Jump to content

LCHF efter en VLCD diet

Recommended Posts

Har någon erfarenhet av att gå från "ren" VLCD till LCHF? Själv har jag nu varit på endast pulver i 3 veckor och ska på fredag försöka återgå till "vanlig" kost igen, eventuellt om måltidsersättning kan vara något under en period vad jag har läst mig till? Har gått på https://nupo.com/se/shop och tycker det fungerat bra men undrar hur man smidigt att ha en övergångsfas? Den stora frågan är väl egentligen hur tarmarna reagerar med att gå från pulver till vanlig mat...men även energi och träning. Har inte tränat direkt de senaste 10 åren och känner att jag gärna kommer igång med något, typ pw eller annat som är lite enklare utan att köpa massa utrustning.

Tacksam för svar :) Ha en fin dag alla!

Välkommen som aktiv i forumet, @NiEri:)

Produkten du länkar till har jag ingen erfarenhet av och jag vågar inte klicka på länken för då blir flödet i sociala medier fyllt av reklam, men jag har fastat ett antal gånger och att återgå till vanlig mat efter det har jag koll på, åtminstone för min egen kropp. Det har varit enkelt så länge jag hållit mig till små portioner. Jag har fortsatt min fasta och lagt till t ex ett ägg och en blomkålsbukett som första och andra "måltid" (vältuggat). Därefter fortsatt med att öka på mängden mat gradvis de första 3 dagarna. Samtidigt har jag minskat på mängden vätska. Eftersom vätska späder ut magsyran har jag inte druckit samtidigt som jag ätit utan separerat tillfällena. Jag vet inte hur mycket vätska ditt pulver gett men kanske skulle du kunna testa en liknande metod med att minska det ena och öka det andra?

• Like 5

Jag är runt 40 år och är ganska stillasittande på mitt arbete och även på fritid. Vilket det ska bli ändring på nu :) Har också börjat med mindre portioner nu där jag har både nupo och äter mindre måltider vid sidan. Exempelvis ägg som du nämner MariaF 👍
Cleppa - vad är MAF? ska kolla upp detta! 

• Like 1

21 timmar sedan, NiEri sade:

vad är MAF?

Nu frågade du @Cleppaoch inte mig men eftersom min mage är med på bild i länkad tråd så svarar jag. :)

MAF, Maximum Aerobic Function, är en metod för att träna lågintensivt och på det viset få kroppen att bli riktigt bra på att bränna fett. Principen är enkel, utgå från siffran 180 och dra bort din fysiska ålder så får du ett värde din puls (HR) inte bör överstiga under träning. Om man varit skadad bör man minska med 5 eller 10bpm. Pulsvärdet har inget med kön eller liknande att göra utan är en erfarenhetsbaserad formel för vad som funkar bra för de flesta. Tanken är att man på sikt (det kan ta tid innan man ser resultat!) ska kunna springa (cykla eller vad man nu uthållighetstränar) snabbare på samma låga puls. Det finns svenska forum för metoden men jag länkar till Dr. Maffetones websida nedan.

180-ålder=HR bpm/min

https://philmaffetone.com/method/

• Like 3