Jump to content

Konstig lukt + lite andra funderingar

Flisse

Recommended Posts

Hej!

Har ätit lchf nu i tio dagar och allt känns bra, däremot har jag börjat lukta väldigt mycket svett så att jag måste duscha varje morgon och bara kan ha en tröja i en dag.

Till ämnet hör att jag aldrig i mitt liv luktat speciellt mycket svett, hade säkert kunnat gå en vecka utan att duscha och ändå inte haft någon lukt.

Hur kommer detta sig? Tänker att det är allt fett kanske?

Vidare undrar jag om mina minipiller och min rökning är något som kan påverka min viktminskning. Har inte märkt någon särskild skillnad där nämligen förutom att jag är lite mindre svullen nu så det är väl bara minus i vatten antar jag.

Givetvis förstår jag att det tar tid men jag tycker att jag kanske borde "tajtat till" mig lite på tio dagar ändå.

Äter väldigt strikt och räknar kh, brukar landa på runt 5/dag men det händer att det är högre, dock aldrig över 20. Något i kosten som är konstigt? Vad jag kommit fram till är det rätt bra.

En vanlig dag ser ut som såhär;

Frukost smörkaffe och ev. ett kokt ägg

Lunch 1 ägg, 1/2 pkt bacon

Middag ungsbakad lax med spenatstuvning

Tacksam för svar!

Jo men Lilla Anna, nu var det mer bara ett exempel för att peka på att jag verkligen aldrig luktade svett, jag skrev ju "hade säkert kunnat gå", inte att jag gjorde det. Personligen räcker det att duscha varannan dag och då torkar inte min torra hy ut lika mycket heller, det är oftast inte bra för huden att duscha varje dag så det måste man nog inte räkna med.

Dufva; Vet inte riktigt om det luktar något av det men går det så fort att hamna i ketos?

Det är väl annars rätt önskvärt för det är väl då man bränner massa fett om jag förstått allt rätt?

Jodå, drar du ner på kolhydraterna ordentligt är du i allmänhet i ketos redan efter ett par dar och du äter både riktigt strikt (nästan onödigt strikt) och relativt få kalorier så nog är du där alltid ^_^

Mår du bra och upplever att du har energi och mättnad som det är kan du bara bita ihop tills kroppen justerar dina ketonnivåer

Annars tycker jag nog att det verkar bli väldigt lite mat under förmiddagen

Det hela blir nästan PF som det ser ut om du åtminstone äter ordentligt vid middan

Om inte blir det snudd på svält :angry:

Jag tror faktiskt du skulle kunna äta dubbelt så mycket till lunch och frukost och ändå gå ner i vikt

Dvs låta kroppen ta det lite lugnare och inte behöva "spruta" ur sig fullt lika mycket ketoner som nu :)

• Like 1

Vad bra! Men menar du då att detta med lukten kanske kommer gå över när kroppen anpassat sig?

Jag såg nu att det blev lite konstigt (var trött i morse), brukar ta en smörkaffe mellan lunchen och middagen och en bit brie på kvällen också. Har aldrig varit så stor i maten så jag upplever att jag har energi och går aldrig hungrig under dagen.

Tantrakicki:

Jag har använt shape up för att kolla lite hur jag ligger till och de flesta dagar hamnar jag på runt 60g protein och 140-150g fett.

Jag väger ca 60 kg så jag tyckte det lät lagom? Brukar aldrig vara hungrig utan mätt och pigg.

Kan det inte vara så att din förbränning ökar = du alstrar mer värme= svettas mer?  :)
Jag som alltid har haft iskalla händer å fötter, även sommartid fick plötsligt normalvarma händer å fötter :)

+ att kroppen säkert rensar ut en massa skräp, bla genom porerna :)