Bengt Nilsson Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Kostrådgivarna skriver om vegetarisk dag i skolorna: http://www.kostradgivarna.se/2013/05/vegetariskt-i-skolkoken/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Mina barn skulle fått vara hemma den dagen, och fått frossa i lchf-mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Skulle absolut inte ha något emot en vegetarisk dag i veckan. Vi pratar om EN skollunch i veckan utan kött. Vi behöver inte kött till varenda måltid. (Vi behöver inte ens protein vid varenda måltid). Det finns en massa fantastiska vegetariska rätter med fina grönsaker och goda röror att testa. :-) Däremot skulle jag förorda bra grönsaker och inte vilja att det serverades quorn, soja eller annan skit som ett substitut för kött. / Paleo-älskare som klarar av att hoppa över köttet ibland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Det har varit en del debatter om det i tidningarna här i Västerbotten på sistone och ursäkta men jag tycker att det är urlöjligt. Det har alltid serverats vegetarisk mat i skolorna regelbundet som t.ex. pannkaka, raggmunkar, gröt och olika grönsakssoppor. Att lägga in dessa på en viss dag i veckan och kalla det köttfri dag och då får en politisk poäng i det och visa omgivningen hur "ansvarsfull och duktig" man är gör ju inte mycket i verkligheten, bara en omstuvning av matsedeln och en bock i listan för att sedan inte bry sig igen. Jag ser inget fel i att servera köttfri mat, men vill man göra en påverkan på riktigt ser man till att servera mat med kvalitet - oavsett om det är grönsaker, fisk eller kött. Laga maten på plats i skolan från bra råvaror, gärna ekologiska, och med kött från djur som levt ett bra liv. DÅ gör man skillnad. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Låter jättebra med en vegetarisk dag i veckan. Dock får man verkligen hoppas att dom då anstränger sig och lagar god och fräsch vegetarisk mat, så inte barnen blir avskräckta. Det är bra att komma ifrån tankesättet att man måste ha kött till varje måltid. Det finns många barn som skulle må bra av att få sin kulinariska värld expanderad en aning! Jag önskar själv att jag hade blivit introducerad till den "världen" tidigare. Om vi ska äta kött på ett hållbart sett måste det bli mer som i vissa fattiga länder, där man mest använder kött som "kryddning", eller kanske vid speciella högtider och fester. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 En vegetarisk dagi veckan är rent trams. Se till att det finns vegetariskt alternativ varje dag istället för de som vill ha det. Plock av billiga politiska poäng ger inte respekt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts