lelleleo Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Inte godis, choklad, efterrätter, chips eller "annat skräp" är nåt problem. Men grovbröd (rostat finbröd til räkor/skaldjur), potatis och frukt kan nog komma att fälla mig. J..ligt irriterande, då det börjar gå åt rätta hållet. Utan att veta hur en narkoman känner sig (tänker då på suget, inte abstinenserna), så känner jag mig som jag tror en narkoman känner efter lång tid i nykterhet. Som jag känner saknad av en sigg, 12 år senare. Och för mig har livet utan dessa 3 blivit fattigt. Många älsklingsrätter genom typ 40-45 år är borta. Och JAG tror inte man kan bli avprogramerad. Och jag äter mest för att inte dö. Hittar ingen rätt där jag tänker.. "Åh vad jag längtar till middag"... Det blir mest.."Jaha, är det dags att ta till sig drivmedel igen"... Så som jag ser det, är min enda möjlighet, att unna mig avsteg då och då... Innplanerade, typ 8 juni, hemgjord pizza på grov botten, 15 juni, färska räkor på rostat bröd, 23 juni, nyfiskad torsk med potatis... Och på sommaren jordgubbar med grädde. Unna mig några høydpunkter... Det måste ju kunna gå... Eller vad säger ni,,,får man nåt stød här? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillolla78 Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 varför inte göra pizzan enligt Lchf?? räckor på lchf bröd?? torsk med sallad i stället för potatis?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Det beror på vilken målsättning du har med kosten och hur negativt du reagerar på avstegen Vi har nog alla några "banemän" som lurar dit oss emellanåt Det tenderar dock att bli rätt sällan för mig nu för tiden men surströmmingsskiverna och sill o pärer fäller mig några gånger per år Jordgubbar o grädde anser jag inte vara helt ok om det bara är i någorlunda måttliga mängder 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Lelleleo, det kan vara en känsla av sorg att ha förlorat något som t ex favoritmat och det är ok. Vad tror du om att inte ersätta, utan hitta nya favoriter istället? Då gör du ingen avprogrammering utan programmerar in nytt och ger dig själv en mental nystart på det viset. Den här pizzan är supergod http://www.lifezone.se/barn-2/lchf-pizza-2/ och det fina med LCHF är ju att man kan lägga på ordentligt av både avokado och beasås. Jag kör ofta vegetarisk med rödlök, svarta oliver och champinjoner och så avokado samt beasås. Maken lägger dessutom till finaste skina av serano-typ. I början kunde jag längta efter en vanlig pizza men inte längre . Är du åtminstone lite road av att laga mat? Då kan man gå på upptäcktsfärd i allt det nya som LCHF erbjuder. Jag tycker även att en del substitut är helt ok och fungerar fint. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 varför inte göra pizzan enligt Lchf?? räckor på lchf bröd?? torsk med sallad i stället för potatis?? Jo då.. Men det blir 2nd best samma vad man hittar på.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Det beror på vilken målsättning du har med kosten och hur negativt du reagerar på avstegen Vi har nog alla några "banemän" som lurar dit oss emellanåt Det tenderar dock att bli rätt sällan för mig nu för tiden men surströmmingsskiverna och sill o pärer fäller mig några gånger per år Jordgubbar o grädde anser jag inte vara helt ok om det bara är i någorlunda måttliga mängder Tänker ju på sällan... Har ju varit duktig "pojke" i snart 5 mnd... Och när jag klarat det, skulle nog väl et avsteg gå bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Lelleleo, det kan vara en känsla av sorg att ha förlorat något som t ex favoritmat och det är ok. Vad tror du om att inte ersätta, utan hitta nya favoriter istället? Då gör du ingen avprogrammering utan programmerar in nytt och ger dig själv en mental nystart på det viset. Den här pizzan är supergod http://www.lifezone.se/barn-2/lchf-pizza-2/ och det fina med LCHF är ju att man kan lägga på ordentligt av både avokado och beasås. Jag kör ofta vegetarisk med rödlök, svarta oliver och champinjoner och så avokado samt beasås. Maken lägger dessutom till finaste skina av serano-typ. I början kunde jag längta efter en vanlig pizza men inte längre . Är du åtminstone lite road av att laga mat? Då kan man gå på upptäcktsfärd i allt det nya som LCHF erbjuder. Jag tycker även att en del substitut är helt ok och fungerar fint. Jo men visst finns det mycke gott.. Men denna pizza är en "tradition", och det är bara den det gäller... Och den är så god, bara för att jag är så road av att laga mat Ska testa lchf-pizza så klart... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Lelleleo, det kan vara en känsla av sorg att ha förlorat något som t ex favoritmat och det är ok. Vad tror du om att inte ersätta, utan hitta nya favoriter istället? Då gör du ingen avprogrammering utan programmerar in nytt och ger dig själv en mental nystart på det viset. Den här pizzan är supergod http://www.lifezone.se/barn-2/lchf-pizza-2/ och det fina med LCHF är ju att man kan lägga på ordentligt av både avokado och beasås. Jag kör ofta vegetarisk med rödlök, svarta oliver och champinjoner och så avokado samt beasås. Maken lägger dessutom till finaste skina av serano-typ. I början kunde jag längta efter en vanlig pizza men inte längre . Är du åtminstone lite road av att laga mat? Då kan man gå på upptäcktsfärd i allt det nya som LCHF erbjuder. Jag tycker även att en del substitut är helt ok och fungerar fint. "Kladdar" man bara ut dessa ägg & ost som en smet, för en smet blir det väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 "Kladdar" man bara ut dessa ägg & ost som en smet, för en smet blir det väl? Rör ihop hyfsat ordentligt men lite kladdigt blir det precis när smeten läggs på plåten. Här hemma tar vi i fiberhusk men det är ju inte alla som gillar det. Smeten blir mer stabil och det påverkar inte smaken. Tror vi brukar ta en liten matsked per person om jag inte missminner mig men man får vara försiktig så att att fiberhusken inte gör smeten stabbig. Är detta det första avsteget du gör? Tror det är viktigt att våga testa - försiktigt. Gå in på Ann Fernholms blog och läs inlägget om hur och varför kroppen reagerar som den gör när man tillför kolhydrater igen - http://ettsotareblod.se/fraga-hur-paverkar-lchf-egentligen-kroppen-i-langden/. Och du, du följer väl upp tråden och berättar hur det gick 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Rör ihop hyfsat ordentligt men lite kladdigt blir det precis när smeten läggs på plåten. Här hemma tar vi i fiberhusk men det är ju inte alla som gillar det. Smeten blir mer stabil och det påverkar inte smaken. Tror vi brukar ta en liten matsked per person om jag inte missminner mig men man får vara försiktig så att att fiberhusken inte gör smeten stabbig. Är detta det första avsteget du gör? Tror det är viktigt att våga testa - försiktigt. Gå in på Ann Fernholms blog och läs inlägget om hur och varför kroppen reagerar som den gör när man tillför kolhydrater igen - http://ettsotareblod.se/fraga-hur-paverkar-lchf-egentligen-kroppen-i-langden/. Och du, du följer väl upp tråden och berättar hur det gick Då tänker du på "min" pizza...jo vist...Men har inte bestämt mig om jag ska (våga), men det är födelsedag mm... Och det är nåt av det jag tänker på. Läste (här tror jag) om en som fick j..iga smärtor osv, ja t.o.m.svimmade, och det lärt ju inte kul... Så då blir man ju skraj.. Och har ju inte ätit en mjölgnutta sen i januari.. Men suget är där oi oi oi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Rör ihop hyfsat ordentligt men lite kladdigt blir det precis när smeten läggs på plåten. Här hemma tar vi i fiberhusk men det är ju inte alla som gillar det. Smeten blir mer stabil och det påverkar inte smaken. Tror vi brukar ta en liten matsked per person om jag inte missminner mig men man får vara försiktig så att att fiberhusken inte gör smeten stabbig. Är detta det första avsteget du gör? Tror det är viktigt att våga testa - försiktigt. Gå in på Ann Fernholms blog och läs inlägget om hur och varför kroppen reagerar som den gör när man tillför kolhydrater igen - http://ettsotareblod.se/fraga-hur-paverkar-lchf-egentligen-kroppen-i-langden/. Här kommer detta om bra och dåligt kolesterol upp...nu som jag läst en massa ställen att det finns inte nåt ont och gott kolesterol... T.o.m skällt ut min hjärtläkare för att han inte är påläst... Hhhm Och du, du följer väl upp tråden och berättar hur det gick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Rör ihop hyfsat ordentligt men lite kladdigt blir det precis när smeten läggs på plåten. Här hemma tar vi i fiberhusk men det är ju inte alla som gillar det. Smeten blir mer stabil och det påverkar inte smaken. Tror vi brukar ta en liten matsked per person om jag inte missminner mig men man får vara försiktig så att att fiberhusken inte gör smeten stabbig. Är detta det första avsteget du gör? Tror det är viktigt att våga testa - försiktigt. Gå in på Ann Fernholms blog och läs inlägget om hur och varför kroppen reagerar som den gör när man tillför kolhydrater igen - http://ettsotareblod.se/fraga-hur-paverkar-lchf-egentligen-kroppen-i-langden/. Här kommer detta om bra och dåligt kolesterol upp...nu som jag läst en massa ställen att det finns inte nåt ont och gott kolesterol... T.o.m skällt ut min hjärtläkare för att han inte är påläst... Hhhm Och du, du följer väl upp tråden och berättar hur det gick Nu tror jag ditt svar har snirklat sig in i mitt inlägg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Rör ihop hyfsat ordentligt men lite kladdigt blir det precis när smeten läggs på plåten. Här hemma tar vi i fiberhusk men det är ju inte alla som gillar det. Smeten blir mer stabil och det påverkar inte smaken. Tror vi brukar ta en liten matsked per person om jag inte missminner mig men man får vara försiktig så att att fiberhusken inte gör smeten stabbig. Är detta det första avsteget du gör? Tror det är viktigt att våga testa - försiktigt. Gå in på Ann Fernholms blog och läs inlägget om hur och varför kroppen reagerar som den gör när man tillför kolhydrater igen - http://ettsotareblod.se/fraga-hur-paverkar-lchf-egentligen-kroppen-i-langden/. Och du, du följer väl upp tråden och berättar hur det gick Fresten... Vad är fiberhusk???? Bor i Norge och vet ej om detta finns här...men säker nåt liknande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Min dotter bor och arbetar i norge hon köper fiberhusk där. Föresten det med att fuska tänk dig för jag får riktig kolhydratsbaksmälla. Huvudvärk socker sugon och helt slut efter ett litet avsteg det är det inte värt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Min dotter bor och arbetar i norge hon köper fiberhusk där. Föresten det med att fuska tänk dig för jag får riktig kolhydratsbaksmälla. Huvudvärk socker sugon och helt slut efter ett litet avsteg det är det inte värt. Jepp..jag hittade det...dyrt som f... Ang fusk/avsteg,,,ja så vet jag inte.. Men har det jobbigt med saknad och sug...men vil ju inte må pyton heller... En stynd till 8 juni...och kanske jag gör en fiberhuskpizza till allihopa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Jepp..jag hittade det...dyrt som f... Ang fusk/avsteg,,,ja så vet jag inte.. Men har det jobbigt med saknad och sug...men vil ju inte må pyton heller... En stynd till 8 juni...och kanske jag gör en fiberhuskpizza till allihopa Jag tycker att det låter bra med en "fiberhuskpizza", men var försiktig, använd inte för mycket av fiberhusken, för då blir det väldigt "stabbigt", (vet inte vad det ordet heter på svenska) det är norrländska och betyder tjockt och kompakt (tror jag). Jag tycker att du gör det bra lelleleo, du kämpar på, och det är det som ger resultat i längden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Jepp..jag hittade det...dyrt som f... Ang fusk/avsteg,,,ja så vet jag inte.. Men har det jobbigt med saknad och sug...men vil ju inte må pyton heller... En stynd till 8 juni...och kanske jag gör en fiberhuskpizza till allihopa Skulle jag gjort 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Ta du och provbaka den först.. för det krävs lite knep o knåp innan man får till det med nya ingredienser! Sen så.. skall du falla av vagnen någon gång om året för känna hur det är.. oftast blir det en stor besvikelse.. och man undrar varför man suktade efter det där! Och bara för att du faller av.. så behöver man ju inte hänfalla till svullande, utan det kan ofta räcka med smakportioner. Sen så har vi tagit upp detta tidigare, det är mest känslomässigt, man lämnar något bakom sig, som man är van vid.. och det nya är okänt o främmande! Grejen är att vi går igenom flera sådan episoder i livet.. och man kan inte klamra sig fast vid det som varit.. utan man måste gå vidare.. och det finns alltid nya spännande utsikter att bli ens nya favoriter. För din del handlar det dessutom om att förlänga livet.. för att kunna uppleva fler friska år.. innan det till slut vänder neråt och man oåterkalleligt hamnar på hemmet. Varför inte slänga gammal skåpmat åt sidan och börja bekanta sig med världens kulinariska läckerheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Jag tycker att det låter bra med en "fiberhuskpizza", men var försiktig, använd inte för mycket av fiberhusken, för då blir det väldigt "stabbigt", (vet inte vad det ordet heter på svenska) det är norrländska och betyder tjockt och kompakt (tror jag). Jag tycker att du gör det bra lelleleo, du kämpar på, och det är det som ger resultat i längden Tack syster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Skulle jag gjort Hade besök av födelsesdagsbarnet, och om testen på fiberhuskpizza på lördag blir bra...blir det en stor den 8 juni 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Ta du och provbaka den först.. för det krävs lite knep o knåp innan man får till det med nya ingredienser! Sen så.. skall du falla av vagnen någon gång om året för känna hur det är.. oftast blir det en stor besvikelse.. och man undrar varför man suktade efter det där! Och bara för att du faller av.. så behöver man ju inte hänfalla till svullande, utan det kan ofta räcka med smakportioner. Sen så har vi tagit upp detta tidigare, det är mest känslomässigt, man lämnar något bakom sig, som man är van vid.. och det nya är okänt o främmande! Grejen är att vi går igenom flera sådan episoder i livet.. och man kan inte klamra sig fast vid det som varit.. utan man måste gå vidare.. och det finns alltid nya spännande utsikter att bli ens nya favoriter. För din del handlar det dessutom om att förlänga livet.. för att kunna uppleva fler friska år.. innan det till slut vänder neråt och man oåterkalleligt hamnar på hemmet. Varför inte slänga gammal skåpmat åt sidan och börja bekanta sig med världens kulinariska läckerheter? Jo du har rätt.. Och som sagt...det ska provbakas/smakas på lørdag... Och detta med att förlänga livet kan ju va en god grund till att äta "vad som helst". Nä Zepp, jag ska nog jobba på, och saknet försvinner nog... Och, utan att jag vet exakt, vikten går neråt...det märks på kläderna...pluss att det går fortare upp backarna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Jo du har rätt.. Och som sagt...det ska provbakas/smakas på lørdag... Och detta med att förlänga livet kan ju va en god grund till att äta "vad som helst". Nä Zepp, jag ska nog jobba på, och saknet försvinner nog... Och, utan att jag vet exakt, vikten går neråt...det märks på kläderna...pluss att det går fortare upp backarna För mig är viktigt att låta mig inspireras och jag tycker att mat är både roligt och det skall vara gott, det är en del av glädjen i livet, bland mycket annat . En sida jag ofta går till är http://www.lchfgourmet.se, de har god fantasi och för mig öppnar de ett nytt tänkande kring den "nya maten". Precis som du är jag relativt ny med LCHF - 4 månader. Kokböcker är viktiga i mitt liv och en annan inspirationskälla är eran underbara Dr Sofie Hexeberg! Påsken blev jättegod med hjälp av hennes kokbok : Frisk med LCHF - I goda vänners lag. Har du läst något av henne och hennes patienters resa mot en ny hälsa? Jag tolkar en del inlägg som att det är sjukdom som har styrt dig mot LCHF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Jag tycker att det låter bra med en "fiberhuskpizza", men var försiktig, använd inte för mycket av fiberhusken, för då blir det väldigt "stabbigt", (vet inte vad det ordet heter på svenska) det är norrländska och betyder tjockt och kompakt (tror jag). Jag tycker att du gör det bra lelleleo, du kämpar på, och det är det som ger resultat i längden Det heter stabbigt på "svenska" också, i alla fall i Västergötland. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Jag har svårt för substituten... Mycket har samma konsistens som omelett oavsett om det är bröd/pizza, muffins, bullar... Av receptet att döma är den pizzabotten lite "äggig". Jag kan varmt rekommendera denna pizzabotten:http://56kilo.alltforforaldrar.se/pizza-xtra-allt-lc-lchf/Visserligen går mandelsmaken igenom lite om man inte har smakrikt pålägg men jag gillar parmaskinka och lök så det är inget problem. Tomatsåsen görs enligt ett gammalt italienskt husmorsrecept: Fräs 1-2 klyftor vitlök och 2 lagerblad i lite olivolja. Tillsätt 3msk tomatpuré, någon matsked vatten och krydda med salt och oregano. Och hur "fin" en bit mörk choklad än må vara - jag föredrar fortfarande Karl Fazer Blå och azofärgstinna M&M! Men jag försöker hålla mig borta för det efterföljande sugets skull. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Jag har svårt för substituten... Mycket har samma konsistens som omelett oavsett om det är bröd/pizza, muffins, bullar... Av receptet att döma är den pizzabotten lite "äggig". Jag kan varmt rekommendera denna pizzabotten:http://56kilo.alltforforaldrar.se/pizza-xtra-allt-lc-lchf/ Visserligen går mandelsmaken igenom lite om man inte har smakrikt pålägg men jag gillar parmaskinka och lök så det är inget problem. Tomatsåsen görs enligt ett gammalt italienskt husmorsrecept: Fräs 1-2 klyftor vitlök och 2 lagerblad i lite olivolja. Tillsätt 3msk tomatpuré, någon matsked vatten och krydda med salt och oregano. Och hur "fin" en bit mörk choklad än må vara - jag föredrar fortfarande Karl Fazer Blå och azofärgstinna M&M! Men jag försöker hålla mig borta för det efterföljande sugets skull. Jag förstår vad du menar men nix, inte äggsmak på den jag rekommenderade. Det är rejält med ost och jag upplever nog den pizzabotten som neutral. Men smak är ju lite svårt att diskutera , eftersom det måste upplevas . Bra att det finns många olika recept så att man kan välja sin egen alternativa väg! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Inte godis, choklad, efterrätter, chips eller "annat skräp" är nåt problem. Men grovbröd (rostat finbröd til räkor/skaldjur), potatis och frukt kan nog komma att fälla mig. J..ligt irriterande, då det börjar gå åt rätta hållet. Utan att veta hur en narkoman känner sig (tänker då på suget, inte abstinenserna), så känner jag mig som jag tror en narkoman känner efter lång tid i nykterhet. Som jag känner saknad av en sigg, 12 år senare. Och för mig har livet utan dessa 3 blivit fattigt. Många älsklingsrätter genom typ 40-45 år är borta. Och JAG tror inte man kan bli avprogramerad. Och jag äter mest för att inte dö. Hittar ingen rätt där jag tänker.. "Åh vad jag längtar till middag"... Det blir mest.."Jaha, är det dags att ta till sig drivmedel igen"... Så som jag ser det, är min enda möjlighet, att unna mig avsteg då och då... Innplanerade, typ 8 juni, hemgjord pizza på grov botten, 15 juni, färska räkor på rostat bröd, 23 juni, nyfiskad torsk med potatis... Och på sommaren jordgubbar med grädde. Unna mig några høydpunkter... Det måste ju kunna gå... Eller vad säger ni,,,får man nåt stød här? Kolhydrater en del av kroppens viktiga byggstenar.Så är du ditt grova bröd men kolla att det är osötat. Snabba kolhydrater däremot är pest och har en verkligt negativ inverkan på kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted June 1, 2013 Author Share Posted June 1, 2013 För mig är viktigt att låta mig inspireras och jag tycker att mat är både roligt och det skall vara gott, det är en del av glädjen i livet, bland mycket annat . En sida jag ofta går till är http://www.lchfgourmet.se, de har god fantasi och för mig öppnar de ett nytt tänkande kring den "nya maten". Precis som du är jag relativt ny med LCHF - 4 månader. Kokböcker är viktiga i mitt liv och en annan inspirationskälla är eran underbara Dr Sofie Hexeberg! Påsken blev jättegod med hjälp av hennes kokbok : Frisk med LCHF - I goda vänners lag. Har du läst något av henne och hennes patienters resa mot en ny hälsa? Jag tolkar en del inlägg som att det är sjukdom som har styrt dig mot LCHF? Bra sida... Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted June 1, 2013 Author Share Posted June 1, 2013 Ska prova i dag..med äggvarianten...återkommer 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Ja några minuter får du nog stå vid spisen då och då ändå, det går inte att komma undan helt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted June 1, 2013 Author Share Posted June 1, 2013 Lelleleo, det kan vara en känsla av sorg att ha förlorat något som t ex favoritmat och det är ok. Vad tror du om att inte ersätta, utan hitta nya favoriter istället? Då gör du ingen avprogrammering utan programmerar in nytt och ger dig själv en mental nystart på det viset. Den här pizzan är supergod http://www.lifezone.se/barn-2/lchf-pizza-2/ och det fina med LCHF är ju att man kan lägga på ordentligt av både avokado och beasås. Jag kör ofta vegetarisk med rödlök, svarta oliver och champinjoner och så avokado samt beasås. Maken lägger dessutom till finaste skina av serano-typ. I början kunde jag längta efter en vanlig pizza men inte längre . Är du åtminstone lite road av att laga mat? Då kan man gå på upptäcktsfärd i allt det nya som LCHF erbjuder. Jag tycker även att en del substitut är helt ok och fungerar fint. Jepp... Då är allt klart för provbak.. Men det står 20 min...men anntar att det ska va några grader också... 200-225 ????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted June 1, 2013 Author Share Posted June 1, 2013 För mig är viktigt att låta mig inspireras och jag tycker att mat är både roligt och det skall vara gott, det är en del av glädjen i livet, bland mycket annat . En sida jag ofta går till är http://www.lchfgourmet.se, de har god fantasi och för mig öppnar de ett nytt tänkande kring den "nya maten". Precis som du är jag relativt ny med LCHF - 4 månader. Kokböcker är viktiga i mitt liv och en annan inspirationskälla är eran underbara Dr Sofie Hexeberg! Påsken blev jättegod med hjälp av hennes kokbok : Frisk med LCHF - I goda vänners lag. Har du läst något av henne och hennes patienters resa mot en ny hälsa? Jag tolkar en del inlägg som att det är sjukdom som har styrt dig mot LCHF? Jag har faktiskt variit i kontakt med henne, men det resulterade i en telkosultation med hennes mann.. Om hjärt/kärl...för jag har stentat "på hjärtat" och vägrar ta statiner... Så jeg försökte hitta nån som fått med sig dom nyaste rönen om statiner.. Men han menade nog det samma som alla läkare i Norge... Ät statiner eller dö... Ganska jobbigt är det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted June 1, 2013 Author Share Posted June 1, 2013 Lelleleo, det kan vara en känsla av sorg att ha förlorat något som t ex favoritmat och det är ok. Vad tror du om att inte ersätta, utan hitta nya favoriter istället? Då gör du ingen avprogrammering utan programmerar in nytt och ger dig själv en mental nystart på det viset. Den här pizzan är supergod http://www.lifezone.se/barn-2/lchf-pizza-2/ och det fina med LCHF är ju att man kan lägga på ordentligt av både avokado och beasås. Jag kör ofta vegetarisk med rödlök, svarta oliver och champinjoner och så avokado samt beasås. Maken lägger dessutom till finaste skina av serano-typ. I början kunde jag längta efter en vanlig pizza men inte längre . Är du åtminstone lite road av att laga mat? Då kan man gå på upptäcktsfärd i allt det nya som LCHF erbjuder. Jag tycker även att en del substitut är helt ok och fungerar fint. Tack för jätte god mat!!!!! Den blev mycket lyckad, och jättegod Så nu blir det en stor den 8 juni.... Har också hittat "ett rostabrød" til räkor.... Jo detta ska gå.. Tjohei 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Tack för jätte god mat!!!!! Den blev mycket lyckad, och jättegod Så nu blir det en stor den 8 juni.... Har också hittat "ett rostabrød" til räkor.... Jo detta ska gå.. Tjohei Mitt hjärta sjunger med dig ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Jag har faktiskt variit i kontakt med henne, men det resulterade i en telkosultation med hennes mann.. Om hjärt/kärl...för jag har stentat "på hjärtat" och vägrar ta statiner... Så jeg försökte hitta nån som fått med sig dom nyaste rönen om statiner.. Men han menade nog det samma som alla läkare i Norge... Ät statiner eller dö... Ganska jobbigt är det Det svaret hade du garanterat fått från Doc oxå! Dvs söker du läkarråd så är statiner det som de har att erbjuda, det finns ingen annan medicin att sätta in! Och livstilsförändringar som skulle kunna vara en sak som hjälper är upp till patienten att göra.. det de kan erbjuda är dietistrådgivning! Men som du vet så är konventionella dietistråd oftast kontraproduktiva.. så de kostråd du har att ta till är de du får här, och genom böcker. Det statinerna kan erbjuda är en reduktion av LDL, kan man i stället göra det med kost-/livstils-förändring är det att föredra. Egentligen är det APOb som är intressant i samanhanget, dvs det Apolipoprotein som det bara förekommer en av i LDL, för är det någon lipoproteinpartikel man skall oro sig för så är det just höga nivåer APOb.. det kan indikera att plack byggs upp i kärlen! Men hjälper inte kostråden så är statiner sista utvägen.. men man skall ta Q10 till de, för att undvika nedbrytning av musklerna. Det du får fundera på är själva orsaken, till dina besvär, är de genetiskt betingade eller orsakade av metabolt syndrom? Har själv blivit erbjuden statiner och gått hos dietist för rådgivning.. det sista kunde lika gärna ha kvittat, men det var hur som helst intressant att ha träffat en livs levande dietist. Hon var snäll, men aningen korpulent.. jag skulle ha kunnat ge henne några kostråd.. men jag lät bli! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Det svaret hade du garanterat fått från Doc oxå! Dvs söker du läkarråd så är statiner det som de har att erbjuda, det finns ingen annan medicin att sätta in! Och livstilsförändringar som skulle kunna vara en sak som hjälper är upp till patienten att göra.. det de kan erbjuda är dietistrådgivning! Men som du vet så är konventionella dietistråd oftast kontraproduktiva.. så de kostråd du har att ta till är de du får här, och genom böcker. Det statinerna kan erbjuda är en reduktion av LDL, kan man i stället göra det med kost-/livstils-förändring är det att föredra. Egentligen är det APOb som är intressant i samanhanget, dvs det Apolipoprotein som det bara förekommer en av i LDL, för är det någon lipoproteinpartikel man skall oro sig för så är det just höga nivåer APOb.. det kan indikera att plack byggs upp i kärlen! Men hjälper inte kostråden så är statiner sista utvägen.. men man skall ta Q10 till de, för att undvika nedbrytning av musklerna. Det du får fundera på är själva orsaken, till dina besvär, är de genetiskt betingade eller orsakade av metabolt syndrom? Har själv blivit erbjuden statiner och gått hos dietist för rådgivning.. det sista kunde lika gärna ha kvittat, men det var hur som helst intressant att ha träffat en livs levande dietist. Hon var snäll, men aningen korpulent.. jag skulle ha kunnat ge henne några kostråd.. men jag lät bli! En fråga, man lyfter ju ofta fram att statinerna har en antininflammatorisk effekt och att det är den effekten som verkligen har någon nytta för hjärtkärlsjukdomarna. Om man nu skulle strunta i att ta dem och istället äter LCHF som då reducerar LDL och äter någon form av antiinflammatorisk tablett typ Voltaren, skulle man då uppnå den effekt som statinerna har att erbjuda? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted June 2, 2013 Author Share Posted June 2, 2013 Det svaret hade du garanterat fått från Doc oxå! Dvs söker du läkarråd så är statiner det som de har att erbjuda, det finns ingen annan medicin att sätta in! Och livstilsförändringar som skulle kunna vara en sak som hjälper är upp till patienten att göra.. det de kan erbjuda är dietistrådgivning! Men som du vet så är konventionella dietistråd oftast kontraproduktiva.. så de kostråd du har att ta till är de du får här, och genom böcker. Det statinerna kan erbjuda är en reduktion av LDL, kan man i stället göra det med kost-/livstils-förändring är det att föredra. Egentligen är det APOb som är intressant i samanhanget, dvs det Apolipoprotein som det bara förekommer en av i LDL, för är det någon lipoproteinpartikel man skall oro sig för så är det just höga nivåer APOb.. det kan indikera att plack byggs upp i kärlen! Men hjälper inte kostråden så är statiner sista utvägen.. men man skall ta Q10 till de, för att undvika nedbrytning av musklerna. Det du får fundera på är själva orsaken, till dina besvär, är de genetiskt betingade eller orsakade av metabolt syndrom? Har själv blivit erbjuden statiner och gått hos dietist för rådgivning.. det sista kunde lika gärna ha kvittat, men det var hur som helst intressant att ha träffat en livs levande dietist. Hon var snäll, men aningen korpulent.. jag skulle ha kunnat ge henne några kostråd.. men jag lät bli! Ohh om jag vet.. Kostrådet från hjärtfjutten är statiner, och MASSA frukt och grovt bröd.. Och statiner har jeg som du vet testat, med res att jeg knapt kom ur sängen. Om q10 hade hjälpt vet jag ej, men isf skulle vården supplera med dessa, samtidigt med råttgiften. Men det gör dom inte! Det får man isf köpa för sjukpensjonen... Och det har man inte råd till...osv osv... Och jag har läst så många ställen, där statinernas föträfflighet/koleterolets farlighet grusas att det räcker... Men är ju likt förbannat j..igt osäker på det mesta... Och som jag också sagt förr.. Jag tror mitt skit kommer från stress/kortisol över en massa år..inte från kolestrol...som ALDRI har varit högt, ift "rättningslinjerna"... Men just nu är det fett och träna som gäller...och det SJUKAhuset på tisdag..för ny fajt med hjärtfjutten.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted June 2, 2013 Author Share Posted June 2, 2013 En fråga, man lyfter ju ofta fram att statinerna har en antininflammatorisk effekt och att det är den effekten som verkligen har någon nytta för hjärtkärlsjukdomarna. Om man nu skulle strunta i att ta dem och istället äter LCHF som då reducerar LDL och äter någon form av antiinflammatorisk tablett typ Voltaren, skulle man då uppnå den effekt som statinerna har att erbjuda? Kunde va att önska/hoppas på syster... Men att snacka med hjärtläkare i Norge om sånt, är som att köra mot enkelriktat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 En fråga, man lyfter ju ofta fram att statinerna har en antininflammatorisk effekt och att det är den effekten som verkligen har någon nytta för hjärtkärlsjukdomarna. Om man nu skulle strunta i att ta dem och istället äter LCHF som då reducerar LDL och äter någon form av antiinflammatorisk tablett typ Voltaren, skulle man då uppnå den effekt som statinerna har att erbjuda? Jag antar att du syftar på Ravnskogs kommentarer? Det som jag tror mig ha begripit utifrån hans resonemang är.. Statiner har effekt, det minskar CAD hos de som redan har haft CAD, men det verkar inte dosberoende! Varvid slutsasen är att det är något annat än eller i kombo med LDL-sänkningen! Och Ateroskleros är en inflamatorisk process i kärlväggen, ofta orsakad av LDLremnants eller glycoliserade LDL! Dvs det är en helt naturlig process.. egentligen, för oxLDL och glycoliserade LDL, kan inte återvinnas i levern, då de inte fäster på de receptorer som finns där.. så de ansamlas i blodbanan och till slut tas de omhand av macrophager, som binder de i kärlväggen! Det är så det skall vara, men när andra faktorer inverkar negativt så kan det bli ett problem.. för mycket som går den vägen bygger plack, och som kan brista, då kan man få CAD eller TIA! Sen så.. man skall ha klart för sig att man kan få plack/Atheroskleros, av helt andra orsaker oxå, varav mineral och vitaminbrister är några, men sällsynta, andra är FH, men det vanligaste är Metabolt syndrom/prediabetes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Ohh om jag vet.. Kostrådet från hjärtfjutten är statiner, och MASSA frukt och grovt bröd.. Och statiner har jeg som du vet testat, med res att jeg knapt kom ur sängen. Om q10 hade hjälpt vet jag ej, men isf skulle vården supplera med dessa, samtidigt med råttgiften. Men det gör dom inte! Det får man isf köpa för sjukpensjonen... Och det har man inte råd till...osv osv... Och jag har läst så många ställen, där statinernas föträfflighet/koleterolets farlighet grusas att det räcker... Men är ju likt förbannat j..igt osäker på det mesta... Och som jag också sagt förr.. Jag tror mitt skit kommer från stress/kortisol över en massa år..inte från kolestrol...som ALDRI har varit högt, ift "rättningslinjerna"... Men just nu är det fett och träna som gäller...och det SJUKAhuset på tisdag..för ny fajt med hjärtfjutten.... Grejen är att Statiner minskar ett enzym som producerar Mevalonsyra.. vilket är en föregångare till kolesterol.. och en massa andra livsnödvändiga kemiska substanser i kroppen.. tex Q10, vilket är nödvändigt för att mitocondrierna skall fungera som de var tänkt! Altså.. det är inte farligt att äta kolesterol, väldigt lite tas upp, mest sådant som är i en viss form, det mesta produceras i kroppen, av levern. Oavsett, så är det bra att hålla koll på APOb.. eller för den delen APOkvoten.. speciellt när man väl haft en allvarlig hjärtkärlhändelse. Vanligaste utfallet av en lågkolhydratkost är mindre antal APOb.. sker inte detta trots nogrann och strikt kost lutar det åt FH, dvs någon form av genetisk oförmåga att bryta ner LDLremnants i levern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Jag antar att du syftar på Ravnskogs kommentarer? Det som jag tror mig ha begripit utifrån hans resonemang är.. Statiner har effekt, det minskar CAD hos de som redan har haft CAD, men det verkar inte dosberoende! Varvid slutsasen är att det är något annat än eller i kombo med LDL-sänkningen! Och Ateroskleros är en inflamatorisk process i kärlväggen, ofta orsakad av LDLremnants eller glycoliserade LDL! Dvs det är en helt naturlig process.. egentligen, för oxLDL och glycoliserade LDL, kan inte återvinnas i levern, då de inte fäster på de receptorer som finns där.. så de ansamlas i blodbanan och till slut tas de omhand av macrophager, som binder de i kärlväggen! Det är så det skall vara, men när andra faktorer inverkar negativt så kan det bli ett problem.. för mycket som går den vägen bygger plack, och som kan brista, då kan man få CAD eller TIA! Sen så.. man skall ha klart för sig att man kan få plack/Atheroskleros, av helt andra orsaker oxå, varav mineral och vitaminbrister är några, men sällsynta, andra är FH, men det vanligaste är Metabolt syndrom/prediabetes! Såå, man kan alltså säga som så att man inte riktigt vet vad statinerna gör förutom att eventuellt sänka LDL? Den antiinflammatoriska effekten är inte riktigt bevisad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Såå, man kan alltså säga som så att man inte riktigt vet vad statinerna gör förutom att eventuellt sänka LDL? Den antiinflammatoriska effekten är inte riktigt bevisad? Nu kommer jag inte helt ihåg böckerna, men man kan ju mäta diverse inflamatoriska markörer.. och jag misstänker att Ravnskog inte plockat sina argument helt ur luften? Man vet mycket väl vad Statiner gör, det minskar på HMG-CoA reductas, vilket är viktigt för hela Mevalonsyntesen. Det i sin tur har en del verkan vad gäller nytillverkning av kolesterol och nedbrytning av LDL, men även en reduktion vad gäller Q10 och steroidhormoner.. även inverkan på prenyleringen av proteiner, dvs så att de formerar sig på rätt sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Bra sida... Tack Har det hela avlöpt väl och enligt planerna? Mår du bättre? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Har det hela avlöpt väl och enligt planerna? Mår du bättre? Jajjemen... Gjorde en stor pizza med ägg/ost/fiberhuskbotten, och med dom gamla goda inngredienserna på.... Jätte succse.... Alla åt som tokiga... Fick t.o.m. botten knaprig.... Så nu har jag nåt at längta efter 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Jajjemen... Gjorde en stor pizza med ägg/ost/fiberhuskbotten, och med dom gamla goda inngredienserna på.... Jätte succse.... Alla åt som tokiga... Fick t.o.m. botten knaprig.... Så nu har jag nåt at längta efter Där ser du.. det går att skaffa nya favoriter.. eller nya varianter av gamla! Nästa steg är Meatza.. en ny favorit? http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=952 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Där ser du.. det går att skaffa nya favoriter.. eller nya varianter av gamla! Nästa steg är Meatza.. en ny favorit? http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=952 Kanske det..men i dag är det stekt fisk...utan nån panering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Kanske det..men i dag är det stekt fisk...utan nån panering Själv klarar jag inte fisk. Kanske tur att jag inte bor i Norge utan bara hälsar på dottern ibland .Vet ju att det äts fisk i många former i Norge. Panering är dock gott och jag har testat fläsksvålar/fläskesvär (vet inte vad det heter på norska) till kyckling, vet dock inte om det passar till fisk. Det är helt supergott, och självfallet gör man lite goda härliga, LCHF-dippsåser till! Meatza låter också som något som skall testas. Matlivet i LCHF är inte så dumt ändå . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Själv klarar jag inte fisk. Kanske tur att jag inte bor i Norge utan bara hälsar på dottern ibland .Vet ju att det äts fisk i många former i Norge. Panering är dock gott och jag har testat fläsksvålar/fläskesvär (vet inte vad det heter på norska) till kyckling, vet dock inte om det passar till fisk. Det är helt supergott, och självfallet gör man lite goda härliga, LCHF-dippsåser till! Meatza låter också som något som skall testas. Matlivet i LCHF är inte så dumt ändå . Nä så är det...alla gillar inte fisk..nåt som är konstigt för mig... Men ska prova både med mandelmjöl och fläskesvær (från Danmark, för i gormetlandet Norge finns det inte )... MEN..i morn blir det en enmannspizza typ nylärd... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts