland hör man att man bör ligga på i alla fall 1500 kal för att få till viknedgången.