Jump to content

Mjölkprodukter och viktnedgång

Tillitsfull

Recommended Posts

Hej Andreas!

Vissa personer har ju mycket svårt för att gå ner i vikt även med LCHF. Jag tillhör den gruppen. Jag är kvinna, 65 år och har försökt att gå ner i vikt otaliga gånger i mitt liv. Tre faktorer som ju anses vara negativa i sammanhanget.

Jag har funderat på detta med mjölkprodukter, som vissa anser kan vara ett livsmedel som kan bromsa viktnedgång för känsliga personer. När man läser om detta så nämns främst mjölksockret som största boven i dramat, på grund av insulinutsöndringen. Men man läser också att mjölkproteinet kan ge viss insulinutsöndring. 

På senare tid har jag kommit i kontakt med att mjölk innehåller tillväxthormoner. Det låter ju troligt, då naturens avsikt med komjölken är att kalvarna ska växa. 

Jag har bland annat läst att mjölk med sina tillväxthormoner kan vara oklokt att förtära när man har cancer, för det är bra föda för cancertumörerna.

Nu till ett par frågor:

Tror du, Andreas, att även tillväxthormonet i mjölk kan vara en orsak till bromsad viktnedgång för känsliga personer? Vet du om det finns tillväxthormon kvar även i  ost och smör?

Hej!

Vilken toppenbra idé med detta forum!!

Jag har också funderingar kring mjölkprodukter som jag för övrigt tycker är sååå goda och användbara!

Många anser ju att mjölkprodukter inte är naturligt att äta/dricka för vuxna människor och att både mjölksocker och mjölkproteiner kan orsaka hälsoproblem. Själv har jag svårt att tro att människan inte har tagit tillvara på bytesdjurens mjölk och att våran matsmältning därför borde vara anpassad för de ämnen som ingår i mjölk.

Däremot stötte jag på något intressant som jag aldrig hade hört talas om förut och det är att det finns två typer av mjölk. Den ena typen som är den ursprungliga och som återfinns hos kor i Afrika och Asien(?) och den andra typen som ska vara en muterad sort som kommer från kor i USA och Europa. I den muterade sorten finns ett tillväxthormon som inte finns i den ursprungliga mjölken. Om det stämmer så är det kanske förklaringen till att många afrikanska folkgrupper konsumerar stora mängder mjölk utan att bli sjuka? Är det någon här som vet mer om detta? Finns det här tillväxthormonet i getmjölk? Jag har också läst att det inte finns i mjölk från fjällkon eftersom fjällkon är av den urspungliga sorten!

Kokosmjölk är en annan favorit och jag använder det ofta till matlagning istället för grädde och jag gör även smoothies av det. Har försökt hitta kokosmjölk som inte innehåller tillsatser och har då valt Santa Marias och Kung Markattas. Helt nyligen läste jag att just dessa två innehåller stora mängder bisfenol! Är det någon här som vet om bisfenol tillsätts i kokosmjölken innan den konserveras eller kommer bisfenolet från själva konservburken? Vet ni av någon kokosmjölk som INTE innehåller bisfenol?

Tillitsfull,

Det är inte otänkbart att tillväxthormon också har en viss roll. Även här är det dock lättast att få i sig i märkbara mängder via fettsnålare mejeriprodukter som inte mättar lika mycket. Ju fetare desto mindre problem i praktiken. Smör eller ghee (klarnat smör) är allra bäst. Men vill man undvika all sådan risk till hundra procent får man avstå alla mjölkprodukter helt.

Hej!

Vilken toppenbra idé med detta forum!!

Jag har också funderingar kring mjölkprodukter som jag för övrigt tycker är sååå goda och användbara!

Många anser ju att mjölkprodukter inte är naturligt att äta/dricka för vuxna människor och att både mjölksocker och mjölkproteiner kan orsaka hälsoproblem. Själv har jag svårt att tro att människan inte har tagit tillvara på bytesdjurens mjölk och att våran matsmältning därför borde vara anpassad för de ämnen som ingår i mjölk.

Däremot stötte jag på något intressant som jag aldrig hade hört talas om förut och det är att det finns två typer av mjölk. Den ena typen som är den ursprungliga och som återfinns hos kor i Afrika och Asien(?) och den andra typen som ska vara en muterad sort som kommer från kor i USA och Europa. I den muterade sorten finns ett tillväxthormon som inte finns i den ursprungliga mjölken. Om det stämmer så är det kanske förklaringen till att många afrikanska folkgrupper konsumerar stora mängder mjölk utan att bli sjuka? Är det någon här som vet mer om detta? Finns det här tillväxthormonet i getmjölk? Jag har också läst att det inte finns i mjölk från fjällkon eftersom fjällkon är av den urspungliga sorten!

Kokosmjölk är en annan favorit och jag använder det ofta till matlagning istället för grädde och jag gör även smoothies av det. Har försökt hitta kokosmjölk som inte innehåller tillsatser och har då valt Santa Marias och Kung Markattas. Helt nyligen läste jag att just dessa två innehåller stora mängder bisfenol! Är det någon här som vet om bisfenol tillsätts i kokosmjölken innan den konserveras eller kommer bisfenolet från själva konservburken? Vet ni av någon kokosmjölk som INTE innehåller bisfenol?

Det är väldigt vanligt att den beläggning som finns på insidan av konservburkar innehåller bisfenol A. Det är nog därifrån det kommer. 

Läs mer här i SvDs artikel om bisfenol A: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bisfenolfallan_7251245.svd

Bra fråga om LCHF och mjölk. Jag har också problem med att tappa vikt trots LCHf. Börjar misstänka mjölken. Äter ost, tar grädde i kaffet. Men inte mer mjölkprodukter än så en vanlig dag. 

Om jag fattar rätt, kan alltså tillväxthormonrester ge fettökning?

Handlar inte tillväxthormon om annat än fettökning?

(Mitt försök att gå ner i vikt med bla LCHF/universalkost)

Santa Marias Extra Creamy är förpackad i tetra-variant istället för konservburk. Någon som vet om dessa förpackningar är bättre?

Det verkar som vassleproteinet i mjölk har en kraftigt insulin höjjande effekt och därmed då kanske ett hinder i åtkomsten av fettdepåerna vid fettförbränning.

För diabetes 2 patienter som har förhöjt blodsocker finns det kanske en möjlighet sänka sitt blodsocker med  vassleprotein.  http://www.lu.se/lup/publication/546181