Peter B Posted February 12 Share Posted February 12 DietDoctor har sammanfattat den här diskussionen om vad som ger mättnad på ett ganska bra sätt tycker jag:https://www.dietdoctor.com/se/mattnadsvarde/livsmedel Enligt den artikeln är proteininnehåll den viktigaste faktorn och energitäthet näst viktigast. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 12 Share Posted February 12 1 timme sedan, smörbulten sade: Det är ju bara att gratulera att du kan hålla dig mätt på små portioner mat, men för andra människor, som vill ha lite mer vill jag visa den här bilden. Så länge jag håller kolhydraterna lågt är det inga problem. Och jag vet att jag inte är ensam om detta. När jag började med LCHF för 11 år sen upptäckte jag nåt intressant. Jag blir hungrig av kolhydrater/socker. Min mamma undrade många gångar hur jag kunde fika och sen gå hem och äta middag. Jag förstod inte problemet. Jag blev bara hungrigare. Ofta kunde jag smälla i mej godis samtidigt som jag lagade mat. Inget som förstörde matlusten. Tvärtom. Angående bilderna så äter jag självklart inte rent fett till frukost. Jag har ingen bild, men jag äter en bit fröknäcke och en liten fralla som är gjord på LCHF-ingredienser. Bregott, smörgåspickles och ost som pålägg. Räknade lite snabbt. Det blir ca 600-700 kalorier där runt 85 % kommer från fett. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted February 13 Author Share Posted February 13 Dags för en uppdatering efter första veckan. Har ju ökat intagen från 12-1300kcal/dag till denna vecka 1800kcal. Det gav en E% för veckan på F74-P21-Kh5. Lyckades höja proteinet till 90g i snitt För att lyckas med det här har jag varit tvungen att börja äta frukost....det har mest blivit 2 äggmackor av mitt kh-snåla bröd. Tycker jag inget gjort annat än ätit, har varit mycket mer än jag är van vid. Till min överraskning har jag inte ökat mer än 0,2 kg i vikt! Var ju rädd att det skulle springa iväg. Har gjort matsedeln för vecka 2 och kanske kan komma upp i 1900kcal, vi får se. Men det har känts väldigt konstigt att stoppa i sig mat fast jag egentligen inte är det minsta sugen. Ska försöka klura ut ett sätt att slippa äta frukost, brukar ju inte göra det. Men hur ska gå till får jag fundera på. Nåja, jag har ju bestämt mig för att ge det här försöket fyra veckor, så jag hänger i ett tag till. Bara 0,2 kg upp alltså! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted February 13 Share Posted February 13 1 timme sedan, Kita 202 sade: Dags för en uppdatering efter första veckan. Har ju ökat intagen från 12-1300kcal/dag till denna vecka 1800kcal. Det gav en E% för veckan på F74-P21-Kh5. Lyckades höja proteinet till 90g i snitt För att lyckas med det här har jag varit tvungen att börja äta frukost....det har mest blivit 2 äggmackor av mitt kh-snåla bröd. Tycker jag inget gjort annat än ätit, har varit mycket mer än jag är van vid. Till min överraskning har jag inte ökat mer än 0,2 kg i vikt! Var ju rädd att det skulle springa iväg. Har gjort matsedeln för vecka 2 och kanske kan komma upp i 1900kcal, vi får se. Men det har känts väldigt konstigt att stoppa i sig mat fast jag egentligen inte är det minsta sugen. Ska försöka klura ut ett sätt att slippa äta frukost, brukar ju inte göra det. Men hur ska gå till får jag fundera på. Nåja, jag har ju bestämt mig för att ge det här försöket fyra veckor, så jag hänger i ett tag till. Bara 0,2 kg upp alltså! Spännande att följa! Försök också att inte ha grädde i kaffet mellan målen. Det kan ge mättnadskänsla. Drick kaffet svart. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted February 13 Author Share Posted February 13 21 minuter sedan, Cederulla sade: Spännande att följa! Försök också att inte ha grädde i kaffet mellan målen. Det kan ge mättnadskänsla. Drick kaffet svart. kan bara inte dricka kaffe svart, men tar så lite grädde varje gång. kontrollväger faktiskt emellanåt och på en dag - till ett antal koppar - rör det sig om 25-30g totalt. . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted February 13 Author Share Posted February 13 En fråga: kände idag att jag måste få bort min "stoppade korv"-känskla. Har inte ätit något överhuvud taget, ja 25-30g grädde då... sen igår kväll vid 18-tiden. Kommer inte att bli något förrän i morgon fm igen. Är fortfarande inte ett dugg hungrig!! Det kommer ju att bli en fasta på ca 40 timmar. obs, inte påtvingad av mig på minsta vis. Är bara inte sugen... Är det tokigt att göra så här? Har också funderingar på om inte OMAD skulle passa mig. Men jag skulle ju aldrig kunna äta 18-1900kcal i ett mål. Är det i det läget ok att äta betydligt mindre mängd? Hur gör ni som äter OMAD? Hur mycket äter ni? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 13 Share Posted February 13 1 timme sedan, Kita 202 sade: Har inte ätit något överhuvud taget, ja 25-30g grädde då... sen igår kväll vid 18-tiden. Kommer inte att bli något förrän i morgon fm igen. Är fortfarande inte ett dugg hungrig!! Det kommer ju att bli en fasta på ca 40 timmar. obs, inte påtvingad av mig på minsta vis. Är bara inte sugen... Är det tokigt att göra så här? Under förutsättning att du har fungerande hungerkänslor så är det nog inga problem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 14 Share Posted February 14 14 timmar sedan, Kita 202 sade: Är det i det läget ok att äta betydligt mindre mängd? Tänk näring istället för energi. Makronutrienter är just kolhydrater, protein och fett men det finns ju också mikronutrienter och de tror jag många missar vid OMAD men får du näring så kör, det finns inga rätt eller fel på det viset. Vi har begått våld på våra kroppar så länge så gör inte det. Energi har du ju, 20kg typ, du "ska bara" komma åt den. Testa OMAD! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted February 14 Author Share Posted February 14 23 minuter sedan, MariaF sade: Tänk näring istället för energi. Makronutrienter är just kolhydrater, protein och fett men det finns ju också mikronutrienter och de tror jag många missar vid OMAD men får du näring så kör, det finns inga rätt eller fel på det viset. Vi har begått våld på våra kroppar så länge så gör inte det. Energi har du ju, 20kg typ, du "ska bara" komma åt den. Testa OMAD! När de här fyra veckorna är avklarade fattar kroppen förhoppningsvis att det inte är svältperiod. Den kommer då att öppna för att använda mina sparade depåer, hoppas jag. Då kan/bör det vara läge för mig att testa OMAD. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 15 Share Posted February 15 On 2023-02-14 at 09:15, Kita 202 sade: Då kan/bör det vara läge Jag tror man ska testa mycket. Men inte allt samtidigt. Och inte hoppa fram och tillbaka mellan olika varianter. Så ja, det låter klokt. En sak i taget. Kanske t o m vänta ett tag till. Det är min uppfattning. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 19 Share Posted February 19 On 2023-02-13 at 18:12, Kita 202 sade: Hur gör ni som äter OMAD? Hur mycket äter ni? Jag äter ett mål mat om dagen, vid 17-tiden. Äter då ca två portioner i lagom takt. Det blir mest bara kött (egen produktion) med lite lök och rotfrukter som krydda. Kan bli en ostbit till efterrätt. Några ägg då och då. Vet inte hur många kalorier det är och har slutat väga mig efter att jag gick upp 12-15 kg i klimakteriet. Är övertygad om att hormoner styr mer än kalorier för vissa personer när vi talar om kroppsvikt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted February 20 Author Share Posted February 20 Dags för andra uppdateringen, efter två veckor. Ligger på i stort sett samma intag/dag som första veckan, blev ju även en 40h fasta i måndags. vikten ligger stilla. Fast med tanke på fastan, då jag gick ner lite, så har jag nog egentligen ökat ett par hg... Men mycket mat är det! Fast jag ska försöka hänga i de två sista veckorna också. I matsedeln för kommande vecka har jag lyckats öka proteinet ett snäpp till närmare 100g/dag. On 2023-02-14 at 08:46, MariaF sade: Tänk näring istället för energi. Makronutrienter är just kolhydrater, protein och fett men det finns ju också mikronutrienter och de tror jag många missar vid OMAD men får du näring så kör, det finns inga rätt eller fel på det viset. Vi har begått våld på våra kroppar så länge så gör inte det. Energi har du ju, 20kg typ, du "ska bara" komma åt den. Testa OMAD! MariaF, att inte behöva gå på toa mer än varannan - var tredje dag borde väl vara ett tecken på näringstät mat, eller? (har inte förstoppning) On 2023-02-19 at 09:07, iAnna sade: Jag äter ett mål mat om dagen, vid 17-tiden. Äter då ca två portioner i lagom takt. Det blir mest bara kött (egen produktion) med lite lök och rotfrukter som krydda. Kan bli en ostbit till efterrätt. Några ägg då och då. Vet inte hur många kalorier det är och har slutat väga mig efter att jag gick upp 12-15 kg i klimakteriet. Är övertygad om att hormoner styr mer än kalorier för vissa personer när vi talar om kroppsvikt. iAnna, är väldigt sugen på att testa OMAD efter de här fyra veckorna. Då borde jag kunna börja plocka energi från mina lager som kompensation. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 23 Share Posted February 23 On 2023-02-20 at 15:22, Kita 202 sade: att inte behöva gå på toa mer än varannan - var tredje dag borde väl vara ett tecken på näringstät mat, eller? (har inte förstoppning) Det kan också vara ett tecken på för litet intag... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted February 23 Author Share Posted February 23 45 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Det kan också vara ett tecken på för litet intag... Knappast i mitt fall. Äter nu som en häst, inne på tredje veckan av fyra med 18-1900kcal/dag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 23 Share Posted February 23 12 minuter sedan, Kita 202 sade: Knappast i mitt fall. Äter nu som en häst, inne på tredje veckan av fyra med 18-1900kcal/dag Det beror ju också på om du äter produkter som bildar "restavfall"... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted February 27 Author Share Posted February 27 så är det dags för den tredje uppdateringen, tre veckor av fyra avklarade. ligger kvar på 18-1900 kcal/dag, proteinet strax under 100g. E%= F74 - P22 - kh4. Det bästa är att jag faktiskt har gått ner 0,6kg! Kroppen kanske har fattat att det inte är oår längre.... Mina planer nu är att jag kör även den fjärde och sista veckan som planerat. sen har jag gjort två olika matsedlar för fortsättningen. 1= öka P till ca 110g, oförändrade kh och betydligt mindre med fett. Det tänker jag hålla med själv. Landar här på E% F63-P33-kh4. eller OMAD... Det lutar väldigt starkt åt alt 1, men bestämmer mig i slutet av denna veckan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted February 27 Share Posted February 27 1 timme sedan, Kita 202 sade: så är det dags för den tredje uppdateringen, tre veckor av fyra avklarade. ligger kvar på 18-1900 kcal/dag, proteinet strax under 100g. E%= F74 - P22 - kh4. Det bästa är att jag faktiskt har gått ner 0,6kg! Kroppen kanske har fattat att det inte är oår längre.... Mina planer nu är att jag kör även den fjärde och sista veckan som planerat. sen har jag gjort två olika matsedlar för fortsättningen. 1= öka P till ca 110g, oförändrade kh och betydligt mindre med fett. Det tänker jag hålla med själv. Landar här på E% F63-P33-kh4. eller OMAD... Det lutar väldigt starkt åt alt 1, men bestämmer mig i slutet av denna veckan. Var är alternativ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted February 27 Author Share Posted February 27 23 minuter sedan, Cederulla sade: Var är alternativ? alt 1= E% F63-P33-kh4 ca 1400kcal/dag, då äter jag två ggr/dag, brukar ju inte äta frukost normalt. alt 2= OMAD, E% F75-P23-kh3 ca 1300kcal/dag. Ett mål vid 15-16-tiden 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted March 6 Author Share Posted March 6 Sista uppdateringen efter avklarade 4 veckor med ca 1800kcal/dag. inga större förändringar, har legat på ungefär samma intag. Jag har gått ner totalt 1,2 kg sen starten. Då var det ändå några hg uppgång i början av dessa veckor. Nu går jag planenligt över till nästa steg: E% F63-P33-kh4 ca 1400kcal/dag. Betydligt mindre fett alltså, det ska jag hålla med själv är tanken Jag kommer inte att göra några fler regelbundna uppdateringar här. Håll tummarna att det kommer att funka enligt plan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts