Jump to content

Kostdoktorn "tror" inte längre på att vara i ketos

Cleppa
 Share

Recommended Posts

Intressant. Säger han varför? För att ändra sig är ju helt okej allteftersom man lär sig mer. Jag har inte twitter, så jag kan inte kolla just den tråden men det märks ju i alla andra sammanhang att DD svängt om.
Hoppas att Stephen Gundrys bok The Energy Paradox kommer på svenska, den tittar på hur keto funkar. Jag kan läsa engelska själv men vill kunna låna ut böckerna. 

• Like 5

• 2 weeks later...

Jag tänker att många sagt, inklusive Kostdoktorn, inklusive i många diskussioner här,  att om man inte kommer i ketos kan det vara bra att minska på proteinintaget för att kunna komma i ketos.

Men nu verkar det ju som att man är fokuserad på att proteinintaget ska vara högt och även om många med högt proteinintag verkar kunna hamna i ketos så verkar det ju också finnas en hel del som inte kan det.

...och då kan man ju tänka sig att man bör prioritera proteinintag framför ketos om man inte är specifikt ute efter någon effekt som ketos kan ge som kanske t ex bättre förmåga att fokusera eller något annat som man kanske  upplever som positivt med ketosen.

...bland veganer finns dock andra åsikter om höga proteinintag...

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2018/05/svart-att-fa-brist-pa-protein-for-hogt-intag-storre-risk/

• Like 6

Annika Dahlqvist har koll på killen som hävdar: "Animaliskt protein har ett samband med bl a för tidig död, ett flertal cancerformer, hjärt–kärlsjukdomar, diabetes, Alzheimers sjukdom och njursten. Man ser inte dessa samband med vegetabiliskt protein."

Läkare för Framtiden, minsann! :rolleyes:

https://annikadahlqvist.com/2018/05/23/gunnar-johansson-vegan-och-djurrattsaktivist-professor-i-kostvetenskap/

• Like 2