Jump to content

Står still i vikt

Kita 202

Recommended Posts

Jag har länge ätit ganska strikt. Min grundregel är att hålla protein/målvikt på 1:1, det innebär för min del 75g P/dag till en målvikt på 75kg. Därtill blir det ca 10-15g kh. Fyller på med ca 100g fett/dag.

För att komma upp i 75g P så tar jag en skopa Whey protein på fm, den ger 14g.

Äter i huvudsak 2gg/dag. Lunch vid 1-tiden och middag vid 5.

Min matordning:

kaffe med lite grädde vid 6-7 tiden. 14g whey vid 9.

Lunch vid 1: kan vara 250g keso + 25g visp, eller ostomelett på 2 ägg + 25g riven ost

Middag vid 17: 150g blandat grönt, wokat med smör + 125g av antingen färs, kycklingbröst eller fisk, stekt i smör/ister.

Däremellan kaffe o the med lite grädde i. Bara vatten efter kl 18. kan ev bli 2 pepparkakor till em kaffet max 2ggr / vecka.

Detta blir ca F72%, P 25% kh 4%. I gram ca 100-75-15g = ca 1250 kalorier/dag.

Och ja – jag väger allt, går på rutin, skriver in allt dagligen i ett excelark, har så gjort sen nov 2015…..

eller, rättare sagt, har alltid min plan färdig för minst 1-2 veckor framåt, sen bara att följa den.

Rör mig lite vintertid, blir mer bara trädgården ropar på mig igen, ligger i startgroparna...

Nåväl, mitt problem är att jag sen länge står helt stilla i vikt och mått. Tycker att jag äter bra, känner mig nöjd med maten både smak och mängd.

Men misstänker att det egentligen är för lite. Att kroppen håller på sina kg för att den tror det är dåliga tider.

Men – samtidigt så ska man ju bara äta när man är hungrig och sluta när man är mätt….

Jag behöver råd, tips och idéer hur jag ska förändra.

Behöver gå ner nära 20 kg, väger 92kg nu.

Ni är beundransvärda om ni orkat läsa så här långt ;)

• Like 2

12 timmar sedan, Kita 202 sade:

jag sen länge står helt stilla i vikt och mått.

Du behöver rucka igång en viktminskning, alltså? Du står uppenbart på en platå i bemärkelsen att din kropp hittat "hem". :wub:
Under de här åren sen 2015, har du då haft sätt att rubba jämnvikten och fått ner dig lite? Nåt som funkat bra? 

• Like 2

13 timmar sedan, Kita 202 sade:

Jag har länge ätit ganska strikt. Min grundregel är att hålla protein/målvikt på 1:1, det innebär för min del 75g P/dag till en målvikt på 75kg. Därtill blir det ca 10-15g kh. Fyller på med ca 100g fett/dag.

För att komma upp i 75g P så tar jag en skopa Whey protein på fm, den ger 14g.

Äter i huvudsak 2gg/dag. Lunch vid 1-tiden och middag vid 5.

Min matordning:

kaffe med lite grädde vid 6-7 tiden. 14g whey vid 9.

Lunch vid 1: kan vara 250g keso + 25g visp, eller ostomelett på 2 ägg + 25g riven ost

Middag vid 17: 150g blandat grönt, wokat med smör + 125g av antingen färs, kycklingbröst eller fisk, stekt i smör/ister.

Däremellan kaffe o the med lite grädde i. Bara vatten efter kl 18. kan ev bli 2 pepparkakor till em kaffet max 2ggr / vecka.

Detta blir ca F72%, P 25% kh 4%. I gram ca 100-75-15g = ca 1250 kalorier/dag.

Och ja – jag väger allt, går på rutin, skriver in allt dagligen i ett excelark, har så gjort sen nov 2015…..

eller, rättare sagt, har alltid min plan färdig för minst 1-2 veckor framåt, sen bara att följa den.

Rör mig lite vintertid, blir mer bara trädgården ropar på mig igen, ligger i startgroparna...

Nåväl, mitt problem är att jag sen länge står helt stilla i vikt och mått. Tycker att jag äter bra, känner mig nöjd med maten både smak och mängd.

Men misstänker att det egentligen är för lite. Att kroppen håller på sina kg för att den tror det är dåliga tider.

Men – samtidigt så ska man ju bara äta när man är hungrig och sluta när man är mätt….

Jag behöver råd, tips och idéer hur jag ska förändra.

Behöver gå ner nära 20 kg, väger 92kg nu.

Ni är beundransvärda om ni orkat läsa så här långt ;)

Tror att du får i dig för lite kalorier som du nämnde. Man brukar multiplicera vikt ggr 30 för att se vad man behöver för inte gå ner i vikt. 92×30=2760 kcal 

Du äter 1250! Prova att gå upp till ca 2000 per dag. Testa en månad och se vad som händer. Lägg gärna till lite rotfrukter också.

• Like 3

5 timmar sedan, MariaF sade:

Under de här åren sen 2015, har du då haft sätt att rubba jämnvikten och fått ner dig lite? Nåt som funkat bra? 

Det skulle väl vara Skaldeman då ca 1600 kcal, ner ett par kilo sen stopp igen. 
Faller ju vid de tillfällena i fel fåra och ändrar åt fel håll, dvs nedåt i intag. Det är väl den gamla jojobantaren i bakhuvudet som spökar. vikten vänder då upp igen efter ett tag.

• Like 1
  • Sad 1

3 timmar sedan, Cederulla sade:

Prova att gå upp till ca 2000 per dag. Testa en månad och se vad som händer. Lägg gärna till lite rotfrukter också.

Oj, hur i hela friden ska jag få i mig så mycket? och hur är det med att inte äta mer när man är mätt?
Det jag kan öka på blir ju fett i så fall. Borde bli 175g F istället för nu 100g... blir i så fall i form av smör och grädde!

Skulle väl kanske kunna gå, för matmängden i övrigt känns ganska lagom. 
Men mår kroppen verkligen bra av så mycket mejerifett?

• Like 3

1 timme sedan, Kita 202 sade:

Oj, hur i hela friden ska jag få i mig så mycket? och hur är det med att inte äta mer när man är mätt?
Det jag kan öka på blir ju fett i så fall. Borde bli 175g F istället för nu 100g... blir i så fall i form av smör och grädde!

Skulle väl kanske kunna gå, för matmängden i övrigt känns ganska lagom. 
Men mår kroppen verkligen bra av så mycket mejerifett?

Jag skulle testa att öka protein och kolhydrater. Om du inte äter så här för att du har diabetes. 

• Like 2

39 minuter sedan, Cederulla sade:

Jag skulle testa att öka protein och kolhydrater. Om du inte äter så här för att du har diabetes. 

Nejdå, jag är oförskämt frisk och helt utan mediciner ;)
Ditt förslag skulle kunna fungera om jag börjar äta frukost. Finns en fullkornslimpa som heter 14%, det blir 4,5g kh/skiva. 2 såna äggmackor till frukost + 150g "sovel" istället för 125g till middagen blir nära 1900kcal.

Vågar inte öka kh mer då kommer sockersuget som ett brev på posten (hmm.. det var förr i tiden)

• Like 3

Jag börjar med 2 frågor. Pepparkakor? Fullkornslimpa? Låter inte som LCHF. 

Sen låter det som att du äter alldeles för lite. Om vi ska prata kalorier så äter jag ca 1000 mer än vad du gör. Jag behöver så mycket för att hålla min vikt på runt 70 kg. 

Ät mat istället för proteinpulver. Att du känner dej mätt betyder inte per automatik att du äter tillräckligt mycket. 

• Like 3

3 minuter sedan, Trollmormor sade:

Jag börjar med 2 frågor. Pepparkakor? Fullkornslimpa? Låter inte som LCHF. 

Sen låter det som att du äter alldeles för lite. Om vi ska prata kalorier så äter jag ca 1000 mer än vad du gör. Jag behöver så mycket för att hålla min vikt på runt 70 kg. 

Ät mat istället för proteinpulver. Att du känner dej mätt betyder inte per automatik att du äter tillräckligt mycket. 

ev ett par små pepparkakor i veckan så här års ser jag inte som en katastrof.
Fullkornslimpa äter jag inte normalt. Den spånade jag fram för att kunna komma upp i Cederullas förslag på 2000kcal.

jag äter mat men kompletterar med 1 skopa proteinpulver. Känns inte helt rätt att äta mig övermätt med riktig mat heller...

Vad gör jag då? ska jag äta mig övermätt? och återigen - hur ska jag tolka "ät när du är hungrig och sluta när du är mätt"

• Like 3

Håller med  andra här....det låter som du äter väldigt lite .... enligt de nya teorier som lanseras av Dietdoctor med flera så ska du nog öka proteinintaget ytterligare ...för mättnad säger dom .... det verkar ju dock inte vara ett problem för dig :)...men det är ju också bl a för bevarande av muskler.

Det är samtidigt rimligt att lyssna på kroppens signaler tänker jag ...du är mätt då känns det ju konstigt att "tvinga" i sig mat. Om du rör dig väldigt lite? Är det kanske det du kan påverka genom att typ gå längre promenader... om du redan gör det kan du  kanske göra promenaderna jobbigare  t ex med en ryggsäck med lite tyngder i. (Det kallas tydligen för rukcing 😉 ) . Aktivitet borde kunna påverka både matlust och vikt på ett bra sätt...

• Like 1

9 minuter sedan, Kita 202 sade:

ev ett par små pepparkakor i veckan så här års ser jag inte som en katastrof.
Fullkornslimpa äter jag inte normalt. Den spånade jag fram för att kunna komma upp i Cederullas förslag på 2000kcal.

jag äter mat men kompletterar med 1 skopa proteinpulver. Känns inte helt rätt att äta mig övermätt med riktig mat heller...

Vad gör jag då? ska jag äta mig övermätt? och återigen - hur ska jag tolka "ät när du är hungrig och sluta när du är mätt"

Som jag ser det är du nästan på 0 kolhydrater på din nuvarande mathållning. Om du lägger till 9 kolhydrater ryms det ändå inom strikt LCHF.  Jag anser att man måste prova sig fram, till vad som är bäst för mig som individ. LCHF eller inte. Jag tycker inte om att det här forumet ska bli någon slags sekt.

• Like 3

12 minuter sedan, Cederulla sade:

Som jag ser det är du nästan på 0 kolhydrater på din nuvarande mathållning. Om du lägger till 9 kolhydrater ryms det ändå inom strikt LCHF.  Jag anser att man måste prova sig fram, till vad som är bäst för mig som individ. LCHF eller inte. Jag tycker inte om att det här forumet ska bli någon slags sekt.

Rätt, jag bryr mig inte om beteckningen ett dugg. Det är det här sättet att äta som verka passa mig bra. Ingen hunger, inget sötsug.
Du har dessutom rätt i att de eventuella äggmackorna till frukost faktiskt skulle rymmas inom 20g kh/dag.
Sen slår jag ju mentalt helt bakut för tanken att äta så många kcal. Det har jag ju inte fått i mig på lääänge. Det var på den tiden då jag inte hade en susning om vad näringslära var. Då satte man i sig både glass, godis och allehanda skräpmat...

Jag är tacksam att ni är så många som kommer med tips och idéer.
Roar mig med att göra en ny veckomeny i mitt excelark för varje ide, för att lätt se utfallet både per dag och för veckan.

• Like 2

35 minuter sedan, Peter B sade:

Det är samtidigt rimligt att lyssna på kroppens signaler tänker jag ...du är mätt då känns det ju konstigt att "tvinga" i sig mat. Om du rör dig väldigt lite? Är det kanske det du kan påverka genom att typ gå längre promenader... om du redan gör det kan du  kanske göra promenaderna jobbigare  t ex med en ryggsäck med lite tyngder i. (Det kallas tydligen för rukcing 😉 ) . Aktivitet borde kunna påverka både matlust och vikt på ett bra sätt...

Jo, jag rör mig lite vintertid, men det blir snart ändring nu när odlingssäsongen kommer igång. Jag ligger i startgroparna:)
sen är det nog inte matlusten det är fel på, det är utrymmet i magen känns det som (även om den är stor utanpå)

2 timmar sedan, Kita 202 sade:

Att äta när du är hungrig och sluta när du är mätt fungerar utmärkt i teorin. I praktiken kan det bli helt fel. Det förutsätter att du har normala hungerkänslor. Ser att du precis som jag är gammal jojobantare. Jag har 30 års erfarenhet av det. Nu har jag dessutom snart 11 års erfarenhet av LCHF så jag vill nog påstå att jag vet vad jag pratar om. Hungerkänslorna blir förstörda av all bantning. Mina råd utgår från mina erfarenheter. Du äter för lite mat. Du dricker energi mellan målen. Som jag ser det hinner du inte bli hungrig. Begränsa ditt intag till max 3 ggr. Själv äter jag bara 2 ggr sen länge, men äter ändå drygt 2000 kcal. Testa gärna fasta 16:8. Min mamma sa 2 väldigt bra saker om mat. Det är inte farligt att vara hungrig och hungern är den bästa kryddan. Och det stämmer. 

Ost är ett bra livsmedel om man tycker om det. Både fett och protein.

Och en sak till, ju färre kolhydrater desto större viktnedgång. Det stämmer inte. Det kan snarare få motsatt effekt. Vad som är lagom är individuellt så du får prova dej fram.

Och en sak till. Välj alltid det fetaste alternativet av allt. 

• Like 2

Det jag reagerar på i mathållningen är ju det här med mejerier. Det ska man inte basera en måltid på. Det ska vara tillbehör, om man klarar det. Testa utan. Smör är ok. 
Och kycklingbröst? Jag skulle leta fetare köttbitar (eller ja, jag skulle, om inte sambon tyckte det är bekvämt med kycklingbröst). 
Testa något annat. Det brukar vara ett av standardråden. Mer av något, mindre av något. Jag tror det är variationen som gör det. 

• Like 1

vi är ju uppenbarligen överens om att jag äter för lite. Funderar på vilken nivå jag ska lägga mig.

Rädslan är ju hur mycket jag hinner gå upp innan det vänder... Vill definitivt inte upp i 3-siffrigt. Räcker mer än nog  med den vikt jag har nu.
Nåt mellanting mellan Skaldeman och Cederullas förslag kanske - om jag vågar?? Måste fundera lite till

• Like 3

4 timmar sedan, Kita 202 sade:

vi är ju uppenbarligen överens om att jag äter för lite. Funderar på vilken nivå jag ska lägga mig.

Rädslan är ju hur mycket jag hinner gå upp innan det vänder... Vill definitivt inte upp i 3-siffrigt. Räcker mer än nog  med den vikt jag har nu.
Nåt mellanting mellan Skaldeman och Cederullas förslag kanske - om jag vågar?? Måste fundera lite till

Jag förstår din rädsla för att gå upp. Det är jojobantandet som spökar. Tänk inte så mycket på nivåer. Vi är alla olika och har olika bakgrund. Det finns ingen nivå som är lagom för alla. Om vi ska prata kalorier tror jag att du utan vidare kan ligga på 2000. Jag äter drygt 2000 och min ligger runt 70. Kanske att du går upp lite till en början, men ge det tid så kroppen känner sej trygg. 

Har inte haft tid att titta till din fråga men du har fått massor av bra förslag! Forumet levererar än! :wub:

Effie och jag testade Anna Halléns ALP, Annas LeptinProtokoll. Vill minnas att @Effie inte hade samma bra resultat som jag (gick ner till 58kg från de 63 jag stod på innan) men jag minns inte varför. Jag kan bara säga att det funkade klockrent, fast det var lite omständligt därav att jag inte fortsatt. Principen var annars väldigt enkel:
Man följer ett schema med tre måltider per dag, där vissa måltider är enbart fett, vissa kött+fett, vissa kött+grönt och vissa enbart grönt. Med kött avses protein. Jag åker väl dit på copyright om jag avslöjar hur man cyklar maten, så det gör jag inte. Anna har skrivit en bok om det även om jag gick FB-kursen. Jag minns så väl en kvinna som var normalviktig upptill men hade "stockar till ben" och hennes lycka när de gav med sig. Numera kallar Anna det ACT ALP för många av hennes klienter behöver lära sig leva mellan måltiderna istället för att äta men småätande/tröstätande verkar ju inte vara ditt problem. 

• Like 1

Nu har jag bestämt mig. Kommer att lägga mig runt 18-1900 kcal/dag i fyra veckor.
Håll både tummar och tår för att jag inte går upp för mycket innan det förhoppningsvis vänder🙂

Tack alla för att ni har engagerat er, det värmer!

• Like 3

Cederulla: jag har lyssnat på dig och ökar alltså betydligt

Peter B: jag lyssnar på dig också och ökar proteinet till 1,2xmålvikten, 90g

Trollmormor: jag tar bort proteinpulvret och ökar "sovlet" istället.

Effie: jag försöker att öka på äggen och minska på mejerierna, men det blir inte lätt...

MariaF: ALP verkar spännande, kanske efter min testmånad här....

Tack alla🙂

• Like 6

3 timmar sedan, Kita 202 sade:

Cederulla: jag har lyssnat på dig och ökar alltså betydligt

Peter B: jag lyssnar på dig också och ökar proteinet till 1,2xmålvikten, 90g

Trollmormor: jag tar bort proteinpulvret och ökar "sovlet" istället.

Effie: jag försöker att öka på äggen och minska på mejerierna, men det blir inte lätt...

MariaF: ALP verkar spännande, kanske efter min testmånad här....

Tack alla🙂

Det låter som en bra plan. Uppdatera gärna i den här tråden så vi får veta hur det går.

• Like 1

Många gånger varför man fastnar när man försöker gå ner dom sista kilona, är att man inta drar ner på fettet. Det som funka på mig var att jag bara använde så lite fett som möjligt och bara ha för att steka med, inge annat. Med mejeri produkter så strular det till sig med för mycket energi (kchl) som man inte räknar med, i det stora hela. Samt att det är tillväxt hormoner i tex grädde, ost etc. Man är ingen gödkalv längre. Det som funka för mig var 500 kcal protein per måltid 2 ggr om dagen samt grönsaker, som tex 3 Veckors Sallad en modifierad Pizza sallad, men jag hade ingen olja i den.

4 timmar sedan, smörbulten sade:

är att man inta drar ner på fettet

LCLF..? Eller LCLFHP? Jag undrar om man inte måste prova sig fram ändå? Vi är ju lite olika men funkar inte det ena är det förstås värt att testa det andra. Eller det tredje, för den delen. Det viktiga är ju att inte ge upp. :)

• Like 1

8 timmar sedan, MariaF sade:

LCLF..? Eller LCLFHP? Jag undrar om man inte måste prova sig fram ändå? Vi är ju lite olika men funkar inte det ena är det förstås värt att testa det andra. Eller det tredje, för den delen. Det viktiga är ju att inte ge upp. :)

Med fakta, så är det i slutänden dom kalorier in och ut som avgör om du går ner i vikt, om du inte är sjuk förstås. För motion har en sån liten avgörande, om du inte är en elitidrottare som spenderar merparten av dagen med träning. Någon har räknat ut att för att förbränna 1 kg, så skulle man springa 3 Maraton, på en medelhastighet på 7km/timmen.

2 timmar sedan, smörbulten sade:

Med fakta, så är det i slutänden dom kalorier in och ut som avgör om du går ner i vikt

Jag fick liknande tankar som @MariaF. Din  metod @smörbulten låter som traditionell kaloribantning. Och det kan ju fungera, det var så jag höll vikten innan jag lyckligtvis ramlade över LCHF.

Sen är jag ju matematiskt lagd. Du skriver att du äter 500 kalorier från protein två gånger per dag. Alltså 1000 kalorier från protein och ytterligare en del kalorier från grönsaker. Ett gram protein ger 4 kcal, vilket innebär att du äter 250 gram protein per dag. Kött, fisk och proteinrika vegetabilier ligger på omkring 20 gram protein per 100 gram. Det betyder att du verkar äta drygt 1,2 kg livsmedel med protein per dag. Det är ungefär 5 gånger så mycket som jag äter. Jag skulle nog ha svårt att få i mig så mycket. Men det gäller förstås bara mig personligen.

Sen tror jag att det är viktigt att få i sig fett (men vet inte vad nedre gränsen är) för att kunna tillgodogöra sig fettlösliga vitaminer. Har också för mig att fett är viktigt för hormonerna.

Om jag vill gå ner några hekto (för att hålla en stabil vikt) brukar jag ibland "mejeribanta", dvs jag äter bara mejerier under en dag. Kan resultera i upp till 0,5 kg viktnedgång. Jag äter alltid mycket mejerier, företrädesvis smör, grädde, crème fraiche och ost. Jag ser inte att det påverkar min hälsa, har ett BMI under 20, är väldigt sällan sjuk/förkyld (4 gånger på 10 år).

Så sammanfattningsvis, vi människor är nog mycket olika, det finns ingen allmän formel som fungerar för alla, så vi får som individer testa oss fram, och då är ju forumet bra där olika metoder redovisas.

Lycka till @Kita 202!

• Like 6

3 timmar sedan, smörbulten sade:

kalorier in och ut som avgör om du går ner i vikt

Nja... 100kcal hallonbåtar är ju inte samma sak som 100kcal nötlever så jag vill nog ansluta mig till skolan som säger att viktreglering är hormonell (tills jag övertygats om motsatsen). Träning kan absolut påverka i och med att det påverkar hormonerna men det gör socker också. Eftersom våra epigenitiska utfall ser olika ut är jag övertygad om att vi måste jobba MED vår kropp, snarare än MOT den och visst, ingen som svultit en tid är tjock, men de är å andra sidan inte i hormonell balans heller. 
När jag läser runt drar jag slutsatsen att kalortänket må sammanfalla många gånger men det behöver inte finnas ett orsakssamband. Med rätt hormonbalans och intag av rätt saker kan man bränna väldigt många fler kalorier än om man ätit något annat. Det är därför jag tror att man måste prova sig fram. Alla som lyckats med LCHF är förstås jättenöjda med det men inte alla har lyckats. De kanske snarare måste äta tex LCHP i första hand. Äter man så man blir mätt så äter man kanske mindre, vilket förstås kan tolkas som att det är kalorierna som styr men man kan som sagt äta betydligt många fler kcal om man äter rätt saker och då har inte det primärt med kalorierna att göra. 

• Like 6

5 timmar sedan, MariaF sade:

Nja... 100kcal hallonbåtar är ju inte samma sak som 100kcal nötlever så jag vill nog ansluta mig till skolan som säger att viktreglering är hormonell (tills jag övertygats om motsatsen)

Jag tror dom flesta på det här forumet är i den åldern och vet att yngre personer straffas mindre med ett högre kaloriintag och det har ju med hormoner att göra som avtar med åren. Sen när du nämner att kalorier inte är samma sak (100kcal vs 100kcal ), får mig att tänka på en kuggfråga som barn kan få. Vad som är tyngst: 1 Kg Bomull eller 1 Kg Bly och barnen svarar Bly.

8 timmar sedan, SGK sade:

Om jag vill gå ner några hekto (för att hålla en stabil vikt) brukar jag ibland "mejeribanta", dvs jag äter bara mejerier under en dag. Kan resultera i upp till 0,5 kg viktnedgång. Jag äter alltid mycket mejerier, företrädesvis smör, grädde, crème fraiche och ost.

Det är svårt att "mejeribanta" för det blir så lite man kan äta per dag. Samt att det är en chans att man överäter. Om man väljer smör, grädde, crème fraiche och ost. Men som sagt, jag äter mer en än Kanariefågel.  😉

what-500-calories-looks-like-stomach.jpg

15 timmar sedan, smörbulten sade:

Med fakta, så är det i slutänden dom kalorier in och ut som avgör om du går ner i vikt

Nej, så är det inte. Det har väldigt stor betydelse var kalorierna kommer ifrån. Jag äter i princip lika många kalorier nu som jag gjorde innan jag började med LCHF. Lite över 2000. Då vägde jag 96 kg. Nu väger jag 70. 

• Like 2
  • Thanks 1

44 minuter sedan, Trollmormor sade:

Nej, så är det inte. Det har väldigt stor betydelse var kalorierna kommer ifrån.

Så kaloriunderskott är inte därför man går ner i vikt? Vad är det för kalorier som man kan äta obegränsat och ändå gå ner i vikt?

14 timmar sedan, smörbulten sade:

Så kaloriunderskott är inte därför man går ner i vikt? Vad är det för kalorier som man kan äta obegränsat och ändå gå ner i vikt?

Jag har aldrig påstått att man kan äta obegränsat av något och ändå gå ner i vikt, men LCHF handlar inte om kaloriunderskott. Det handlar om att minska kolhydraterna. Störst andel energi ska komma från fett. Minst 75 % av det dagliga intaget ska komma från fett.  LCHF för nybörjare – en nystartsguide – Diet Doctor

• Like 4

1 timme sedan, Trollmormor sade:

Jag har aldrig påstått att man kan äta obegränsat av något och ändå gå ner i vikt, men LCHF handlar inte om kaloriunderskott. Det handlar om att minska kolhydraterna. Störst andel energi ska komma från fett. Minst 75 % av det dagliga intaget ska komma från fett.  LCHF för nybörjare – en nystartsguide – Diet Doctor

När man pratar om LCHF, så har man restriktioner där också för att få ner den dagliga energin intaget (kolhydrater/stärkelse) från maten och pratar om att äta mer fet istället. Men man glömmer att tala om för folk att Fet har nästan lika hög energi per gram som socker. Samt att man blir inte särskilt mätt på att äta fet och att mejeriprodukter har tillväxthormoner. Så vad du än väljer för kost, så i slutänden måste du dra ner på energiintaget för att gå ner i vikt.

23 timmar sedan, smörbulten sade:

Sen när du nämner att kalorier inte är samma sak (100kcal vs 100kcal ), får mig att tänka på en kuggfråga som barn kan få. Vad som är tyngst: 1 Kg Bomull eller 1 Kg Bly och barnen svarar Bly.

Under förutsättning att det är kalorier in/kalorier ut som styr, ja men jag ser inte att det är fallet utan som @Trollmormor säger så påverkar det varifrån kalorierna kommer, dvs hur de tas omhand av kroppen och då kan man äta mer av viss mat än annan mat trots att kalorimängden blir större.

• Like 3

1 timme sedan, MariaF sade:

Under förutsättning att det är kalorier in/kalorier ut som styr, ja men jag ser inte att det är fallet utan som @Trollmormor säger så påverkar det varifrån kalorierna kommer, dvs hur de tas omhand av kroppen och då kan man äta mer av viss mat än annan mat trots att kalorimängden blir större.

Jag ser att du helt missat bilden jag länka i en tidigare kommentar, som visar olika matgruppers kalorier. Men kalorier som måttenhet föredras aldrig. Det @Trollmormor gjorde var att byta ut en matgrupp mot en annan som innehåller mindre kalorier än den förra och öka mängden.

3 timmar sedan, smörbulten sade:

Det @Trollmormor gjorde var att byta ut en matgrupp mot en annan som innehåller mindre kalorier än den förra och öka mängden.

Nu blir jag riktigt irriterad. Du verkar ju inte veta vad LCHF är. Du vet absolut inget om mej. Du hittar på nåt om mej som inte är sant. Vad vill du få ut av det?

Men man glömmer att tala om för folk att Fet har nästan lika hög energi per gram som socker.

Var i hela världen har du fått det ifrån? Det stämmer verkligen inte.  1 gr socker/kolhydrater innehåller 4 kalorier. Samma sak med protein. Fett däremot innehåller mer än dubbelt så mycket. Närmare bestämt 9 kalorier. 

Så när du påstår att jag bytt ut en matgrupp mot en annan som innehåller mindre kalorier är du helt ute och cyklar.

Som sagt så förstår jag inte vad du är ute efter. Jag har 30 år av misslyckad kaloribantning i bagaget. Jag har testat det mesta i den vägen och inget har funkat mer än på väldigt kort sikt. LCHF fungerar däremot sen 11 år. Utan några kalorirestriktioner.

När man pratar om LCHF, så har man restriktioner där också för att få ner den dagliga energin intaget (kolhydrater/stärkelse) från maten och pratar om att äta mer fet istället

Ren lögn. Vilka är man? Under mina 11 år med LCHF har jag inte stött på detta.

• Like 3

Det jag skrev om fet blev en felskrivning, det skulle ha stått "dubbelt så mycket" i stället för lika. Men poängen kvarstår att fet har mycket kalorier.

6 timmar sedan, smörbulten sade:

När man pratar om LCHF, så har man restriktioner där också för att få ner den dagliga energin intaget (kolhydrater/stärkelse) från maten och pratar om att äta mer fet istället

Ren lögn. Vilka är man? Under mina 11 år med LCHF har jag inte stött på detta.

Lögn? Så med LCHF så vill man inte få bort Stärkelse samt snabba kolhydrater. Det är nytt för mig.

Den bilden säjer mej absolut ingenting. Det är inte ens en länk. Bara en bild.

Jag tror att den här diskussionen är över, när man inte kan se att olika matgrupper har olika mängder för samma kalorier.

Hm, jo, diskussionen borde avslutas. Hoppas att @Kita 202 inte blir avskräckt av det som skrivits hittills.

Men i alla fall, kalorier in-kalorier ut-teorin är en oerhörd förenkling av hur våra kroppar fungerar. Det bilden du @smörbulten hänvisar till verkar vara tänkt att illustrera volymen av olika livsmedel, och då gissar jag att du menar att ju fullare magsäcken är desto mättare blir man. Men mättnad är inte bara hur full magsäcken är, kanske inte ens det viktigaste. @MariaF tar ofta upp hormoner (och är väldigt påläst), och mättnad är - om jag förstått rätt - en följd av förhöjt mättnadshormon. Det tror jag  påverkas mer om maten är fet och proteinrik.

Så vi har många sätt att mäta livsmedel: volym, vikt, energiinnehåll, GI, mättnadsindex, näringstäthet och kanske fler.

Så när jag t.ex. "mejeribantar" (alltså äter bara mejerier under 1 (!) dag) så fylls inte min magsäck med lika mycket som när jag äter som vanligt (mycket fett och mycket ovanjordsgrönsaker, normalt med kött/fisk/skaldjur). Jag blir ändå lika mätt. Men mejeribantning är inget jag rekommenderar för andra, ville väl bara redovisa fakta rörande hur det fungerar för mig.

Vi vet också att kroppen reagerar väldigt olika när vi äter fett jämfört med kolhydrater. Kolhydrater ger ett insulinpåslag, det gör inte fett. Bara ett exempel.

• Like 4
  • Thanks 2

1 timme sedan, smörbulten sade:

Så med LCHF så vill man inte få bort Stärkelse samt snabba kolhydrater.

Jo, men det var inte så du skrev. Du skrev energiintaget. Det är skillnad. Kolhydraterna ska minskas. Inte energiintaget. Energin ska komma från fett istället för kolhydrater.

Det jag skrev om fet blev en felskrivning, det skulle ha stått "dubbelt så mycket" i stället för lika. Men poängen kvarstår att fet har mycket kalorier.

Alla kan skriva fel även om det här var en märklig felskrivning. Visst innehåller fett mycket kalorier, men det är ointressant i sammanhanget.

Jag tror att den här diskussionen är över, när man inte kan se att olika matgrupper har olika mängder för samma kalorier.

Jo, jag ser att det är olika volym, men vad har det med saken att göra? 500 kalorier fett mättar betydligt bättre än 500 kalorier grönsaker. 

• Like 3

9 timmar sedan, SGK sade:

Det bilden du @smörbulten hänvisar till verkar vara tänkt att illustrera volymen av olika livsmedel, och då gissar jag att du menar att ju fullare magsäcken är desto mättare blir man.

Det är precis det jag menar.

9 timmar sedan, Trollmormor sade:
11 timmar sedan, smörbulten sade:

Så med LCHF så vill man inte få bort Stärkelse samt snabba kolhydrater.

Jo, men det var inte så du skrev. Du skrev energiintaget. Det är skillnad. Kolhydraterna ska minskas. Inte energiintaget. Energin ska komma från fett istället för kolhydrater.

Jag skrev:  (så har man restriktioner där också för att få ner den dagliga energin intaget (kolhydrater/stärkelse) från maten) Det jag menar med restriktioner  är ju att man tar bort kolhydrater/stärkelse som är en hög kaloriintag, genomfört med andra matgrupper. Som potatis till vitkål i stället. Så det går ju också hand i hand, att det blir mindre energiintag.

9 timmar sedan, Trollmormor sade:
11 timmar sedan, smörbulten sade:

Jo, jag ser att det är olika volym, men vad har det med saken att göra? 500 kalorier fett mättar betydligt bättre än 500 kalorier grönsaker. 

Om man tittar på bilden jag länkade, så ser man hur lite fet man får i sig och det är bara en liten mängd i magen som inte mättar dom flesta människor och det är det jag har försökt poängtera under den här diskussionen.  Samt att det då blir lättare att av överäta, därför är det bättre att kompensera med mer grönsaker med låga kolhydrater som fyller upp magen mer. Om man vill känna större mättnadskänsla. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på att man ska ha kostintag som består av minst 70% fett.

16 timmar sedan, smörbulten sade:

Om man tittar på bilden jag länkade, så ser man hur lite fet man får i sig och det är bara en liten mängd i magen som inte mättar dom flesta människor och det är det jag har försökt poängtera under den här diskussionen.  Samt att det då blir lättare att av överäta, därför är det bättre att kompensera med mer grönsaker med låga kolhydrater som fyller upp magen mer.

Där har du en poäng då magsäcken har "sensorer" för hur uttänjd den är som komplement till andra funktioner; grehlin och leptin skapar hunger och mättnad, fetthalten (kollas i tolvfingertarmen vill jag minnas) och så insulinsvar osv. Det är det jag menar måste testas fram, olika människor reagerar olika på alla dessa funktioner. Många av oss har bantat sönder förmågan att reglera grehlin och leptin (L i ALP som jag tipsade står för leptin) och då kanske volym är en viktig komponent. Själv tycks jag känna bäst mättnad vid högt proteinintag och kan äta väldigt många kalorier och stå still i vikt så länge jag äter det och fett och nej jag äter nog inte 80E% fett alla dagar men som sagt, alla är olika därav att man måste testa sig fram för sin egen optimala fördelning. Själv är jag övertygad om att man måste släppa kalorihypotesen för det är så lätt att falla tillbaka i kcal in/ut. Testa vad man blir mättast och framför allt nöjdast av och då kan olika kostmodeller vara verktyg att komma igång. Jag kan vara proppmätt och fortsätta småäta (känslorelaterat) men är jag nöjd också, äter jag mer sällan.
En annan intressant iakttagelse jag gjort är att nöjdheten är olika beroende på om maten är tillagad eller rå.

Här skulle man ju kunna titta på Dr Jason Fung & Co och fasta också. Många menar att fasta funkar just för att det kan vara kalorireduktion men många som fastar äter hur många kcal som helst, bara inte hela tiden, och att avstå från att äta reglerar också funktioner som tex hormonsvar och cellstädning (autofagi/apoptos) i kroppen. 

Finns många saker man kan testa! :)

• Like 3
  • Thanks 1

Läran om kost. ätande, vikt och viktnedgång låter sig knappast sammanfattas i några enkla meningar och bilder. :) Jag tycker att det illustreras enklast genom att vad som kan vara helt rätt för en människa är helt fel för en annan. Samtidigt blir det ju meningslöst att forska  och diskutera om man inte kan hitta gemensamma faktorer som gäller för många människor och grupper av människor.

På sistone har ju teorierna runt LCHF blivit lite ifrågasatta, att det egentligen inte finns något magiskt med att äta fett istället för kolhydrater som energikälla för viktnedgång och det kanske med viss rätta om vi antar att fördelningen av övriga viktiga nutrienter är ungefär densamma. Men då gäller det ju också att den ska vara det ;) Precis som Maria skriver att ersätta energi från avokado och olivolja med hallonbåtar är ingen bra ide.

Samtidigt så får jag en känsla av att man nästan helt plötsligt "glömt" bort en enormt stor grupp av befolkningen, som jag nog också tillhör, som lider av metabolt syndrom av olika allvarlighetsgrad. Det som kännetecknar de flesta i den gruppen är att man lider av rubbad glukosmetabolism, överkänslighet mot kolhydrater på vanlig svenska ;)  För oss är det nog en alldeles utmärkt ide att dra ner på kolhydraterna och öka fettintaget både för viktnedgång och hälsa. Jag kan inte förstå annat i alla fall. :)

Med det sagt och med tanke på Kita så tänker jag om du inte lider av metabola problem så tror jag att det är en utmärkt ide att försöka hitta någon lite större variation i hur du äter för hittills för du har ju inte nått dina mål. Jag tror ju också att en ökad aktivitetsnivå skulle vara bra :). Varför inte testa att äta mat med bra näringsinnehåll och mera kolhydrater ett tag och se vad som händer? Leta efter sånt som ger en bra mättnadskänsla. Men om du märker att det bara triggar begär på sötsaker då är det ju "bara" att avsluta ett sånt försök. Men oavsett vad du gör kan det vara bra att ibland ifrågasätta sina gamla vanor och mönster.

• Like 3

13 timmar sedan, smörbulten sade:

Jag skrev:  (så har man restriktioner där också för att få ner den dagliga energin intaget (kolhydrater/stärkelse) från maten) Det jag menar med restriktioner  är ju att man tar bort kolhydrater/stärkelse som är en hög kaloriintag, genomfört med andra matgrupper. Som potatis till vitkål i stället. Så det går ju också hand i hand, att det blir mindre energiintag.

Vi tar det en gång till då. Kolhydrater har 4 kalorier per gr och fett har 9 kalorier per gr. Du verkar blanda ihop kolhydrater med kalorier. 

13 timmar sedan, smörbulten sade:

Om man tittar på bilden jag länkade, så ser man hur lite fet man får i sig och det är bara en liten mängd i magen som inte mättar dom flesta människor och det är det jag har försökt poängtera under den här diskussionen.  Samt att det då blir lättare att av överäta, därför är det bättre att kompensera med mer grönsaker med låga kolhydrater som fyller upp magen mer. Om man vill känna större mättnadskänsla. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på att man ska ha kostintag som består av minst 70% fett.

Då är väl inte jag som dom flesta. Det är absolut inte mängden/volymen på maten som håller mej mätt. Det är innehållet. Det jag äter till frukost har en liten volym, men mycket fett och protein. Minimalt med kolhydrater. Jag håller mej mätt minst i 5-6 timmar.  

• Like 2

17 timmar sedan, smörbulten sade:

Vi tar det en gång till då. Kolhydrater har 4 kalorier per gr och fett har 9 kalorier per gr. Du verkar blanda ihop kolhydrater med kalorier. 

Har inte blandat ihop nånting. Jag har redan skrivit att fet har mer än dubbelt så många kalorier än kolhydrater. Sen skrev jag ett exempel på stärkelse, när man byter ut potatis mot vitkål. Där har man också mer en dubbelt upp med kalorier.

17 timmar sedan, smörbulten sade:

Då är väl inte jag som dom flesta. Det är absolut inte mängden/volymen på maten som håller mej mätt. Det är innehållet. Det jag äter till frukost har en liten volym, men mycket fett och protein. Minimalt med kolhydrater. Jag håller mej mätt minst i 5-6 timmar.  

Det är ju bara att gratulera att du kan hålla dig mätt på små portioner mat, men för andra människor, som vill ha lite mer vill jag visa den här bilden.

480_calories.jpeg