Anne-Marie de Jong Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Hallå alla LCHF are, jag har en fråga! I många recept är det bara äggulan som ska användas och i bland kan det bli väldigt mycket äggvita till övers. Vad gör ni med vitorna? Det tar emot för mig att slänga mat.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Man kan blanda ner några extra vitor i äggröra. Äter man sötsaker är vitorna bra till mousse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne-Marie de Jong Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Tack för tipsen! Brukar lägga i extra i omeletten eller äggröran, men just nu gör jag glass till kommande fest och det blir så många vitor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Jag har sett recept på ostmaränger. Inget som jag har fastnat för, men många gillar det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 I vår kokbok "LCHF till vardags" föreslog vi att man kunde steka äggvitorna på relativt låg värme i en stor stekpanna och sedan skiva dem och använda som ett substitut för tagliatelle av pasta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Jag hittade den här tråden på kolhydrater ifokus, som länkar vidare till andra trådar. Alltid finns det väl någon idé där som passar. Sufflé, kanske? http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7143bbb9cb46221d059464-vad-gor-jag-av-alla-aggvitor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Jag slänger inga äggvitor.. jag lägger i stället till mer smör/cocosfett.. så att fetthalten blir rätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 I vår kokbok "LCHF till vardags" föreslog vi att man kunde steka äggvitorna på relativt låg värme i en stor stekpanna och sedan skiva dem och använda som ett substitut för tagliatelle av pasta. Aha! Ja, jag hittade på att använda vitorna på det sättet i "LCHF-carbonara" som jag äter till frukost varje morgon! Det är faktiskt ingen dum idé! http://forum.kostdoktorn.se/topic/1791-ska-jag-%C3%A4ntligen-lyckas-dagbok-med-matsedel/#entry21281 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts