Jump to content

Har blivit allergisk mot både smör, ghee och kokosfett..

MrKarisma

Recommended Posts

Hejsan,

Jag började tvärt med LCHF för lite över 4 år sen när jag var 27 år gammal och ej överviktig. Från högkolydrat till LCHF på en dag. Jag uppnådde hälsoeffekter jag inte kunnat drömma om. Pollenallergin försvann. Mag/tarm-problem försvann. Tand/tandköttsproblem försvann. Seghet o trötthet försvann. Sömnen förbättrades avsevärt. Lederna blev mjuka och rörliga. Huvudet blev MYCKET klarare och skarpare..

MEN, led av kraftiga illamående-perioder som ibland tom ledde till att jag var tvungen att gå o spy på nätterna.. Skitkonstigt. Det höll i sig det första året, vilket var jobbigt, men jag visste att jag gjorde det rätta med tanke på alla hälsovinster så jag fortsatte. Illamåendet avtog lite det andra året och idag mår jag i stort sett aldrig illa, antar att kroppen anpassat sig igen till en naturlig fet mathållning.

Dock så jag har jag stött på problem. Jag har blivit allergisk mot både ghee och kokos-fett. Jag får kliande utslag på huvudet om jag äter av dessa saker mer än lite nån gång ibland. Äter jag för ofta så blir de kliande utslagen till små kliande blåsor med vätska som jag kliar sönder, dessutom sprids utslagen ner över nacken och fram på bröstet. Någon som känner igen detta?

Det konstiga är att grädde går hur bra som helst, jag hälla i mig en liter om dan, även om jag oftast bara har det i kaffet :) utan att känna några som helst obehag eller få utslag. För mig känns det konstigt att sönderprocessad grädde inte ger allergi medans de mer naturliga feta produkterna som, framförallt kokosfett ger mig utslag..

Hjälp? Kan det vara en kombination av saker som är orsaken och inte själva kokos-fettet eller gheen i sig?

Tacksam för svar!

Kanske ska tillägga. Gör ghee själv av osaltat S M Ö R. och äter endast ekologiskt kokosfett.

Ännu konstigare är att jag kan steka i hur mycket smör som helst utan att få några utslag, men såfort jag äter min hemma-gjorda ghee eller äter rent smör (ex på kokta grönsaker) så får jag utslag.. Skitkonstigt.. Finns ingen logik i det?!

Låter som sagt konstigt

Ghee och kokosfett borde egentligen vara säkrare fetter än smör eftersom de helt saknar mejeriproteiner?

Vad äter du till fettet?

Vad händer om du (provocerar) tex enbart äter fettet o rakt av slevar i dig lite kokosfett?

Nu finns det många trådar om utslag, men jag svarar här iaf...

Hur strikt är du med kolhydrater?

Tyvärr verkar det vara så att vissa människor får utslag vid för kraftig eller långvarig ketos. Jag har själv detta problem och om man googlar "keto rash" finns träffar som även länkar samman detta med just kokosfett och att det skulle kunna vara en drivande orsak. Jag har ännu inte hittat något som hjälper förutom att öka mängden kolhydrater.

Det kan kanske vara så att rent fett ökar din ketos och att grädde fungerar beror på att det även innehåller kolhydrater? 

Det låter ju fruktansvärt? Måste jag gå tillbaka till det hemska kolhydrats-livet?! Ingen som har testat att fortsätta trycka i sig fett för att se om det går över tillslut, precis som mitt illamående?

Det verkar ju som rätt många lider av det här problemet.. LCHF-döden skulle jag kalla det.. Det går verkligen inte gå runt med detta kliande! Nåja, får väl fortsätta som vanligt men utesluta kokosfett och ghee.. Tråkigt.. Men men, jag behöver ju inte gå hungrig iaf.

Men som klintan skriver så är det mycket möjligt ang. ketosen. Eftersom jag i stort alltid minskat radikalt på mjölkprodukter varje gång jag börjat med kokos-fett /ghee och såledels fått i mig mycket mindre kolhydrater.. Men är det alltså så att vissa inte är gjorda för fullfjädrad ketos??

HERREGUD, DET MÅSTE JU FORSKAS MER PÅ DETTA!!! :D

Kan ju även vara så att om man äter "naturlig" LCHF, dvs allt fett man får i sig kommer nyligen fångade/pilpåge-skjutet friskt vilt/fågel/fisk så kanske problemet inte uppstår? Jag menar, kokos-fett och ghee.. Hur naturligt är det egentligen?

Jag tycker det låter som ett allergiskt kontakteksem på din beskrivning. Ett allergiskt eksem visar sig sällan i hårbotten. Du har inte gjort några andra förändringar, bytt schampo, hårbalsam, färgat håret eller permanentat håret?

Eller något annat nytt som kommer i kontakt med hår/huvud/axlar?

Det låter lite otroligt att utveckla en allergi mot smör och cocosolja, jag hoppas för din skull att det inte är så :)

Det här har som sagt diskuterats ganska flitigt på olika ställen den senaste tiden eftersom det verkar vara många som har problemet. Bland annat har Anna Hallén på sin facebooksida försökt samla in information från personer som får utslag för att försöka hitta orsaken, en röd tråd, och någon lösning på problemet. Ketos verkar onekligen vara genomgående för alla som berättar. Hur som helst verkar en del ha blivit av med utslagen när de har ätit extra c-vitamin. Kan det vara värt att testa kanske? :)

Ska man till ketosnivå gäller det nog att det är hög kvalitet på det man stoppar i sig. Blir väl inte så mycket kål och paprika eftersom det innehåller en del kolhydrater, men oxå en hel del c-vitamin. Tror man bör käka en hel del lever och andra läbbiga grejer helst från gräsbetande djur om man ska vara väldigt strikt.

• 2 weeks later...

Jaa.. jag har oxå stött på problemet.. dvs inte själv, men Googlat och det nämns rätt ofta, men helt utan någon enheltlig konsekvens!

Och då skall man ha klart för sig att det mest symptomatiska.. om jag fattar något som helst är just pigmentosa.. dvs bruna fläckar som sen inte försvinner.. vilket ytterst sällan verkar vara fallet!

Utan det mest förekommande är finnar i samma region som där Pigmetosa brukar förekomma.. dvs i de områden där vi har mest svettkörtlar!

För det första skall man ha klart för sig att har/får man problem med svettkörtlar/sebumproduktion.. så lär de främst förekomma där vi har mest svettkörtlar.. det är knappast något konstigt.. jämför Acne vulgaris!

Sen så.. sebumproduktionen är komplex, den styrs av hjärnan som i sin tur påverkas av främst hormoner och signalsubstanser.. vilket ger en varierad samansättning på sebum.. som i sin tur kan ge upphov till olika besvär.. se igen på Acne vulgaris!

Summa sumarum.. Pigmentosa karaktäriseras främsta av.. Pigmetosa.. dvs bruna fläckar.. vilket inte altid/sällan är fallet.. eller rättare sagt är ovanligt och inte då skall förväxlas med Acne eller andra problem som kan uppstå i samma regioner!

• 1 month later...

YES! Har ny kört fett-kaffe varje morgon i två veckor och kliandet har börjat minska, nästan gått över! HALLELUJA!!! Dessutom har jag börjat gå ner i vikt igen.. äntligen ska jag nå min drömvikt på 68kg!! Mår inte heller illa av kokos-fettet längre.. helt fantastiskt!

Mitt recept för att vänja kroppen vid högt-kokosfett/smör/-intag och ketos: Brygg en stor mugg kaffe. Mixa ner ca 3 matskedar kokosfett och tre matskedar osaltat smör (som du smält innan på spisen för att kaffet inte ska bli kallt) och njut sedan. För de som inte står ut med illamåendet de första dagarna /veckan så funkar Novalucol utmärkt. Tar bort illamåendet direkt, men vänta bara inte för länge med att ta en novalucol. WOHOOO!

• Like 1

• 9 months later...

men vad är då lösningen för att bli av med detta Prurigo Pigmentrosa? Jag kliar mig snart tokig (mellan brösten) Läste i timtal och fann att jag skulle öka mina kolhydrater. Jag gjorde så och på bara något dygn blev de allt svagare och kliandet lugnade ner sig. De var nästintill borta så kom de åter. Varför? Jag hade ätit rätt så strikt i kanske 7 veckor när jag ökade kolhydraterna och utslagen avtog. Nu har jag ätit högre andel kolhydrater i ca 2 veckor och gillar det inte alls. Vill inte äta dessa kolhydrater och vara trött och så av dem och ännu värre nu när utslagen kommit åter. vad ska jag göra?