Jump to content

Lågt blodtryck, PF och träning.

MariaF

Recommended Posts

Mitt blodtryck är normalt lågt, ca 100/60-110/70. När jag sedan en tid tillbaka avslutar en fasteperiod över natten (16tim) med en vända till gymmet är det som att jag inte har nåt blodtryck alls, i synnerhet när jag hänger ner och lyfter mig med ländryggen men även vid vissa andra övningar. Har jag ätit frukost är yrseln mindre. Nu är det egentligen inget problem, bara att äta innan, men jag är nyfiken på fenomenet. Trycket är ju trycket oavsett tycker jag. Eller är det inte trycket/bristen på tryck som orsakar yrseln?

Hej, 

jag har oxå märkt när jag kör periodisk fasta, 16h så blir jag oxå. Jag har märkt att det blir så när jag börjar med detta och att det ger sig med tiden.

Nu kör jag inte detta hela tiden utan ibland när jag behöver kicka igång min förbränning.

Mitt blodtryck är normalt lågt, ca 100/60-110/70. När jag sedan en tid tillbaka avslutar en fasteperiod över natten (16tim) med en vända till gymmet är det som att jag inte har nåt blodtryck alls, i synnerhet när jag hänger ner och lyfter mig med ländryggen men även vid vissa andra övningar. Har jag ätit frukost är yrseln mindre. Nu är det egentligen inget problem, bara att äta innan, men jag är nyfiken på fenomenet. Trycket är ju trycket oavsett tycker jag. Eller är det inte trycket/bristen på tryck som orsakar yrseln?

Jag har egentligen ingen bra förklaring, bara en teori. Kan det vara så att vid periodisk fasta så dricker man mindre vätska. Är man så att säga undervätskad så sjunker blodtrycket.

• Like 1

Funderade själv på vätska och möjligen salt så jag har testat dricka buljong innan men det blir ingen skillnad. Kanske inte tillräckligt mycket?

Ett bra mått på om man dricker tillräckligt är hur "kisset" ser ut, och även luktar, helst ska det vara bara ljust, ljust gult och i princip luktfritt. Mycket salt gör ju även att vätskan binds på något sätt och inte kommer ut i blodbanan på samma sätt.

Kanske en ide att fylla på med salt efter träningen, då man även har svettats ut en del salt.

Kämpar själv med ett lågt blodtryck, och ibland även yrsel. Får verkligen påminna mig själv och tvinga mig till att dricka och även fylla på med extra salt mellan varven.

Periodisk fasta är något som inte passar mig riktigt bra, jag blir helt matt i hela kroppen, och skulle jag prova på någon form av fysisk aktivitet skulle jag nog ligga avsvimmad. Det kan hända att jag ligger för lågt i fettintag ibland för att jag ska ha något att "leva på" under en PF.

Jag kör 5:2 dvs fastar två dagar i veckan. Jag äter ingen mat på ett dygn däremot dricker jag både vatten och te och 3ggr /dag dricker jag en stor kopp med fettkaffe. Jag längtar faktiskt efter fastedagarna numera! Jag får så mkt gjort när jag inte lagar och äter mat.

Och inga problem har jag heller, troligen pga allt fett och mkt vätska.

Ni måste bara pröva!

I början var jag mer hungrig och överåt dagen efter, tror att det inte bara är kroppen som behöver vänja sig,

utan att det är mkt mentalt; man känner efter och förväntar sig hunger m.m.

Men nu är jag alltså supernöjd

• Like 1

Förr fastade jag i flera veckor varje vår och i år hade jag funderingar på att återuppta det men valde att prova PF istället. Eftersom det är början som är tuff känns 5:2 lite som att börja om varje vecka men det är kanske bra...? Minns inte att jag hade problem med yrsel när jag fastade länge men trycket har iofs sjunkit ännu mer efter jag fick barn. Får prova under semestern!

Mer vätska måste jag nog få till för som du skriver, Syster, blir jag också matt och har svårt att träna. Kanske är det ett övergångstillstånd, har bara testat en kortare tid nu under våren 1-2dagar/v? LCHF med kringliggande "tillbehör" är fullt av övergångsbesvär... (Syftar på kostomläggningen, PF, barfotalöpning osv osv.) Ser fram emot att bli normal igen (när alla galna idéer är inkörda)! :D

• Like 2

Jag har egentligen ingen bra förklaring, bara en teori. Kan det vara så att vid periodisk fasta så dricker man mindre vätska. Är man så att säga undervätskad så sjunker blodtrycket.

Tack för det svaret, skall titta noggrant på detta nästa gång jag PF:ar, tillföra mer vätska. Har inte högt tryck i vanliga fall men upplever samma fenomen, det känns som trycket är ännu lägre än vanligt. 

• Like 1

Jag testade mycket medvetet igår, då jag tog en PF, att dricka mer än vanligt. Fungerade fint och ingen yrsel vid de rörelser som utlöser yrsel vid lågt blodtryck. Så något måste det ligga i det  ;).

• Like 2