Jump to content

Skillnad mellan förmalt och nymalt kaffe

mmmicke
 Share

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har under några års tid haft svårt att tåla kaffe. Jag kan bli extremt sömnig bara efter en enda klunk kaffe. Det är som att det sliter ut kroppen eller belastar något på ett väldigt effektivt sätt.

Nu har jag börjat dricka vanligt färdigmalt bryggkaffe sedan några månader tillbaka och det funkar bra. Igår testade jag dock att brygga på bönor som jag själv maler i min kaffekvarn, och genast fick jag liknande effekt som förr - trötthet och även lite huvudvärk. Jag känner mig forfarande, över ett dygn senare, inte helt återställd. Jag tror det kan ta ett par dagar till.

Nu har jag alltså lärt mig att jag måste hålla mig borta från kaffe som jag maler här hemma. Jag har inte reagerat på "köpekaffe" från t.ex. Espresso house, vilket jag gissar också är relativt nymalet.

Vad kan det vara som skiljer sig här? Nu när jag skriver detta tänker jag att det kanske är något skit i min kaffekvarn, men vad skulle det kunna vara i så fall?

Är nymalda bönor annorlunda på något sätt? Får man ett starkare kaffe på de, koffeinmässigt?

• Confused 3

31 minuter sedan, mmmicke sade:

Hej på er!

Jag har under några års tid haft svårt att tåla kaffe. Jag kan bli extremt sömnig bara efter en enda klunk kaffe. Det är som att det sliter ut kroppen eller belastar något på ett väldigt effektivt sätt.

Nu har jag börjat dricka vanligt färdigmalt bryggkaffe sedan några månader tillbaka och det funkar bra. Igår testade jag dock att brygga på bönor som jag själv maler i min kaffekvarn, och genast fick jag liknande effekt som förr - trötthet och även lite huvudvärk. Jag känner mig forfarande, över ett dygn senare, inte helt återställd. Jag tror det kan ta ett par dagar till.

Nu har jag alltså lärt mig att jag måste hålla mig borta från kaffe som jag maler här hemma. Jag har inte reagerat på "köpekaffe" från t.ex. Espresso house, vilket jag gissar också är relativt nymalet.

Vad kan det vara som skiljer sig här? Nu när jag skriver detta tänker jag att det kanske är något skit i min kaffekvarn, men vad skulle det kunna vara i så fall?

Är nymalda bönor annorlunda på något sätt? Får man ett starkare kaffe på de, koffeinmässigt?

Kolla vilka bönor du maler själv. Robusta har ungefär 50% mer koffein än Arabia.

• Like 1

16 hours ago, MariaF said:

Men koffein brukar väl inte vara tröttande utan snarare uppiggande? Jag funderar på vad bönan kan innehålla mer, utöver koffeinet, nåt som orsakar trötthet? Histaminreaktion eftersom du får huvudvärk, kanske?

Så är det, men för mig hade det en tröttande effekt under en period. Det har det inte längre idag - förutom just mitt självmalda kaffe!

• Like 1

17 hours ago, Cederulla said:

Kolla vilka bönor du maler själv. Robusta har ungefär 50% mer koffein än Arabia.

Jag maler Arvid Nordquist Amigas eller Reko. Jag brukar dricka dem som färdigmalda också, men just nu är det Ica Intensiv.

Både Amigas och Reko är 100% Arabica.

• Like 1

16 hours ago, MariaF said:

Men koffein brukar väl inte vara tröttande utan snarare uppiggande? Jag funderar på vad bönan kan innehålla mer, utöver koffeinet, nåt som orsakar trötthet? Histaminreaktion eftersom du får huvudvärk, kanske?

Histamin är en intressant teori! Det kan absolut ha med saken att göra. Ska läsa på lite om det.

• Like 1

Hittade lite om kaffe på en sida där de diskuterar ur ett epigenitiskt perspektiv (hur våra genuttryck är olika och att vi därför svarar an olika). Det är inte alls säkert att denna artikel är "rätt" i sammanhanget men det finns några ord och uttryck man kan söka vidare på:

https://nutritiongenome.com/what-genes-benefit-the-most-from-coffee/

What about Light Roast vs. Dark Roast Coffee?

Light roast coffee has higher levels of chlorogenic acid, while dark roast has lower levels of chlorogenic acid. Both have been found to be beneficial for weight loss. Light roast can be considered a better choice when a higher intake of chlorogenic acid is the goal. Dark roast may be less harsh on the stomach due to less gastric acid secretion, and is being better at increasing glutathione, vitamin E status in red blood cells, and reduced DNA damage.

What about Filtered vs. Unfiltered Coffee?

The diterpenes kahweol and cafestol in unfiltered coffee have been associated with raising triglycerides and LDL in certain subjects. However, they also increase glutathione and inhibit NF-kb, inactivate carcinogens via the CYP-450 enzymes, and exhibit anti-inflammatory and anti-cancer activity. Therefore, the choice comes down to the goal for the patient.