Jump to content

Hantlar som man skakar


MKJ
 Share

Recommended Posts

För ett tag sedan såg jag reklam för hantlar som man skakar på något sätt. Är det någon som vet vad dom kallas? Är det någon som provat och vet om dom är bra?

 

Jag vill gärna träna underarmarna och funderar på om dom kan vara ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hittat det engelska namnet på dom. Shake weight

 

Hittar dock inte var man kan köpa dom i Sverige. Fick träff på ett ställe men dom hade slutat sälja dom.

 

Är det någon som vet om dom finns i vanliga sportaffärer eller var man kan köpa sådana eller man kanske bara behöver 1?

Link to comment
Share on other sites

Trodde att de här träningsattiraljerna hade försvunnit efter att de snurrade runt på nätet för några år sedan och skrattades åt. Fråga mig inte varför... ;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=xXHUdvvHTkw

 

Vill man träna underarmarna så är en bra början att börja med "riktig" styrketräning. Jag vet många som fått både tillräcklig styrka/massa genom att "bara" träna marklyft.

 

Vill man grotta ned sig i underarmsträning så brukar man dela in denna i åtminstone tre undergrupper:

 

1) Hållstyrka, dvs den styrka man normalt utvecklar genom att hålla en stång eller ett handtag statiskt över tid, ex. vid marklyft eller dragövningar för ryggen.

 

2) Klämstyrka, dvs styrka för att klämma samman genom att hålla något mellan tummen och övriga fingrar. Sök på "pinch grip" för mer info på övningar.

 

3) Krosstyrka, dvs styrka man normalt tränar med de typiska grepptränarna som Captain of Crush etc. Människor som tycker om att förvandla handslag till sadism demonstrerar just krosstyrka.

 

En effektiv övning som de flesta kan göra utan att införskaffa specifik utrustning är att ta ett avkortat kvastskaft som man helst borrar hål i och trär en tålig lina, ex. kraftigt persiennsnöre, genom. Andra änden fäster man sedan i någon slags vikt/belastning. Därefter så är det bara att man greppar skaftet med båda händerna, hålet/linan mellan dessa, och "vrider upp" vikten. Det här suger lätt musten ur underarmarna och man kan göra åt båda hållen, med varierad belastning etc.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trodde att de här träningsattiraljerna hade försvunnit efter att de snurrade runt på nätet för några år sedan och skrattades åt. Fråga mig inte varför... ;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=xXHUdvvHTkw

 

Vill man träna underarmarna så är en bra början att börja med "riktig" styrketräning. Jag vet många som fått både tillräcklig styrka/massa genom att "bara" träna marklyft.

 

Vill man grotta ned sig i underarmsträning så brukar man dela in denna i åtminstone tre undergrupper:

 

1) Hållstyrka, dvs den styrka man normalt utvecklar genom att hålla en stång eller ett handtag statiskt över tid, ex. vid marklyft eller dragövningar för ryggen.

 

2) Klämstyrka, dvs styrka för att klämma samman genom att hålla något mellan tummen och övriga fingrar. Sök på "pinch grip" för mer info på övningar.

 

3) Krosstyrka, dvs styrka man normalt tränar med de typiska grepptränarna som Captain of Crush etc. Människor som tycker om att förvandla handslag till sadism demonstrerar just krosstyrka.

 

En effektiv övning som de flesta kan göra utan att införskaffa specifik utrustning är att ta ett avkortat kvastskaft som man helst borrar hål i och trär en tålig lina, ex. kraftigt persiennsnöre, genom. Andra änden fäster man sedan i någon slags vikt/belastning. Därefter så är det bara att man greppar skaftet med båda händerna, hålet/linan mellan dessa, och "vrider upp" vikten. Det här suger lätt musten ur underarmarna och man kan göra åt båda hållen, med varierad belastning etc.

 

Jag gjorde i princip som du beskriver och hängde en hantel nederst. Jag tränade med den ett tag men det var ju så trööökigt så sedan blev det inte av. Tänkte att den där skakhanteln kanske ger snabbare effekt också. Jag behöver träna både styrka och uthållighet i underarmarna.

 

Skakhanteln tränar nog mest uthållighet men är man så svag i underarmarna som jag så blir det nog lite styrketräning också.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde i princip som du beskriver och hängde en hantel nederst. Jag tränade med den ett tag men det var ju så trööökigt så sedan blev det inte av. Tänkte att den där skakhanteln kanske ger snabbare effekt också. Jag behöver träna både styrka och uthållighet i underarmarna.

 

Skakhanteln tränar nog mest uthållighet men är man så svag i underarmarna som jag så blir det nog lite styrketräning också.

Huvudproblemet om man inte är tillräckligt stark i greppet/underarmarna är i regel att man inte heller är stark i övriga kroppen. Vad detta innebär i praktiken är att specialträning av grepp/underarmar INNAN man lagt krut på "riktig" styrketräning ett tag, ex. marklyft, roddövningar, chins/pull-ups etc, brukar vara fel väg att gå.

 

Det finns ett par, tre situationer då specifik greppträning kan vara av vikt:

 

1) För den som normaliserat användning av dragremmar eller andra praktiska kryckor (i onödan eller utan relevant anledning). Detta är vanligt bland nybörjare som inbillar sig att de kan "träna som kroppsbyggare" innan de ens lagt grundläggande styrke- och muskelgrund.

 

2) För den som tävlar inom styrkelyft och helt enkelt måste få upp greppstyrkan om denna primärt hindrar marklyftresultaten.

 

3) För den som tränar/tävlar inom specifika greppmoment (läs LotteB:s träningslogg här på forumet för ett exempel).

 

För att adressera skakhanteln igen, hittar du någon enda person (i landet, Europa, på planeteten) som rekommenderar denna eller kanske t.o.m. ser den som oumbärlig för de mål/önskningar du har i relation till grepp/underarmar då har du hittat någon som jag inte hittat.

 

Vad gäller att greppträning kan vara tråkigt så gäller det sannolikt det mesta som man inte normalt har en passion för. Vore det inte så så skulle exempelvis betydligt flera av de som nyårslöftestränade månaderna efter fyrverkerierna och champagnen var slut göra det även nu i juni.

 

Men igen, mer specifik greppträning än marklyft och "hederliga" ryggövningar behöver du normalt inte om du inte har någon specifik anledning.

Link to comment
Share on other sites

Haha vilka roliga filmer :). Nej mer seriöst vilken fjantig grej. Finns en hel del såna där speciella träningsmetoder/prylar som kommit genom åren. Vad är det för fel på en skivstång och viktplattor? Kanske inte lika fräckt men det fungerar (eller jo asmycket coolare om du frågar mig).

 

På tal om greppstyrka så tycker jag det funkar bra att hänga i en hand i en stång tills greppet ger sig. Bra komplement till chins och marklyft. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...