Hanna Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 När man som vi låter barnen, i vårt fall 3 år och 5 år gamla, äta enligt samma kosthållning som vi vuxna - alltså LCHF - verkar omgivningen bli bestört. Man får kommentarer i stil med att "jamen NI kan ju äta så men barnen BEHÖVER pasta/ris/potatis", folk blir skogstokiga på diverse forum som facebook m fl när barnen blir "satta på diet" som de förmodligen upplever det istället för att vidga vyer och se det för vad det är. Nu till min fråga, till Doc och givetvis andra kunniga... Finns det belägg för att barn INTE ska äta LCHF (pratar nu om helt normalviktiga barn)? Hur mycket kolhydrater "behöver" de egentligen ur den omtalade cirkeln av stärkelse/socker? Själv är jag rätt övertygad om att barnen kan äta som vi men det vore roligt att få lite mer kött på benen och kanske någon adekvat artikel/studie i ämnet? Tack för ett bra forum förresten! /Hanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Man får kommentarer i stil med att "jamen NI kan ju äta så men barnen BEHÖVER pasta/ris/potatis", Jag tänker så här... Under de ca två miljoner år som vi utvecklats, hur många år har vi haft tillgång till pasta/ris/potatis? Varför skulle det helt plötsligt i modern tid vara nödvändigt med pasta/ris/potatis när vi (vuxna och barn) fortfarande är genetiskt likadana som på äldre stenåldern när dessa matvaror inte fanns? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 #cavegirl Jag kan inte annat än hålla med dig men det vore roligt om man hade kunnat slå hål på detta en gång för alla. För hur kan en så enkel självklarhet vara så svår att se egentligen... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 När man som vi låter barnen, i vårt fall 3 år och 5 år gamla, äta enligt samma kosthållning som vi vuxna - alltså LCHF - verkar omgivningen bli bestört. Man får kommentarer i stil med att "jamen NI kan ju äta så men barnen BEHÖVER pasta/ris/potatis", folk blir skogstokiga på diverse forum som facebook m fl när barnen blir "satta på diet" som de förmodligen upplever det istället för att vidga vyer och se det för vad det är. Nu till min fråga, till Doc och givetvis andra kunniga... Finns det belägg för att barn INTE ska äta LCHF (pratar nu om helt normalviktiga barn)? Hur mycket kolhydrater "behöver" de egentligen ur den omtalade cirkeln av stärkelse/socker? Själv är jag rätt övertygad om att barnen kan äta som vi men det vore roligt att få lite mer kött på benen och kanske någon adekvat artikel/studie i ämnet? Tack för ett bra forum förresten! /Hanna Hej Jag kan inte svara på din fråga utan vill bara dela din undran. Mina barn 10, 8 och 3 äter (i hemmet) samma kost som vi vuxna, dvs LCHF. För min del råder inga som helst tvivel på att det är det rätta, alla vi mår dessutom väldigt bra av det, men jag upplever precis som du att omgivningen reagerar märkligt starkt på vårt val av kost/livsstil. Om jag ger mina barn pommes, chips, godis eller läsk varje dag är det inte någon som reagerar, ger jag dem däremot mat lagad från grunden, av naturliga råvaror, blir omgivningen näst intill aggressiva och anser att jag skadar mina barn. Mycket märkligt. Jag har förlorat vänner pga vårt val. Sorgligt. Jag tror/hoppas dock att allmänhetens inställning kommer att ändras med tiden. Ser fram emot svar på din fråga! /Malin 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Alla människor som levt de senaste årmiljonerna fram till jordbrukets intåg för 10.000 år sedan var så klart barn från början. Alla dessa barn åt kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg, grönsaker, nötter samt bär och frukt efter säsong. Barnen idag är genetiskt lika dem före jordbruket. Alltså kan alla nu levande barn med gott resultat äta denna mat. Det behövs egentligen varken artikel eller studie. Om man håller med om resonemangen ovan är det bevis nog, tycker jag. Lyckliga de barn som får växa upp utan ett övermått av socker och spannmål! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag är glad att jag inte visste vad godis var förrens jag var fem år. Tack mamma o pappa! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cristoffer Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag tänker så här... Under de ca två miljoner år som vi utvecklats, hur många år har vi haft tillgång till pasta/ris/potatis? Varför skulle det helt plötsligt i modern tid vara nödvändigt med pasta/ris/potatis när vi (vuxna och barn) fortfarande är genetiskt likadana som på äldre stenåldern när dessa matvaror inte fanns? Tack för länken, riktigt rolig och givande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Mår barnen bra på kosten så bör det inte vara någon fara. Dock ser jag ingen mening med att vara strikt vad gäller kolhydratsmängden. Håll dem borta från raffinerade produkter och låt dem gå loss på grönsaker (kanske även frukt). Personligen hade jag det inte så bra då jag åt enligt LCHF. Så om dina barn mår dåligt av kosten så tror jag inte att det är så hemskt att lägga till sådant som potatis och ris. LCHF passar inte alla. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Mår barnen bra på kosten så bör det inte vara någon fara. Dock ser jag ingen mening med att vara strikt vad gäller kolhydratsmängden. Håll dem borta från raffinerade produkter och låt dem gå loss på grönsaker (kanske även frukt).Personligen hade jag det inte så bra då jag åt enligt LCHF. Så om dina barn mår dåligt av kosten så tror jag inte att det är så hemskt att lägga till sådant som potatis och ris. LCHF passar inte alla. Jag tror inte heller man behöver vara superstrikt med barnen. Håller man dem borta från raffinerade kolhydrater, samt även margarin och onaturliga transfettkällor är nog mycket vunnet. Det kan finnas ett värde i att inte vänja dem vid den söta smaken heller, så frukt kanske man ändå ska vara lite försiktig med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HealthyBasterd Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Min dotter på fyra år äter i stort sett samma saker som vi andra i hemmet, dvs LCHF. Hon äter ju dock en hel del annat på dagis + att hon äter bröd lite då och då. Hon får i de flesta fall äta vad hon vill - vilket oftast betyder grönsaker, kött och sås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Härligt att höra att fler än jag har samma tankemönster! Min dotter som är yngst i familjen, 3 år, har problem med klassiska atopiska eksem (särskilt kalla perioder, vintertid) men är vi är hemma från förskolan försvinner dessa "mirakulöst" efter några dagar.... och återkommer efter ett par dagar på fsk... Ledsamt! BVC reagerade starkt på att vi åt lchf hela familjen, rynkade på näsa ansikte ja allt... tackade gud för att de fick "normal mat" på fsk... Mörkrädd blir man!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Jag vill köra över mina barn på LCHF men är motarbetad av dem själva och deras pappa (som ändå just återupptagit dieten pga övervikt men inte avser fortsätta om bara kilona försvinner). Barnen protesterar vilt mot hembakt, glutenfritt bröd eller kanelbullar med mandelmjöl och pasta är såååå bekvämt för pappa att laga till. Kött är rent läskigt och använder jag ordet "nyttigt" nästan kräks 6-åringen... Förlåt min uppgivna ton, jag fortsätter kämpa för att hitta alternativ men det är inte lätt. Hade vi varit två med samma övertygelse hade det varit lättare att ta några dagar med hungriga barn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Jag kan inte svara något vetenskapligt på din fråga, men jag tror du märker på dina barn hur mycket kh de behöver. Om du behöver öka kh, skulle jag valt quinoa, bulgur och råris och rot frukter, kanske lite frukt också (jag förutsätter att de/ni äter grönsaker). Här hemma är det bara jag som är strikt, resten av familjen äter kh... Men, det funkar för osss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Mitt resonemang utgår ifrån att bröstmjölk innehåller 37 E% kolhydrater. Alla traditionella kulturer har ammat till minst två år, ofta upp till fyra år. Inte helamning såklart, men jag tycker att LCHF till barn under fyra känns lite orimligt, evolutionärt sett. Lite frukt, rotfrukter och potatis tror jag är en bra idé, om man vill avvänja dem innan fyra års ålder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Mitt resonemang utgår ifrån att bröstmjölk innehåller 37 E% kolhydrater. Alla traditionella kulturer har ammat till minst två år, ofta upp till fyra år. Inte helamning såklart, men jag tycker att LCHF till barn under fyra känns lite orimligt, evolutionärt sett. Lite frukt, rotfrukter och potatis tror jag är en bra idé, om man vill avvänja dem innan fyra års ålder. Håller inte helt och hållet med i att resonemanget håller. Första året av sitt liv (när barn generellt lever på mest bröstmjölk) så ska barn växa något alldeles oerhört, vilket gör en hög kolhydrathalt motiverad. Efter det här behöver de inte alls växa lika mycket. Dessutom kan jag tänka mig att det som traditionella kulturer på våra breddgrader lagt till modersmjölken, är kött och fett, vilket skulle ta ner på kolhydratmängden. Jag tycker inte att mängden kolhydrater från bröstmjölk kan användas som motivering till vilken kost människor ska äta, annat än för just spädbarn. Däremot är säkert en något liberalare version av LCHF en bra idé åt barn. Bär och rotfrukter är säkert en helt bra idé. Potatis... kanske ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Det är väl de andra som är satta på diet, omedvetet. Skräpmatsdieten kan man väl i många fall kalla den. Du får väl svara som han i filmen Yrrol - "ja, man kan göra så, men det är inte rätt" Apropå deras sätt att äta alltså. Det finns många sätt att äta ihjäl sig på, men det är väldigt svårt med LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Håller inte helt och hållet med i att resonemanget håller. Första året av sitt liv (när barn generellt lever på mest bröstmjölk) så ska barn växa något alldeles oerhört, vilket gör en hög kolhydrathalt motiverad. Efter det här behöver de inte alls växa lika mycket. Dessutom kan jag tänka mig att det som traditionella kulturer på våra breddgrader lagt till modersmjölken, är kött och fett, vilket skulle ta ner på kolhydratmängden. Jag tycker inte att mängden kolhydrater från bröstmjölk kan användas som motivering till vilken kost människor ska äta, annat än för just spädbarn. Däremot är säkert en något liberalare version av LCHF en bra idé åt barn. Bär och rotfrukter är säkert en helt bra idé. Potatis... kanske ibland. Visst är det så att man i vissa nordliga traditionella kulturer sannolikt minskat kolhydratandelen till barnet iom att man äter annan mat. Min poäng är väl att bröstmjölk till 50% av energiintaget fortfarande ger närmare 20 E% kolhydrater om man inte ger några andra kolhydrater. Och exempelvis inuiterna tycks ha ammat i ca 3 år i genomsnitt. Det är svårt att komma upp i 20 E% med bär och rotfrukter, och samtidigt få tillräckligt med energi, protein och andra näringsämnen. Sen är ju våra förfäder inte främst de som levde jägar-samlarliv på våra breddgrader, utan de som gjorde det i Afrika/ Mellanöstern, för att börja jordbruka där och sedan flytta norrut med jordbruket. Så det talar ju emot LCHF som evolutionärt logiskt för de flesta egentligen, och nu är jag OT på den här tråden. Jag tycker nog att man kan vara lite extra försiktig med barnen, eftersom inga små barn ätit så lite kolhydrater i mänsklighetens historia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Jag har inte heller någon studie om LCHF och barn men mina på snart 3 och 5,5 äter ganska LCHF men med tillägg av frukt (en per dag), ibland mjölk, rätt ofta bönor (dom älskar bönor), någon gång en tesked sylt och ibland ketschup. Aldrig ljust bröd men någon enstaka gång mörkt surt rågbröd. Då oftast med sill på. I dagis äter dom vad som bjuds och på kalas får den äldre äta godis. Nu är det dock dagis bara två dagar i veckan. Jag tycker om vår lösning. Någon enstaka gång blir det skräpmat. Typ en gång i månaden när dom är ute på stan med sin pappa (min man alltså). Vissa dagar blir det rätt strikt LCHF så där av bara farten. Och andra dagar mindre. Men potatis, pasta och ris lagar jag inte. Utom lite risgrynsgröt till julen enligt gammalt familjerecept. Jag försöket lära att vardag är vardag och fest är fest. Saft dricker dom enbart på kalas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Jag har inte heller någon studie om LCHF och barn men mina på snart 3 och 5,5 äter ganska LCHF men med tillägg av frukt (en per dag), ibland mjölk, rätt ofta bönor (dom älskar bönor), någon gång en tesked sylt och ibland ketschup. Aldrig ljust bröd men någon enstaka gång mörkt surt rågbröd. Då oftast med sill på. I dagis äter dom vad som bjuds och på kalas får den äldre äta godis. Nu är det dock dagis bara två dagar i veckan. Jag tycker om vår lösning. Någon enstaka gång blir det skräpmat. Typ en gång i månaden när dom är ute på stan med sin pappa (min man alltså). Vissa dagar blir det rätt strikt LCHF så där av bara farten. Och andra dagar mindre. Men potatis, pasta och ris lagar jag inte. Utom lite risgrynsgröt till julen enligt gammalt familjerecept. Jag försöket lära att vardag är vardag och fest är fest. Saft dricker dom enbart på kalas. Just det där finns det ju studier på vuxna, att lågkolhydratkost efter några dagar minskar insulinkänsligheten och gör att det verkar ge större blodsockersvängningar när man äter kolhydrater. Så just att äta LCHF hemma och så kolydrat-dagis-mat två dagar i veckan kanske inte är optimalt. Det beror kanske på om frukten är en stor banan eller en liten clementin. Men när jag åt LCHF så fick ungarna ofta LCHF på kvällen efter dagis. Däremot såg jag till att de fick kolhydrater (främst potatis/ ris) åtminstone till ett mål på helgen så att det inte skulle bli för stora variationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Jag brukar hålla principen att det man inte kan äta rått är inte heller vår art-egna föda. (Dock mitt eget påhitt och inget jag har belägg för). Därför vill jag inte ge min dotter ris, potatis och pasta när hon börjar äta mat. Men i praktiken blir det säkert potatis nu och då i alla fall. Men jag tror inte att det är så svårt att få ihop tillräckligt med kolhydrater med mycket rotfrukter. Skulle jag behöva välja mellan ris och frukt, så skulle jag välja frukt. Dessutom har jag inga planer på att sluta amma innan hon i alla fall är 1 år, gärna 2, så på så vis får man också upp kolhydrathalten. Det där med kolhydrater per dag tror inte jag är så viktigt. Tror mera det handlar om vad man äter i medeltal över en par veckor (så länge man inte märker att barnet blir trött eller annars mår dåligt såklart). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Jag brukar hålla principen att det man inte kan äta rått är inte heller vår art-egna föda. (Dock mitt eget påhitt och inget jag har belägg för). Därför vill jag inte ge min dotter ris, potatis och pasta när hon börjar äta mat. Men i praktiken blir det säkert potatis nu och då i alla fall. Men jag tror inte att det är så svårt att få ihop tillräckligt med kolhydrater med mycket rotfrukter. Skulle jag behöva välja mellan ris och frukt, så skulle jag välja frukt. Dessutom har jag inga planer på att sluta amma innan hon i alla fall är 1 år, gärna 2, så på så vis får man också upp kolhydrathalten. Det där med kolhydrater per dag tror inte jag är så viktigt. Tror mera det handlar om vad man äter i medeltal över en par veckor (så länge man inte märker att barnet blir trött eller annars mår dåligt såklart). Alla traditionella människokulturer lagar ju mat. Det diskuteras en del kring hur länge vi har gjort det, men de flesta forskare tror på kanske 500 000 år åtminstone. En del tror att vi gjort det i två miljoner år. Man har hittat spår av en eld som är en miljon år gammal. Men det är inget fel på frukt om man föredrar det. Jag tror inte heller att det kanske är så kinkigt med kolhysratsmängd på EN dags sikt, men forskningen visar att bara några dagar har betydelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Men det är inget fel på frukt om man föredrar det. Jag tror inte heller att det kanske är så kinkigt med kolhysratsmängd på EN dags sikt, men forskningen visar att bara några dagar har betydelse. Vilken forskning visar att några få dagar har betydelse ifall man äter färre kolhydrater än vad tallriksmodellen dikterar? Frukten vi äter idag är för övrigt långt ifrån samma frukt vi åt för 1000 år sedan, så liiite fel på frukten är det nog trots allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Vilken forskning visar att några få dagar har betydelse ifall man äter färre kolhydrater än vad tallriksmodellen dikterar? Frukten vi äter idag är för övrigt långt ifrån samma frukt vi åt för 1000 år sedan, så liiite fel på frukten är det nog trots allt. Jag säger inte att man måste äta någon tallriksmodell, var har du fått för dig det? Tre dagar med lågkolhydratkost ger lägre glukostolerans hos friska män: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22669333 Det behöver inte vara något problem, särskilt inte om man hela tiden äter lågkolhydrat, men om man äter lågkolhydrat några dagar, så är sannolikt dagisets tallriksmodell lite skadligare första dagen. Eller helgens pastafusk om någon sysslar med sånt. Jovisst är det nog skillnad på frukt idag och det vi åt för tusen år sedan. Däremot kanske inte så dramatisk skillnad mot vad "vi" åt för 100 000 eller 10 000 år sedan i Afrika/ Mellanöstern. Det är till stora delar en myt. http://rawfoodsos.com/2011/05/31/wild-and-ancient-fruit/ Och det var ju du som sa att du föredrog frukt framför ris. Det gör nog jag också. Men stärkelserika rötter har vi nog ätit ganska mycket. Inte just potatis, men sådant som är likt jams och sötpotatis kanske. Jag chansar på att potatis duger åt mig och barnen, men det är en chansning. Som smör och fett kött, som vi också äter trots att det inte riktigt är evolutionärt grundat. Barnen får ris och hembakt surdegsbröd också, men min mage gillar det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlfredrik Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Härligt att höra att fler än jag har samma tankemönster! Min dotter som är yngst i familjen, 3 år, har problem med klassiska atopiska eksem (särskilt kalla perioder, vintertid) men är vi är hemma från förskolan försvinner dessa "mirakulöst" efter några dagar.... och återkommer efter ett par dagar på fsk... Ledsamt! BVC reagerade starkt på att vi åt lchf hela familjen, rynkade på näsa ansikte ja allt... tackade gud för att de fick "normal mat" på fsk... Mörkrädd blir man!! Jag lider också av atopiska eksem (dock något äldre nu, 28) men kan inte säga att jag märkt någon större skillnad på just min hud. Äter dock inte super strikt LCHF och det är just nu väldigt torrt och kallt där jag befinner mig. Om du har några bra tips på hur man kan behandla, hade jag verkligen uppskattat det! : ) Fick en kräm av min hudläkare som håller det värsta under kontroll men det hade varit trevligt att komma fram till er mer naturligt botemedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Jag lider också av atopiska eksem (dock något äldre nu, 28) men kan inte säga att jag märkt någon större skillnad på just min hud. Äter dock inte super strikt LCHF och det är just nu väldigt torrt och kallt där jag befinner mig. Om du har några bra tips på hur man kan behandla, hade jag verkligen uppskattat det! : ) Fick en kräm av min hudläkare som håller det värsta under kontroll men det hade varit trevligt att komma fram till er mer naturligt botemedel. Jag märker klar förbättring med lchf-kost, har haft atopiska eksem sedan jag var barn, de har vandrat runt på olika ställen på kroppen, de senaste åren på händerna (vid fingerroten) och handleder. MEN: de är borta nu. Tror på att hålla huden smidig där eksemen finns, helst med naturliga oljor (sheasmör, mandelolja, kokosfett, you name it!), men det finns en salva som endast innehåller 4 ingredienser på apoteket: ceridal kan vara lite svår att få tag på. Den innehåller inte karbamid, som många andra salvor gör, det tror jag kan vara en liten bov i dramat, faktiskt. Är det för j-vligt skov så får man ta hjälp av kortison, men även mjukgöra huden. Lycka till nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Jag säger inte att man måste äta någon tallriksmodell, var har du fått för dig det? Tre dagar med lågkolhydratkost ger lägre glukostolerans hos friska män: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22669333 Det behöver inte vara något problem, särskilt inte om man hela tiden äter lågkolhydrat, men om man äter lågkolhydrat några dagar, så är sannolikt dagisets tallriksmodell lite skadligare första dagen. Eller helgens pastafusk om någon sysslar med sånt. Jovisst är det nog skillnad på frukt idag och det vi åt för tusen år sedan. Däremot kanske inte så dramatisk skillnad mot vad "vi" åt för 100 000 eller 10 000 år sedan i Afrika/ Mellanöstern. Det är till stora delar en myt. http://rawfoodsos.com/2011/05/31/wild-and-ancient-fruit/ Och det var ju du som sa att du föredrog frukt framför ris. Det gör nog jag också. Men stärkelserika rötter har vi nog ätit ganska mycket. Inte just potatis, men sådant som är likt jams och sötpotatis kanske. Jag chansar på att potatis duger åt mig och barnen, men det är en chansning. Som smör och fett kött, som vi också äter trots att det inte riktigt är evolutionärt grundat. Barnen får ris och hembakt surdegsbröd också, men min mage gillar det inte. Jag menade att de som gjort studierna antagligen gjorde dem på tallriksmodellen. Det med frukterna menade jag mera att hur man än vänder sig har man ändan bak. Finns risker med allt och inget vi äter idag är egentligen ursprungligt mera. Vad vi åt för många, många år sedan verkar folk dessutom oense om, så gäller väl att använda sitt eget sunda förnuft. Då man tänker på vad barn har överlevt hittills (högkolhydratdiet, godisdiet, svält osv) så tror jag allt från din preferens till min preferens är bättre mat än de flesta ger sina barn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Jag menade att de som gjort studierna antagligen gjorde dem på tallriksmodellen. Det med frukterna menade jag mera att hur man än vänder sig har man ändan bak. Finns risker med allt och inget vi äter idag är egentligen ursprungligt mera. Vad vi åt för många, många år sedan verkar folk dessutom oense om, så gäller väl att använda sitt eget sunda förnuft. Då man tänker på vad barn har överlevt hittills (högkolhydratdiet, godisdiet, svält osv) så tror jag allt från din preferens till min preferens är bättre mat än de flesta ger sina barn. Absolut, det största problemet är såklart skräp, läsk, bullar och godis. Att BVC hajar till över LCHF men inte chipsläskgodis är ju talande. Och jag rekommenderar i allra högsta grad att använda sitt sunda förnuft och sitt kritiska tänkande. Gärna att inhämta information från flera håll. Men om man vill ha hängsen o livrem kan man ju ge lite extra frukt och/ eller potatis till sina små barn. Eller något annat kolhydratigt som man uppfattar som hyggligt "riktig mat". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Jag brukar hålla principen att det man inte kan äta rått är inte heller vår art-egna föda. (Dock mitt eget påhitt och inget jag har belägg för). Därför vill jag inte ge min dotter ris, potatis och pasta när hon börjar äta mat. Men i praktiken blir det säkert potatis nu och då i alla fall. Men jag tror inte att det är så svårt att få ihop tillräckligt med kolhydrater med mycket rotfrukter. Skulle jag behöva välja mellan ris och frukt, så skulle jag välja frukt. Ganska stapplande resonemang. Isf tycker jag du ska börja käka rått kött och se hur du mår! Jag kan rekommendera denna sköna video för lite förberedelse/inspiration! ;P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Ganska stapplande resonemang. Isf tycker jag du ska börja käka rått kött och se hur du mår! Jag kan rekommendera denna sköna video för lite förberedelse/inspiration! ;P Det är inget problem att äta rått kött, så länge där inte finns farliga bakterier. Jag sa inte att jag äter allt rått, bara att jag tycker mat man KAN äta rått rimligen är bättre för magen och mer "ursprunglig" än mat vi är tvungna att manipulera för att kunna äta. Försök ät dig mätt på rå potatis så ser du vad jag menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Jo, Mikael det är många som är rått kött. Blodig biff, knappt stekt är det många som gillar. Råbiff och sushi är andra exempel på vanlig rå mat. Själv gillar jag genomstekt mat, men det är jag det. Carlfredrik, jag håller med Lotta där. Använd bara bra/naturliga produkter om du smörjer, dvs låt bli alla varianter som går att köpa för 20 kr på Rusta. Jag märker jättestor skillnad beroende på vad jag använder. Jag är alltid noga med att bara köpa naturliga lotions utan mineraloljor, de må kosta mycket men så behöver jag smörja in mig max tre gånger i veckan om det är jättekallt och torrt, jämfört med två gånger/dag med den billiga skiten, sommartid behöver jag inte smörja in mig alls om jag inte råkar bada och duscha väldigt mycket på kort tid. Eksemet försvinner varje sommar och kommer tillbaka på hösten. Jag vet inte om lchf gör någon skillnad, det har gått för kort tid för att säga nått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Intressant om eksemen. Jag lider också av detta och smörjer händerna säkert 10-20 gånger om dagen. Måste testa med matolja istället ett tag och se ifall det skulle fungera bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Intressant om eksemen. Jag lider också av detta och smörjer händerna säkert 10-20 gånger om dagen. Måste testa med matolja istället ett tag och se ifall det skulle fungera bättre. Testa kokos olja (den du äter) eller försök få tag i sheaamör. En kompis till mig gör egna, 100% naturliga cremer kolla tigerflicka.com bara att beställa, finns en hand salva som är en mirakrlcreme... Kanske värt att testa? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Snabbt svar. Det är två faktorer jag kommer att tänka på: 1) Utvecklingsaspekten. Det finns ju inget fog för att, likt ex. vegandieter, åstadkomma allvarliga brister rent kvalitativt. Däremot så kan ju mättnadsaspekten, dvs det kvantitativa perspektivet, möjligtvis spela in. Men så länge man håller koll på detta, dvs att barnet får i sig tillräckligt med energi så är det sannolikt inga problem. 2) Den sociala aspekten. Jag tror det är viktigt att inte stigmatisera sådant man äter i onödan. Det är alltså helt ok att regelmässigt följa LCHF i sin vardag men det bör inte gå ut över undantagsfallen. Rent praktiskt, om barnet inte ibland kan/får äta tårta eller sådant som barnkalas exempelvis brukar innehålla så tror jag man gör sig en otjänst på sikt. Då inbillar jag mig istället att det är långt bättre att inte ha pekpinnar kring detta ur ett väldigt strikt perspektiv men just sätta fokus på att det handlar om undantag och att man undantagsmässigt kan äta sådant som LCHF inte alls omfamnar. Kalas, storhelger etc så ska man inte uppleva att man "inte är som alla andra" och också lider av det. Skrivet i all hast men hoppas vad jag menade når fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Jenny J & carlfredrik..... Jag har äntligen fått förskolan att gå med på att ge min dotter glutenfri kost - då slipper man ju det värsta "giftet" av kolhydraterna... Nu ska jag inte blåsa i stora skällan än MEN peppar peppar inga eksem på 1v ÄN!! Så prova att uteslut gluten är mitt råd, vetegluten i första hand... TinyTom... jag håller med dig ang den sociala aspekten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Hanna, ska fundera på det där med gluten när min dotter börjar på dagis. Vet inte exakt när det blir ännu, eftersom hennes pappa ska stanna hemma med henne på obestämd tid snart. Men ifall han inte gillar det är risken stor att hon hamnar på dagis redan i höst... På tal om det här med bröstmjölk och tanken att det rättfärdigar mera kolhydrater åt barn. Jag var tvungen att googla lite på det. Första artikeln jag hittade var följande: http://pediatrics.aappublications.org/content/116/3/e432.full.pdf+html Nu har jag inte ork eller tid att riktigt sätta mig in i om den var bra gjord och så, men resultatet de kom till var att när man ammat i över ett år så innehåller mjölken signifikant mera fett (och därmed också energi) än mjölken innehåller när barnet är 2-6 månader. Så där väldigt snabbt räknat på fingrarna (jag kan alltså definitivt ha både tänkt och räknat fel) så borde det handla om ca 2 g extra fett per 100 ml mjölk, men det varierade mycket från person till person. Men med tanke på att mjölk de första månaderna innehåller ca 4,6 g fett på 100 g så tycker jag detta är ett tecken på att ju större barnen blir, desto mer fett ska de äta i energiprocent. Berätta gärna ifall jag tänkt fel. Fettprocent i modersmjölk generellt hittade jag här: http://www7.slv.se/Naringssok/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts