Jump to content

Broccolins fel? (svårsmält vid kortare koktid?)

Fnutt

Recommended Posts

Broccoli är gott och jag äter det oftast någon eller några gånger per vecka.

Tyvärr har jag en förmåga att överkoka min broccoli en smula. Därför bestämde jag mig härom veckan för att jag för en gångs skull minsann skulle se till att tillaga den bara lagom, istället för att servera något som ser ut som om det håller på att skrumpna och dö. Lite förvånat noterade att jag fick lite ont i magen efteråt. Inte jätteont men tillräckligt för att det inte skulle gå obemärkt förbi.

Idag var det dags igen - broccolin var lagom tillagad istället för överkokt, och nu sitter jag här med svag värk i magen igen. Mellan dessa två tillfällen har jag även lyckats servera en överkokt portion, men denna gav inga bekymmer efteråt.

Vad kan detta bero på, att jag verkar få ont i magen av lagom tillagad broccoli men att överkokt funkar finfint?

Värken känns ganska högt upp i magen, ungefär mitt mellan naveln och solar plexus. Just där känns det också som jag har en liten hård bula vid dessa tillfällen.

Jag har försökt googla lite, och det närmaste jag kan komma är att det skulle vara något med gallan. Men jag har ju inte jätteont, det är ju mer bara... lite obekvämt, liksom? Jag har inte heller märkt av fenomenet i när jag äter några andra råvaror.

Den tillagade/överkokta smälter som smör i munnen. Cellväggarna är sönderkokta och all näring inuti är lätt för din tunntarm att suga upp. Lätt tillagad(typ snabbt wokad) eller rå broccoli har till stor del intakta, hårdsmälta cellväggar så mycket av näringen sugs inte upp via tunntarmen utan går vidare till tjocktarmen där gasbildande bakterier festar på näringen.

Högst indivuduellt hur man reagerar, beror sannolikt på vilken tarmflora man har. I allmänhet tyckar jag att snabbt wokad eller lätt ångkokad är en bra kompromiss. Näringen blir då hyfsat tillgänglig utan att c-vitamin helt förstörts av värmen eller att mineraler lakats ur av kokvattnet. Men får man problem med magen så bör man nog koka den ordentligt. Pröva ångkokning under längre tid så blir i alla fall mineralerna kvar i broccolin.

Tillägg: Att du känner smärta högre upp i magen skulle möjligen kunna bero på att relativt stora, osmälta bitar rent fysiskt trycker på.

• Like 2

En sak du kan prova är att skära broccolin i mindre bitar när du äter den. Speciellt skjälkarna. Tugga också noga.

Det är ju en del fibrer i skaften och är man inte van vid fibrer kan nog magen ha ännu svårare att bryta ner dom.

Första gången du provar kan du ju ta en vass kniv och skära stjälkarna i väldigt korta bitar. Då skär du av fibrerna och magen har lättare att ta hand om dom.

Tack för tipsen!

Små bitar försöker jag göra, och helt ovan vid fibrer är ju inte min mage. Men säkerligen är det ändå något sådant det beror på. En annan fundering jag har haft är om det finns något ämne i broccolin som jag är känslig för, något ämne som förstörs vid tillagning.

Jag får inga problem med gaser eller något annat, bara lite värk.

Ja altså.. som Per är inne på.. kokar du inte sönder cellväggarna så får jobbet göras i magen/tarmen!

Och högt upp i mellangärdet är antingen tunntarmen eller övre magen.. mest troligt gasbildning i tunntarmen.. som spänner ut denna.

Grejen är att maggen är en påse, med en massa veck, och inget passerar vecken innan det är flytande.. blir det kvar länge så betyder det att det är svårt att spjälka och magen masserar maten för att ensymerna skall komma åt.. kan det vara något sådant du känner av?

Ja altså.. som Per är inne på.. kokar du inte sönder cellväggarna så får jobbet göras i magen/tarmen!

Och högt upp i mellangärdet är antingen tunntarmen eller övre magen.. mest troligt gasbildning i tunntarmen.. som spänner ut denna.

Grejen är att maggen är en påse, med en massa veck, och inget passerar vecken innan det är flytande.. blir det kvar länge så betyder det att det är svårt att spjälka och magen masserar maten för att ensymerna skall komma åt.. kan det vara något sådant du känner av?

Gasbildning är som sagt inget jag märker av att det skulle vara. Och broccolin är ju inte direkt rå eller krispig när det händer, den är kokt så att den är ordentligt mjuk men ändå inte skrumpen. Men visst kan det vara gaser som är koncentrerade i tunntarmen och att jag inte märker av dem för att de hinner spridas ut i tarminnehållet innan de kommer "i mål". Värken dyker upp redan ca 10 minuter efter måltiden och håller i sig i ett par timmar. Tre till fyra fingerbredder över naveln känner jag som en liten hård "prinskorv" (vilket onekligen verkar misstänkt likt lite spänd tunntarm).

Nåväl, jag får väl fortsätta att servera min broccoli mer än välkokt :)

Vi äter väldigt mycket broccoli. Är det färsk sådan du menar och hur länge kokar du den?

Vi skär av blomknopparna och delar stjälken på mitten. Sedan kokar vi stjälken i 5 minuter innan vi lägger i knopparna och kokar 5 minuter till.

Oftast är dom färdiga då men en del sorter är mer hårdkokta.

Jag tycker dom blir godast när dom är kokta så dom inte har något krisp kvar men ändå inte är lösa.

Jag skär alltid stjälkarna i småbitar när jag äter dom och tuggar alltsammans noga. Min sambo kan få den typen av magknip som du berättar om när han har för bråttom och inte tuggar tillräckligt. Han har också börjat skära stjälkarna i småbitar.

Min sambo får ont av rivna morötter ibland också eftersom dom kan ätas utan att tugga ordentligt. Tuggningen stimulerar utsöndring av matsmältningsenzymer så det är inte bara det att det man äter finfördelas.

Det var nog fryst broccoli vid båda tillfällena. Vet inte exakt hur länge den kokade, men som jag skrev ovan så var broccolin mjuk och inte allas krispig.

Det var ju skumt. Fryst broccoli brukar ju i princip bara behöva värmas även om det brukar stå att man skall koka den i 1-2 minuter. Är det ett varumärke du har köpt även tidigare?