Jump to content

Periodisk fasta! Hur länge kör man?

Recommended Posts

Hej!

Jag hade tänkt testa periodisk fasta med 16-8 metoden (d.v.s. fasta 16 timmar och ett ätfönster på 8 timmar). Har bara en liten fundering på periodisk fasta och hur det fungerar; hur lång period ska man hålla på med det? Är det meningen att man ska hålla på resten av livet, eller ska man köra periodisk fasta i omgångar om några veckor? Hur många veckor ska man i så fall köra och hur långa pauser ska man ha emellan? 

Mvh//Madeleine

Jag brukar fasta 2 gånger i veckan typ varannan vecka. Tycker det mesta med kroppen fungerar bättre då. Man minskar måltidsstorlekarna, får igång bättre fettförbränning, får mer ork. Tror det är som LCHF, alltså nåt man får fortsätta med hela tiden, annars försvinner effekterna. Jag håller upp 18-24h.

Tidigare fastade jag varje dag 16/8 men nu har jag gått över till att fasta en gång i veckan >36 timmar.

(Jag fastar vanligtvis från söndag kväll till tisdag förmiddag).

Jag mår så bra av det att jag absolut tänker fortsätta med det. En livsstil helt enkelt.  B)

Eftersom att jag inte är tillräckligt hungrig på lchf-kost att äta mer än lunch och middag för det mesta så blir det automatiskt periodisk fasta, ca 18 tim, de flesta dagarna för mig och det kommer jag att fortsätta med så länge jag mår bra av det och så länge mitt hungermönster förändras allt för mycket. Även om jag skulle gå tillbaka till att regelbundet äta tre gånger/dag igen tror jag att jag skulle lägga in en pf på mellan 16-24 tim nån gång i veckan.

Jag äter bara vid lunch och vid 17-tiden. Sedan blir det ingen mat förrän nästa dag vid lunch igen. Men så äter jag alltid sedan lång tid tillbaka.
Passar mig perfekt och jag är aldrig hungrig på morgonen. :) 

Tidigare fastade jag varje dag 16/8 men nu har jag gått över till att fasta en gång i veckan >36 timmar.

(Jag fastar vanligtvis från söndag kväll till tisdag förmiddag).

Jag mår så bra av det att jag absolut tänker fortsätta med det. En livsstil helt enkelt.  B)

Jo, att fasta en gång i veckan >36 timmar låter ju bra, men eftersom jag tränar varje dag så fungerar det inte för mig (tror att det är ganska viktigt att få i sig något efter träningen!). 

• Like 1

Har inga problem med att köra 16-8-fasta (fasta mellan kl.20 och kl.12 ca.), men att köra några dar i veckan fasta >36 timmar funkar inte för mig eftersom jag tränar varje dag (och det är väl viktigt att äta efter träning?). Men ibland känner jag kanske att jag vill kunna ta något snacks till kvällsfilmen, kanske nån lördagkväll, och då blir det ju lite senare än 20.00! Förstörs effekten av fastan om jag någon enstaka kväll skulle göra detta? Och någon gång kanske man är bortbjuden på en sen middag eller så och då vill man ju inte tacka nej p.g.a. man kör periodisk fasta. Hur påverkas det om man "fuskar" nån dag? 

Frukost äter jag aldrig längre, eftersom jag inte är hungrig på morgonen efter att jag började på LCHF. Så därför funkar just denna fastan så bra för mig!

Det har blivit en livsstil att bara äta en gång om dan för mig

Började med 2 dar per vecka efter jul men mår så fint på det så jag nu är uppe i 5/7

Lchf + pf gifter sig fint tillsammans ^_^

Håller med om Pf och Lchf gifter sig fint, inga förlamande hungerkänslor, sätter bra fart på förbränningen men ändå kontrollerat  :)

Har läst att flera här på forumet bara äter en gång om dagen. Det jag funderar på är om det går att få i sig tillräckligt av all näring på bara en måltid? Är du extremt noga med sammansättningen av måltiden?

Håller med om Pf och Lchf gifter sig fint, inga förlamande hungerkänslor, sätter bra fart på förbränningen men ändå kontrollerat  :)

Har läst att flera här på forumet bara äter en gång om dagen. Det jag funderar på är om det går att få i sig tillräckligt av all näring på bara en måltid? Är du extremt noga med sammansättningen av måltiden?

Nej, jag äter för tillfället ganska liberal LCHF och till mättnad

Om jag tränat sent på kvällen och har känt att energin tryter har det hänt att jag unnat mig ett äpple innan träningen

Kroppen gör då tillräcklig energi av detta lilla äpple för hela passet

Efteråt som sagt bara en vanlig Lchf-middag :)

• Like 1

Jag tror inte man måste ha nåt innan eller efter träning förutom vatten och salt. Ska köra på det hela sommaren. Mycket träning och mycket fasta. Gått bra hittills.

Jag behöver inget innan träning, men efter träning så tror jag att det är viktigt att fylla på!

• 3 months later...

Hej!

Jag hade tänkt testa periodisk fasta med 16-8 metoden (d.v.s. fasta 16 timmar och ett ätfönster på 8 timmar). Har bara en liten fundering på periodisk fasta och hur det fungerar; hur lång period ska man hålla på med det? Är det meningen att man ska hålla på resten av livet, eller ska man köra periodisk fasta i omgångar om några veckor? Hur många veckor ska man i så fall köra och hur långa pauser ska man ha emellan? 

Mvh//Madeleine

Hej!

Jag tror att du när du uppnått dina mål för vikt, blodvärden eller vad ditt mål nu är med fastan mycket väl kan gå ner till 6:1. Jag vet att Michael Mosley själv gjorde det efter att ha startat på 5:2 och jag tänker göra samma sak nu efter ett år på dieten, under förutsättning att mina blodvärden är bra. Ja, det är nog något du får göra hela livet om du vill behålla fördelarna med metoden :) - men det här är en långsiktig metod så jag oroar mig inte för att slarva lite på semester osv. Det ska inte ha någon större effekt över tid men jag kan tänka mig att det är viktigt att vara strikt i bröjan så man bygger upp sitt självförtroende och sina rutiner. Det är väldigt mycket som är i sin linda när det gäller periodisk fasta så jag tror inte att någon vågar gå ut och garantera vad som är "rätt" metod. Det kan mycket väl vara som så att det finns en optimal metod men jag tycker personligen att det viktigaste är att du hittar ett sätt som fungerar för dig och att du följer upp med kontroller av dina blodvärden. Om de fungerar över tid så har du säkert hittat ett sätt som passar din kropp. Jag lägger inte fokus på något ätfönster utan bara på 600-kalorimålet/dag. Jag har normalt sett minst 12 timmars "ren" fasta på en sådan dag under dagen då jag inte äter alls eftersom jag hoppar över lunch och de 600 kalorierna är utspridda över 36 timmar om man inkluderar sömn. Pröva dig fram tycker jag och kom fram till vad som passar dig bäst. Om du får en effekt på ditt välbefinnande och hälsa så är det säkert bra! Om du bara vill fasta emellanåt kan du ju köra helfasta under några dagar med betydligt längre mellanrum. Men det kräver ändå att du har en bra stomme i din kosthållning. Michael Mosley testar även detta i "Eat fast and live longer" och det har samma effekt som periodisk fasta på IGF1 och blodsocker. Om du bara "tutar och kör" efter en sådan fasta så kommer dock inte hälsoeffekterna vara länge. Lycka till!

• Like 1